recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netgear NV+ - hvilke Harddiske?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNetgear NV+ - hvilke Harddiske?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 894
Direkte link til dette indlæg Emne: Netgear NV+ - hvilke Harddiske?
    Sendt: 02-Juli-2008 kl. 21:11

Jeg står på tærsklen til at købe en Netgear NV+ Nas. Men jeg er lidt i tvivl om hvorvidt jeg skal købe en der er fyldt med harddiske i forvejen eller om jeg skal købe en 'tom' Nas og så købe diskene ved siden af.

En tom NV+ koster ca. 5.000,- og så kan man i løssalg få 4 x 750gb for ca. 2500,- dvs. i alt ca. 7500,-

Derimod koster NV+4475 med 4x750gb hele kr. 12.783,- 

Det er noget af en prisforskel, så jeg formoder, at der må sidde nogle gode kvalitetsdiske i NV+4475 som er klar til 24/7/365 men hvilke?

På forhånd tak

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2008 kl. 22:19
For 5000 kr. kan du bygge din egen hjemme server med Chenbro kabinettet (plads til 4 diske) og et mini-ITX motherboard. Det er meget mere fleksibelt at have en Linux-baseret server end en NAS. På visse NASer kan du installere egne programmer og services (hvis du kan lidt Linux/FreeBSD), men du får aldrig CPU power som i en rigtig server/computer.

Basale NAS services som Samba, NFS, FTP server, SSH server, rsync er meget nemme at sætte op på en Ubuntu/Linux server. Derefter kan man gå i gang med det sjove, såsom Torrentflux webGUI til den BitTorrent klient som du kører på serveren.

Redigeret af JesperLund - 02-Juli-2008 kl. 22:21
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2008 kl. 22:31

Tak for tippet men, nu skal NASen ikke stå hos mig (desværre), jeg har blot fået til opgave at købe den og sætte den op af de gamle. Derfor skal det være et 'færdigt' produkt, som man blot kan tænde og slukke for. Valget er faldet på Netgear pga. de 5 års garanti og den generelt gode kvalitet som netgears produkter har.

Jeg synes det er mystisk, at merprisen på en Nv+ med diske er så markant i forhold til en nv+ uden diske og derfor synes jeg det kunne være interessant at vide hvad det egentlig er man betaler for.

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2008 kl. 22:47
Oprindeligt skrevet af Sylvest Sylvest skrev:

Jeg synes det er mystisk, at merprisen på en Nv+ med diske er så markant i forhold til en nv+ uden diske og derfor synes jeg det kunne være interessant at vide hvad det egentlig er man betaler for.

Priser på diske er faldet. Jeg købte en 1 TB disk i marts for 1500, nu koster den 1000 kr (WD Caviar). Sådanne prisfald kommer først på det primære marked for diske, og først senere på enheder ala NASer med diske.

Der er to forskellige kundesegmenter: dem som ønsker en færdig løsning og nørderne som gerne vil pille selv. Hvis betalingsviljen er størst i den første gruppe, er det naturligt at forhandlerne prøver at kradse lidt ind.

Kompatibilitetsproblemer mellem NASer og diske er ikke helt usædvanlige, så det har en værdi at få 4 diske som med sikkerhed virker.

Men... hvor meget plads skal de bruge? NASer med plads til 4 diske er nok relativt dyre, men der er mange ned plads til to i 1500-2500 kr segmentet (Synology eksempelvis). Og 2 x 1 TB er også en slags plads.

Der er mange som gerne vil køre RAID1 på deres NAS, og det forstår jeg ikke helt. Jo, man er sikret hvis den ene disk står af, men hvad hvis selve NASen futter af (lynnedslag?) og tager begge diske med sig. Personligt ville jeg undlade RAID (dvs køre JBOD) og i stedet lave regelmæssigt backup med rsync til ekstern(e) USB disk(e). Det sparer også på strømregningen.

Forresten... når en Ubuntu Server er sat op som "NAS" er den sådan set ligeså vedligeholdelsesfri som en NAS (der basalt set bare er en lille computer der kører Linux eller FreeBSD). Engang i mellem skal man lige køre en "sudo apt-get update" og "sudo apt-get upgrade" fra et SSH login, men det kan du gøre når du besøger dem.

Redigeret af JesperLund - 02-Juli-2008 kl. 22:50
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2008 kl. 07:19

Tak for input.

De skal bruge ca. 1.2 TB lige nu til diverse video optagelser, og så skal der gerne være lidt ekstra plads så de tidligst ringer om et år  og brokker sig over manglende plads. Derfor vil noget der ligner 1,5-2TB være fint og ved at køre raid5 så skal der lige bruges en ekstra disk, derfor 4 diske af mindst 750GB. Vi kan godt leve med risikoen for lynnedslag og strøm er heller ikke det store problem.

Som sagt så tiltaler de 5 års garanti på netgears produkter mig meget, det får du ikke andre steder.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu