recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS, server eller storage boks
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAS, server eller storage boks

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
den_ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2007
Status: Offline
Point: 128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér den_ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: NAS, server eller storage boks
    Sendt: 16-Juli-2016 kl. 13:19
Hej allesammen

Da vi har fået nyt tv møbel hvor der ikke er plads nok til mit nuværende htpc kabinet uden af det skal stikke 15 cm ud på bagsiden af møblet, så der skal mindre kabinet til.
I mit nuværende htpc setup har jeg en sdd disk til OS og 2 x 3,5 diske til lagerplads ( film,billeder og musik ), for at komme ned i kabinet størrelse skal jeg fjerne de 2 x3,5 diske.
Så her kommer selve spørgsmålet
Selve nas/serven skal ikke kunne afspille filmen, skal kun være " lagerplads" som htpc'en kunne tilgå også bruge dens power og kodi til at spille filmen. Pt er der kun brug for at der kan afspilles film et sted af gangen, men der kommer snart nyt tv i soveværelse også ville det da fedt hvis man kunne afspille film i soveværelse endten via tv funktionen eller ved et mindre htpc ( som nok er dette jeg fortrækker)
Iden med en harddisk box kom da jeg som sådan ikke har brug for at den står tændt hele tiden da htpc i stuen, i hverdagene primær bruges til at se serier via nettet også var der ikke nogle grund til at bruge strøm på at det står at køre konstant, men selvfølge en nas eller server med wake on Lan kan jo næsten det sammen.

Hvis valget bliver nas/server så skal der være plads til 4-5 diske.
Er det en mulighed at hvis der f.eks er 5 diske at have 3 stk med film også en med billeder og andre ting som er vigtige at den sidste disk så spejler den med billeder, så der r "automatisk " back up af billederne eller ville det være bedre at man tilsluttede en ekstern Hdd via USB som så tog back up af billederne automatisk

Hvad skal jeg vælge
1. NAS in box eller byg selv
2. Mindre server ( f.eks HP micro server)
3 harddisk boks med plads til f.eks 4/5 diske og tilslutning til htpc med USB eller esata stik

På forhånd tak

Hilsen
Dennis
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 17:43
kommer helt og holdent an på hvad du har lyst til.
du kan købe færdiglavet eller byg selv. vi kan ikke hjælpe dig med at træffe valget. En hvilken som helst nas kan agere "lagerplads" - det er det der er deres primære formål. Opsætning af diske gør du i den software du i sidste ende kommer til at bruge. Du skal dog være MEGET opmærksom på at "spejling" og raid IKKE ER BACKUP!!!! (det kan bare overhovedet ikke understreges nok!) Det er udelukkende en forlængelse af responstiden i tilfælde af at du har diskproblemer. Backup er at lægge data et helt andet sted i huset eller udenfor huset, enten på usb-disk eller overføre til anden NAS.

1. hvad har du selv lyst til og ved du noget om NAS software? hvis nej. så køb færdiglavet.
2. generelt for dem der ikke ved noget som helst om IT ville jeg sige NEJ. med mindre du har et sted til microserveren hvor der må støjes, så er den ikke den rette løsning. (overvejer seriøst at hacke min gen8 med nogle mere støjsvage blæsere.)
3. den letteste løsning som ikke kræver viden, men det betyder også at den vil skulle stå samme sted som din htpc. Ville umiddelbart flytte NAS et andet sted hen end stuen uanset hvor man er.
Til top
den_ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2007
Status: Offline
Point: 128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér den_ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 19:53
Hej Claus

Tak for responsen

Nej jeg har ikke rodet med NAS software før, men massere med alm computere har altid selv bygget dem og har rodet lidt med servere samt ubuntu.
Pladsen til at placere en micro server er ikke det store problem.

Det der lige som er det vigtigste er at den enhed jeg skal have er at jeg på htpc en stue skal kunne afspille film bd rip på 20-30 GB uden problemer og at det skal være nemt så selv fruen kan tilgå tingene fra htpc'en samt bærbar og evt iPad'en uden de store problemer for jeg er jo ikke altid hjemme

Jeg hælder nok mest til en nas eller server, da jeg i forvejen har gået lidt med tanken om ip overvågning
det jeg syntes der har været uoverskueligt er af finde ud af med in box NAs er hvor kraftige de skal være for at jeg kan bruge dem til det jeg kan

Redigeret af den_ - 16-Juli-2016 kl. 20:03
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 21:35
Oprindeligt skrevet af den_ den_ skrev:


3 harddisk boks med plads til f.eks 4/5 diske og tilslutning til htpc med USB eller esata stik



Nu er jeg sgu lige et skarn, har du fundet nogle gode brugbare eksempler på dette. Altså nogen du selv alvorligt har overvejet at smide penge efter. Har selv søgt tidligere og fandt kun noget der ikke var til at betale sig fra, eller noget noname jeg ikke turde stole på..
Til top
den_ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2007
Status: Offline
Point: 128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér den_ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 21:50
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Oprindeligt skrevet af den_ den_ skrev:


3 harddisk boks med plads til f.eks 4/5 diske og tilslutning til htpc med USB eller esata stik



Nu er jeg sgu lige et skarn, har du fundet nogle gode brugbare eksempler på dette. Altså nogen du selv alvorligt har overvejet at smide penge efter. Har selv søgt tidligere og fandt kun noget der ikke var til at betale sig fra, eller noget noname jeg ikke turde stole på..


Raidsonic laver flere forskellige der ligger fra 1000-1500kr men har ikke set dem i Real live så hvordan kvaliteten er ved jeg ikke
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 22:28
raidsonic/icybox laver generelt noget ganske fortrinligt jern. De er faktisk af temmelig høj kvalitet. Men igen ENHVER enhed med gigabit netværk vil være i stand til at levere en BD film over netværk. Så længe den ikke skal transcode noget som helst. Det har absolut intet med indmaden i NAS'en at gøre. Det er først når der skal laves andre ting end servere rene data at det kommer ind i billedet.

Der er ganske meget vedligehold ved at lave en enhed selv, og selvom de fleste NAS-disti er særdeles stabile, så er det stadig en masse fingeren med tingene selv. Det slipper man for med en færdigbygget enhed. Qnap, synology leverer nogle særdeles fremragende produkter som i den grad efterhånden er servergrade enheder, med tonsvis af indbygget funktionalitet i softwaren, og vigtigst af alt. Det virker altså bare uden nogen dikkedarer. Jeg tester i øjeblikket freenas 10.0 alfa af og det tegner fremragende, meen der er stadig en hel del arbejde, og der er laaaaang vej til at komme i nærheden af en synology boks. og når man lægger arbejdsløn og enheder sammen, så kommer jeg et godt stykke over prisen på en synology, men jeg har selvfølgelig ikke muligheden for at lege på samme måde som på en hjemmebygget :-) 

Så det er det du skal gøre op med dig selv. - Vigtigst er at du tester nogle af de nas software af allerede nu enten i en virtuel maskine eller på en gammel kasse og finder ud af om det overhovedet er værd for dig at gå den vej.
Til top
den_ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2007
Status: Offline
Point: 128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér den_ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 22:50
Super jeg vil prøve at tjekke de for forskellige nas software, nogle du kan anbefale?

Jeg har mulighed for at å fat i en qnap -ts412 til en billige penge er den noget vær selv om den har et par år på bagen eller har jeg kigget lidt på asustor 204t
Til top
brafi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brafi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 23:02
Oprindeligt skrevet af den_ den_ skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Oprindeligt skrevet af den_ den_ skrev:


3 harddisk boks med plads til f.eks 4/5 diske og tilslutning til htpc med USB eller esata stik



Nu er jeg sgu lige et skarn, har du fundet nogle gode brugbare eksempler på dette. Altså nogen du selv alvorligt har overvejet at smide penge efter. Har selv søgt tidligere og fandt kun noget der ikke var til at betale sig fra, eller noget noname jeg ikke turde stole på..


Raidsonic laver flere forskellige der ligger fra 1000-1500kr men har ikke set dem i Real live så hvordan kvaliteten er ved jeg ikke


Jeg har købt en ekstern raid-boks i stil med denne (andet mærke) https://www.sharkoon.com/product/1689/11353#desc og jeg kan ikke anbefale denne til at have noget seriøst til at ligge på den.

Jeg havde håbet at den kunne bruges seriøst, men er der ikke aktivitet i løbet af 5 min, slukker alle diske ned, med resiltat i at den er en krig om at starte op igen.
Dette kan heller ikke være sundt for diskene i længden?

Hvis man kan leve med dette, så er det en fin måde at tilslutte 5 diske (individuelt eller i et raid) til sin maskine med USB eller eSATA.

Jeg har dog modificeret min en del, med en boremaskine, så diskene bedre kan få luft. (De blev varme før modificeringen)

JEg ville ikke turde regne med den indbyggede RAID, så derfor bruger jeg den kun uden RAID...

Strømforbruget er heller ikke noget at råbe hurra for.
Med 5 diske (WD green) bruger den omkring de 70 watt, når alle diske kører. I standby bruger den lidt over 20 watt (på ingenting!)

Men om der findes andre, som er bedre, skal jeg ikke kunne sige.

Til top
guldhammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2010
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 904
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér guldhammer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 23:39
Jeg har en dejlig Hp Microserver Gen8, med Synology Dsm 5.2, og jeg laver backup af vores billeder til Dropbox med Synologys Cloud Sync, det fungerer bedst for mig.
//Guldhammer
Til top
sqnk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Februar-2015
Status: Offline
Point: 109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sqnk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2016 kl. 07:21
En HP micro gen 8 ville være fin som ren opbevaring hvis du så bruger en Pi til selve afspilning. Så kræver det ikke noget af serveren. Det er en løsning jeg selv bruger.
Men vil du senere til at bruge f.eks Plex, så dine tv bare er ren afspilning, så skal du have en server med masser af kræfter for at se mere end 1 ting af gangen.
Til top
den_ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2007
Status: Offline
Point: 128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér den_ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2016 kl. 09:04
Lige meget om jeg vælger nas, server eller en helt 3 løsning så vil de aldrig komme til at skulle bruges som afspillere, afspilning vil forgår via htpc eller ligende ved selve tv'et
Til top
sqnk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Februar-2015
Status: Offline
Point: 109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sqnk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2016 kl. 11:32
Så kan du roligt købe den billige g1610t HP microserver gen8 til 1700 kr med 4 GB ram :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu