|
NAS. |
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Forfatter | ||
pilehave ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1269 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Man skal helt sikkert gøre sig klart hvilket behov man har nu og evt. kan få i fremtiden. Mine lange opremsninger var sådan set bare for at sige at PC'en som platform er meget mere fleksibel end en lukket NAS. Og det kunne jo være at trådstarter havde glemt nogle ting som hans nye dims skulle kunne :)
Er behovet bare at gemme filer et sted kunne en ekstern harddisk fint være en mulighed. Windows drevhåndtering kan i øvrigt fint sætte to eksterne harddiske op så de kører RAID 1.
Redigeret af pilehave - 13-Maj-2014 kl. 12:13 |
||
![]() |
||
mbm1 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Januar-2005 Status: Offline Point: 2047 |
|
Men ser det slet ikke som noget bøvlet eller et problem at vælge en løsning hvor mulighederne er tilstede. man behøver jo ikke benytte dem. skal den bare fungere som NAS ja så gør man det. For mig er PC løsningen både/og. Det nemmeste, billigste og mulighederne er ubegrænsede.
|
||
![]() |
||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
|
Jeg har næsten besluttet mig for en synology.
Der er to muligheder.
DS213j som lige er blevet sat op i pris til 1350,-
eller
ds214se til 999,-
213 har hurtigere processor og mere ram. Men er den markant hurtigere?
For det meste er der kun en bruger af gangen.
Er de 350,- givet godt ud og er det merprisen værd?
|
||
![]() |
||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
|
Du kan måske se nogle flere forskelle her:
http://www.synology.com/da-dk/products/compare_products/DS214se/DS213j - ved ikke hvor meget forskel der er i ydelse. |
||
![]() |
||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
|
Som jeg kan se er forskellen kun på hastighed.
Tak for alle input. :-) |
||
![]() |
||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
|
Jeg vil også tro der er forskel i performance, dvs. hastighed med de apps og services der kører på NAS'en - dvs. du vil kunne mærke forskel i overførselshastigheder samt responstider på photostation osv - det er både ram og cpu der har en betydning her.
|
||
![]() |
||
|
Jeg tænker bare at jeg alligevel kommer til at opgradere når behovet ændrer sig.
Og det gør det helt sikkert med den digitale udvikling.
Så lige tror jeg det bliver den billige synology. Redigeret af Mufti - 13-Maj-2014 kl. 18:35 |
||
![]() |
||
Silentbob ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 07-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 632 |
|
Et lille indspark.
Jeg har for nylig købt en Synology 214+. Men i forberedelses processen læste jeg mange "Hvad skal jeg købe" tråde på Synologys forum. Nærmest hver gang der blev spurgt til 214se vs. 213j, blev 213j anbefalet. 214se skulle være lige svag nok. Men det er som sagt kun baseret på hvad jeg læste og ikke personlig erfaring. I forhold til NAS vs Windows baseret løsning, stod jeg også lidt i samme situation. Personligt ville jeg nok helst have haft en Windows baseret løsning. Både i forhold til fleksibiliteten og hardware. Hardwaren i en Synology NAS ikke noget at råbe hurra for i forhold til hvad man kan få til samme pris hvis man selv bygger en PC. Men hvad der afgjorde det til fordel for Synology for mig var barn, kæreste, hus, have og arbejde. Jeg frygtede en Windows baseret løsning ville kræve en stor tidsinvestering, at få op og køre som jeg ønskede det. Det du betaler for ved de etablerede NAS producenter er jo ikke blot hardware, men den færdigpakket løsning der er nem at gå til.
Redigeret af Silentbob - 13-Maj-2014 kl. 19:31 |
||
![]() |
||
|
Hastighed er mig ligegyldigt. Den løsning jeg har nu er bestemt ikke hurtig.
Med den digitale udvikling tror jeg at der kommer bedre, hurtigere og billigere løsninger hele tiden.
Lige nu er behovet et samlet sted til familiens billeder, film og dokumenter.
Og det behov vil den billige sagtens kunne dække.
Så må jeg til lommerne når den ikke kan følge med behovet.
|
||
![]() |
||
Torben Rasmussen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
|
Det kan måske betale sig at overveje det fremtidige behov for plads - især hvis der er film på programmet. Jeg lavede selv den fejl at hoppe på en 2-Bay og så startede jeg kort tid efter på rip af mine BluRay film... Så får pladsen ben at gå på! Jeg kører på en 4-Bay fra Synology nu og det kører helt perfekt til både backup og streaming af film mv. til alle TV på én gang - og så er der plads til film i fuld opløsning.
|
||
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
||
![]() |
||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
|
Jeg benytter selv en Windows til min NAS, så det er ikke fremmede for mig. Men at det både skulle være det nemmeste og det billigste sammenlignet med en NAS er ikke korrekt. Alene Windows licensen koster halvdelen af en NAS, hertil kommer så hardware. Vælger man en NUC, så står man med en omgang lednings spaghetti og en masse eksterne harddiske. Ikke nogen ønskbar løsning at køre med spejlet, hvis et USB kabel går løs og array bliver "degraded". Her til skal man også tillægge at trådstarter skal sætte sig ind i at installere en Windows uden DVD drev og finde ud af at spejle diske osv. Det er alt sammen noget man kan læse sig til, men nogle brugere går død i løsningen og får aldrig det maksimale ud af Windows mulighederne. Så er der Windows opdateringer som skal køres på i tide og utide, hvilket er lidt besværligt med en maskine, hvis man ikke har skærm på den. Der er en fejl i Intel NUC, som gør at man ikke kan tilgå den uden skærm, med Windows home versioner. Det vil kræve en større udgift på omkring 800 kr for OS alene. Så en computer med et stort kabinet med plads til diskene er en bedre løsning, men så er vi jo forbi de billige løsninger og det kræver måske at brugeren skal samle selv. Det er heller ikke mere en lille nem strømbesparende boks, der så kan passe ind i et ovenskab. Så Windows løsningerne er fine, men det gælder jo om at sætte sig ind i trådstarters behov og foreslå den bedste løsning ud fra vedkommendes situation og behov. Derfor mener jeg at Windows løsningen er malplaceret i denne tråd, da det svarer til at foreslå en Ferrari som bedste firmabil til en hjemmehjælper.
Redigeret af Cyberguyen - 14-Maj-2014 kl. 19:31 |
||
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
||
![]() |
||
Flmr77 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Februar-2013 Sted: Danmark Status: Offline Point: 249 |
|
Der er jo også freeware nas os som alternativer, så som Openmediavault / freenas og Nas4free eller en ren Ubuntu server har selv lavet en nas ved hjælp af Openmediavault, et brugt matx desktop kabinet samt en lille psu. så er der blevet plads til en Coolermaster 4 in 3 så alt i alt plads til 6 diske i kabinettet og bliver drevet af et gammelt bundbræt ( kunne så udbyttes med eks. Kabini eller den nye intel J1900 for ca. 500 kr når man mangler fart) Er så gemt af vejen, så man hverken ser eller hører den. Passer bedre til mine behov (bla. pga. mulighed for raid 5) , men er jo en smagssag og kræver at man ikke har noget imod at samle selv, men kræver ikke det store arbejde imo.
Redigeret af Flmr77 - 14-Maj-2014 kl. 21:20 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |