Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
alexjensen
Bruger
Oprettet: 11-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 113
|
Emne: Netbook som studie-PC? Sendt: 07-December-2009 kl. 20:40 |
Hej alle
Overvejer at købe en netbook til min datter, som starter ungdomsuddannelse efter sommer. Er dog i tvivl om en netbook er tilstrækkelig. Har ikke selv erfaringer med netbooks, og jeg kender ikke lige nogle, der har en.
Derfor vil jeg høre, om der er nogle her, der kan øse ud af deres erfaringer. Netbooks er (går jeg ud fra) selvfølgelig (vel)egnet til surf og e-mail, men hvad med kontorprogrammer som f.eks. Word/Excel 2007?
Er der nogle bestemte egenskaber, man skal være opmærksom på, når man handler netbooks?
På forhånd tak!
AJ
|
 |
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4118
|
Sendt: 07-December-2009 kl. 20:53 |
Min søn kører fint word/Excel på sin netbook.
Den største ulempe er tit den lidt lille skærm/tastatur, men tilgengæld er den jo meget nem at transporterer.
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 07-December-2009 kl. 20:56 |
En sådan kan fint bruges til Word og Excel, samt Browsing, det har den fint kapacitet til. Det sværeste vi være det forholdsvis lille tastatur, men ellers ingen problemer. Har selv en Amilio mini som extra Laptop.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
 |
srnkrkgrd
Super bruger
Oprettet: 01-November-2008
Point: 308
|
Sendt: 07-December-2009 kl. 23:02 |
En netbook fejler ingenting, hvis man ser bort fra skærm størrelse og tastatur. Det er ikke noget, som jeg ville have lyst til at arbejde med i længere tid af gangen - dog er det super lækkert at transportere rundt i tasken. Jeg cykler selv rundt med en bærbar og en lille vægt/størrelse er bestemt noget jeg sætter pris på.
Skulle jeg købe en netbook ville det nok være denne:
Men jeg ville da helt sikkert hellere have denne til studiePC:
Jeg er ikke ASUS fanboy, og det er en tilfældighed at fra min side at de bedste produkter indenfor de små er ASUS. Jeg har selv en Lenovo bærbar, men det er så desværre heller ikke af typen "letvægts".
Jeg kan godt komme med alternative tilbud. Hvis din datter alligevel skal have en eller anden form for mobilt internet iform af et USB-modem, så er det måske værd at overveje et tilbud med det. Dog kan en netbook + mobil med internet abb. også være en løsning på det.
Edit: Hov.. glemte helt! Ting du skal være opmærksom på er helt klart tastatur og skræm størrelse. Det er belastende nok at sidde ved en nødløsning, som en bærbar er uden at man behøver at føle at man sidder og forsøgere at lave en SMS på en mobil telefon. De fleste kan køre de ting, som du forspørger uden problemer. Personligt vil jeg fortrække en netbook med 13.3" skærm, men det er igen pga overstående argumentation.
Redigeret af srnkrkgrd - 07-December-2009 kl. 23:07
|
 |
abacus
Super bruger
Oprettet: 12-Februar-2005
Point: 491
|
Sendt: 07-December-2009 kl. 23:54 |
Min datter bruger en ganske lille netbook som rejse-pc (Asus eee 901) og den kører glimrende med en kontorpakke, jeg installerede først Microsofts men da jeg overlod den til hende, lagde jeg Open office ind på den, da de også bruger det i hendes arbejde.
Selv har jeg nu en Asus 1002Ha der kører med Open office, og det virker fint.
Niels
|
 |
LGR01
Guld medlem
Oprettet: 11-Oktober-2004
Point: 546
|
Sendt: 08-December-2009 kl. 04:25 |
Har selv brugt en netbook til at have med på mine rejser i over et år og ville ikke vende tilbage til min store(kun 13" skærm). Det eneste jeg savner nogen gang er DVD drive hvis jeg køber film eller musik og vil se det inden jeg kommer hjem. Backup klares fint på USB memory. Leif
|
 |
KingdoM
Bruger
Oprettet: 21-Juli-2006
Point: 133
|
Sendt: 08-December-2009 kl. 16:18 |
Køb en med internet hos sonofon. Koster 500,- om månden. med 2megabit bredbånd.
I 6måneder = 3000,- der efter er det din og internettet ryger ned på 189,- tror jeg det er. Eller du kan vælge at afmelde internettet
|
 |
claus_jac
Guld medlem
Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
|
Sendt: 11-December-2009 kl. 18:18 |
når de skal bruge den til studie ville jeg under ingen omstændigheder bruge en 10" til den slags. det er fint til en lille smule brug en times tid om dagen, men intensiv scrolling for at finde information, og deres brug gør at jeg som absolut minimum ville gå efter en 12" udgave. samme indmad, men 100x bedre tastatur og skærmopløsning. alternativt måske en lille 13,3" maskine. Du har ikke hørt om uddannelsesinstitutionen har mulighed for at tilbyde en løsning selv? Det sker rent faktisk mere og mere at de også gør det. Så vil der både kunne komme 3 års garanti, ordentlig service og sandsynligvis også en bedre pris.
|
 |
pilehave
Guld medlem
Oprettet: 01-Marts-2006
Point: 1269
|
Sendt: 12-December-2009 kl. 11:20 |
Min svigerinde har lige købt en Asus UL30 (review: http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=5263 ) og den holder batteri i 9-10 når hun bruger den på sit studie. Det er med 13.3" skærm i 1366x768. Prisen herhjemme er ca. 5000 kr hvilket er meget rimeligt når man tænker på de 4 GB RAM og 500 GB harddisk. Og så vejer den kun lige under 1.5 kg
|
 |
srnkrkgrd
Super bruger
Oprettet: 01-November-2008
Point: 308
|
Sendt: 12-December-2009 kl. 11:37 |
srnkrkgrd skrev:
Men jeg ville da helt sikkert hellere have denne til studiePC:
Edit: Hov.. glemte helt! Ting du skal være opmærksom på er helt klart tastatur og skræm størrelse. Det er belastende nok at sidde ved en nødløsning, som en bærbar er uden at man behøver at føle at man sidder og forsøgere at lave en SMS på en mobil telefon. De fleste kan køre de ting, som du forspørger uden problemer. Personligt vil jeg fortrække en netbook med 13.3" skærm, men det er igen pga overstående argumentation.
|
claus_jac skrev:
]
når de skal bruge den til studie ville jeg under ingen omstændigheder bruge en 10" til den slags. det er fint til en lille smule brug en times tid om dagen, men intensiv scrolling for at finde information, og deres brug gør at jeg som absolut minimum ville gå efter en 12" udgave. samme indmad, men 100x bedre tastatur og skærmopløsning. alternativt måske en lille 13,3" maskine.
|
pilehave skrev:
Min svigerinde har lige købt en Asus UL30 (review: http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=5263 ) og den holder batteri i 9-10 når hun bruger den på sit studie. Det er med 13.3" skærm i 1366x768.
|
Det ser ud til at der er rimmelig enighed angående valg. 13.3" ASUS UL 
|
 |
KingdoM
Bruger
Oprettet: 21-Juli-2006
Point: 133
|
Sendt: 12-December-2009 kl. 13:11 |
Nå ja forresten de fleste billige netbooks holder kun strøm 2timer.. Latterligt lidt. Så sørg for at finde et med en masse celler..
|
 |
SLETTET_20120103
--
Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
|
Sendt: 12-December-2009 kl. 14:18 |
.. og sørg for der er en udgang til en ekstern skærm, og gerne 3 USB porte. Så kan hun altid sætte et eksternt tastatur, mus og hukommelsesdrev, og ikke mindst en stor skærm når hun ikke er på farten.
|
 |