Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
avh
Guld medlem
Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
|
Sendt: 28-Marts-2008 kl. 09:44 |
Når du tildeler faste ip-adresser, skal de hedde noget med
192.168.1.xxx for at du kan finde dem.
Det er noget med den subnet-mask at gøre, 255.255.255.0. Denne maske indebærer at de 3 første cifre i alle IP-adresser skal være ens...
Kan du ikke resette enheden til default-indstilling?
Redigeret af avh - 28-Marts-2008 kl. 09:45
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
 |
Pawnee
Junior bruger
Oprettet: 31-Oktober-2006
Point: 30
|
Sendt: 28-Marts-2008 kl. 09:46 |
Hej AVH. Tak for hurtigt svar.
Lidt af opsætningen for min printer:
Set Hostname* |
ET00040099C35A |
Example: BOBS-PRINTER |
Domain Name |
|
test.yourcompany.com |
IP Address |
192.168.1.104 |
Example: 128.10.5.12 |
Netmask |
255.255.255.0 |
Example: 255.255.255.0 |
Gateway |
192.168.1.1 |
Example: 128.10.5.1 |
Enable DHCP |
Y |
|
Enable FTP/TFTP |
Y |
|
HTTP Server Enabled |
Y |
|
HTTP Config Enabled |
Y |
|
WINS Server Address |
0.0.0.0 |
If DHCP or BOOTP isn't on the network |
DNS Server Address |
217.20.63.195 |
If DHCP or BOOTP isn't on the network |
Betyder det, at jeg blot skal fjerne fluebent i "Enable DHCP" for at den ikke skifter IP?
Routeren har også
DHCP Server: enable
Starting IP address: 192.168.1.100
Skal den også bare flyttes til "disable"?
Redigeret af Pawnee - 28-Marts-2008 kl. 10:02
|
 |
avh
Guld medlem
Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
|
Sendt: 28-Marts-2008 kl. 10:01 |
Hvis det flueben står for at den ikke skal bruge routerens DHCP-service for at få tildelt en IP-adresse, så ja.
I stedet skal der så indsættes en fast ip_adresse f.eks. 192.168.1.20. Jeg forstår, du har adgang til printerens webserver via den tildelte ip-adresse. I princippet er din nuværende opsætning af printeren sådan set udmærket, det bliver kun et problem, når du vil i kontakt med printerens webserver, så skal man kende IP-adressen. Men den kan i givet tilfælde udledes via routeren...
Hvis man ønskes at bruge faste ip-adresse, kræver det at routeren tildeler dynmaiske ipadresser fra et startpunkt, der f.eks. hedder 100. Således at routen ikke kommer til at tildele en Ip-adresse, som findes i forvejen som fast ip-adresse...
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
 |
knudsendk
Bruger
Oprettet: 27-August-2006
Point: 209
|
Sendt: 28-Marts-2008 kl. 11:08 |
avh skrev:
Når du tildeler faste ip-adresser, skal de hedde noget med
192.168.1.xxx for at du kan finde dem.
Det er noget med den subnet-mask at gøre, 255.255.255.0. Denne maske indebærer at de 3 første cifre i alle IP-adresser skal være ens...
Kan du ikke resette enheden til default-indstilling?
Jeg ved desværre ikke hvordan man resetter til default, any ideas?? |
|
 |
JayBee36
Bruger
Oprettet: 06-August-2007
Point: 89
|
Sendt: 28-Marts-2008 kl. 12:32 |
Knudsen
Hvis du sætter din pc til at køre med en fast adresse der f.eks hedder 195.168.10.90 subnetmask 255.255.255.0 så skulle du gerne kunne fange din nas på 195.168.10.99 og derfra ændre den.
Mvh Jørgen
|
 |
Kurt Poulsen
Guld medlem
Oprettet: 20-Maj-2005
Point: 1505
|
Sendt: 28-Marts-2008 kl. 21:14 |
Kandersen: Hvis NAS'en rebootes eller slukkes så kan det sagtens skifte ip-adresse hvis den ikke har en fast. Men du har ret, at hvis man ikke gør det så beholder den sin ip-adresse.
|
Mvh Kurt
Philips 50PUS9006, Sony BD200D Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere. Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 28-Marts-2008 kl. 22:31 |
Kurt, det vil i såfald være første gang jeg oplever en dhcp server, som ikke tildeler samme ip adresse, til samme MAC adresse, såfremt den ledig.
Som jeg nævnte før, så er det mest normalt at man skifter MAC adressen for at få dhcp serveren til at "tro", at det er en ny enhed (server) man har koblet på. Og derved får den tildelt det næste ledige ip nummer.
Man kan også bruge "forny" periode til at tildele samme ip til noget andet udstyr. Men det er lidt mere tricky.
Og så lige endnu engang:
Hvis man har en server (en NAS er i princippet også en server) så bør man ALTID bruge fast ip, ikke mindst fordi det er nemmere, når man skal lave sine route og tabeller.
|
|
 |
Kurt Poulsen
Guld medlem
Oprettet: 20-Maj-2005
Point: 1505
|
Sendt: 28-Marts-2008 kl. 22:39 |
Ok. Men jeg har set det utallige gange. Men situationen opstår måske ikke på små netværk. I det IT-firma jeg er ansat i er det typisk noget der sker hver gang man rebooter en pc - men der er også 150-200 enheder på nettet.
Og hvad mener du med at man skifter MAC-adressen??? Den er da hardkodet ind i dit netkort og er ikke noget der umiddelbart er til at ændre - på en almindelig pc ihvertfald.
Men iøvrigt er jeg fuldkommen enig med dig at faste enheder bør have faste ip-adresser.
|
Mvh Kurt
Philips 50PUS9006, Sony BD200D Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere. Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 28-Marts-2008 kl. 23:21 |
Kurt, det har ofte noget at gøre med, hvor mange MAC adresse din router/dhcp server kan gemme. Så ja, på den måde kan du godt sige, at det er mere almindeligt på mindre netværk.
Det er næsten alt udstyr du kan skifte mac adresse på. Hvis ikke, så er der systemer du kan få problemer med, eksemplevis netop hvis man ønsker at skifte en tildelt ipadresse, men ikke ønsker en fast, (statisk). Så benytter man netop tricket med at skifte mac adressen.
Mange brugere hos flere ISPére benytter dette. Eksemplevis Yousee bruger MAC lås, (som dog fornyes hver 24 time, mener jeg det er). Hvis du har en router og du har "fast tildelt IP adresse", og du skifterdin router. Så vil du erfare, at du ikke længere har din "faste tildelt ip adresse" men derimod en ny ip adresse. Det er fordi den er låst på MAC adressen. Enten skal man så vente 24 timer, eller man kan skifte routerens MAC adresse.
Comx køre et andet system. Der kan du logge ind og skrive routerens MAC adresse ned, og så får du tildelt ip nummeret. Skifter du så routeren, så husk at skift MAC adressen, for ellers kommer man slet ikke udover det "interne" ComX net.. Og dermed ikke ud på internettet.
Dette er bare for at nævne nogle få eksempler, hvor det at kunne skifte MAC adressen er ret vigtig. Der findes et hav af andre eksempler.
Undlad dog at spørge mig om årsagen, for den er vanvittig i de ovennævnte eksempler, efter min mening Hvis jeg nævner ordet sikkerhed, så siger det alt 
Redigeret af Kandersen - 28-Marts-2008 kl. 23:21
|
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 29-Marts-2008 kl. 00:11 |
Kurt Poulsen skrev:
Og hvad mener du med at man skifter MAC-adressen??? Den er da hardkodet ind i dit netkort og er ikke noget der umiddelbart er til at ændre - på en almindelig pc ihvertfald.
|
Jo - den kan ændres i software. En hvilken som helst router vil have et sted hvor du kan ændre routeres MAC adresse, typisk lavet af hensyn til folk med kabelmodems og andet udstyr som er låst til en gammel MAC adresse.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 29-Marts-2008 kl. 00:18 |
Kurt Poulsen skrev:
Men iøvrigt er jeg fuldkommen enig med dig at faste enheder bør have faste ip-adresser.
|
Endnu bedre er faste logiske navne, som resolves i din DNS. Det gør det nemmere at teste når du skal flytte indholdet af din NAS til en anden fysisk enhed. Men ok, for et hjemmenetværk med 5-10 klienter er det nok til at overse, også med faste IP adresser.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
knudsendk
Bruger
Oprettet: 27-August-2006
Point: 209
|
Sendt: 29-Marts-2008 kl. 08:44 |
jeg ønsker at køre ftp på min nas. Er der nogen der kan komme med en opskrift på hvordan dette sættes op. Jeg skulle ha fået givet min nas en fast ip adresse i nassen og kan igen finde den over explorer derhjemmefra, men kan ikke tilgå den fra en computer fra en anden adresse.
Hvad skal jeg gøre??
|
 |