recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS til film-streaming?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAS til film-streaming?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2014 kl. 22:19
Oprindeligt skrevet af TBK TBK skrev:

Jeg har den nyere udgave af guldhammers forslag (HP ProLiant MicroServer Gen8), og er rigtig glad for den.

XPEnology er en "open source" udgave af Synologys DSM (Operativ System).

Hvis det skal være et "NAS specifikt OS", så kan du også anvende http://www.freenas.org/ eller http://www.nas4free.org/

Er der nogen fordel ved at køre server frem for en NAS?

Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

En NAS bliver ikke belastet når du afspiller en fil fra den. Tænk på at det er ren overførselstid det drejer sig om - dvs. den skal overfører en Blu-ray på hvad det svare til ca. 2 timer (filmens varighed). NAS'en skal jo ikke bearbejde filen - det skal din afspiller.
Så jeg vil påstå et enhvert NAS der er max 2 år gammel kan klarer opgaven. Hastigheden har virklig fået et ordentlig hak de sidste år. 
Så hvis vi kikker på modeller så vil jeg mene at f.eks en Synology DS214se til 999,- vil kunne klare opgaven.

Den eneste erfaring jeg har med NAS, er en gammel WD My Book World jeg prøvede. Den var godt nok langsom, og noget nær ubrugelig.

Hvordan er overførsels tiden på en NAS, over for Fx USB 2.0? Hvis jeg skal lægge en 20 GB fra min computer, over på en NAS. Vil det så tage 1 time, eller hvor lang tid ca?

Men 999 kr. er helt klart en pris jeg kan arbejde med. Så tak for det! Clap
Til top
guldhammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Oktober-2010
Sted: Randers
Point: 930
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér guldhammer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2014 kl. 22:42
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Jeg har den nyere udgave af guldhammers forslag (HP ProLiant MicroServer Gen8), og er rigtig glad for den.

Hvis det skal være et "NAS specifikt OS", så kan du også anvende http://www.freenas.org/ eller http://www.nas4free.org/

En NAS bliver ikke belastet når du afspiller en fil fra den. Tænk på at det er ren overførselstid det drejer sig om - dvs. den skal overfører en Blu-ray på hvad det svare til ca. 2 timer (filmens varighed). NAS'en skal jo ikke bearbejde filen - det skal din afspiller.
Så jeg vil påstå et enhvert NAS der er max 2 år gammel kan klarer opgaven. Hastigheden har virklig fået et ordentlig hak de sidste år. 
Så hvis vi kikker på modeller så vil jeg mene at f.eks en Synology DS214se til 999,- vil kunne klare opgaven.

Den eneste erfaring jeg har med NAS, er en gammel WD My Book World jeg prøvede. Den var godt nok langsom, og noget nær ubrugelig.

Hvordan er overførsels tiden på en NAS, over for Fx USB 2.0? Hvis jeg skal lægge en 20 GB fra min computer, over på en NAS. Vil det så tage 1 time, eller hvor lang tid ca?

"Er der nogen fordel ved at køre server frem for en NAS?"
Ikke andet end at du kan lave en computer om til en NAS.

"Hvordan er overførsels tiden på en NAS, over for Fx USB 2.0? Hvis jeg skal lægge en 20 GB fra min computer, over på en NAS. Vil det så tage 1 time, eller hvor lang tid ca?"

Det afhænger af dit internet, men den omtalte HP Microserver har Gigabit netværkskort.

En Synology Disk Station DS413j koster 2129, og en HP Microserver koster 1350, så den besparelse kan jeg godt leve med.

Hardwaremæssigt er der ikke den store forskel,
HP Microserveren har en Dual Core CPU, og kører 2,2 Ghz,
og har 5 Gb ram.

Synologyen kører 1,6 Ghz (ved ikke hvor mange kerner), og har 512 MB ram.

Jeg valgte at spare lidt penge, og få lidt flere kræfter, men der er også 3 Boxee Boxe som trækker i vores lejlighed.

Redigeret af guldhammer - 15-Oktober-2014 kl. 22:49
//Guldhammer
Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Februar-2014
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2014 kl. 22:52

En NAS er altid en server.

Performance afhænger af mange ting: CPU, mængden af RAM, hastigheden på RAMene, storage controlleren, OS, drivere, diske, disk setup (RAID, JBOD...), netværkskort, LAN udstyr, LAN design, WAN forbindelse, router...

Med min NAS (HP MicroServer...) tager en 20 GiB (en fil) overførsel via LAN (1 Gib/s fiber forbindelse) ca. 3 min.

Redigeret af TBK - 15-Oktober-2014 kl. 22:54
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2014 kl. 22:58

Performance afhænger af mange ting: CPU, mængden af RAM, hastigheden på RAMene, storage controlleren, OS, drivere, diske, disk setup (RAID, JBOD...), netværkskort, LAN udstyr, LAN design, WAN forbindelse, router...

Med min NAS (HP MicroServer...) tager en 20 GiB (en fil) overførsel via LAN (1 Gib/s fiber forbindelse) ca. 3 min.

Det er en god overførsels tid.

Ved du om der er forskel på om jeg har den HP MicroServer eller en Synology DS214SE? Her tænker jeg å overførsels tiden.
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Point: 3701
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2014 kl. 06:41

Ved du om der er forskel på om jeg har den HP MicroServer eller en Synology DS214SE? Her tænker jeg å overførsels tiden.

Det er diskene der i sidste ende er begrænsningen.

Hvor meget har du "rodet med" selv at opsætte servere før?

Grunden til mit spørgsmål er, at en NAS er mere eller minde plug-and-play, det er en anden server løsning altså ikke. Det er muligt at der ikke skal MEGET arbejde til for at få sådan en HP op at spille, men en Synology NAS er stort set klar til brug så snart du har sat diskene i den.

Det eneste den skal første gang er at have sin software installeret, og det gør den selv, og så har du en "server" klar til at modtage din filer, of afspille dem til din medieplayer.
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2014 kl. 10:13
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Grunden til mit spørgsmål er, at en NAS er mere eller minde plug-and-play, det er en anden server løsning altså ikke. Det er muligt at der ikke skal MEGET arbejde til for at få sådan en HP op at spille, men en Synology NAS er stort set klar til brug så snart du har sat diskene i den.

Det eneste den skal første gang er at have sin software installeret, og det gør den selv, og så har du en "server" klar til at modtage din filer, of afspille dem til din medieplayer.

Så det tager mere eller mindre samme tid om at overføre en fil, om jeg vælger en 800 Mhz, eler en 2 Ghz?

Jeg har absolut ingen erfaring med at lave en server opsætning. Plug-play ville klar være at fortrække.
Til top
Munkieftw Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Februar-2013
Sted: Amager
Point: 217
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munkieftw Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2014 kl. 10:37

Redigeret af Munkieftw - 16-Oktober-2014 kl. 11:25
Samsung - UE65ES8005U - Benq W1070 - Pioneer VSX-827-K - Synology DS1815+ - iPhone 6S - Philips Hue - Nvidia Shield TV
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Point: 1155
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2014 kl. 11:30

Helt enig her!

Jeg har selv prøvet de billige NAS og det bliver man træt af. En ting er at de nok vil kunne afspille men så kan du pludseligt blive upålidelige så den skal enstartes, melder fejl og jeg ved ikke hvad...

Nup en synology - det virker! Og lad være med at kigge på specifikationerne. Den DS214se er rigeligt til at streame blu ray rips. Alt over synologys J modeller er overkill til dit behov

Redigeret af Berdel - 16-Oktober-2014 kl. 11:32
Til top
ab_kallenbach Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Juli-2007
Point: 167
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ab_kallenbach Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2014 kl. 13:08
Jeg har selv haft en Synology DS210+ og har lige "opgraderet" til en DS415play.

210+ kunne sagtens overføre hurtigt nok til at jeg kunne afspille Blu-Ray-rips. Det er afspilleren, der er "flaskehalsen" her...
Jeg valgte 415play, fordi den kan transcode filen undervejs og altså afspille til alle mulige (eller rettere mange) enheder, som ikke selv kan håndtere en 1080p-film.

Så hvis du "bare" skal overføre filen fra NAS'en til en medieafspiller, kan du bruge næsten alle nye NAS'er fra Synology eller QNAP. Og sikkert også fra de fleste andre producenter.
Skal du kunne se filmene på alle mulige andre enheder end via din Popcorn Hour, er det måske værd at kigge efter de enheder fra Synology eller QNAP, der er dedikeret til den type opgave...

Synology har en 214play-model, der bortset fra antallet af mulige harddiske er identisk med 415play. Jeg har ikke prøvet QNAP's modeller, men de får også ros.
Philips 47PFL7008S, Philips Hue, Waoo: Airties 7210, Panasonic Blu-Ray, Onkyo HT-R390, Popcorn Hour A-100, Synology DS415play
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2014 kl. 13:17
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Helt enig her!

Jeg har selv prøvet de billige NAS og det bliver man træt af. En ting er at de nok vil kunne afspille men så kan du pludseligt blive upålidelige så den skal enstartes, melder fejl og jeg ved ikke hvad...

Nup en synology - det virker! Og lad være med at kigge på specifikationerne. Den DS214se er rigeligt til at streame blu ray rips. Alt over synologys J modeller er overkill til dit behov

Jeg har som sagt kun prøvet min gamle WD MyBook Live, som er 4-5 år gammel. Den er så dræbende langsom, at det tager en krig for den at loade billeder, og kopierer film over på. Det er derfor jeg er på udkig efter en NAS, som kan overføre 20 GB på 3-5 min. Altså lidt alá USB.

Oprindeligt skrevet af ab_kallenbach ab_kallenbach skrev:

Jeg har selv haft en Synology DS210+ og har lige "opgraderet" til en DS415play.

210+ kunne sagtens overføre hurtigt nok til at jeg kunne afspille Blu-Ray-rips. Det er afspilleren, der er "flaskehalsen" her...
Jeg valgte 415play, fordi den kan transcode filen undervejs og altså afspille til alle mulige (eller rettere mange) enheder, som ikke selv kan håndtere en 1080p-film.

Så hvis du "bare" skal overføre filen fra NAS'en til en medieafspiller, kan du bruge næsten alle nye NAS'er fra Synology eller QNAP. Og sikkert også fra de fleste andre producenter.
Skal du kunne se filmene på alle mulige andre enheder end via din Popcorn Hour, er det måske værd at kigge efter de enheder fra Synology eller QNAP, der er dedikeret til den type opgave...

Synology har en 214play-model, der bortset fra antallet af mulige harddiske er identisk med 415play. Jeg har ikke prøvet QNAP's modeller, men de får også ros.

Så hvis min afspiller er et Popcorn Hour eller Mede8er, så skulle en Synology DS214SE være rigeligt til mig?

Sorry hvis jeg lige vader rundt i det, men jeg er som sagt helt ny på området.
Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Februar-2014
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2014 kl. 13:54

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Så det tager mere eller mindre samme tid om at overføre en fil, om jeg vælger en 800 Mhz, eler en 2 Ghz?

Jeg har absolut ingen erfaring med at lave en server opsætning. Plug-play ville klar være at fortrække.

Kommer an på hvad NASen ellers laver, 800 MHz for en SoC (System on a Chip) er ikke alverden i dag og slet ikke kun med en kerne. Plus Marvell Armada 370 (88F6707) understøtter ikke PCI-E 3, SATA III eller USB 3 "natively".

HPen har plads til 4 diske, du skal selv sætte nogle i (kommer an på hvilket SKU du vælger). OS kommer som sagt ikke med, så du skal selv installere noget, dog findes flere sider med udmærkede guides (eks. http://cyanlabs.net/Thread-Install-XPEnology-on-HP-N54L-Server).

Grunden til jeg foretrækker HPs MicroServer som NAS er at kvaliteten er høj, jeg kan opgradere hardwaren uden at bryde garantien, de har plads til 4 diske fra start, jeg kan sætte en SAS PCI-E controller i og tilslutte et eksterne kabinet med 4/6/8/12/16 disk pladser hvis behovet skulle opstå, den kan administreres selv når maskinen er slukket via iLO (kun den nye model har det).
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2014 kl. 14:21
jeg bruger en Synology ds213J.
kan se at den er væsentlig hurtigere end min gamle netgear nas duo. Men selv den havde ikke problemer med at overføre film til min Dune medieafspiller. Jeg har aldrig oplevet så meget som et hak , eller lign. Heller ikke på netgear nasen
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu