|
NAS på loft skadeligt eller ej? |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Bjur ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juni-2004 Sted: Lejre, Sjælland Status: Offline Point: 2569 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 11-Oktober-2013 kl. 09:19 |
Hej jeg går med overvejelser om at flytte min NAS op på loftet, mest for at sikre mod indbrud, da den ellers står synligt fremme i stuen. Mit spørgsmål er enkelt. Vil komponenterne (primært harddiskene) tage skade af at være på et loft med temperaturudsving fra rigtig varmt om sommeren til rigtig koldt om vinteren?
|
|
![]() |
|
kim.t ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3850 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja den vil tage skade hvis du ikke pakker den ind. Den er ikke beregnet til at kunne klare temp. svingninger fra -20 - 50 grader
|
|
![]() |
|
![]() |
|
Bjur ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juni-2004 Sted: Lejre, Sjælland Status: Offline Point: 2569 |
Tak for svar. Kan du anbefale noget?
|
|
![]() |
|
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7237 |
vinteren er måske ikke så slem hvis du har gang i nas'en 24/7
Men sommerens varme er ikke sund for diske og elektronik |
|
![]() |
|
NAS'en kører 24/7, så det kunne være lækkert at få den gemt af vejen. Vil nødig miste mit data.
|
|
![]() |
|
Moerkbak ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 10-Februar-2010 Sted: Nordjylland Status: Offline Point: 348 |
har du ikke et skab i bryggers, soveværelse, kontor eller lignende hvor den kan stå. Det er jo ligemeget hvor den står, bare den har netværk.
Men store udsving i temp + fugtighed er ikke sundt for diskene, selve elektronikken er nok ik så pivet. Men diske tåber det ik så godt. |
|
![]() |
|
Jo, kan godt se det nok bliver løsningen så. Jeg kører med dobbeltbruger så kører også HTPC på den, så må lige smide en HDMI extender på også så.
|
|
![]() |
|
kim.t ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3850 |
Nej - for problemet er at hvis du pakker den ind i noget isolering så skal du også have en blæser så den kan komme af med varmen om sommeren. Hvis omgivelserne er over 50 og du pakker en NAS ind så vil temp i din NAS være en del højere. |
|
![]() |
|
![]() |
|
antilles ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 05-Januar-2009 Sted: BallerupDenmark Status: Offline Point: 389 |
Min Synology 207 står på loftet i en pap kasse. Om sommeren er låget åbent og temp måleren i NAS'en ligger omkring 60 grader en varm sommer dag. Om vinteren er låget lukket, og den kommer ikke under 15 grader. Den er tændt 24/7. Problemet er nok størst om sommeren, og i de 2½ år den har stået det har jeg haft ét disk nedbrud, men det viste sig at være en fysisk fejl på disken, så den blev om byttet på garantien. Jeg vil dog ikke udelukke at varmen har haft en effekt på problemet - omvendt er jeg ret sikker på det faktisk HAR haft en negativ effekt.
Min konklusion er egentligt, at den står fint deroppe, og jeg kører RAID1 på diskene, så hvis den ene dør igen, så bliver den skiftet. Ligesom trådstarter har jeg heller ikke rigtigt andre steder at stille den, så det er et udmærket kompromis. På sigt kunne jeg godt finde på at flytte den ud i bryggerset, men det kræver nyt ethernet kabel træk...
|
|
![]() |
|
niepe ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1120 |
Min synology har stået på loftet de sidste 3-4 år og kørt uden problemer.
Temp. ligger vel mellem -5 og +40 /Per |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |