recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
dejblow Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 27-December-2010
Sted: dk
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Emne: NAS
    Sendt: 27-December-2010 kl. 22:21

Jeg skal bruge en Nas, helst med noget linux baseret software hvor man kan installere programmer, f.eks. rar filer så den selv pakker iso filer ud, og den skal kunne køre bittorrent.

Til omkring 2-3000 kr.

Nogen der kan hjælpe ?

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2010 kl. 01:21
http://www.smallnetbuilder.com/nas - der er sådan set ikke andre muligheder end en linuxbaseret løsning til NAS - det eneste andet på markedet er med windows home server - og det er rent teknisk set ikke en nas.
Til top
dejblow Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2010 kl. 23:05

Ok tak for det.

Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2010 kl. 12:18
Du kan bygge dig en nas ud af et atom board og smide fx. en ubuntu server på, så har du en fuld linux og kan installere alle de services du ønsker.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2010 kl. 19:33
Et bud kunne være en Synology DS-209 som kan fås til 1495 og så udstyret med et par 2TB harddiske - det vil jeg mene er en god løsning i forhold til dine krav.
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2010 kl. 20:40
Hvis du har mod på det, så byg den selv. Du får langt mere ydelse for pengene med f.eks. et godt ATOM baseret system og et styresystem som f.eks. FreeNAS.

Det kræver så en indsats at få installeret og køreklar, men det er indsatsen værd. Jeg startede med en Synology som sådan set kørte udemærket når den ikke havde for meget at lave, men den hjemmebyggede jeg har nu kostede mindre og tører gulv med ethvert færdigbygget system.
Til top
dejblow Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2010 kl. 21:42
Tak for alle svarene, det lyder spændende alt sammen. Den nemme løsning med Synology DS-209 kunne være et godt bud.

Men det med atom baseret system lyder sku for fedt, det er vel næsten en linux server man bygger ik ?

Hvad skal jeg bruge af hardware ? til et atom baseret system, eller hvor finder jeg det links ?

Hvad med strømforbug ?
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2010 kl. 22:41
Med Syno'en får du et færdigt system som ikke larmer særligt meget, bruger meget lidt strøm (8W idle, <20W med 2 diske der kører har jeg målt mit til!) og et operativsystem/firmware som løbende videreudvikles og har en masse spændende features som er nemme at gå til.
Med et færdigt system får du et system som vil have flere muskler at lege med, hvilket kan være hensigtsmæssigt, hvis du vil have flere funktionaliteter af NAS'en - hvis den eks. skal fungere som medie-/tv-server, mail-server, encode musik etc - den vil nok bruge en del mere strøm, men du har også flere muligheder for at konfigurere den og skræddersy den helt perfekt til dine behov - hvis du altså får det gjort ;-)
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9441
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2010 kl. 22:45
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Et bud kunne være en Synology DS-209 som kan fås til 1495 og så udstyret med et par 2TB harddiske - det vil jeg mene er en god løsning i forhold til dine krav.
Hvorfor ikke gå efter en ds211 til 1850kr ?

Den er vel hurtigere end den gamle ds209, og prisen er jo kun 350kr dyrere.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2010 kl. 23:08
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvorfor ikke gå efter en ds211 til 1850kr ?
Den er vel hurtigere end den gamle ds209, og prisen er jo kun 350kr dyrere.

Den koster 400kr mere (+27%) og det er vel begrænset hvad man får ekstra for disse penge - udvalgte 209'eren fordi det er en god kraftfuld 2-disks NAS til en fornuftig pris - var selv heldig at købe den for 1200kr for nogle uger siden - men til 1500kr er det også en god boks.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2010 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af dejblow dejblow skrev:

Men det med atom baseret system lyder sku for fedt, det er vel næsten en linux server man bygger ik ?

Hvad skal jeg bruge af hardware ? til et atom baseret system, eller hvor finder jeg det links ?

Hvad med strømforbug ?

Jep, du ender med en linux server, dvs. du kan udvide nas funktionen med webserver, mailserver, fotoalbum, torrentserver og meget mere. Det er dog IKKE plug'n'play, det kan godt være noget langhåret l... at sætte op - der får du meget mere brugervenlighed med fx. en Synology.

Jeg valgte af bygge min nas over et http://www.shg.dk/Bundkort/Supermicro-X7SPA-HF-Atom-D510-ITX-Server-2234187.html bundkort. Du kan godt finde billigere bundkort, men det i linket er beregnet til at køre server, har 6 sata porte og indbygget webside hvor du kan se hvor varmt maskinen har det, sætte op så du får emails hvis der er problemer og tænde og slukke for maskinen. Sidstnævnte er nok mest lir til privat brug, men de 6 sata porte gjorde udslaget for mig.

Med kabinet og en ramklods endte jeg omkring 3000 kroner for en hurtig og fleksibel nas med plads til 6 diske.
Til top
dejblow Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2010 kl. 22:18
Tak for alle svarene.

Tror det bliver for langhåret med den linux server, men det er jo også spændende, jeg må gå i tænke boks, men tak for det.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu