recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Åndsvage formatkrige !!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketÅndsvage formatkrige !!

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2007 kl. 19:48
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Well. allerede nu har jeg opnået det jeg ville. Nemlig at skabe debat. Men som altid svinger det over i netop det jeg brokker mig over. Blu-ray eller HD-DVD sympatisører.

Men jeg kan forstå at tonen i min blog har stødt nogen, og jeg har derfor valgt 2 ting.

1. At nedtone indlæget

Der var nu ikke noget der kunne bringe mit ... i kog! Lige bortset fra du ikke havde kaldt det Blu-ray og HD DVD LOL

1. At det var min første, eneste og sidste blog.

Det vil jeg så synes er smader ærgerligt. Cry

Bloggen skal ikke betragtes som en Recordere.dk artikel, men som vores (redaktionens plus gæsters) fristed.  Min historie om MatrixxMedia har sandelig bragt MM's ... i kog, skulle jeg hilse og sige fra deres incasso afdeling.  Min historie ville ikke være egnet som et officielt Recordere.dk indlæg, men er og bliver min oplevelse af noget, som jeg i meget høj grad har lyst til at fortælle om (og historien vil blive opdateret).

Netop at dit indlæg, Hummelmose, var oplæg til diskussion gjorde at jeg valgte at modsige dig, for vi har jo begge vores ret til at have en mening.

Jeg forstår godt dit synspunkt, og jeg tror at du forstår mit, selv om du jo ikke er glad for det og jeg er jo i klart mindre tal LOL.  Det fede ved bloggen er jo vores muligheder for at skrive vores meninger.  Det går jo ikke så godt i fx en nyhedshistorie.Embarrassed

/MichaelS

mvh MichaelS
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Point: 3978
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2007 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af MIDO MIDO skrev:

Jeg syntes da at det er synd at du vælger at stoppe dit skrive arbejde her på siden af den grund, jeg er 100 % sikker på at det ikke har været meningen i nogle af de kritiske indlæg du har fået i denne sag

Jeg stopper såmænd ikke skrivningen. Men jeg stopper blog'ing. Og jeg vil gerne redegøre præcis hvofor.

Uanset om det er i fora eller i blog's så får man den der med "du er endog moderator", burde i ikke moderere jer selv.

Mit engagement i recordere.dk, springer ud af min interesse for de emner som recordere.dk repræsenterer, og jeg er en helt almindelig bruger ligesom jer andre. Jeg har bare sagt ja tak til at skrive lidt nyheder, kigge lidt på hvordan vi behandler hinanden, og så kode lidt SQL og .net bag i systemet.

Og for mig var det befriende, at kunne skrive noget der ikke omhandlede en ny dims eller sige "Tal pænt til hinanden". Jeg gik efter sagen, ikke efter personen. Dejligt frit og så i en blog, der bare var min, og ingen andres

Men alligevel skal den smækkes op i fjæset. "Og du er moderator". Gaaab, ikke igen. Det kan ikke være rigtigt at man så ikke må have en holding, eller komme til udtryk som et almindeligt menneske. Det var jo noget andet hvis jeg havde angrebet personer.

Nå, det var bare mine 10 øre. Jeg elsker recordere.dk. Jeg elsker jer alle. Det er da god Gadget karma

Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2007 kl. 20:19

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Jeg støtter ikke hverken det ene eller det andet format - bortset fra at jeg hælder mest til Blu-ray. Og jeg støtter heller ikke en boykot klub, som Hummelmose lægger op til. Jeg synes i øvrigt at tonen i hans artikel kammer over indtil flere gange.

Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

For mig er der slet ingen tvivl.

Blu-Ray kan indeholde mere data, altså både billede og lyd i høj kvalitet og når der er plads at give af, så giver dette også mulighed for endnu bedre kvalitet (i fremtiden), uden at vi behøver at skifte medie (selvom producenterne nok gør det alligevel).

Der er een fordel ved HD-DVD, som jeg synes bliver overset blandt os europæere: HD-DVD har ingen ondsindet regionskodning, det har Blu-Ray formatet. Man kan sagtens forestille sig at udvalget af Blu-Ray titler er størst i USA, men at det modsatte gør sig gældende i Europa, fordi vi kan tillade os at tælle de amerikanske HD-DVD titler med.

Jeg er godt klar over, at der findes et forslag i DVD Forum om at indføre regionskodning på HD-DVD. Men først skal det vedtages, og dernæst skal man implementere regionskodning på en måde, som er kompatibel med de eksisterende afspillere. Dette krav vil formentlig gøre det nemmere at omgå HD-DVDs regionskodning, hvis den altså overhovedet kommer.

Som europæisk forbruger kan man sende et signal til Hollywood om at man er modstander af regionskodning ved at vælge HD-DVD i stedet for Blu-Ray. Samtidig kan man spare en del penge...

Redigeret af JesperLund - 26-Februar-2007 kl. 20:27
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Søren Ingemann Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 31-December-2004
Point: 497
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2007 kl. 20:26

Nu var det så mig som var lidt kritisk i forhold til Hummelmoses første blog-indlæg.

Bare for at rydde en misforståelse af vejen: Min pointe var ikke at du ikke må have en holdning som moderator. Jeg syntes bare at sprogbruget (uanset om man er moderator eller ej) ikke var et godt forum værdigt. Og man kan sagtens have en kritisk holdning til tingene, og samtidigt tale pænt. For mig som læser drukner dit budskab nemlig i dårligt sprog - og det var vel i bund og grund ikke formålet med dit indlæg .

Bedste hilsner

Søren Ingemann

Til top
Administrator
Administrator
Skribent, udvikler

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2007 kl. 20:36
Tænk at sætningen "Det der pisser mig af", og den stod der faktisk kun én gang. var nok til at resten af budskabet, som iøvrigt står i uredigeret (udover jeg har rettet Blu-ray og HD-DVD (tak michael)), var nok til at man syntes at mit sprog var beskidt.

Én indsat sætning, og så er alt andet også druknet. suk...
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2004
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2007 kl. 20:40

Uanset om det er i fora eller i blog's så får man den der med "du er endog moderator", burde i ikke moderere jer selv.

Men alligevel skal den smækkes op i fjæset. "Og du er moderator". Gaaab, ikke igen. Det kan ikke være rigtigt at man så ikke må have en holding, eller komme til udtryk som et almindeligt menneske. Det var jo noget andet hvis jeg havde angrebet personer.

I betragtning af hvordan en anden moderator udtrykker sig om plasma'er og burn-in og og ordkløverier som "hvor meget er meget", så synes jeg ikke du har noget at have det skidt over. Når man stikker næsen frem risikerer man at få nogen over det. Ignorer dem.
Til top
Søren Ingemann Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 31-December-2004
Point: 497
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2007 kl. 22:03

Tænk at sætningen "Det der pisser mig af", og den stod der faktisk kun én gang. var nok til at resten af budskabet, som iøvrigt står i uredigeret (udover jeg har rettet Blu-ray og HD-DVD (tak michael)), var nok til at man syntes at mit sprog var beskidt.

Én indsat sætning, og så er alt andet også druknet. suk...

Altså - nu var det jo ikke kun sprogbruget jeg opponerede imod (og dine  eksakte ord var i øvrigt 'pisser mig vildt af'). Du skrev også at denne formatkrig ligefrem kunne få dig til at overveje at kopiere film. Jeg har ikke kunnet finde deciderede retningslinier for sprogbrug m.m. på recordere.dk (hvorfor egentlig ikke, iøvrigt?), men jeg er dog ret sikker på at slet skjulte hensigter om ulovligheder ikke kan være i sitets interesse - og slet ikke når det kommer fra én af redaktørerne. Du får altså noget svært ved at moderere andre brugeres indlæg der måtte opfordre til den slags - også selvom din blog ikke er en redaktionel artikel, men blot et udtryk for din personlige holdning.

Og så er jeg iøvrigt enig med Stampe i at andre moderatorer går lidt for meget op i ordkløverier - mens andre nogengange ligefrem mister besindelsen. Efter min mening bør I holde jer for gode til den slags - ellers kan det knibe med at bevare troværdigheden i forhold til de brugere I modererer.  

Iøvrigt har denne tråd vist bevæget sig lidt off-topic i forhold til det oprindelige emne - så jeg skal nok stoppe nu. (undskyld, Thorvald )

Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2007 kl. 22:54
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Der er een fordel ved HD-DVD, som jeg synes bliver overset blandt os europæere: HD-DVD har ingen ondsindet regionskodning, det har Blu-Ray formatet. Man kan sagtens forestille sig at udvalget af Blu-Ray titler er størst i USA, men at det modsatte gør sig gældende i Europa, fordi vi kan tillade os at tælle de amerikanske HD-DVD titler med.

Jeg er godt klar over, at der findes et forslag i DVD Forum om at indføre regionskodning på HD-DVD. Men først skal det vedtages, og dernæst skal man implementere regionskodning på en måde, som er kompatibel med de eksisterende afspillere. Dette krav vil formentlig gøre det nemmere at omgå HD-DVDs regionskodning, hvis den altså overhovedet kommer.

Som europæisk forbruger kan man sende et signal til Hollywood om at man er modstander af regionskodning ved at vælge HD-DVD i stedet for Blu-Ray. Samtidig kan man spare en del penge...

[/QUOTE]

Jeg ved godt at det for entusiaster og samlere vægter tungt,at film er regionsfri.Men er det nu også et absolut must ? Personligt fik jeg omgående lavet min DVD afspiller kodefri (1998).Men efterhånden som DVD udbuddet eksploderede har jeg faktisk kun haft et par enkelte importerede musik dvd´er - og de er født regionsfri. 

Skrækscenariet mht systemer var selfølgelig udbredelsen af videobåndoptageren.Her fandt både Sony - og ikke mindst Philips kunderne  ud af, hvad det vil sige at være gidsel mellem 3 systemer- og stå tilbage m de forkerte ! ! 15-20.000 kr var sgu rigtig mange penge i 1984 for en maskine man ikke kunne leje film til. Av-av -av !

Men sådan er det jo ikke rigtigt gået siden.Systemer med tvivlsom succes, - som bla. minidisc, dat-bånd,dvd-audio osv har trods alt bestået som nischer.Der var jo også masser af hysteri mht DVD "plus og minus"formaterne,og det var vel egentlig en storm i et glas vand  ? Og hvis vi ser på LCD- plasma - så tror jeg kun det er en fordel for slutbrugeren at der er 2 teknologier deer konkurrerer på pris og holder hinanden skarpe på udvikling ? 

Til top
Administrator
Administrator
Skribent, udvikler

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2007 kl. 23:07
Jeg ser ikke LCD / Plasma / CRT som samme issue som HD-DVD vs. Blu-Ray fordi uanset hvad skærmtype du vælger, kan du vælge præcis de samme programmer i TV.

Der hvor jeg ser et voldsomt problem, er heller ikke regionskodning og mangel på ekstramateriale eller super lyd.

Jeg ser et problem, at en krig i sidste ende kun kan have en vinder, og jeg tror ikke der er nogen som helst i dag, der sidder med f.eks. en laserdisc, og syntes det har et fedt nicheprodukt.

Sony udgiver næsten ingen Minidisk albums mere, og hvorfor ikke. Fordi de ikke solgte nok. Og det er jo den situation vi er i. Netop at vi ikke kun skal beslutte os for at opdatere vores filmsamling, men også vælge hvad dele af den vi skal opdatere.

Nuvel, der kommer nok afspillere, der kan klare begge formater, men indtil nu kun med begrænsninger, og det er det der gør mig sur.

Det kan heller ikke være i studiernes interesse kun at nå en procentdel af markedet. Det er vel også derfor vi p.t. kun ser så ringe releases på hylderne som vi gør. Havde studierne troet på det fuldt og fast, så havde det jo været Ringenes Herre og Starwars der stod der. Nu er det House of Wax og Click. Ikke just Colectors editions...
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2007 kl. 23:35

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Jeg ved godt at det for entusiaster og samlere vægter tungt,at film er regionsfri.Men er det nu også et absolut must ? Personligt fik jeg omgående lavet min DVD afspiller kodefri (1998).Men efterhånden som DVD udbuddet eksploderede har jeg faktisk kun haft et par enkelte importerede musik dvd´er - og de er født regionsfri. 

Hvis du primært køber blockbuster nyudgivelser, som The Departed for nu at tage et eksempel, er regionskodningen ikke den store begrænsning for dig med hensyn til udvalg. Priserne er dog generelt lavere i USA end Europa, så økonomisk kan du spare noget ved at have valgfriheden.

På DVD siden er udvalget af titler meget større i USA end Europa. Ingen kan vide om det vil gå på samme måde med HD-DVD og Blu-Ray, men risikoen er der i hvert fald. I de næste par år vil der givetvis komme en lind strøm af gamle klassikere i HD ud fra nyrestaurerede masters, og spørgsmålet er om de allesammen kommer i region Europa? På DVD fronten er der kommet mange klassikere som special editions i de sidste par år, givetvis ud fra de HD masters, som man senere vil bruge til HD-DVD eller Blu-Ray udgaver. En betydelig del (jeg har ingen statistik) er kun kommet i R1.

Sidst men ikke mindst "pisser det mig af" at nogle fjolser i Hollywood skal bestemme om jeg må se en film, som jeg fuldt lovligt har købt. Ja, det er den slags begrænsninger som får folk til at downloade i stedet for...

Disclaimer: jeg er ikke moderator... (og i øvrigt synes jeg at det er noget pjat, at Hummelmoses moderator position skulle fratage ham retten til en personlig mening).

Redigeret af JesperLund - 26-Februar-2007 kl. 23:38
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2007 kl. 23:42

Det kan heller ikke være i studiernes interesse kun at nå en procentdel af markedet. Det er vel også derfor vi p.t. kun ser så ringe releases på hylderne som vi gør. Havde studierne troet på det fuldt og fast, så havde det jo været Ringenes Herre og Starwars der stod der. Nu er det House of Wax og Click. Ikke just Colectors editions...

Lige præcis den 'begrænsede' mængde udgivelser tror jeg dog er bestemt at markedsføringshensyn. Forbrugernes lommer er ikke uendeligt dybe (og de har lige brugt mellem 3000 og 10000 kr på en afspiller), og hvis du kommer med 1000 udgivelser på en gang, bliver der ikke solgt så mange eksemplarer af hver titel. Priserne falder generelt over tid, så det er bedre at komme med udgivelserne i en lind strøm. Det hiver flere penge ud af forbrugernes lommer.

Redigeret af JesperLund - 26-Februar-2007 kl. 23:43
Til top
Administrator
Administrator
Skribent, udvikler

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2007 kl. 23:50
Og hvis jeg lige havde brugt 3-10K på en afspiller, så ville den første film jeg tog ned fra hylderne være Click 

Jeg ved godt at udvalget er bedre i USA, men jeg gik for sjovt skyld ud i Elgiganten, der har dem på hylderne. og det var Click på BD, og så var det Firewall, House of Wax, Flygtningen og så et par ubetydelige andre.

Der er ingen tvivl om at når man smider 500.000 James Bond film i halen på en spillekonsol, så vil det skabe moment. Men igen. Ingen afklaring. Microsoft giver jo så King Kong med til deres XBox 360 hd-dvd drev.

Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu