recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS samt Sonos osv.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS samt Sonos osv.

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Direkte link til dette indlæg Emne: NAS samt Sonos osv.
    Sendt: 28-Maj-2011 kl. 14:10
Hej,

Jeg er på jagt efter en NAS. Jeg har hele tiden overvejet en DS211(evt. +), men er kommet i tvivl om hvis jeg skal have back-up af PC, billeder, musik, hjemmevideo samt evt. lagt DVD/BD over på om der er for lidt plads på en 2-bay.

Jeg har også tænkt på, at få mig en mediestreamer til at afspille film samt billeder på fladskærmen, kunne budet da være en Boxee eller er der andre bedre bud? (Det er vigtigt den kan afspille mine hjemmevideoer som er optaget med et Panasonic full-hd kamera).

Jeg har samtidig overvejet Sonos til at styre musikken fra NAS til sourroundreceiver. Evt. med en Ipad som controller og evt. købe en redeye ir-dock så jeg kan bruge Ipad som fjenbetjening.

Jeg er total nybegynder på området så vil gerne høre for/imod for de forskellige ting, og evt. andre bud hvis det er helt tosset det jeg har valgt.

På forhånd tak.

Mvh. Lasse
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2011 kl. 22:15
Mht. dit bud på en NAS, er en DS211 en ganske fin NAS og den er rigeligt hurtigt til de behov du nævner. Jeg vil ikke mene du får noget nævneværdigt ud af at købe +-udgaven - det er vist mere hvis du forventer at have mange forskellige services kørende, mange samtidige brugere osv. Mht. pladsen må du jo bare til at regne lidt på det og se hvad behovet er - hvis du regner dig frem til at du har behov for ca. halvdelen af den plads der er til rådighed, så er du måske også lidt fremtidssikret i forhold til brugen af den resterende plads! Så vidt jeg ved er det maksimalt 2x3TB - og hvis du eks. vil køre mirroring (RAID1) på NAS'en så har du halvdelen at gøre godt med. Der hvor du på HDD området får mest for pengene, er i 2TB segmentet - der får du flest GB pr kr! (2x2TB for ca. 1.000kr)

En mediestreamer kan bl.a. være boxee, hvor du vist også har meget andet funktionalitet, men det kan også være en PopcornHour, WDTV live, Dune, AC Ryan osv - ved dog ikke hvordan det ser ud med understøttelsen af det specifikke format du nævner.

Sonos er et ganske glimrende valg, hvor Squeezebox er den lidt billigere løsning, hvor det måske ikke altid er lige så meget plug'n'play, men hvor du til gengæld har større fleksibilitet og flere muligheder. Olive er det lidt dyrere valg, hvor det vistnok er endnu mere plug'n'play men også endnu mere låst.

Mht. fjernbetjeninger er der en skov af muligheder inkl. diverse apps til android og ios telefoner/apparater.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2011 kl. 22:36
Det er min generelle erfaring at man altid kan bruge mere plads i en NAS.. Smile

Jeg gætter på dine hjemmevideoer er i enten mpeg eller avi, det kan de fleste medieafspillere æde uden at blinke. Hvis du alligevel gerne vil have det testet kan du optage et halvt minuts tid, uploade det et sted på nettet og høre recorderes brugere om deres afspillere kan hitte ud af det - for det meste er folk flinke til at teste den slags og melde tilbage.

Angående sonos, ipad og redeye, så er det rigtigt fikst på papiret men måske ikke i praksis. Jeg har sonos plus ipod touch og det kører rigtigt godt. Jeg overvejede redeye, men selv om det lyder rigtigt smart at kunne styre det hele fra ipod/ipad så er det to forskellige applikationer så du skal sidde og skifte frem og tilbage mellem sonos' applikation og redeye's applikation afhængigt af hvad du vil styre. Jeg endte med i stedet at have min ipod til at styre sonos' musikvalg og en logitech harmony ved siden af til at styre tv. forstærker, mediecenter og den slags - det fungerer ret godt og jeg skal ikke først til at skifte applikation og vente på den loader når telefonen ringer, jeg trykker bare mute på harmonyen og kvæler lyden med det samme.

Et alternativ kunne være en squeezebox touch løsning hvor du både kan styre infrarød via en almindelig fjernbetjening (fx. en harmony der også styrer tv, video, anlæg osv) og via en applikation på en ipad. På den måde kan du bruge ipad'en når du vil lave avancerede ting som playlister og den slags, men styre tingene og skifte mellem numre med en almindelig remote når det bare skal gå hurtigt og ikke behøver være fancy.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2011 kl. 21:54
Jeg kan godt se hvad du mener med at det kan være lidt bøvlet med IPad til at styre alt.

I forhold til plads, hvad fylder det hvis jeg ripper en Dvd med et lydspor, dk-tekster og evt. fraklip/slettede scener?
Og det samme med BD?
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2011 kl. 22:31
DVD fylder vel omkring 4-7GB hvis du ripper den lossless, altså uden kvalitetstab. Blu-rays ligger en del højere og fylder (såvidt jeg lige husker) omkring 25-45GB ved lossless rip. Så kan du selv gange op med hvor mange du har/har planer om at få og så se hvor meget plads du skal bruge.

Min erfaring med NAS er (som andre har nævnt) at man kan aldrig få for meget plads. Du har måske nok plads nu, men hvis planen er at have hele din filmsamling liggende og du udvider den løbende, så løber du tør for plads på et eller andet tidspunkt.
Jeg ville derfor personligt vælge en 4-bay NAS (hvilket jeg også har). De koster mere i indkøbspris, men det er penge givet godt ud hvis du får brug for mere plads indenfor 1 år og så alligevel skal skifte din eksisterende 2-bay ud. Du kan vælge at spare penge i start-udgift ved kun at købe en disk til at starte med. Fordelen ved QNAP og Synology (sidsnævnte har jeg dog ikke personlig erfaring med) er at man kan udvide med diske meget fleksibelt og ændre på RAID opsætning løbende.

En anden fordel ved at købe diske løbende er at der er mindre chance for at de evt. skulle fejle samtidigt da de ikke har kørt i lige lang tid og at de måske også er fra forskellige produktioner.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2011 kl. 09:04
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

En anden fordel ved at købe diske løbende er at der er mindre chance for at de evt. skulle fejle samtidigt da de ikke har kørt i lige lang tid og at de måske også er fra forskellige produktioner.

..samt at de bliver billigere med tiden. Jeg startede med en 1,5TB disk til omkring 700 kr, udvidede et halvt års tid senere med en 2TB til 700 og siden er det blevet til endnu en 2GB til 600 og senest endnu en 2TB til 550.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2011 kl. 09:12
@strandvasker: Du er vist blevet lidt snydt med den dér 2GB til 600 ;-)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2011 kl. 20:52
Planen er, kun at ligge nogle film ind, og kun ligge film samt et lydspor og dk-tekster (evt. fraklip). Hvad tror i så det ca. lander på pladsmæssigt.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2011 kl. 21:06
@Basknudsen: 5*antal-dvd'er + 30*antal-bluray's - det er vist et meget godt estimat.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2011 kl. 19:45
tipsen: Hvor meget fylder det du beskriver der?
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2011 kl. 21:32
!?... - hvis du ripper 1 dvd og 1 bluray vil det fylde 5+30 = 35MB - og hvis du ripper 2 af hver så er det 70MB... - så det afhænger af hvor meget du har tænkt dig at rippe og derudover så er det heller ikke eksakte tal - det afhænger både af kilden og den teknik du vælger at rippe med - der kan være stor forskel i kvalitet og størrelsen af resultatet.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2011 kl. 10:24
Det skal være DVD kvalitet og BD kvalitet.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu