recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS Synology 413j / spejling
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAS Synology 413j / spejling

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
SMOHN Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 10-November-2011
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SMOHN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: NAS Synology 413j / spejling
    Sendt: 08-November-2012 kl. 19:31
Hej,

Jeg overvejer at købe Synology 413J med 4 diske.

Jeg er dog i tvivl om man kan spejle diske, som man vil. Kan man evt. lave raid 1 på disk 1 og 2 og samtidig lade disk 3 og 4 køre selvstændigt?

Tak.

< ="cosymantecnisbfw" co="cs" id="SILOBFWID" style="width: 0px; height: 0px; display: block;">
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2012 kl. 21:41
Så vidt jeg husker kan man godt...

Men hvorfor ønsker du det???

Du kan jo bare lave RAID 5 og få samme plads, men med sikkerhed imod at miste en disk.
Til top
SMOHN Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SMOHN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2012 kl. 21:47
Mange tak for svar - jeg har også overvejet RAID 5 men har data på to diske (dem som skulle køre RAID 0) så jeg gerne vil beholde. Men det kan være at jeg bare skal lave en backup af disse og så køre RAID 5 - for jeg går ud fra at man er nødt til at formatere alle diske for at kunne oprette RAID 5.

< ="cosymantecnisbfw" co="cs" id="SILOBFWID" style="width: 0px; height: 0px; display: block;">
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2012 kl. 22:20
De fleste NAS kan langsomt udvide sine diske, men det tager lang tid.

Nogle NAS kan tilføje en ekstra disk til en RAID1 og lave en RAID5 med 3 diske uden at man mister sine data fra sin RAID1.

De fleste NAS kan lave en 3 disk RAID5 om til en 4 disk RAID5 og beholde data.

Det giver en mulighed for at få ført dine data over direkte.
Den disk man propper ind i arrayet mister dog sine data.
Så du skal kopiere data fra disk 4 ind i dit 3-disk RAID5, før at du laver et 4-disk RAID5.

MEN MEN MEN!

Jeg anbefaler ikke at man på nogen måde lave den slags udvidelse uden at have en backup af de vigtige data, for det kan godt smadre et disk array.
Jeg er ikke så urolig for det på en dedikeret RAID controller med batteribackup eller non volatile cache.
Men hvis strømmen undervejs går til en Synology, så kan du risikere at alle dine data er tabt.

Redigeret af Cyberguyen - 08-November-2012 kl. 22:23
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 08:37
Prøv at kig her:
http://forum.synology.com/wiki/index.php/How_to_expand_the_RAID_Volume_with_additional_disks

Men som Cyberguyen siger: Det plejer at virke smertefrit men tag dog alligevel backup af vigtige data!

/ask
Til top
Betak Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 13-September-2009
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Betak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af SMOHN SMOHN skrev:

Mange tak for svar - jeg har også overvejet RAID 5 men har data på to diske (dem som skulle køre RAID 0) så jeg gerne vil beholde. Men det kan være at jeg bare skal lave en backup af disse og så køre RAID 5 - for jeg går ud fra at man er nødt til at formatere alle diske for at kunne oprette RAID 5.
Jeg er ret sikker på at du bliver nødt til at formatere ALLE diske der skal i en DS, da de benytter ext4 filsystem. Dette gælder for alle konfigurationer; raid, basic, SHR,...

Mvh
Til top
Hanzoy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-Marts-2010
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hanzoy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 15:39
Oprindeligt skrevet af SMOHN SMOHN skrev:

Ja diskene bliver formateret. Har selv en DS410.

Redigeret af Hanzoy - 09-November-2012 kl. 15:40
Til top
SMOHN Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SMOHN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 21:24
Mange tak for alle jeres input.

God weekend.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu