recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - nas ipadresse hvordan finde den??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketnas ipadresse hvordan finde den??

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2008 kl. 08:58

Skal du tilgå FTP-serveren ude fra nettet?

En opsætning kunne være:
Du skal have fast IP-adresse hos din internetleverandør. (ekstern IP-adresse)
Det er det eneste, der er kendt udefra og det vil adressere din router.

I routeren kan du lave en NAT-opsætning, der betyder at input på port 21 (som ftp-server normalt bruger ) "nattes" over til din nas-server...
(der anføres den interne IP-adresse på din nas-enhed) 

Redigeret af avh - 29-Marts-2008 kl. 09:00
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
knudsendk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-August-2006
Point: 209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2008 kl. 09:57

ja jeg skal tilgå den ude fra nettet.

Jeg har ikke helt styr på hvordan jeg laver fast ip-adresse hos min leverandør??

jeg har nattet min router til port 21

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2008 kl. 10:20
Det er en "ydelse" man skal bestille og betale for hos internet-udbyderen...
Og man får så IP-adressen oplyst af udbyderen.

Der er et alternativ, selvom man har dynmisk ekstern IP-adresse, det noget med at anvende en DNS-service, hvorman via et navn tilgår din router, uanset den måtte skifte ip-adresse ind imellem....
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2008 kl. 12:54

hej avh!

det her er vist et nummer for kompliseret for mig, du har været en super hjælp, men jeg kan ikke få det til at virke, desværre!

Jeg synes at jeg har fået sat min opkopling til fast ip og fået tildelt en port 21 til min nas i routeren, men hvis jeg prøver at tilgå nasen ude fra nettet via ipadressen sker der bare ingenting.

Til top
tougher Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Februar-2008
Point: 163
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2008 kl. 13:03
Kundsendk:
Din ftp klient skal køre "passiv" mode. Men det kræver at du også port forwarder de porte der står inde under nas'ens ftp del under "passive port range" eller ligende.

Men du skriver "der sker bare ingenting", får din ftp klient forbindelse til nas'en på nogen måde?
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2008 kl. 13:14

Oprindeligt skrevet af tougher tougher skrev:

Kundsendk:
Din ftp klient skal køre "passiv" mode. Men det kræver at du også port forwarder de porte der står inde under nas'ens ftp del under "passive port range" eller ligende.

Men du skriver "der sker bare ingenting", får din ftp klient forbindelse til nas'en på nogen måde?

Jeg har portfowarded port 21 i min router, aner ikke om min nas kører passiv mode??, når jeg sidder på mit lokale netværk kan jeg tilgå nas via ipadressen jeg har tildelt den, men hvis jeg prøver via nettet kommer der ingenting

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2008 kl. 14:40

Hvis du er i stand til accesse ftp-serveren fra en browser på en pc i dit interne netværk, med ftp://192.168.1.xx, så skulle den side af sagen være i orden.

Så drejer sig om at få fat en fast ip-adresse fra internet-udbyderen.
Så skulle det være muligt udefra på samme måde at accesse ftp-serveren, blot ved i stedet med at referere til den ekserne faste ip-adresse..

Det forudsætter at port 21 er "nattet" til nas-enheden...

Redigeret af avh - 29-Marts-2008 kl. 14:41
Til top
tougher Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Februar-2008
Point: 163
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2008 kl. 16:40
Fast ip eller ej. Så skifter din internet udbyder sjældent din ip ud, da de nemmere kan "holde styr" på dig.
Find den på http://myip.dk

Du skal (kan ikke) ikke indstille din nas til at køre passive mode, men det skal din ftp klient.

Og så skal du port forwarde de porte nas'en er indstillet til at køre med når der tale om passive ftp.

http://www.synology.com/wiki/index.php/How_to_Access_Synolog y_Services_Remotely_via_the_Internet
Siger porte 55536 til 56559, men det kan sagtens være nogle andre. Find dem i ftp konfigurationen på nas'en.

Port 21 bliver nemlig kun brugt som "hovedindgang" til ftp serveren.
Derefter bliver server og klient enige om en port at snakke sammen på.
Når så ftp serveren er bag en router skal den også kende de "snakke sammen" porte ftp serveren benytter sig af.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2008 kl. 18:21
Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

I routeren kan du lave en NAT-opsætning, der betyder at input på port 21 (som ftp-server normalt bruger ) "nattes" over til din nas-server...

(der anføres den interne IP-adresse på din nas-enhed) 

I min router (WRT54GL med DD-WRT firmware) kan jeg lave en portforward opsætning hvor port ZZ på WAN siden forwardes til port 21 på 192.168.1.XXX (LAN siden). Ved at køre FTP på en ikke-standard port undgår jeg nogle forsøg på at hacke min server. Der skal selvfølgelig stadig være et effektivt password, men logfilerne bliver ikke fyldt op med bunker af forbindelsesforsøg.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2008 kl. 18:23

Der er et alternativ, selvom man har dynmisk ekstern IP-adresse, det noget med at anvende en DNS-service, hvorman via et navn tilgår din router, uanset den måtte skifte ip-adresse ind imellem....

De fleste routere i dag understøtter DynDNS.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2008 kl. 18:49
God ide, det med  ikke at bruge standardporten til FTP!
Til top
KissmeTiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Marts-2007
Point: 518
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2008 kl. 19:50

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

De fleste routere i dag understøtter DynDNS.

Lige præcis.

Ingen grund til at betale for noget som helst. Men brug dyndns.org og ikke .dk.

Panta rei
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu