|
NAS. |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Forfatter | |||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 11-Maj-2014 kl. 12:57 |
||
To spørgsmål. 1. Hvem har den bedste brugerflade. Qnap eller Synology?
2. Hvis jeg starter med en disk i et 2bay kabinet. Kan man så købe en anden disk i samme størrelse og køre raid1 på et senere tidspunkt?
På forhånd tak.
|
|||
![]() |
|||
Stougaard ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-Juli-2011 Status: Offline Point: 363 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
1. Pas, men Qnaps brugerflade er blevet meget bedre inden for de sidste 2 år.
2. Ja
|
|||
![]() |
|||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
||
Jeg tænker at starte med 1 disk for ikke at belaste økonomien. Og ting har det med at udgå.
Brugerfladen må gerne være nem da jeg ikke ved en skid om NAS.
|
|||
![]() |
|||
zulfo ![]() Moderator gruppe ![]() ![]() Branchemedlem Oprettet: 05-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3701 |
||
Hvad skal du bruge NAS'et til? Det kunne jo være, hvis ikke du skal bruge "reelle" NAS funktioner til noget, at du kunne bruge en af de mere simple løsninger, om bare en ekstern USB harddisk eller lignende?
|
|||
Lars B
DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414 |
|||
![]() |
|||
||
Godt spørgsmål.
I første omgang handler det om at familien kan få et samlet sted til billeder, dokumenter, back up e.t.c.
Senere kan musik og film streaming komme på tale. Måske også FTP.
Har kigget på en Synology ds213j.
|
|||
![]() |
|||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
||
Synology har god dokumentation af deres forskellige funktioner - også oversat til dansk - der når du langt ved lige at læse, hvordan du håndterer backup, synkronisering osv - ved ikke meget om qnap.
|
|||
![]() |
|||
mbm1 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Januar-2005 Status: Offline Point: 2047 |
||
Hvis du ikke "aner" hvad en NAS skal bruges til-- Lige som jeg heller ikke ved.. Så "Nøjes" med en windows PC.. Det er billigere og tror måske det mere dækker dit behov.
har selv kørt med en sådan i 5-6 år nu.. |
|||
![]() |
|||
jacobask ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1232 |
||
Jeg ville ikke hoppe på en windows PC for lethedens skyld.
Der er rigtigt mange gode NAS (Synology, QNAP, ASUSTOR) som kommer med et GUI, hvorfra det er langt nemmere at styrre rettigheder og fil/billed/lyd/video deling end det er fra en windows PC. De tre jeg nævner her er alle meget langt fremme hvad angår brugervenlighed, men jeg hælder stadigt til Synology, idet specielt deres apps til mobile enheder fungerer bedre her end på de andre. Hvis dette er ligemeget, så er QNAP og ASUSTOR kommet rigtigt langt med deres brugervenlighed og de vil begge være værd at overveje. Dog syntes jeg ikke helt at de er oppe på Synology niveau endnu (det kan også være fordi jeg har brugt Synology gennem mange år efterhånden og har vænnet mig lidt til deres måde at gøre tingene på).
|
|||
![]() |
|||
||
Tak for svar.
Tror at pilen peger på en af de billige fra Synology.
![]() |
|||
![]() |
|||
mbm1 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Januar-2005 Status: Offline Point: 2047 |
||
deling i windows er et højreklik med musen og vælge share.
|
|||
![]() |
|||
jacobask ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1232 |
||
Ja, men det bliver lidt mere bøvlet når der skal deles på brugerniveau med forskellige rettigheder til forskellige mapper. Selvfølgeligt kan det lade sig gøre - men der er meget nemt på alle moderne NAS, og ligeledes når der skal laves restriktioner på hvor mange MB den enkelte bruger kan få lov at bruge osv osv. Og igen, når der skal være let adgang udefra til både filer og styring så er det ikke meget arbejde der skal laves før det bare virker. /ask
Redigeret af jacobask - 12-Maj-2014 kl. 14:15 |
|||
![]() |
|||
||
Tror bare det er de færreste der har behovet for det en NAS representere i forhold til det en alm windows baseret server har af muligheder og udbygning. Men det er selvfølgelig op til hver enkelt at træffe valget.
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |