|
|
Besvar ![]() |
Side <1 234 |
Forfatter | |
Notfast ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2876 |
![]() |
Sikker på at det ikke fåes til Synology ? Kan man ikke hente ekstra programmer til sådan en? |
|
.....
|
|
![]() |
|
jtr32 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 23-Marts-2010 Status: Offline Point: 19 |
![]() |
Ikke så vidt jeg kan se, desværre.....og qnap er noget pebret.....ved ikke helt om jeg har mod på at bruge tid på at bygge selv og sætte FreeBSD op....
|
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() |
...synes bestemt jeg har hørt noget om kryptering i forbindelse med de nye modeller fra Synology - måske det er noget som kommer med i v. 2.3 af deres software...
|
|
![]() |
|
![]() |
Det er rigtigt nok, men "kun" de delte foldere.......er ikke helt sikker på hvad det indebærer endnu, måske kunne alt bare placeres der....
|
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
![]() |
Nu har jeg ikke nærlæst omkring qnap volume kryptering, men jeg gætter på at det er beregnet til at kunne skifte diske uden man behøver at destruere dem efterfølgende.
Hvis du ikke skal indtaste et password hver gang systemet tænder fra en WOL, så er din kryptering jo ikke noget værd. Dem som stjæler din nas vil så stadig kunne tilgå dine data. Jeg kan også forestile mig at qnap bruger en masse cpu på at kryptere diskene on the fly og at det sikker koster noget i hastighed. |
|
![]() |
|
Guests ![]() Gæst ![]() |
![]() |
Eksempel på opsætning
Har kørt med et NAS+videoafspilningsapparat baseret på Linux/XBMC i snart to år. Hardwaremæssigt tager det udgangspunkt i et Via Epia SN18000G bundkort med et passivt kølet Geforce 210 grafikkort der gennem VDPAU muliggør afspilning af film (x264, full HD) på den ret blodfattige Via C7 CPU (ikke at forveksle med Via Nano). Mit setup sidder i et billigt midi-towerkabinet (Asus TA-863) med et raidsonic backplane (MB-455SPF) til diskene. Hardware vs. softwarebaseret raid Jeg har valgt at have 4 diske fordelt på to raid1 arrays (spejling), da det er en enkel og mere robust opsætning end f.eks. raid5 (er f.eks. ikke så sårbar overfor strømafbrydelser og data kan tilgås uafhængigt af om disken sidder i sit array). Jeg har specifikt fravalgt at bruge en hardwarebaseret løsning, fordi:
Zotac NM10-DTX
Jeg ville have skiftet bundkortet ud med et baseret på den nye dual-core D510 atom processor, som i forhold til min Via C7 både er kraftigere, bruger mindre strøm og tilmed er passivt kølet. Men på de fleste bundkort baseret på Intels NM10 chipset, der er tilgængelige nu kniber det med antallet af SATA-porte. Det skyldes sikkert, at Intels NM10 chipset kun tilbyder to SATA kanaler, så bundkortproducenterne skal selv sørge for en løsning, hvis der skal være flere SATA porte. Zotacs NM10-DTX virkede interessant til formålet med 6xSATA, 1xeSATA og 2xPCIe x1. Det viser sig dog, at der er en hage ved de ekstra SATA porte. De 4 ekstra interne SATA porte og den eksterne eSATA port er nemlig forbundet gennem JMB362-chippen, som kun har to SATA kanaler. Det betyder at den eksterne eSATA port tager den ene kanal og de 4 ekstra interne SATA porte deles om den anden kanal gennem en SATA port multiplier (baseret på en JMB324-chip). Performancemæssigt er det i de fleste tilfælde tilstrækkeligt med SATA2s 3Gb/s til 4 diske og derfor ikke noget problem at bruge en multiplier. Implementeringen af port multiplieren er dog foretaget sådan, at alle diskene på de 4 SATA porte fremstår som en enkelt RAID disk. Det er ærgerligt, da disse porte derfor ikke kan bruges til at lave et software RAID array med. Man kan håbe på, at dette kan blive ordnet i en kommende BIOS-opdatering, Zotac har dog hverken be- eller afkræftet, at dette vil ske. Læs evt. forumtråden om dette på Zotacs forum: NM10-DTX SATA RAID Configuration Issues Det fremgår selvfølgelig ikke af Zotacs specifkationer eller beskrivelse af bundkortet at det skulle være muligt at bruge diskene på de ekstra 4 RAID-porte individuelt. Jeg kender dog ikke til noget bundkort, hvor dette ikke er tilfældet. [edit: eller jo... det gør jeg jo så nu! ;-)] Redigeret af tietze - 25-April-2010 kl. 14:54 |
|
![]() |
|
Treated ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2010 Sted: Horsens Status: Offline Point: 1639 |
![]() |
er der egentlig nogen som ved om Qnap har onbord raid controller eller er det en software raidcontroller??
|
|
![]() |
|
![]() |
Hej Folkens
Det blev noget senere end jeg regnede med, men her er lige en update på hvad jeg besluttede mig for, tak til jer alle for input. Jeg gik væk fra de "færdiglavede" NAS'er (såsom synology og qnap) og besluttede mig for at bygge selv for at få størst mulig frihed og muligheder for at "rode" lidt med det. Det blev til et billigt kabinet som så er sat ude af syne i mit serverskab (læs: skab :-)). Hardwaremæssigt blev det til i5 650 på et Intel DH55TC kort med 2 gig ram, så lidt et kompromi mellem strømforbrug og ydeevne. Softwaren blev til Fedora12 med Amahi (linuxverdenens Windows Home Server....overvejede WHS men vil ikke investere i det før Vail har været ude et stykke tid) (http://www.amahi.org/) og det er jeg godt tilfreds med indtil videre. Amahi er let at gå til og har mange gode features. Dog er der stadig mangler som endnu ikke er integreret deri, men der sker nyt hele tiden :-) Og det der ikke er integreret i Amahi har jeg så bare fikset på anden vis på selve Fedora installationen......Der skal rodes lidt, men når en newbie i linux som mig kan finde ud af det efter lidt tid kan de fleste nok :-) Mht. kryptering er det indtil videre blevet til en "containerfil" indtil jeg finder en bedre løsning. Hygge |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 234 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |