recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAS.

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: NAS.
    Sendt: 11-Maj-2014 kl. 12:57

To spørgsmål.

1. Hvem har den bedste brugerflade. Qnap eller Synology?

2. Hvis jeg starter med en disk i et 2bay kabinet. Kan man så købe en anden disk i samme størrelse og køre raid1 på et senere tidspunkt?

På forhånd tak.
Til top
Stougaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Juli-2011
Point: 363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stougaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2014 kl. 13:02
1. Pas, men Qnaps brugerflade er blevet meget bedre inden for de sidste 2 år.

2. Ja
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2014 kl. 13:21
Jeg tænker at starte med 1 disk for ikke at belaste økonomien. Og ting har det med at udgå.

Brugerfladen må gerne være nem da jeg ikke ved en skid om NAS.
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Point: 3701
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2014 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Jeg tænker at starte med 1 disk for ikke at belaste økonomien. Og ting har det med at udgå.

Hvad skal du bruge NAS'et til?

Det kunne jo være, hvis ikke du skal bruge "reelle" NAS funktioner til noget, at du kunne bruge en af de mere simple løsninger, om bare en ekstern USB harddisk eller lignende?
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2014 kl. 19:35
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Det kunne jo være, hvis ikke du skal bruge "reelle" NAS funktioner til noget, at du kunne bruge en af de mere simple løsninger, om bare en ekstern USB harddisk eller lignende?

Godt spørgsmål.

I første omgang handler det om at familien kan få et samlet sted til billeder, dokumenter, back up e.t.c.

Senere kan musik og film streaming komme på tale. Måske også FTP.

Har kigget på en Synology ds213j.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2014 kl. 09:29
Synology har god dokumentation af deres forskellige funktioner - også oversat til dansk - der når du langt ved lige at læse, hvordan du håndterer backup, synkronisering osv - ved ikke meget om qnap.
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2005
Point: 2047
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2014 kl. 10:14

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Godt spørgsmål.

I første omgang handler det om at familien kan få et samlet sted til billeder, dokumenter, back up e.t.c.

Senere kan musik og film streaming komme på tale. Måske også FTP.

Har kigget på en Synology ds213j.

Hvis du ikke "aner" hvad en NAS skal bruges til-- Lige som jeg heller ikke ved.. Så "Nøjes" med en windows PC.. Det er billigere og tror måske det mere dækker dit behov.
har selv kørt med en sådan i 5-6 år nu.. 
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2014 kl. 10:32
Jeg ville ikke hoppe på en windows PC for lethedens skyld. 

Der er rigtigt mange gode NAS (Synology, QNAP, ASUSTOR) som kommer med et GUI, hvorfra det er langt nemmere at styrre rettigheder og fil/billed/lyd/video deling end det er fra en windows PC.

De tre jeg nævner her er alle meget langt fremme hvad angår brugervenlighed, men jeg hælder stadigt til Synology, idet specielt deres apps til mobile enheder fungerer bedre her end på de andre. 

Hvis dette er ligemeget, så er QNAP og ASUSTOR kommet rigtigt langt med deres brugervenlighed og de vil begge være værd at overveje. Dog syntes jeg ikke helt at de er oppe på Synology niveau endnu (det kan også være fordi jeg har brugt Synology gennem mange år efterhånden og har vænnet mig lidt til deres måde at gøre tingene på).
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2014 kl. 10:39
Tak for svar.

Tror at pilen peger på en af de billige fra Synology.

Smile
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2014 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Jeg ville ikke hoppe på en windows PC for lethedens skyld. 

Der er rigtigt mange gode NAS (Synology, QNAP, ASUSTOR) som kommer med et GUI, hvorfra det er langt nemmere at styrre rettigheder og fil/billed/lyd/video deling end det er fra en windows PC.

deling i windows er et højreklik med musen og vælge share. 
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2014 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

deling i windows er et højreklik med musen og vælge share. 

Ja, men det bliver lidt mere bøvlet når der skal deles på brugerniveau med forskellige rettigheder til forskellige mapper. 

Selvfølgeligt kan det lade sig gøre - men der er meget nemt på alle moderne NAS, og ligeledes når der skal laves restriktioner på hvor mange MB den enkelte bruger kan få lov at bruge osv osv.

Og igen, når der skal være let adgang udefra til både filer og styring så er det ikke meget arbejde der skal laves før det bare virker.

/ask

Redigeret af jacobask - 12-Maj-2014 kl. 14:15
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2014 kl. 20:14
Tror bare det er de færreste der har behovet for det en NAS representere i forhold til det en alm windows baseret server har af muligheder og udbygning. Men det er selvfølgelig op til hver enkelt at træffe valget.
Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu