recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netflix 7.1/atmos på gammel receiver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netflix 7.1/atmos på gammel receiver

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2019 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Han får vel kun Atmos, hvis receiveren har Atmos?
Ellers bliver lyden "opgraderet" fra 5 til 7 kanaler, det har intet med højdekanaler at gøre

Har ikke interesse i atmos. Men 7.1 vil jeg gerne betale lidt ekstra for, nu da jeg allerede har højttalerne. De skulle jo nødig blive stive i ophængeneBig smile
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2019 kl. 18:02
Du får i dit specifikke tilfælde næppe 7.1 ud af et større Netflix abonnement. For hvis dit udstyr afslører sig over for Netflix som ikke-Atmos-kompatibel, så modtager du helt umiddelbart DD+ 5.1 signalet uden Atmos metadata fra Netflix.

Hvis dit udstyr [falskeligt] afslører sig over for Netflix som Atmos kompatibelt, så modtager du fortsat enten et 5.1 DD+ signal med Atmos metadata eller i Netflix tilfælde måske ligefrem blot et 2.0 DD+ signal med Atmos metadata. Jeg mistænker faktisk sidstnævnte af følgende grund: Jeg har netop været nødt til at bruge EDID emulator for at få tvunget min switch til at fortælle noget mere om lydkompatibilteten til mine tisluttede signalkilder, da switchen ellers tog EDID fra projektoren der jo af gode grunde havde "glemt" at fortælle om alle lyd kompatibiliteterne, da den jo ikke har indbygget lyd (og dermed fik jeg kun default DD, DTS og PCM) Nu har jeg derfor en EDID emulator tilsluttet switchens udgang der fortæller mine signalkilder at jeg er kompatibel med alle lydformater, bidybder og samplingfrekvenser (samt videoopløsninger naturligvis). Jeg har netop en god tung ældre HDMI 1.4 DD+ og HD-lydformat kompatibel surroundreciver og på den modtager jeg således nu enten 5.1 eller 7.1 Dolby True HD bitstreams når jeg afspiller Blu-ray diskes Atmos lydspor - Men jeg modtager faktisk kun 2.0 som PCM fra mit Apple tv 4K når jeg afspiller Atmos titler fra Netflix (og 5.1 PCM på almindelige non-atmos 5.1 titler) - Om det så lige skyldes ATV'en måde at behandle signalet på skal jeg ikke kunne sige (skidtet bitstreamer jo desværre ikke), så jeg er faktisk nødt til at skifte EDID hvis jeg skal have 5.1 PCM fra netop Netflix på ATV'et med titler der [også] tilbydes med Atmos metadata for at få lov til at modtage Netflix almindelige 5.1 lydspor.

Redigeret af TBC1 - 15-Maj-2019 kl. 18:13
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2019 kl. 18:13
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Du får i dit specifikke tilfælde næppe 7.1 ud af et større Netflix abonnement. For hvis dit udstyr afslører sig over for Netflix som ikke-Atmos-kompatibel, så modtager du helt umiddelbart DD+ 5.1 signalet uden Atmos metadata fra Netflix.

Hvis dit udstyr [falskeligt] afslører sig over for Netflix som Atmos kompatibelt, så modtager du fortsat enten et 5.1 DD+ signal med Atmos metadata eller i Netflix tilfælde måske ligefrem blot et 2.0 signal med Atmos metadata. Jeg mistænker faktisk sidstnævnte af følgende grund: Jeg har netop været nødt til at bruge EDID emulator for at få tvunget min switch til at fortælle noget mere om lydkompatibilteten til mine tisluttede signalkilder, da switchen ellers tog EDID fra projektoren der jo af gode grunde havde "glemt" at fortælle om alle lyd kompatibiliteterne, da den jo ikke har indbygget lydkompatibilitet (og dermed fik jeg kun default DD, DTS og PCM) Nu har jeg derfor en EDID emulator tilsluttet switchens udgang der fortæller mine signalkilder at jeg er kompatibel med alle lydformater, bidybder og samplingfrekvenser (samt videoopløsninger naturligvis). Jeg har netop en god tung ældre HDMI 1.4 DD+ og HD-lydformat kompatibel surroundreciver og på den modtager jeg således nu enten 5.1 eller 7.1 Dolby True HD bitstreams når jeg afspiller Blu-ray diskes Atmos lydspor - Men jeg modtager faktisk kun 2.0 som PCM fra mit Apple tv 4K når jeg afspiller Atmos titler fra Netflix (og 5.1 PCM på almindelige 5.1 titler) - Om det så lige skyldes ATV'en måde at behandle signalet på skal jeg ikke kunne sige (skidtet bitstreamer jo desværre ikke), så jeg er faktisk nødt til at skifte EDID hvis jeg skal have 5.1 PCM fra netop Netflix på ATV'et med titler der [også] tilbydes med Atmos metadata.

Så du mener artisten lyver.. haha spændende. Ved ikke lige hvordan Netflix skulle kunne se om mit udstyr er atmos kompatibel. PC'en kan jo godt bitstreame. Så du mener simpelthen de kan se hvilken receiver der er koblet efter min PC, og hvilken dekoder der sidder i den?

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2019 kl. 18:20
Oprindeligt skrevet af ARTISTEN ARTISTEN skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Som jeg læser Netflix oplysninger, så har de 5.1 eller Atmos.
Det jeg selv har oplevet er en reciver uden atmos, med 129 kr abbonoment på netflix , vil på appletv 4k sende 7.1 over til din recivere , det har jeg set med min øjne og hørt.
Jeg svare ikke mere på dette emne
Ha en rigtiggod dag alle sammen


https://appletoolbox.com/2016/01/qa-how-can-i-set-up-surround-sound-on-apple-tv-4/


Apple TV Auto Setting

When you set the audio setting to “Auto,” it sends music to 2 channel PCM and movies and TV shows on 7.1 PCM. And when you set the output to Dolby Surround everything becomes Dolby Digital 5.1. Even music is mixed into DD 5.1. So Auto=lossless, Dolby Surround encodes everything to Dolby. There seems to be no real bitstream.


Dvs. AppleTV decoder lydsignalet til 7.1 PCM. Men det ændre jo ikke på at Netflix kun sender i 5.1.

Når jeg ser netflix så med 5.1 lyd så kommer det til min receiver som PCM lyd. Er det en Atmos film så kommer det frem til receiveren som Atmos.

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2019 kl. 18:20
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:


Ved ikke lige hvordan Netflix skulle kunne se om mit udstyr er atmos kompatibel. PC'en kan jo godt bitstreame. Så du mener simpelthen de kan se hvilken receiver der er koblet efter min PC, og hvilken dekoder der sidder i den?


Nej, det har jeg ikke været i nærheden af at påstå noget om. Selve det udstyr der skal afspille Netflix "forhandler" med Netflix om hvilken bitstream det kan [og for den sags skyld må] modtage fra Netflix (SDR, HDR10, DV, 2.0, 5.1, Atmos). Jeg kan kun fortælle hvad jeg selv oplever fra et ATV 4K (som pisseirriterende nok ikke bitstreamer, men udsender et dekodet PCM lydspor) og hvordan ATV'et opfører sig forskelligt alt efter hvad ATV'et har fået at vide om hvad resten af kæden er kompatibelt med via EDID. Jeg er helt overbevist om at Netflix ikke "ser" andet end selve mit ATV og hvad ATV'et fortæller om hvad det er parat til at modtage og udnytte (afhængigt af hvad det har fået at vide fra resten af kæden via EDID). Man kan håbe at situationen er anderledes fra Netflix fra afspiller udstyr der kan bitstreame. Jeg oplever jo netop at have Dolby True HD fra Atmos udstyrede Blu-rays fra min bitstreamende Blu-ray afspiller.   

Redigeret af TBC1 - 15-Maj-2019 kl. 18:28
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2019 kl. 18:39
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:


Så du mener artisten lyver.. haha spændende. Ved ikke lige hvordan Netflix skulle kunne se om mit udstyr er atmos kompatibel. PC'en kan jo godt bitstreame. Så du mener simpelthen de kan se hvilken receiver der er koblet efter min PC, og hvilken dekoder der sidder i den?



Atmos på Windows 10 pc, virker kun via Netflix Windwows appen. Via HDMI til din receiver kan appen vil godt undersøge om hvad din receiver understøtter.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2019 kl. 18:40
Men i sidste ende er det vel bare at prøve. Opgraderer dit abonnement. Får du ikke noget ud af det, så kan du jo altid gå tilbage til dit gamle abonnement.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2019 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Men i sidste ende er det vel bare at prøve. Opgraderer dit abonnement. Får du ikke noget ud af det, så kan du jo altid gå tilbage til dit gamle abonnement.

Will doWink
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2019 kl. 19:31
Det underlige er jo at når man kigger på netflix, så angiver de enten at filmen har 5.1 eller Atmos.

Så jeg ser ikke lige 7.1 skulle komme fra.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2019 kl. 19:49
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Du får i dit specifikke tilfælde næppe 7.1 ud af et større Netflix abonnement. For hvis dit udstyr afslører sig over for Netflix som ikke-Atmos-kompatibel, så modtager du helt umiddelbart DD+ 5.1 signalet uden Atmos metadata fra Netflix.

Hvis dit udstyr [falskeligt] afslører sig over for Netflix som Atmos kompatibelt, så modtager du fortsat enten et 5.1 DD+ signal med Atmos metadata eller i Netflix tilfælde måske ligefrem blot et 2.0 signal med Atmos metadata. Jeg mistænker faktisk sidstnævnte af følgende grund: Jeg har netop været nødt til at bruge EDID emulator for at få tvunget min switch til at fortælle noget mere om lydkompatibilteten til mine tisluttede signalkilder, da switchen ellers tog EDID fra projektoren der jo af gode grunde havde "glemt" at fortælle om alle lyd kompatibiliteterne, da den jo ikke har indbygget lydkompatibilitet (og dermed fik jeg kun default DD, DTS og PCM) Nu har jeg derfor en EDID emulator tilsluttet switchens udgang der fortæller mine signalkilder at jeg er kompatibel med alle lydformater, bidybder og samplingfrekvenser (samt videoopløsninger naturligvis). Jeg har netop en god tung ældre HDMI 1.4 DD+ og HD-lydformat kompatibel surroundreciver og på den modtager jeg således nu enten 5.1 eller 7.1 Dolby True HD bitstreams når jeg afspiller Blu-ray diskes Atmos lydspor - Men jeg modtager faktisk kun 2.0 som PCM fra mit Apple tv 4K når jeg afspiller Atmos titler fra Netflix (og 5.1 PCM på almindelige 5.1 titler) - Om det så lige skyldes ATV'en måde at behandle signalet på skal jeg ikke kunne sige (skidtet bitstreamer jo desværre ikke), så jeg er faktisk nødt til at skifte EDID hvis jeg skal have 5.1 PCM fra netop Netflix på ATV'et med titler der [også] tilbydes med Atmos metadata.


Så du mener artisten lyver.. haha spændende. Ved ikke lige hvordan Netflix skulle kunne se om mit udstyr er atmos kompatibel. PC'en kan jo godt bitstreame. Så du mener simpelthen de kan se hvilken receiver der er koblet efter min PC, og hvilken dekoder der sidder i den?

nej men det kan Netflix app'en
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2019 kl. 20:07
Jeg har lige været inde og lege med PC'en (som jo bitstreamer).

Jeg har i mit setup Dolby True HD i 7.1 fra Blu-Ray og DD+ i 5.1 fra Netflix fra de titler der siger at de skulle have Atmos.

Hvorfor mit ATV 4K'et så afgiver 2.0 PCM ved Netflix Atmos titler og 5.1 PCM ved Netflix's 5.1 titler må stå hen i det uvisse.

...Så det nemmeste for mig bliver faktisk at starte PC'en hvis jeg vil se 4K HDR@24 fps hvis Netflix titlen også har Dolby Atmos lydspor, så længe jeg ikke har en Atmos reciever. Alternativet skulle være at jeg fik fat i en EDID emulator som sagde at jeg kunne udnytte HDR, HLG og DV men IKKE Atmos - og det tror jeg bliver svært at få fat i Confused

Redigeret af TBC1 - 15-Maj-2019 kl. 21:20
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu