recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS til multi-users
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAS til multi-users

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2012 kl. 08:11
Oprindeligt skrevet af Candyman Candyman skrev:

Prøv at kopiere data til din NAS med et kopiprogram der viser hastigheden som filerne flyttes med f.eks. det gratis TeraCopy som er hurtigere end Windows indbyggede. Hvis du f.eks. flytter data med 50 Mb i sekundet så prøv samtidigt at kopiere noget andet fra den samme NAS eller skriv til den. Hastigheden kan alt efter hvilken NAS du har nemt blive halveret, prøv så at starte en tredje og fjerde process op, jeg tror du bliver overasket over hvor meget det påvirker hastigheden (der er stadigvæk langt til de 8 samtidige brugere). Hvis din SOHO NAS klarer det og stadigvæk kan streame en videofilm vil jeg gerne vide hvad det er for en model - for så er jeg køber næste gang jeg mangler en.

Jeg synes filmen knækker lidt her. OP snakker om en håndfuld brugere der trækker dvd film. Du snakker om når man belaster nas'en med en håndfuld samtidige kopieringer. Når jeg kopierer en rippet dvd over på min nas tager det typisk et minuts tid at overføre de 4 GB sådan en film plejer at være. Når jeg ser samme film fra min nas henter jeg de samme 4 GB til min medieafspiller over et tidsrum på de ca. 100 minutter filmen varer. Det er en ret stor hastighedsforskel.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2012 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Ja, 2 SOHO NAS ville nok kunne klare det, og hvis de så kan sættes op til at spejle hinanden ville det være nemt at finde filmene.

Nu spørger jeg af ren nysgerrighed, hvordan sikrer man sig så at brugerne bliver koblet på den NAS med mindst belastning? Eller vil det praktiske nemmeste bare være at give adgang for 4 brugere til hver NAS?

De større QNAP har i øvrigt også Link Aggregation, men jeg har faktisk ikke selv leget med at bruge det, da jeg indtil nu har klaret det fint ved at benytte et enkelt kabel. Hvad vil det egentligt kræve af en router for at udnytte link aggregation, og sikre at man sendes via den linie med mindst belastning?

Netværksgænsen på de 125MB/s er også i den grad værd at tage med i overvejelserne - hvordan er nettet på skibet skruet sammen, og vil det eventuelt være her flaskehalsen vil være, hvis hele trafikken f.eks skal igennem et enkelt kabel inden det når frem til brugerne?

/ask

Switchen og enheden klare selv link aggregation på Layer 2 niveau, så man skal sørge for at begge enher understøtter LACP (IEEE 802.1ax eller den gamle IEEE 802.1ad)

Hvis ikke de tilgående klienter sidder på samme swich, så vil hastigheden imellem NAS og klient følge laveste fællesnævner minus eksisterende trafik på denne.

Med andre ord er det næsten ligemeget at lave link aggregation på NAS hvis alle ankommer på switchen igennem en anden switch som kun er Gigabit. I så fald giver det mening at lavet link aggregation imellem de to switche foruden nas.

Jeg har nu overset at det kun er DVD som vil blive delt imellem maks 8 klienter. Det burde en større 8 disk nas kunne klare uden at blive forpustet. Jeg vil tro de mindre kan komme til kort pga. den asynkrone overførsel, hvor disken måske ikke kan følge med.
Til top
Candyman Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 19-Maj-2012
Sted: Aarhus, Danmark
Point: 24
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Candyman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2012 kl. 23:24
Det med at sikre sig at brugerne ryger på forskellige NAS kan man gøre med Round Robin, som er en simpel måde at lave loadbalancing på. Det kræver nok at man styrer tilgangen igennem en PC jeg tror ikke at en Linux boks (NAS) native understøtter Round Robin, eller hvad?
PCH C200, C300, Oppo BD-P93, Onkyo NR-TX1009, Samsung 55" Smart TV, Epson EH-TW5500, 120" screen, Wired cat. 6 network, Qnap TS410 NAS.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu