recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Åndsvage formatkrige !!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketÅndsvage formatkrige !!

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7912
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2007 kl. 08:47

Hummelmose: Først skal jeg beklage at jeg ikke opdagede at det var en blog før det var for sent. Og at din sprogbrug irriterede mig lidt skal da ikke forhindre dig i at skrive flere blogs. Der var også andet end "pisser mig af" der irriterede mig - hvad har dit sexliv med sagen at gøre...   Og som moderator er du da stadig velkommen til at have nogle holdninger.

Men tilbage til sagen.

Det lyder da interessant at der ikke er lagt op til regionskodning på HD-DVD, men at der er lagt op til det på Blu-ray. Men har det nogen reel betydning? For det første vil de fleste af os jo helst have film med danske undertekster og så er vi jo under alle omstændigheder afhængige af europæiske udgivelser - helt ligesom med DVD.

Jeg er principielt enig med Hummelmose og andre, i at det var dejligst hvis producenterne kunne sætte sig sammen og sige: Vi har opfundet HD-DVD og I har opfundet Blu-ray. De to formater har hver deres styrker og svagheder - skal vi ikke lave et format "HD Blu-ray", der tager det bedste fra de to formater"? Og så blev der kun frigivet eet nyt format og de kunne så konkurrere på deres maskiner på samme måde som de har konkurreret med HDD+DVD-optagere.

Jeg kan dog ikke se det heelt store problem i at have to formater. Den enkelte forbruger vil jo vælge side - og måske vil man kun vælge side når det gælder optagere og ikke når det gælder afspillere, fordi man vil kunne få afspillere der afspiller begge formater.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2007 kl. 08:14

Oprindeligt skrevet af Hummelmose Hummelmose skrev:

Ja, tænk at man i 2007 er gået flere skridt baglæns, og har fjernet harddisken fra afspilleren...

Det er da heller ikke rigtigt - det er ganske få mærker idag der har en HDD-optager, der kun kan afspille fra DVD-drevet - så man er ikke gået tilbage - man er gået frem efter forbrugernes ønsker. Forbrugerne vil have rene afspillere + HDD-optagere, der også kan optage på et flytbart medie (DVD indtil nu).

I øvrigt synes jeg bloggen nu er helt fin. (Men hedder det ikke Blu-ray, ikke Blue-ray, som du skriver?).

Jeg er ikke strengt taget enig at man skal boykotte de nye formater indtil de får så meget sved på panden, at de bliver enige om eet format. Men på den anden side set - hvis det kunne lade sig gøre - så ville det jo være kanont! Og alligevel - mon ikke de fleste af os "boykotter" de nye formater de første par generationer - jeg vil f.eks. (sandsynligvis) ikke købe noget, før jeg kan få en maskine, der kan optage på både harddisk og på et høj kapacitets medie (Blu-ray, HD-DVD eller HDMedia...).

Der er godt nok nogen, der vedvarende siger at de ikke tror man kommer til at kunne optage tv-programmer på HD-diskene". Det tror jeg ikke før jeg ser det - de er jo nødt til i nogen grad at tilfredsstille forbrugerne - og siden videomaskinens opfindelse har forbrugerne ønsket at kunne optage tv-programmer. Og hvis det så endelig skal være - at man ikke kan få lov at optage i HD-kvalitet - så vil det da også være fint nok med Superbit DVD-kvalitet, HQ+ eller DV-kvalitet. Det ville jo også give en superflot billedkvalitet.

Nå men tilbage til et forsøg på at tvinge "industrien" til at blive enige om at slå HD-DVD og Blu-ray sammen til eet format. Jeg har en ide: En verdensomspændende underskriftsindsamling eller afstemning - i stil med afstemningen for verdens 7 nye underværker. Se: http://www.new7wonders.com/index.php

Hvis man laver en hjemmeside, der bliver populær nok - så skal den nok blive kendt verden over.

Thorvald.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8643
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2007 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

<FONT face="Times New Roman, Times, serif"
size=3>

Oprindeligt skrevet af Hummelmose Hummelmose skrev:

Ja, tænk at man i 2007 er gået flere skridt
baglæns, og har fjernet harddisken fra afspilleren...

<FONT face="Times New Roman" size=3>Det er da heller ikke rigtigt -
det er ganske få mærker idag der har en HDD-optager, der kun kan
afspille fra DVD-drevet - så man er ikke gået tilbage - man er gået frem
efter forbrugernes ønsker. Forbrugerne vil have rene afspillere + HDD-
optagere, der også kan optage på et flytbart medie (DVD indtil nu).[/
FONT]

Jeg kan heller ikke se at det er et skridt tilbage. Alle producenter af
recordere producerer og sælger også rene afspillere.

Ikke alle har brug for en recordere, og du får væsentligt mere
afspillerkvalitet for samme penge.

Der skal nok kommer Blu-ray eller HD DVD recordere, men lad dem nu
først få afspillerdelen på plads uden børnesygdomme.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2007 kl. 11:53

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Der skal nok kommer Blu-ray eller HD DVD recordere, men lad dem nu først få afspillerdelen på plads uden børnesygdomme.

En HDTV recorder skal laves som en STB med indbygget HDD, hvor man kan gemme transport streamen. Det er spild af CPU kraft først at decode signalet for derefter at encode det igen, som man gør nu hvis man køber en recorder med DVB-T tuner (dertil kommer et kvalitetstab). Recorderen, som vi kender den, er udviklet til at optage analoge signaler (PAL eller NTSC).

HDTV STBer med HDD vil formentlig ikke tillade at man kan kopiere optagelserne til flytbare medier, for så kunne de jo ende på The Pirate Bay. I så fald er diskussionen om der skal være det ene eller det andet drev ligegyldig; den fjerde statsmagt, Hollywood/APG, har forbudt det.

En anden mulighed er selvfølgelig en traditionel recorder, der kan optage analoge SDTV signaler (incl. RGB SCART) i DVD Video el.lign. SD format, men hvor DVD brænderen erstattes med en Blu-Ray eller HD-DVD brænder. Fordelen vil så primært være, at der kan være flere timers optagelse på en enkelt disc.

Men... vil forbrugeren betale for det? Brænderen vil være dyrere end de 2-300 kr. en DVD brænder koster i dag, og de brændbare medier vil måske også være dyrere per Gb. Hvor mange bruger DVD9 medier i dag, selv hvis de har en recorder der kan skrive på disse? Prisen er 20-30 kr/stk, mod 2.50 kr/stk for en DVD5. De fleste vil sige at det er for dyrt...

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2007 kl. 12:57

Hvorfor skal det lige være transport streamen, der gemmes - hvorfor ikke bare gemme i mpeg 4, eller 264 (kan ikke lige huske hvad det hedder).

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

En anden mulighed er selvfølgelig en traditionel recorder, der kan optage analoge SDTV signaler 

Hvorfor analoge SDTV-signaler - man kan da lige så godt optage de digitale HD-signaler i et eller andet format, såsom mpeg4.

men hvor DVD brænderen erstattes med en Blu-Ray eller HD-DVD brænder. Fordelen vil så primært være, at der kan være flere timers optagelse på en enkelt disc.

Men... vil forbrugeren betale for det?

Ja, jeg ville i hvert fald godt - og priserne ville jo også efterhånden falde.

Thorvald.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2007 kl. 13:05

Hvorfor skal det lige være transport streamen, der gemmes - hvorfor ikke bare gemme i mpeg 4, eller 264 (kan ikke lige huske hvad det hedder).

Transport stream er en indpakning af en video stream, som kan være H.264, en audio stream f.eks. AC3, subtitle streams, m.v.

Hvorfor analoge SDTV-signaler - man kan da lige så godt optage de digitale HD-signaler i et eller andet format, såsom mpeg4.

Der vil komme HDTV STBer med HDD, men sandsynligheden for at de kommer med XYZ-brændere er forsvindende lille... Ikke af tekniske årsager, men juridiske. Du får ikke en recorder med HDMI input, og hvis du gjorde ville den ikke kunne klare HDCP kryptering (HDCP licensen tillader ikke optageenheder).

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2007 kl. 14:44

Hvad er STB?

men sandsynligheden for at de kommer med XYZ-brændere er forsvindende lille... Du får ikke en recorder med HDMI input...

Øøh hvorfor skal den nødvendigvis have HDMI indgang? Den skulle vel have indbygget tuner der kan modtage de digitale signaler. For at tilfredsstille de juridiske årsager kunne man da bare vælge et optageformat på diskene, der opfylder de ønsker der ligger bag de juridiske ønsker. Og hvad mener du egentlig med juridiske årsager - ja du mener vel at man ikke vil have at man kan optage film fra tv, der er i lige så god kvalitet som dem, der udgives på xyHD-medier. Men så kan man jo tillade at man optager i en lidt anden kvalitet i mpeg4 - måske en kvalitet der svarer til superbit DVD + de optagekvaliteter der er gængse idag (men evt. blot i mpeg4).

Det er jo kendt at jeg ikke optager i de bedste kvaliteter, men på en blu-ray skive ville der være plads nok til at jeg kunne optage i en rigtig god kvalitet - og jeg ville stadig kunne få mindst 4 film - måske mange flere - pr. skive, som jeg gerne vil have. Hvis det blev muligt ville jeg gå over til at optage i bedre kvaliteter end idag.

Thorvald.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2007 kl. 15:13

@Thorvald

STB = set-top-box (f.eks. TDCs Selector).

Principielt kunne indbygget digital tuner ala DVB-T recordere og re-encodning til lavere bitrate være en mulighed, som måske kunne tilfredsstille den fjerde statsmagt (APG og Hollywood).

Jeg synes bare det er tåbeligt at bruge penge på teknik (hardware encoder) som ikke alene er overflødigt, men her direkte skadeligt (ringere kvalitet) i forhold til at gemme den digitale video stream direkte. Så hellere gå til STB producenter, som ikke har behov for at please Hollywood (producenten af DreamBox kan lave ting, som TDC ikke kan).

Bitrate som Superbit DVD kan du allerede lave i dag, hvis du brænder til DVD9 medier (Superbit er blot et marketingudtryk fra Sony/Tristar). Input kunne f.eks. være RGB SCART output fra en HDTV STB, hvis den har en ordentlig scaler til SD (720x576).

Men igen... en dyrere og ringere løsning i forhold til en HDTV STB med HDD og mulighed for at kopiere transport streams fra STBens HDD til en computer via USB eller ethernet tilslutning (helst det sidste pga. USBs maksimale kabellængde).

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2007 kl. 07:49

Nåå ok, men nu er jeg slet ikke interesseret i "STB" - og det tror jeg der er mange der ikke er - det er jo (i mine øjne) en ekstra overflødig besværlig  maskine, når man kan indbygge digitale tunere i optagerne.

Principielt kunne indbygget digital tuner ala DVB-T recordere og re-encodning til lavere bitrate være en mulighed, som måske kunne tilfredsstille den fjerde statsmagt (APG og Hollywood).

Ja tak, det er det jeg håber på. Det ville tilfredsstille mange af os. Da billedkvaliteten ved en lidt mindre bitrate end "original" HDTV stadig vil give en flot billedkvalitet. Og de fleste vil sagtens kunne leve med og se det fornuftige i, at man på egne optagelser, der overføres til Blu-ray eller HD-DVD - ikke kan opnå den samme kvalitet som en original købt HD-film. Hvis man så vil have original kvalitet så kan man købe filmene. Præcis sådan er det jo også idag.

Jeg synes bare det er tåbeligt at bruge penge på teknik (hardware encoder) som ikke alene er overflødigt, men her direkte skadeligt (ringere kvalitet) i forhold til at gemme den digitale video stream direkte. Så hellere gå til STB producenter, som ikke har behov for at please Hollywood (producenten af DreamBox kan lave ting, som TDC ikke kan).

Jeg synes ikke det er hverken tåbeligt, overflødigt eller skadeligt jvf. mine bemærkninger ovenfor. Der vil sikkert komme begge muligheder, så du kan få din boks og jeg kan få min standalone optager, som supplement / erstatning for min HDD+DVD-optager. Så kan folk selv vælge det setup, der passer dem - ligesom idag - og alle er tilfredse.

Thorvald.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8643
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2007 kl. 13:14

Nåå ok, men nu er jeg slet ikke interesseret i "STB" -
og det tror jeg der er mange der ikke er - det er jo (i mine øjne) en ekstra
overflødig besværlig  maskine, når man kan indbygge digitale tunere i
optagerne.

Jeg tror mere du vil se optagere i STB'erne.

På trods af at der kun der DVB-S/T/C at rode med, så er der så mange andre
ting involveret, at en recorder med f.eks. DVB-C tuner ikke nødvendigvis
ville virke på TDC KabelTV eller Stofa.

Tingene er lidt mere standardiserede på DVB-T fronten.

Redigeret af lunddal - 01-Marts-2007 kl. 13:16
Til top
cloudy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-April-2006
Point: 359
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2007 kl. 13:33

Jeg synes ikke det er hverken tåbeligt, overflødigt eller skadeligt jvf. mine bemærkninger ovenfor.

At betale mere, for noget der giver et dårligere resultat og som kræver mere kompliceret hardware - det lyder da både tåbeligt, overflødigt og skadeligt
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2007 kl. 14:00

Ikke hvis slutbrugeren ønsker det og er tilfreds med resultatet, så er det hverken tåbeligt, overflødigt og skadeligt.

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Jeg tror mere du vil se optagere i STB'erne.

Eller alternativt at man henter signalet ind i HDD+Blu-ray-optageren med en god analog tuner - det ville også være fint nok.

Thorvald.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu