recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS noob søger hjælp
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAS noob søger hjælp

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Peter BJ Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-Juni-2009
Status: Offline
Point: 58
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter BJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: NAS noob søger hjælp
    Sendt: 13-April-2012 kl. 00:05
Jeg har en Qnap TS-112 kørende, og har nu brug for noget hjælp.
Min søn har ca. 50GB video jeg skal have, og så tænkte jeg at han må kunne lægge det ind på min nas.
Men hvordan gør man det? Jeg løber lidt forvirret rundt i begreberne; FTP server, Web server, MyCloudNas og hvad det ellers hedder.
Jeg tænkte om man ikke "blot" kunne oprette en bruger og adgangskode til en mappe på nas'en? Så han kun får adgang dertil.
Håber der er nogen der kan lede mig på rette vej... :)

Til top
The_Joshua Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-Juni-2010
Sted: Danmark
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér The_Joshua Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2012 kl. 09:40
Jeg ville ok oprette ham som bruger med de muligheder/begrænsninger du synes han skal have. Derpå sørge for at den kan tilgås via FTP, både router og NAS.
Er du ikke helt med på begreber som wan-ip, lan-ip, portforwarding m.m. skal du nok få en der kan det til at hjælpe med selve opsætningen.

/Chris

Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2412
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2012 kl. 13:04
Jeg går ud fra at du og din søn ikke bor samme sted så du snakker om at overføre filmene over internettet?

Det nemmeste er nok at overføre via ftp.

Du går ind i opsætningen på din nas, sætter hak i at den skal fungere som ftp server og opretter en bruger med din søns navn og vælger et kodeord til ham. Du skal sandsynligvis også fortælle hvilken mappe på nas'en de filer han sender dig skal ligge i. Jeg kender ikke qnap's menuer, men der må være noget i den stil.

Næste step er at finde ud af hvilket ipnummer din nas har på dit interne netværk. Nummeret er sandsynligvis noget i stil med 10.0.0.xx eller 192.168.0.xx hvor xx er et tal mellem 2 og 254. Lad os for eksemplets skyld sige at din nas har det interne ipnummer 192.168.0.50.

Når du kender det interne ipnummer på din nas, så installerer du en ftp klient på din computer, det kan fx. være aceftp3 http://software.visicommedia.com/en/products/aceftpfreeware/ men der er mange andre muligheder. Start ftp klienten op, tast nas'ens ipnummer 192.168.0.50 ind i adressefeltet og brug din søns navn og kodeord til at logge på med. Test om du kan lægge en fil over på nas'ens ftp server på den måde. Hvis det virker, så er ftp serveren på nas'en sat korrekt op.

Nu har du en ftp server der virker på dit lokalnet, men din router blokerer for at folk ude på det store internet kan komme i kontakt med den. Så det er tid til at sætte en portforward op på din router.

Log på din routers opsætning og led efter et punkt der hedder noget med portforwarding eller NAT eller network address translation. Under portforwarding fortæller du din router at trafik til port 21 skal sendes videre til 192.168.0.50 (det interne ipnummer på din nas). Det betyder, at hvis der kommer trafik udefra på port 21 (som er den port ftp bruger) så sender din router trafikken videre til det interne ipnummer din nas har. Al anden trafik udefra bliver stadig blokeret.

Næstsidste trin er at besøge http://myip.dk/. Det er en webside der fortæller dig hvad dit "udvendige" ipnummer er. Det er det ipnummer din søn skal bruge for at få kontakt med din nas.

Tilbage er bare at fortælle din søn hvad hans kodeord og password er og at han skal bruge en ftp klient til at logge på din nas på det ipnummer du fik af myip.dk og han skal bruge port 21.

Men, men, men, 50 GB kan godt komme til at tage seriøst lang tid at overføre. Hvis din søn fx. har en 10/1 mbit internetforbindelse, så har han kun et 1 mbit hul at presse de 50 GB ud gennem. I så fald snakker vi om noget der ligner 150 timer.
Til top
stigc Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Point: 447
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stigc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2012 kl. 21:05
Hvis du kun skal overføre filerne en gang, så ville jeg overveje at bruge teamviewer,
der skal du ikke konfigurere noget som helst...
eneste ulempe er at både din og sønnens pc skal kører mens i overfører filerne...

Stig

Blot min ringe mening !
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu