recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS på loft skadeligt eller ej?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAS på loft skadeligt eller ej?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: NAS på loft skadeligt eller ej?
    Sendt: 11-Oktober-2013 kl. 09:19
Hej jeg går med overvejelser om at flytte min NAS op på loftet, mest for at sikre mod indbrud, da den ellers står synligt fremme i stuen. Mit spørgsmål er enkelt. Vil komponenterne (primært harddiskene) tage skade af at være på et loft med temperaturudsving fra rigtig varmt om sommeren til rigtig koldt om vinteren?
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2013 kl. 09:25
Ja den vil tage skade hvis du ikke pakker den ind. Den er ikke beregnet til at kunne klare temp. svingninger fra -20 - 50 grader
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2013 kl. 09:27
Tak for svar. Kan du anbefale noget?
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7237
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2013 kl. 09:31
vinteren er måske ikke så slem hvis du har gang i nas'en 24/7

Men sommerens varme er ikke sund for diske og elektronik
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2013 kl. 09:32
NAS'en kører 24/7, så det kunne være lækkert at få den gemt af vejen. Vil nødig miste mit data.
Til top
Moerkbak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Februar-2010
Sted: Nordjylland
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moerkbak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2013 kl. 09:41
har du ikke et skab i bryggers, soveværelse, kontor eller lignende hvor den kan stå. Det er jo ligemeget hvor den står, bare den har netværk.

Men store udsving i temp + fugtighed er ikke sundt for diskene, selve elektronikken er nok ik så pivet. Men diske tåber det ik så godt.
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2013 kl. 09:44
Jo, kan godt se det nok bliver løsningen så. Jeg kører med dobbeltbruger så kører også HTPC på den, så må lige smide en HDMI extender på også så.
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2013 kl. 09:53
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Tak for svar. Kan du anbefale noget?
Nej - for problemet er at hvis du pakker den ind i noget isolering så skal du også have en blæser så den kan komme af med varmen om sommeren. Hvis omgivelserne er over 50 og du pakker en NAS ind så vil temp i din NAS være en del højere.

Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2013 kl. 12:07
Min Synology 207 står på loftet i en pap kasse. Om sommeren er låget åbent og temp måleren i NAS'en ligger omkring 60 grader en varm sommer dag. Om vinteren er låget lukket, og den kommer ikke under 15 grader. Den er tændt 24/7. Problemet er nok størst om sommeren, og i de 2½ år den har stået det har jeg haft ét disk nedbrud, men det viste sig at være en fysisk fejl på disken, så den blev om byttet på garantien. Jeg vil dog ikke udelukke at varmen har haft en effekt på problemet - omvendt er jeg ret sikker på det faktisk HAR haft en negativ effekt. 

Min konklusion er egentligt, at den står fint deroppe, og jeg kører RAID1 på diskene, så hvis den ene dør igen, så bliver den skiftet. Ligesom trådstarter har jeg heller ikke rigtigt andre steder at stille den, så det er et udmærket kompromis. På sigt kunne jeg godt finde på at flytte den ud i bryggerset, men det kræver nyt ethernet kabel træk...
Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Point: 1120
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér niepe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2013 kl. 12:18
Min synology har stået på loftet de sidste 3-4 år og kørt uden problemer.

Temp. ligger vel mellem -5 og +40

/Per
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu