recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ændre fixed bund frekvens på front
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ændre fixed bund frekvens på front

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ændre fixed bund frekvens på front
    Sendt: 10-Januar-2021 kl. 13:53
Har en Yamaha rx-a880 og det undre mig, at når jeg vælger at fronterne er large og subwoofer ON, så fastsætter reciveren mine fronter til at blive cuttet ved 40hz og det kan ikke ændres! Det er kun hvis jeg sætter sub til OFF, at det fulde frekvensområde sendes til fronterne. Nogen som ved om det er en fejl 40 eller det bare er sådan?
Frank
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2021 kl. 14:04
Har du ikke sat sub indstilling til Main+lfe eller basboost som det hedder hos andre.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2021 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Har du ikke sat sub indstilling til Main+lfe eller basboost som det hedder hos andre.

Det tror jeg ikke, ved dog heller ikke hvor jeg finder det. Faktisk så sætter den front til 80hz ved sub, det er kun ved sub on at jeg kan ændre til 40hz. Syntes ikke at det ved "configuration" er de store ændringsmuligheder...

Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2021 kl. 14:13
Det lyder sært, men sådan i al almindelighed er der ikke nogen dum ide med et high pass filter på alm basreflekshøjttalere. De kan alligevel ikke gengive noget meningsfyldt under tuningsfrekvensen som normalt ligger dernede omkring. Det beskytter også højttalerne mod retarderede lydspor som tager livet af højttalerne med 10hz bas sådan noget.

"Edge of tomorrow" tog livet af et sæt højttalere, fordi jeg glemte at skrue ned ved åbningsscenen. Det var ikke sket med et filter.

Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2021 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Har du ikke sat sub indstilling til Main+lfe eller basboost som det hedder hos andre.

Det tror jeg ikke, ved dog heller ikke hvor jeg finder det. Faktisk så sætter den front til 80hz ved sub, det er kun ved sub on at jeg kan ændre til 40hz. Syntes ikke at det ved "configuration" er de store ændringsmuligheder...


Hos yamaha hedder den funktion "extra bass" og kan findes i option menuen, - den hvor tonekontrol, ypao volume og sådan noget også er.
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2021 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Har du ikke sat sub indstilling til Main+lfe eller basboost som det hedder hos andre.

Det tror jeg ikke, ved dog heller ikke hvor jeg finder det. Faktisk så sætter den front til 80hz ved sub, det er kun ved sub on at jeg kan ændre til 40hz. Syntes ikke at det ved "configuration" er de store ændringsmuligheder...


Hos yamaha hedder den funktion "extra bass" og kan findes i option menuen, - den hvor tonekontrol, ypao volume og sådan noget også er.
Tak, jeg kigger på det lidt senere, knægten står og tripper for at få min opmærksomhed 😉
Frank
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2021 kl. 00:33
Som regel bliver det anbefalet, selvom både du selv og receiveren mener, dine fronthøjttalere er store, det er mere optimalt at sætte dine fronter til små; på denne måde får du mulighed for selv at styre delingsfrekvensen, samtidig får receiveren lov til at spare lidt på kræfterne i det dybeste område, som er der, der bruges flest reserver, som i stedet kan bruges mere fornuftigt i det øvrige område, som gerne skulle resultere i en bedre, mere dynamisk og forbedret lytteoplevelse...

Jeg går ud fra, der er en aktiv sub i opstillingen, og du har valgt det korrekte "Speaker Pattern"?

Som T-Duck er inde på, så er det muligt, hvis man modsat anbefalingen, har sat fronterne til "Large", og systemet indeholder en aktiv subwoofer, at smide fuldt frekvensområde til disse.

Det kræver blot, du vælger den indstilling, som Yamaha vist kalder "Extra Bass", men det er som regel heller ikke at anbefale, det kan dog være sjovt at lege lidt med indstillingerne, og hvem ved; måske finder du en måde at indstille det på, du synes lyder bedst?

Der er nemlig ikke en fast formel, man blindt skal følge; men at sætte fronterne til "Small" og delingsfrekvensen til 80 Hz, er som regel et godt sted at starte ud med, og som kan bruges til sammenligning.

Betegnelsen "Large" og "Small" er egentlig misvisende, da det ikke henviser til størrelsen på højtaleren/enhederne, men mere er en betegnelse for, hvor gode højttalerne er i stand til at gengive bassen i forhold til den aktive subwoofer, de skal fungere sammen med...


Redigeret af Supergris - 11-Januar-2021 kl. 02:09
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2021 kl. 06:09
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Som regel bliver det anbefalet, selvom både du selv og receiveren mener, dine fronthøjttalere er store, det er mere optimalt at sætte dine fronter til små; på denne måde får du mulighed for selv at styre delingsfrekvensen, samtidig får receiveren lov til at spare lidt på kræfterne i det dybeste område, som er der, der bruges flest reserver, som i stedet kan bruges mere fornuftigt i det øvrige område, som gerne skulle resultere i en bedre, mere dynamisk og forbedret lytteoplevelse...

Jeg går ud fra, der er en aktiv sub i opstillingen, og du har valgt det korrekte "Speaker Pattern"?

Som T-Duck er inde på, så er det muligt, hvis man modsat anbefalingen, har sat fronterne til "Large", og systemet indeholder en aktiv subwoofer, at smide fuldt frekvensområde til disse.

Det kræver blot, du vælger den indstilling, som Yamaha vist kalder "Extra Bass", men det er som regel heller ikke at anbefale, det kan dog være sjovt at lege lidt med indstillingerne, og hvem ved; måske finder du en måde at indstille det på, du synes lyder bedst?

Der er nemlig ikke en fast formel, man blindt skal følge; men at sætte fronterne til "Small" og delingsfrekvensen til 80 Hz, er som regel et godt sted at starte ud med, og som kan bruges til sammenligning.

Betegnelsen "Large" og "Small" er egentlig misvisende, da det ikke henviser til størrelsen på højtaleren/enhederne, men mere er en betegnelse for, hvor gode højttalerne er i stand til at gengive bassen i forhold til den aktive subwoofer, de skal fungere sammen med...

Det som her er det største problem,  er at mine fronter spiller bedre bas end den sub jeg har nu og når jeg vælger small på front, så må de ifgl reciveren kun spille til 40 hz og det samme gør sig gældne hvis jeg sætter dem til large, så låser reciveren frekvensen på den frekvens jeg brugte på small. Det er kun når jeg fravælger sub, at fronterne får fuldt frekvensområde. Mine fronterer i øvrigt tilsluttede via pre out og effektforstærker. Og jo, sub er aktiv, men kun 10" og dens stærkeste side er bulder og brag 😉 
Frank


Redigeret af Frank13 - 11-Januar-2021 kl. 06:12
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2021 kl. 06:14
Hvilke fronter har du og hvilken sub?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2021 kl. 06:16
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvilke fronter har du og hvilken sub?


Klaus
Front jbl ti 10k
Sub polk hts 10
Nok mere et tvangsægteskab end ægte kærlighed 😉
Frank
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2021 kl. 07:14
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvilke fronter har du og hvilken sub?


Klaus
Front jbl ti 10k
Sub polk hts 10
Nok mere et tvangsægteskab end ægte kærlighed 😉
Frank

ifølge data bladene skulle din polk være bedre til at spille bas. Jeg er måske lidt bange for at din sub ikke er kalibreret ordenligt. For jeg kører med 20 år gamle Jamo 1008 sub. Den spiller skønt med musik, og det er kun en 8" bas, der ikke har i. Subwoofer skal sættes til sammen lydstyrke som dine højtalere, så den spiller med dine højtalere. Da subwooferen ikke må "høres"
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2021 kl. 09:04
Har lige set denne video:


Bliver sgu helt forelsket!  :)

Deres subwoofere skulle også være super, men forhandles desværre ikke i lille DK, dog kan det vel lade sig gøre, at få dem sendt til DK, når han har fået sendt dem til Phuket, Thailand.

Gad vide hvem han nu er mest forelsket i? (konen eller sine nye højttalere)...  :)
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu