|
NAS. |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Forfatter | ||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Vi har en bruger der "ikke ved en skid om NAS" men har behov for en centraliseret løsning til deling og backup af filer. Vi har nogle NAS'er fra QNAP og Synology som er rimeligt billige, har en dejlig nem brugerflade, gode vejledninger samt en god support - både fra firmaerne selv og brugerne.
Hvorfor er det at man foreslår sådan en bruger hjemmebiksede løsninger med usb-harddiske, Windows PC'er, MacMini osv - alt sammen løsninger som vil kræve væsentligt mere arbejde at sætte op for at være sammenlignelige med de nærmest plug'n'play agtige løsninger der tilbydes af de dedikerede NAS'er!? Det er da en no-brainer at foreslå eks. en Synology DS-213J med en 3TB WD Red disk samt et senere indkøb af en ditto til spejling via RAID1? |
||
![]() |
||
pilehave ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1269 |
|
Fordi ydelsen er milevidt fra NAS'er i samme prisklasse. Og så kan den mere. Min Windows "NAS" har 8 GB RAM og en 30 GB SSD til OS, og ved opstart danner den et RAM-drev på 4 GB til cache af live-streaming til vores 3 fjernsyn. 4 gange i døgnet kører den desunde batch-scripts der henter en opdateret TV-guide til distribution, tjekker for opdaterede medier i musikmappen osv. Og så kører den løbende backup af vores billeder til en ekstern USB-disk, en netværksdisk udenfor huset og Google Drev. Nåh ja, den er også lige cloud print-server, musik-server til vores Sonos-anlæg, iTunes-server, lager for alle vores BluRay-film, alle vores CD'er osv. Nørdet? Ja. Dyrere end NAS? Nej. Bedre? Ja, for MIG.
Redigeret af pilehave - 13-Maj-2014 kl. 10:22 |
||
![]() |
||
mbm1 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Januar-2005 Status: Offline Point: 2047 |
|
hjemmebiksede løsninger?... en helt alm. windows pc... ?? kræver intet arbejde.. Er plug`n`play.. Går ud fra spørgeren godt ved hvad en Pc er og så kan man "nørde" og lege videre med mulighederne som pilehave ovenover beskriver. Jeg selv har rigtig meget glæde af alle de server-apps der kan installeres som så kan bruges på ipads.. Der er ingen begrænsninger på windows-platformen.. Hvilket ikke kan sige som NAS. Redigeret af mbm1 - 13-Maj-2014 kl. 10:34 |
||
![]() |
||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
|
pilehave: Kan du købe nyt kabinet, psu, bundkort, cpu, ram, ssd og en windowslicens for mindre end 1.299kr? Kan sagtens se det er en federe løsning - det ville det også være mig - men med trådstarters forudsætninger er det jo ikke en god løsning.
mbm1: Det lyder ikke som om du har prøvet brugerfladen på de pågældende NAS'er, når du sammenligner en Windowsopsætning med disse. Lyder trådstarters udgangspunkt som om der er behov for en masse fleksibilitet og kompleksitet? |
||
![]() |
||
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6682 |
|
@Mufti. Gå ind på Synologys hjemmeside og prøv selv brugerfladen. Der er en demo.
|
||
Venlig hilsen
KB |
||
![]() |
||
mbm1 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Januar-2005 Status: Offline Point: 2047 |
|
tipsen hvorfor skal prisen for SSD indregnes?
Redigeret af mbm1 - 13-Maj-2014 kl. 11:01 |
||
![]() |
||
|
Jeg tager det forøvrigt som at du overordnet godt kan se det smarte i NAS'en som en løsning i dette tilfælde, når du hænger dig i petitesserne som ovenfor ;-) Redigeret af tipsen - 13-Maj-2014 kl. 11:15 |
||
![]() |
||
pilehave ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1269 |
|
Windows 7s diskhåndtering kan fint gøre det du beder om, men som med alt andet har du jo mulighed for at køre med en anden løsning hvis du vil bruge 3. parts værktøj :)
|
||
![]() |
||
|
der behøver ikke være SSD i-- så derfor kan løsningen laves meget billig. Nu nævnte Pilhave jo bare hvad han havde i sit system.. Jeg benytter ikke selv SSD. Nej jeg kan IKKE se det smarte i en NAS.. Jeg synes de er overpriced i forhold til deres begrænsede funktioner.
|
||
![]() |
||
|
Så fordi du synes at en NAS koster for meget i forhold til den funktionalitet du får og gerne vil nørde med at få det op at stå, så kan du ikke se det smarte i at trådstarter for et begrænset beløb kan købe et setup som er meget nemt at administrere og dækker behovet? Jeg er personligt glad for ikke at spilde tid på min NAS, men den leverer bare de ydelser jeg har brug for... - og hvis jeg så får brug for at nørde, så gør jeg jo bare det - nu er Linux jo ikke ligefrem kendt for at være låst og begrænset... - jeg har dog nok også nørdet rigeligt gennem årene og har hverken tid eller behov for dette mere - nu er det bare rart når tingene virker som de skal med en minimal indsats. |
||
![]() |
||
|
Jamen det er fint. Jeg kunne dog ikke være mere uenig med dig. Jeg forstod ikke Pilehaves system som værende en løsning til trådstarter mere som en forklaring på mulighederne som du ikke mente en PC havde. jeg prøver bare at komme med et alternativ som kan bruges til meget mere og som prismæssigt er overkommeligt. Det lyder ikke på trådstarter som om han har de helt store behov p.t. -derfor kunne en alm netværksdisk måske gøre det? Men det er som regel når man begynder at bruge tingene man finder ud af hvad behovet er og hvilke muligheder det giver.. Og lige præcis her når vi snakker muligheder, er PC løsningen NASén langt overlegen.
|
||
![]() |
||
|
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |