recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netflix vs Blockbuster ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netflix vs Blockbuster ?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2012 kl. 08:24
Husk at med i regnestykket er at produktion og distribution typisk udgør noget der ligner 40% af salgsprisen på den fysiske vare. Selv hvis du går helt udenom detailleddet (Apple og Netflix skal jo også have penge), så er det ikke halv pris vi taler om, hvis udbyderen skal tjene det samme.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2012 kl. 16:37
Åh gud, hold nu op med de der evindelige krav om kompendier af dokumentation for argumenter i en almindelig dum netdebat i et netforum. Jeg er ikke ved at fremlægge et studie på universitetet og vil ikke bruge timer på at fremskaffe dokumentation i den størrelsesorden hvergang nogen smider en påstand man modargumenterer imod. Dette er min personlige påstand, ikke en gengivelse af udsagn fra diverse andre (udokumenterede) netkilder. Det er så trættende at der altid står en og skriger "dokumentation" hvis de ikke har andre argumenter. Man kan godt debattere og argumentere uden at skulle hive 47 rapporter frem for at dokumentere hvert et punktum. Det bliver jo hverken mere eller mindre korrekt alligevel af at der linkes til et hav af andre netkilder, som allesammen også kun er påstande uden reel dokumentation.

Hvis du mener det er så vigtigt, kan du jo passende starte med at dokumentere din påstand, det var trods alt dig der startede med påstande om hvad det kostede i forhold til hinanden. ;)

Uanset at digital netdistribution selvfølgelig er voldsomt dyrt i storage og trafik omkostninger og langt dyrere end den jævne pc bruger tror, så bliver det aldrig ligeså dyrt som at skulle drive fabrikker der producerer fysiske varer, med alt hvad det indebærer af produktdesign, tryk, indkøb af råvarer, anlægsomkostninger, bygninger, produktionsmaskiner personaleomkostninger osv.osv. varer som sidenhen skal distribueres fysisk til hele verden gennem diverse containerskibe, lastvogne osv. til diverse grosist og detail led der også har anlægsomkostninger til butikker, personaleomkostninger osv.

Udfordringen branchen har idag er ikke om digital netdistribution er billigere eller ej - for det er det isoleret set - udfordringen idag er at man ikke uden videre erstatter fysisk distribution med netdistribution og derfor ikke med det samme får de synergieffekter og besparelser som findes ved en ren sammenligning mellem de to typer. Udfordringen er at branchen allerede har en struktur som ikke uden videre bare lukkes. Den fysiske produktion/distribution skal fortsætte sideløbende længe endnu, og omkostningerne til at drive denne struktur falder ikke i samme takt som omsætningen på de fysiske varer fordi mange faste omkostninger er de samme langt hen ad vejen uanset om produktionsantallet falder. Nettofortjenesten pr. fysisk enhed falder i takt med at omsætning flyttes fra fysisk til digital prod/dist. Samtidig indebærer overgang til ren digital produktion og distribution også nye investeringer og anlægsomkostninger. Denne udfordring er selvfølgelig kun aktuel for den del af branchen som allerede er hængt op på fysisk prod/dist - men ikke aktuel for nye iværksættere som starter med og kun kører digital prod/dist

Så ja, du kan sige at de nye digitale distributionsformer ikke nødvendigvis udmønter sig i umiddelbare væsentlige prisfald for slutbrugeren, for der er en overgangsfase og mange faktorer som spiller ind i særdeleshed for de "gamle" i branchen, men det er ikke detsamme som at digital prod/dist isoleret set ikke er billigere end prod/distr af fysiske medier. Det er billigere, men branchen har nogle andre omkostninger som stadig skal dækkes, og et dækningsbidrag de naturligvis helst ikke ser falde alt for meget.
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Bruger udmeldt 8 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 05-August-2008
Point: 650
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 8 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2012 kl. 17:50
Oprindeligt skrevet af LarsSB LarsSB skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Netflix skal (efter min mening) ikke erstatte behovet for at gå i Blockbuster, men erstatte behovet for TV kanaler.

Hmm, kan ikke se hvorledes Netflix kan sammenlignes med TV kanaler, da Netflix jo er Video On Demand

Oprindeligt skrevet af Stenholt Stenholt skrev:

men ser man på US versionen har de også film med release 2012

Det var også US udgaven jeg ønskede at sammenligned med Blockbuster's udvalg, eftersom Netflix US, via allerede beskrevne triks er tilgængelig

Oprindeligt skrevet af Stenholt Stenholt skrev:

Samtidig undre det mig at man kan blive forbavset over at der er en del nye film som først kommer et eller to år efter specielt når tjenesten kun koster kr 79,00

Det undrer mig faktisk at Netflix US ikke har samme udbud som Blockbuster, eftersom streaming er en billig måde at distribuere film på, der er jo ikke omkostninger på lokaler som Blockbuster, de fysiske BD & DVD'er skal heller ikke produceres for dette medie.
Der skal selvf. være en seriøs serverfarm til at distribuere data, men dette er stensikkert langt billigere en Blockbuster's leje af lokaler + løn til de mange ansatte

Sat lidt på spidsen med flg forudsætninger:
Hvis man rent hypotetisk er en fattig kirkerotte, der f.eks hver 2 måned vil se et udvalg af de nyeste premierefilm, så vil Blockbuster jo vinde denne kunde på stedet

Netflix udvalg kan sammenlignes med det udvalg der lige har forladt premierfilm stadiget hos blockbuster med enkelte undtagelser. Netflix udvalg af disse film er ihvertfald i US meget større end hos den lokale Blockbuster og du behøver ikke rejse dig Big smile. Som det er nævnt af andre er Netflix et supplement og ikke en erstatning.

Set fra min lænestol har jeg adgang til de nyeste film via iTunes DK og US (Blockbusters udvalg af nye film er for det meste ældre end i iTunes US). Disse film betaler jeg så for pr. film. Netflix (US) bruger jeg når jeg "bare" vil se en film eller en serier der endnu ikke er udkommet i DK.
Til top
Jens Thomsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-August-2008
Point: 136
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jens Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2012 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af LarsSB LarsSB skrev:

Sat lidt på spidsen med flg forudsætninger:
Hvis man rent hypotetisk er en fattig kirkerotte, der f.eks hver 2 måned vil se et udvalg af de nyeste premierefilm, så vil Blockbuster jo vinde denne kunde på stedet

Det er også en forkert sammenligning.

Du kan sammenligne det med at have fri adgang til Blockbusters "favoritter" for $8 (eller 79kr) om måneden. Eller, som andre har skrevet, så kan du sammenligne det med at abonnere på en af de kodede filmkanaler. 

Set i det lys, så synes jeg bestemt, at man får rigeligt for pengene hos Netflix. 

Der er ingen anden streamingservice, der tilbyder det, du åbenbart forventer - heller ikke i USA. De kommende HBO Nordic og YouBio ændrer heller ikke på dette. HBO tilbyder godt nok de nyeste afsnit af deres (egne) tv-serier, men ikke nye film. Og hos YouBio skal man betale ekstra for at leje de nye premierefilm oveni det månedlige abonnement. Abonnementet selv dækker kun ting af en vis alder - præcis som hos Netflix.
Til top
Jens Thomsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-August-2008
Point: 136
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jens Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2012 kl. 22:49
Ang. Situationen med Blockbuster i USA, så skyldes det i høj grad også, at Netflix startede som en postordrelejeservice, ligesom Lovefilm. Det smarte ved dem var, at folk ikke skulle hente og bringe film mere, men blot kunne smide dem i postkassen i de forfrankerede svarkuverter, når de var færdige med dem. Og så fik man automatisk tilsendt den næste film på sin liste. Det gjorde et alvorligt indhug i Blockbusters forretning. Streamingtjenesten, der kom til for få år siden, blev bare dødsstødet til et i forvejen allerede skrantende Blockbuster. 

I USA fungerer de to Netflix-tjenester side om side, og indtil sidste år betalte man faktisk kun én lav abonnementspris for at have både postordreleje + streamingservice. Det var dét, der for alvor fik skovlen under Blockbuster. Sidste år, efter Blockbusters krak, satte Netflix så prisen op, så man nu betaler særskilt for de to tjenester - dvs. ét abonnement for streaming og et ekstra for at have dvd-leje oveni. Det kostede dem dog også temmeligt mange kunder. 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2012 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Åh gud, hold nu op med de der evindelige krav om kompendier af dokumentation for argumenter i en almindelig dum netdebat i et netforum. 

Det er skam helt frivilligt, så vælger jeg bare at afskrive dit argument.

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Hvis du mener det er så vigtigt, kan du jo passende starte med at dokumentere din påstand, det var trods alt dig der startede med påstande om hvad det kostede i forhold til hinanden. ;)

Det var det faktisk ikke nej.

Redigeret af Otto J - 23-Oktober-2012 kl. 12:11
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu