recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > IP TV og WebTV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netflix vil ikke lave serier eller film i Danmark.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netflix vil ikke lave serier eller film i Danmark.

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2022 kl. 17:09
Se også Deadline fra 8. Juni. 
Der behandles konflikten. 
Venlig hilsen
KB
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2022 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Se også Deadline fra 8. Juni. 
Der behandles konflikten. 

Her er et 14 min langt link:


Hilsen Carsten.
Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2022 kl. 13:05
Det var et rigtigt godt indslag fra Deadline. Altså jeg synes det er godt at Benjamin stiller op og står for skud. Man bliver også en DEL klogere, når man ser Deadline hvad der er op og ned, selvom der kun var 1 af de 3 parter inde i studiet. 
Jeg er lidt imellem 2 stole, på den ene side er det tydeligt at skuespillere og producenter har haft og vil have en MEGET lang snabel ned i kassen, og gerne have politikerne på deres side så meget som muligt. 
Statsbetalt og statsreguleret kunst er vel altid populært, så har man altid en masse magt at forhandle med. 
Jeg er fint med at man tilbyder sin arbejdskraft så dyrt som muligt, og finder en balance så man trods alt får solgt sin arbejdskraft(og er den statsbetalt har man nok lidt længere snor end på det private marked som feks streaming). 

Men helt seriøst det med at man skal have betaling igen og igen og igen, uagtet at man ikke påtager sig nogen økonomisk risiko ift produktionen(udover at tage en lidt lavere løn) den model kan jo ikke holde for evigt. Forestil jer at feks håndværkere som murere og betonarbejdere fik betaling hver gang et hus eller en lejlighed blev solgt, eller andre arbejdere skulle have en betaling(ofte en del penge trods alt) hver gang der var en handel ifm deres allerede færdigproducerede håndværk, jamen det ville jo være tvangsbetaling ud over alle grænser. 

Et produkt er leveret ift feks skuespil eller musik(kommer meget an på om man er hyret eller selv ejer værket så at sige)og hvorfor indenfor nogle som helst rimelige grænser skulle man betales igen og igen og igen? 
Ja det er ikke direkte det som det handler om alene, også om en urimelig(ifølge medie-platformene)høj betaling ift antal abonnenter osv. Altså man vil snylte og snylte på fremtidig indtjening selvom man HAR fået betaling for det arbejde man har udført. Gudskelov findes den model kun meget få steder, det er LIDT det samme snak om copyright og varemærker(der har jo også mange kæpheste) men det er en anden snak. Der ville jeg også ønske at man fik meget mere frihed og åbenhed ift hvem der må producere og lave hvad. Gavne flest muligt så at sige, og ikke meget få. 

Man har rettigheder og ejerskab udover normal logik og fornuft(det er min egen holdning) og det går udover en masse der så er ret begrænset ift ophavsret, royalties, rettigheder osv. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2022 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

Men helt seriøst det med at man skal have betaling igen og igen og igen, uagtet at man ikke påtager sig nogen økonomisk risiko ift produktionen(udover at tage en lidt lavere løn) den model kan jo ikke holde for evigt.

Den afregningsform findes allerede hos selskaberne.
Den blev også brugt, da man indspillede Matador (læs evt artiklen jeg har linket til tidligere)


Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

Ja det er ikke direkte det som det handler om alene, også om en urimelig(ifølge medie-platformene)høj betaling ift antal abonnenter osv. Altså man vil snylte og snylte på fremtidig indtjening selvom man HAR fået betaling for det arbejde man har udført.


Problemet er ikke betaling for arbejdet, eller betaling for antal visninger. Problemet er at betalingen bliver sat ud fra antal abonnenter den enkelte tjeneste har og ikke antal aktuelle visninger.

Klaus


Redigeret af KlausDM - 10-Juni-2022 kl. 14:36
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2022 kl. 16:08
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

Men helt seriøst det med at man skal have betaling igen og igen og igen, uagtet at man ikke påtager sig nogen økonomisk risiko ift produktionen(udover at tage en lidt lavere løn) den model kan jo ikke holde for evigt.

Den afregningsform findes allerede hos selskaberne.
Den blev også brugt, da man indspillede Matador (læs evt artiklen jeg har linket til tidligere)


Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

Ja det er ikke direkte det som det handler om alene, også om en urimelig(ifølge medie-platformene)høj betaling ift antal abonnenter osv. Altså man vil snylte og snylte på fremtidig indtjening selvom man HAR fået betaling for det arbejde man har udført.


Problemet er ikke betaling for arbejdet, eller betaling for antal visninger. Problemet er at betalingen bliver sat ud fra antal abonnenter den enkelte tjeneste har og ikke antal aktuelle visninger.

Klaus

Ja det var streaming-modellen, den fik jeg godt fat i, at de ville have betaling steg(og faldt) i takt med stigning af antal eller fald af abonnenter. 

En ting er også hvad man har gjort før, en anden ting er hvad der skal ske i fremtiden. Jeg ønsker ligesom vel hovedparten af danskerne(forhåbentligt) at der produceres dansk kvalitetsindhold for fremtiden, hvad serier og film angår. 

Men igen det er godt nok også svært at sætte det helt i perspektiv, da de tal der var tale om ikke bliver oplyst. Der har været tal fremme der hedder 500-600% stigning ift tidligere betalinger. 

Håber virkelig der findes en løsning, og feks musik-streaming har jo vist at der KAN findes en løsning, omend det også betyder en betragtelig nedgang for musikerne uanset hvad. 

Helt principielt så tror jeg mange i det danske samfund(ja det er bare et gæt selvklart) ikke støtter modellen, både den der sikrer fremtidig betaling(royalties men det er trods alt den milde variant), og specielt ikke den der stiger ift antal abonnenter(den meget unfair variant ift streamingselskaberne). 
Det er også gentaget til ukendelighed på bla recordere.dk, men hvor mange brancher får man gentagende betaling UDEN at eje produktet, eller have noget som helt med produktet at gøre andet end at have være med til at producere det? Det er vel på linje med håndværkere og fabriksarbejdere, kunne vi forestille os at de som udgangspunkt fik betaling mere end 1 gang?

Nå men uanset hvad jeg mener, så findes der forhåbentligt en løsning,  så alle parter kan leve med det,  og det gælder sådan set også en fair betaling for både produktionen og for produktet, ikke kun medieplatformen. 


Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2022 kl. 09:51
Jeg synes ikke, at Deadline programmet hverken perspektiverede udfordringerne eller gav indblik i sagen. Det var vel mest et partsindlæg med lidt kritiske spørgsmål undervejs.

Grunden til at DRTV og TV 2 Play i opstarten havde svært ved at omstille sig til at konkurrere med Netflix var, at deres beregningsmodel netop var på løbende basis, modsat Netflix's beregningsmodel. Derfor fik vi danske streamingtjenester, hvor indholdet kom og gik. Man forsøgte så at sige at videreføre broadcast-modellen som streamingtjeneste.

Broadcast er lineært, hvor der skal planlægges en programflade. Derfor giver det også mening, at når programmer genudsendes løbende, så får folkene bag indholdet løbende betaling. Det er sådan modellen fungerer.

Abonnementsbaserede streamingtjenester er typisk opbygget om et indholdskatalog. Det er en anden struktur, som kræver en anden beregningsmodel.

Så når danske producenter går ud på denne måde, så er det jo dels et forsøg på at holde fast i den gamle model – det har intet at gøre med "den danske model" for broadcast er ikke noget unikt dansk – dels et forsøg på at få en snabel ned i streamingtjenestens kasse.

På broadcast kunne man sende 24 timer i døgnet, men kun 12-16 af disse timer var relevante. Det er ikke meget indhold. På streamingtjenester ligger der hundredevis eller tusindevis af tilter, så det kan være lidt svært at forstå, hvorfor danske produktionsfolk mener, at deres indhold giver dem ret til kompensation baseret på hele streamingtjenestens katalog, altså totalomsætningen.

Og nu har ikke kun udenlandske men også nordiske og danske streamingtjenester sagt fra. Det er de jo i deres gode ret til, når to parter forsøger at diktere, hvad en tredje part skal betale. Det mest interessante i Deadlines program var del, at vi fik syn for, at de danske produktionsfolk i deres tidligere udmeldinger ikke talte sandt. Heller ikke denne gang tør de publicere aftaleteksten, som er indgået.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu