recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS Newbie, undskyld :)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS Newbie, undskyld :)

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Nordio Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 08-Oktober-2010
Status: Offline
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Emne: NAS Newbie, undskyld :)
    Sendt: 08-Oktober-2010 kl. 22:50
Hej

Ny her på forummet, men jeg har hørt at i kan svare på en del Smile

Jeg ved der er en del tråde omkring NAS, så jeg vil da gerne undskylde på forhånd Smile

Er den noget værd? Det jeg skal bruge den til er:
Den skal stå på mit konto, med Ethernet ledning på, så skal den kunne streame video'er ind til min WD TV LIVE som står i soveværelset, med en trådløs dongle på.

Så skal den også kunne tag backup af vores computer herhjemme, men det regner jeg med at alle NAS kan.

Det vigtigst er at den skal kunne streame video'er trådløs hen til min WD TV.
Så hvis der er andre som er bedre, må i godt komme med nogen forslag, jeg har ca 2200kr for en NAS uden HD. 

Vil den kunne klare det, godt?

Og er der nogen harddiske der er bedre end andre, og kan i anbefalde mig nogen?

Hilsen Kenneth
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2010 kl. 11:45
den første del kan den sagtens klare - men det med backup er nu ikke så ligetil. det kræver sådan set mere en klient installeret på din pc som så blot lægger backuppen på din NAS. det kan næsten ethvert program dog gøre.

hvad angår harddiske. så er den slags for nogle en religion. alt efter hvor meget plads du har brug for, så kan du gå desktopdisk eller enterprise disk vejen. desktop diske er standard diske og meget billige men ikke beregnet til at være kørende 24/7. Det er enterprisediskene . men de koster så også typisk omkring det dobbelte. nogle serier kunne være seagate constellation ES, WD RE4, eller hitachi ultrastar  7k2000 diske, men som sagt - de er dyrere fordi de er bygget til at køre 24/7.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2010 kl. 12:01
synology har et program der hedder datareplicator som er designet til at tage backup fra pcer på netværket over på NAS.

eller har din PC win7pro er her også en ganske udmærket backupsoftware som også kan sende en backup over på en NAS.

Jeg bruger selv synology, og jeg er meget tilfreds.. jeg plejer dog at vælge deres entreprisemodeller (+) men systemet er det samme.. og mulighederne er de samme som den du linker til... up/downloadhastighederne er blot bedre og buildkvaliteten er nok også.. (ellers så er det vel ikke prisforskellen værd)

Men den du linker til kan klare jobbet... harddiske har jeg valgt wd2002fyps diske.. de er dog rimeligt dyre.. men bygget til raid og 24/7 brug.. og de har 5års garanti.. det tæller også her syns jeg
Mvh

René
Til top
henrikbp Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-December-2007
Point: 238
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2010 kl. 12:06
De fleste NAS kan i dag automatisk lukke ned og starte op igen(understøttes også af din Synology) - f.eks om natten og når man er på arbejde. Derfor mener jeg ikke at almindelige brugere har brug for andet end de billige desktop diske. Vælger man udover det at køre RAID er der heller ikke risiko for data.
Jeg bruger selv desktop diske uden de store problemer og lukker ned om natten og starter først op igen sent eftermiddag. Aflaster diskene samt sparer en hel del i strøm.
Til top
Nordio Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 08-Oktober-2010
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2010 kl. 13:44
Hej

Tusind tak for jeres besvarrelse, det lyder som om jeg godt kan købe den. Jeg sidder på OS X, men det gør vel ikke noget? Ser ud somo m den også understøtter OS X
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2010 kl. 13:53
den kører også ganske fint på vores applecomputere her i huset.. det er faktisk muligt at bruge den som target for timemachine backup også.. hvis du har det i tankerne
Mvh

René
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2010 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af henrikbp henrikbp skrev:

De fleste NAS kan i dag automatisk lukke ned og starte op igen(understøttes også af din Synology) - f.eks om natten og når man er på arbejde. Derfor mener jeg ikke at almindelige brugere har brug for andet end de billige desktop diske. Vælger man udover det at køre RAID er der heller ikke risiko for data.
Jeg bruger selv desktop diske uden de store problemer og lukker ned om natten og starter først op igen sent eftermiddag. Aflaster diskene samt sparer en hel del i strøm.
jeg er med på at risikoen for datatab er mindre.. dog er der naturligvis altid en lille risiko hver gang noget udstyr dør... dog syntes jeg prisen og ydelsen på diskene kan retfærdiggøres bla. af den højere grad af service og ikke mindst garanti i 5år på disse diske.. men ok det er et spørgsmål om økonomi og hvad man vil bruge kr på.. personligt ville jeg hellere spare på kabinettet også smide raiddiske i end omvendt.. men sådan er vi heldivis forskellige Smile
Mvh

René
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu