recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS - Mediabox - Squeze eller??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS - Mediabox - Squeze eller??

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Baronen3 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 31-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Emne: NAS - Mediabox - Squeze eller??
    Sendt: 07-Marts-2007 kl. 23:57

Hej.

 Jeg er ved at sammensætte nyt anlæg i min nye stue og har i den forbindelse (sammen med fruen) valgt at vi ikke skulle have vores 300 cd'ere op i reolen igen. Nu er jeg på jagt efter en løsning, således at vi kan lagre vores cd'ere i en box af en art og så afspille dem igennem surroundreceiveren, men uden at pc'en skal stå og køre.

 Jeg er derfor meget itvivl om hvad jeg skal investere i. Om det skal være en squezzebox tilsluttet en NAS eller HD Mediaboxen eller måske en af Dlinks produkter.

 Den skal primært bruges til at afspille musik fra, men muligheden for at kunne se feriefotos og måske HD-materiale og divx ind imellem vil også blive prioriteret. Ligeledes vil jeg gerne undgå en sløv brugerplader, hvor kommandoer først udføres 2 sekunder efter at kommandoen er givet.

 Jeg har med stor interesse fulgt med i i tråden om den ultimative NAS, og jeg kan godt se den er vældig fin den QNAP, men er det overkill i forhold til mit forbrug og bruger jeg penge på en funktioner som vi ikke bruger. Og vil en anden løsning give en nemmere brugerflade?

 Den skal som sagt tilsluttes receiveren i stuen, og evt. fladskærmen (ny 46" sharp fra fælleskøbet, som kom igår)

 Jeg håber at der er en som kan hjælpe mig lidt på vej.

mvh.

Baronen

 

Til top
Urte Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2007 kl. 05:00
Hvorfor går du ike PS3 vejen, denopfylder alle dine krav. Jeg har en med 160GB HDD i, kan skiftes på 5 minutter.
Til top
j_mil Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2007 kl. 09:54

Den perfekte mediaafspiller findes ikke pt, hvilket er underligt da det de samme ting folk efterspørger. Et system som lever op til det du gerne vil består af en media server + en eller flere mediafspillere. Du nævner selv Qsnap, jeg kender ikke produktet men er ganske givet et udemærket bud, der findes andre alternativer, igen det er vigtig med en god server del og der er vel nok ikke nogen tvivl om at Twonky er den foretrukne. Mediafspillere: jeg har stiftet bekendskab med 3

1) Philips SL400I, kan næsten det hele, kan afspille video, billeder, internetradio, fra harddisken via mediaserver, nen at bruge, godt indbygget display. Ulemper: Laves ikke mere, så skal findes som brugt, har ikke HDMI eller anden moderne video udgang, lidt langsom til at starte op, men ellers OK

2) Helios X3000 media DVD player, DVD afspiller med indbygget netværksadgang, har HDMI udgang, kan opskalere til HDTV, fin til at afpille film og billeder. Ulemper: Kræver at TV'et er tændt for at kunne betjene det (det indbyggede display er ikke meget bevendt, D-link har samme problem) hvilket jeg syntes er et stort problem når man bare vil høre en CD, ikke direkte muligehed for internet radio.

3) Noxon II, kun audio. Kan afspille fra mediaserveren, indbygget  internetradio, hurtig til at starte op, nem at bruge. Ulemper:Fjernbetjeningen ikke den bedste, aparte design.

For mig at se kunne en udemærket "starpakke" være Philips'en + en NAS baseret mediaserver vel vidende at der forhåbentlig kommer en rigtig smart afspiller på et tidspunkt. Dertil kommer man skal bruge et program til at rippe og gemme CD'erne, til det kan et program som "mediamonkey" anbefales.

// jm   

 

 

Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2007 kl. 09:58

j_mil - godt du husker at nævne mediamonkey. Dag for dag bliver jeg bare mere og mere imponeret over denne fantastiske (gratis) musik-manager. Alle burde downloade den fluks! I løbet af en måned har jeg fået 100% styr på hele min musiksamling (ca. 1000 albums) inkl. album art. Herligt. I løbet af et par måneder kommer 3.0-udgaven - så bliver det bare endnu mere lækkert...

kris

Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
PioKRU Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2007 kl. 10:35

Jeg bruger en Soundbridge, den er flot og have stående og streamer fra en NAS (Linkstation) med MT-DAAPD (Firefly). Har også en Twonkyvision medie server kørende til at streame film og billeder til mit LCD via en Pinnacle Showcenter 200.

Det virker også bare super godt. Linkstation PRO er nu endelig "knækket" og kører med nuværende FW Debian Linux. Har lige lavet en til en ven med twonkyvision på.

COOL OG HURTIG NAS :-) ....

Good luck

Pinnacle Soundbridge, Pinnacle Showcenter, 2 * LS2 250GB NAS, Firefly Media Server, Twonkyvision, Samsung LE40M71B
Til top
Baronen3 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 31-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2007 kl. 16:25

 

 Jeg kan forstå at enhver løsning vil være et kompromis, da de forskellige produkter har hver deres fordele og ulemper.

 Lige et spørgsmål til Urte. Nu kender jeg ikke så meget til PS3, men har den både mulighed for at afspille musik, samt Divx og div. HD.materiale? Kan den fodres med filer fra pc'en via netværket?

 Det tyder på at PioKRU har en løsning der opfylder de fleste krav, men det er jo et større setup af hardware der skal til der.

 Jeg kan se på det hele at jeg enten skal finde en ren Audio løsning uden muligheden for video/divx/HD afspilning eller finde en løsning der kan afspille det hele, som så skal betjenes med fladskærmen tændt.

 Men er der andre der har gode idéer eller erfaringer, så kom endelig med dem. For som J_mil skriver er der sikkert mange som er interesseret i netop sådan et setup.

Baronen

 

Til top
PioKRU Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2007 kl. 16:40

Større setup er det måske, det kræver lidt linux "evner" ... prismæssigt så synes jeg det er overkommeligt.

Linkstation NAS 320GB : ca 1760,-
Soundbridge : 1000,-
Pinnacle SC200 : 1238,-

Så alt i alt omkring ca 4000,-
Det gir en rigtig god løsning - sw udgifter omkring 120,-

Dertil skal du selfølgelig bruge nogle enten aktive højttalere eller et eksisterende stereo da Soundbridgen ikke siger meget i sig selv.

Dertil skal du bruge ca 1 -2 timer (hvis du ved hvad du skal gøre) til at sætte linux'en op med Twonkyvision (0g evt Firefly).

Men det virker super godt - uden udfald og med god kvalitet.

Pinnacle Soundbridge, Pinnacle Showcenter, 2 * LS2 250GB NAS, Firefly Media Server, Twonkyvision, Samsung LE40M71B
Til top
RealMe Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 71
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2007 kl. 19:13
Jeg ved ikke om dette produkt hjælper dig i DIN situation, men da jeg så det i sidste uge mente JEG da, at det måske er en god løsning for nogen:
Den nye Digiality Connectivity CX-CI 604 T: - Omtale:
Receiver med 2 tunere indbygget, se ét program i stuen og et andet børneværelset samtidig - kan styres hverfor sig. Eller optag ét program på indbygget PVR og se et andet samtidigt. DVI-tilslutning med HDTV kvalitet og SPDIF out. 
Desuden kan den tilsluttes til et netværk via RJ45 og bruges som et mediecenter! Desuden har Kjærulff bestilt software, så man også kan overføre data TIL PC'en og dermed kan man brænde film. Har også USB-porte som indtil videre kun kan bruges til firmware-opdatering.
Dansk produceret med dansk menu og undertekster.
 
Jeg synes det er imponerende hvad man får for 3695,- kr...se her
Der er en flot oversigt i magasinetdigitalt.dk på side 11
Og så er der selvfølgelig producentens hjemmeside kjaerulff1.com
Og så den engelske manual
 
Og så et spørgsmål fra mig af.......der skal installeres en såkald server på ens PC. Betyder det, at PC'en skal køre konstant, eller er der en "genvej" hvis man har en NAS?
 
Mit nuværende setup - for den som har interesse.
PT. har jeg en Digiality CX 302T som digital modtager - et surroundanlæg ved TV og et anlæg i stuen. Fra min bærbare PC er der lydkabel til anlæggenes aux-indgang og på den måde hører jeg al den musik vi har på vores NAS Synology 101g+ (Vores CD'er samler støv i en reol da husets 4 pc'er leverer musik til samtlige anlæg i husets rum.) Også vores billeder ligger her og kan vises fra den bærbare til TV'et gennem et S-video kabel jeg har trukket.
 
Faktisk kan jeg jo (rent blær) lade et diasshow køre på TV'et som en elektronisk billedramme - og samtidig have tilsat musik gennem begge anlæg som dækker begge sammenhængende stuer. Lige til en gang housewarming!
Eller måske lidt romantik  dans med medieplayers effekter som lyseffekt - eller en gang karaoke med vennerne vha. min Karaoke Player på PC'en som henter de ønskede karaoke-filer på nettet (direkte) med både musik og tekst.
 
Det fungerer faktisk tæt på optimalt da den bærbare jo hurtigt vågner fra dvale og sover igen ved at få en på låget . Med en bluetooth-mus er fjernbetjeningen osse hjemme (rækker 100 m)
Og rigtige mænd tager backup...istedet for at køre med raid. Min bærbare HDD er 300 GB ligesom den i NAS'en. Og den gemmes så hos naboen....i tilfælde af tyveri   eller brand.
 
Ja.....hvad skal JEG egentlig med en medieafspiller? Intet.
Blot skal jeg lige have det til at fungere med at trække filer ud af min PVR gennem det UBS-kabel jeg har monteret og forbundet med min PC. Indtil da kan jeg optage på min PC's TV-kort fra PVR'en ved at "vende" mine lyd og s-video-kabler....og det er SMUK kvalitet.
 
Øv.....jeg behøver slet ikke mere teknik
RealMe



TV: JVC AV-32H35SUE Surr.: JVC XV-TH-S3 + Amitech M300 højt DVD/VCR: JVC HR-XV-31E DTT: Digiality CX302T PRV 160GB Anlæg: J
Til top
j_mil Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2007 kl. 19:32

Philips SL400 kan sagtens afspille video, den har bare ikke HDMI udgang, men kan man nøjes med scart er den fin. Kan også sagtens betjenes via det indbyggede display. Så det er det produkt jeg har set som kommer tættest på en "alt i en løsning". Er set til under 1000,- kr brugt. Angående NAS disken er det nok et spørgsmål, om man har lyst til at gå i gang med at putte en brubar medieaserver på eller købe en som er født med en sådan (Qsnap kunne være et bud). Noget tyder på at der kommer til at ske meget inden for den genre i fremtiden, det bliver spændende se hvad de store (Sony, Pioneer osv) kommer med.  

jm

Til top
Baronen3 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 31-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2007 kl. 21:35

PioKRU du har ret i at den soundbridge ser lækker ud.

Din Linstation NAS, den er noget billigere end Qsnap'en med harddisk i, men jeg tænker på om du er tilfreds med hastigheden, jeg mener generelt i brugerflade osv?

Når nu den så køre musik server til soundbridgen, kan den så samtidig være video server til Pinnacle?

  Og jeg kan forstå på flere tråde herinde at Twonky er noget der dur og kræver forholdsvis få resourser af NAS'en, men er det til at sætte op eller er det meget langhåret at få til at køre? Jeg er vant til at sætte windows pc'ere sammen til venner og bekendte, men har aldrig rodet med Linux eller lign.

Det er godt at se en flere bud på et godt setup, men er der nogen som kender til den "HD mediabox"?

Baronen


 

Til top
dreamstream Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 11-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 288
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2007 kl. 22:01

Lige et alternativ

Dreambox 7000 og modellerne større kan det meste af det der efterlyses og meget mere til. Den har som minus ikke billede i fjernbetjenningen, den skal stå ved fjernsynet, den har infrarød remote. Til gengæld er rækken af plusser næsten uendelig og den kan skrædersys efter behov.

Mht. til twonky er den pærelet, at sætte op. Ma skal blot lige forstå brugerfladen. Når først den er konfigureret behøver man stort set ikke røre den mere.

mvh Dreamstream

Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2007 kl. 22:13
Jeg brugte engang en weekend (48 timer non-stop i Luxembourg!) på uden held at mase open firmware og Twonky ind på en Buffalo Linkstation. Jeg var drevet til sindssyge, da min kammerat og jeg måtte give op!

Så selv om der findes EKSTREMT detaljerede brugervejledninger til netop denne øvelse på http://linkstationwiki.net/index.php?title=Category:OpenLink , måtte jeg bare erkende, at jeg IKKE kunne håndtere den type Buffalo (som ellers er rost alle vegne). Men masser af brugere verden over - Danmark inkl. - har åbnet Buffalo-NAS'er uden problemer!

Men pga. sindssyge-følelsen valgte jeg dengang MSS+ i stedet, hvor det er hamrende let at åbne den for Twonky (MSS+ kan desværre i dag kun købes på ebay - efterfølgeren MSSII er ikke Twonky-klar endnu). Endnu lettere er det selvfølgelig at vælge fx Qnap, hvor Twonky er præinstalleret.

Når Twonky først er på NAS'en, er det fuldstændig lige så let at gå til som alle andre småprogrammer.

kris


Redigeret af kris - 08-Marts-2007 kl. 22:14
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu