Sylvest skrev:
Jeg synes det er mystisk, at merprisen på en Nv+ med diske er så markant i forhold til en nv+ uden diske og derfor synes jeg det kunne være interessant at vide hvad det egentlig er man betaler for. |
Priser på diske er faldet. Jeg købte en 1 TB disk i marts for 1500, nu koster den 1000 kr (WD Caviar). Sådanne prisfald kommer først på det primære marked for diske, og først senere på enheder ala NASer med diske.
Der er to forskellige kundesegmenter: dem som ønsker en færdig løsning og nørderne som gerne vil pille selv. Hvis betalingsviljen er størst i den første gruppe, er det naturligt at forhandlerne prøver at kradse lidt ind.

Kompatibilitetsproblemer mellem NASer og diske er ikke helt usædvanlige, så det har en værdi at få 4 diske som med sikkerhed virker.
Men... hvor meget plads skal de bruge? NASer med plads til 4 diske er nok relativt dyre, men der er mange ned plads til to i 1500-2500 kr segmentet (Synology eksempelvis). Og 2 x 1 TB er også en slags plads.
Der er mange som gerne vil køre RAID1 på deres NAS, og det forstår jeg ikke helt. Jo, man er sikret hvis den ene disk står af, men hvad hvis selve NASen futter af (lynnedslag?) og tager begge diske med sig. Personligt ville jeg undlade RAID (dvs køre JBOD) og i stedet lave regelmæssigt backup med rsync til ekstern(e) USB disk(e). Det sparer også på strømregningen.
Forresten... når en Ubuntu Server er sat op som "NAS" er den sådan set ligeså vedligeholdelsesfri som en NAS (der basalt set bare er en lille computer der kører Linux eller FreeBSD). Engang i mellem skal man lige køre en "sudo apt-get update" og "sudo apt-get upgrade" fra et SSH login, men det kan du gøre når du besøger dem.
Redigeret af JesperLund - 02-Juli-2008 kl. 22:50