|
NAS Synology 413j / spejling |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
SMOHN ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-November-2011 Sted: Århus Status: Offline Point: 5 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 08-November-2012 kl. 19:31 |
Hej,
Jeg overvejer at købe Synology 413J med 4 diske. Jeg er dog i tvivl om man kan spejle diske, som man vil. Kan man evt. lave raid 1 på disk 1 og 2 og samtidig lade disk 3 og 4 køre selvstændigt? Tak. < ="cosymantecnisbfw" co="cs" id="SILOBFWID" style="width: 0px; height: 0px; display: block;"> |
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så vidt jeg husker kan man godt...
Men hvorfor ønsker du det??? Du kan jo bare lave RAID 5 og få samme plads, men med sikkerhed imod at miste en disk.
|
|
![]() |
|
SMOHN ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-November-2011 Sted: Århus Status: Offline Point: 5 |
Mange tak for svar - jeg har også overvejet RAID 5 men har data på to diske (dem som skulle køre RAID 0) så jeg gerne vil beholde. Men det kan være at jeg bare skal lave en backup af disse og så køre RAID 5 - for jeg går ud fra at man er nødt til at formatere alle diske for at kunne oprette RAID 5.
< ="cosymantecnisbfw" co="cs" id="SILOBFWID" style="width: 0px; height: 0px; display: block;"> |
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
De fleste NAS kan langsomt udvide sine diske, men det tager lang tid.
Nogle NAS kan tilføje en ekstra disk til en RAID1 og lave en RAID5 med 3 diske uden at man mister sine data fra sin RAID1. De fleste NAS kan lave en 3 disk RAID5 om til en 4 disk RAID5 og beholde data. Det giver en mulighed for at få ført dine data over direkte. Den disk man propper ind i arrayet mister dog sine data. Så du skal kopiere data fra disk 4 ind i dit 3-disk RAID5, før at du laver et 4-disk RAID5. MEN MEN MEN! Jeg anbefaler ikke at man på nogen måde lave den slags udvidelse uden at have en backup af de vigtige data, for det kan godt smadre et disk array. Jeg er ikke så urolig for det på en dedikeret RAID controller med batteribackup eller non volatile cache. Men hvis strømmen undervejs går til en Synology, så kan du risikere at alle dine data er tabt.
Redigeret af Cyberguyen - 08-November-2012 kl. 22:23 |
|
![]() |
|
jacobask ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1253 |
Prøv at kig her:
http://forum.synology.com/wiki/index.php/How_to_expand_the_RAID_Volume_with_additional_disks Men som Cyberguyen siger: Det plejer at virke smertefrit men tag dog alligevel backup af vigtige data! /ask |
|
![]() |
|
Betak ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 13-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 45 |
Jeg er ret sikker på at du bliver nødt til at formatere ALLE diske der skal i en DS, da de benytter ext4 filsystem. Dette gælder for alle konfigurationer; raid, basic, SHR,... Mvh
|
|
![]() |
|
Hanzoy ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 18-Marts-2010 Status: Offline Point: 262 |
Ja diskene bliver formateret. Har selv en DS410. Redigeret af Hanzoy - 09-November-2012 kl. 15:40 |
|
![]() |
|
Mange tak for alle jeres input.
God weekend.
< ="cosymantecnisbfw" co="cs" id="SILOBFWID" style="width: 0px; height: 0px; display: block;"> |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |