recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ændre et par singlewire højtalere til biwire
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ændre et par singlewire højtalere til biwire

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Morten E. Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 20-Februar-2020
Sted: 6700 Esbjerg
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten E. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ændre et par singlewire højtalere til biwire
    Sendt: 09-Juni-2020 kl. 21:38
hej. Jeg er ny herinde og også ny mht hi-fi. Jeg har et par cerwin Vega VE12 m kun to højtaler terminaler, har en NAD 216 HTX effekt og Nad 1130 preamp. Jeg har læst en del om biwiring for nyligt og er blevet vældig interesseret. Sagen er at jeg vil have en Bluetooth modtager, men samtidig er min preamp ikk for god, så jeg har kigget på en rør preamp m Bluetooth, men så også en 2•100w digital forstærker m 2 rca out. Tænker så om jeg kunne købe den og bruge den som forforstærker og tilslutte mellemting og diskant til den og basserne til effekt forstærkeren. Er det overhovedet muligt? Vil det give nogen fordel? Kan jeg ændre mine højtalere til biwire? Håber der er nogen der vil dele deres erfaringer med mig så jeg får den bedst mulige lyd. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2020 kl. 22:26
Diskanten skal også trækkes af en effektforstærker.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Morten E. Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 20-Februar-2020
Sted: 6700 Esbjerg
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten E. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2020 kl. 23:05
det er en integreret forstærker jeg vil bruge som forforstærker. 2•100watt og min effekt er på 2•125 watt. Det der i det er at forstærkeren er digital og effekten analog, kan det arbejde sammen?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2020 kl. 00:19
ja, det kan det godt - i teorien.

Er det til at skille ad i din højttaler?
Næppe.

Det kræver at du kan “finde rundt” i delefiltret.
Og det du vil, er ikke bare at bi-wire, men bi-amp.

Mit bud er at får du det lavet, vil du vinde cirka ingenting ved det. Brug hellere din tid på andre forbedringer, eksempelvis dit rum.


Klaus


Redigeret af KlausDM - 10-Juni-2020 kl. 00:19
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Morten E. Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 20-Februar-2020
Sted: 6700 Esbjerg
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten E. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2020 kl. 08:07
Tak. Vidste ikke at det krævede at ændre delefilteret. Det gør det jo nemt at beslutte. Det bliver en rør preamp og forsat single wiring. 
Til top
Morten E. Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 20-Februar-2020
Sted: 6700 Esbjerg
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten E. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2020 kl. 08:35
jeg troede det ville være rimelig simpelt at ændre, og havde hørt at ved biwiring vil man udnytte strømmen i forstærkeren bedre. Endvidere at jeg ville få en højere ydelse ved at lade effekten drive basserne og den aim drive diskant og mellemtone. Var endda villig til at overveje at skifte højtalere for at opnå bedre ydelse og lyd. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2020 kl. 12:31
Ved bi-wiring kører du to sæt kabler fra samme forstærker.
Ved bi-amping kører du signalet gennem to forstærkere.

Ved bi-amping kan du drive mellemtone og diskant med en forstærker og bas med en anden.

Inde i højttaleren sidder der i dag et delefilter, som sørger for at bassen kun får signaler under delefrekvensen og de resterende enheder får resten.
Hvis du vil lave bi-amning skal du på delefiltret finde ud af, hvor du kan skille det ad, så du kan få to sæt signaler ind.
Verden bedste form for bi-amping, får du ved at have et delefilter inden forstærkerne og så fjerner du delefiltret i højttaleren.

Vær opmærksom på at bassen slæber noget der ligner 90% af effekten. Det betyder at det du vinder måske er maks 10% effekt. Det vil være bedre at finde en kraftigere forstærker.

Lydmæssigt vil mit bud være at du vinder cirka ingenting ved at lave bi-amping.

Hvis du skifter vil du givetvis få en anden lyd. Du vil ganske givet opnå en langt større ændring end du nogensinde vil opnå ved at ombygge og bi-ampe dine nuværende højttalere.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
HenrikN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2020 kl. 20:38
Det er ikke sikkert det er så svært at mht. til delefilter. Måske er det lige til at se, hvilke komponenter der hører til hvad. Du kan være heldig der bare sidder en spole i serie med bassen, så er den let at "isolere" fra resten. Men kig indenfor. Nogle filtre kan være mere komplekse.

Mht. til effekten i bas, havde vi førhen en tommelfingerregel der sagde, at 50% af effekten ligger under 350Hz, og de resterende over. Så handler fordelingen af effekt om denne lave delefrekvens. Så ved Bi-amping ville det være optimalt med en delefrekvens på ca. 350Hz, hvis det var 2 lige kraftige forstærkere.
Mvh
Henrik Nielsen
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2020 kl. 20:56
Brug pengene på bedre højttalere.

Du vil ikke opnå noget med det set up du har.


Til top
Morten E. Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 20-Februar-2020
Sted: 6700 Esbjerg
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten E. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2020 kl. 21:25
jeg takker jer alle for at dele jeres viden. Beslutningen er taget, jeg køber i første omgang 1 alm preamp m Bluetooth, og så vil jeg spare sammen til bedre højtalere der født m biwire og flere små basser i stedet for den store 12”, Synz ikk lydgengivelsen er særlig præcis m 12” bas. Derefter vil jeg se om jeg kan finde en NAD 216 thx mere og så bruge dem som mono blokke, det må være den bedste måde for færrest kr. endnu en gang tak. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2020 kl. 21:31
Du skal gå efter højttalere der lyder godt og glemme om bi-wire og bi-amp.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af Morten E. Morten E. skrev:

jeg takker jer alle for at dele jeres viden. Beslutningen er taget, jeg køber i første omgang 1 alm preamp m Bluetooth, og så vil jeg spare sammen til bedre højtalere der født m biwire og flere små basser i stedet for den store 12”, Synz ikk lydgengivelsen er særlig præcis m 12” bas. Derefter vil jeg se om jeg kan finde en NAD 216 thx mere og så bruge dem som mono blokke, det må være den bedste måde for færrest kr. endnu en gang tak. 

CW har vel aldrig været kendt for andet end bulder og larm. Lydgengivelse og høj kvalitet af lydbilledet har vel aldrig været deres fokus?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu