Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
anra
Ny bruger
Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6
|
Emne: Netværk fryser pga streaming fra Squeezeb Sendt: 19-Januar-2009 kl. 22:05 |
Hej
Jeg har det problem at mit internet er blevet meget ustabilt efter at jeg har tilsluttet en Squeezebox Duet. Når det er oppe kører det faktisk rigtigt fint, men efter 1/2 time somme tider 5 timer falder hastigheden for nettet. Dvs. at både streaming via Squeezebox, surfing på internet og IP-telefoni ikke fungerer. Jeg har prøvet diverse opsætninger og har haft kontakt til Logitech Support adskillige gange, men det er ikke meget at de har bidraget med. Jeg har beskrevet mit LAN så godt som jeg formår nedenfor. Er ikke netværkshaj, men forstår efterhånden lidt af sammenhængene.
ISP: Profiber - ved NRGI, Østjylland Hjemmecentral ->Router - linksys RTP300 v.1.1 med 2 telefonudgange til ip-telefoni. ->kablet til Linksys WRT54GL med DD-WRT software. - fra WRT54GL kablet til Squeezebox Duet Receiver via Ethernet - fra WRT54GL trådløst til Squeezebox Duet controller - fra WRT54GL trådløst til Zepto bærbar pc med Windows XP - kører squeezecenter - server til afspilning af eget musik som ligger på bærbar samt streaming over internettet.
Lige nu kører jeg med DHCP - men har tidligere kørt med fast ip som jeg nok foretrækker - det virker måske lidt mere stabilt. Min bedste statiske ip-opsætning har været: Router: 192.168.1.1 WRT54GL: AP (DHCP forwarder) 192.168.1.2 Bærbar/server: 192.168.1.101 Squeezebox receiver: 192.168.1.111 Squeezebox Controller 192.168.1.120 Gateway: 192.168.1.1 subnetmask: 255.255.255.0 Local DNS: 192.168.1.1
Jeg har sat det trådløse net til at sende på kanal 1, da der er 2-3 netværk der kører på henholsvis kanal 11 og 6. Linkspeed/duplex mode er sat til 10Mbps/HalfDuplex
Hvad med IP-telefoner/trådløse telefoner i huset...ved at de også kan forstyrre... Har forøvrigt opdateret til seneste firmware på alle enheder. Jeg vil gerne jeg om mit netværk er fornuftigt sat op og hvis ikke hvad jeg så bør gøre. Når netværket "fryser" kan jeg ved at "save settings" på min Router - RTP300 få det hele til at køre fint igen i et stykke tid.
Håber meget at I har lyst til at give et par fif. Mange tak Hilsen Rasmus
|
 |
Kurt Poulsen
Guld medlem
Oprettet: 20-Maj-2005
Point: 1505
|
Sendt: 19-Januar-2009 kl. 22:18 |
Har du prøvet at koble din bærbar til din router via et kabel?
|
Mvh Kurt
Philips 50PUS9006, Sony BD200D Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere. Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
|
 |
anra
Ny bruger
|
Sendt: 20-Januar-2009 kl. 08:52 |
-det prøver jeg i aften, men ideelt ville være at kunne køre det via den bærbare. Hvis du har meget viden om LAN kunne jeg godt tænke mig at høre om du synes at min opsætning ser fornuftig ud?
Tak for dit svar.
Hilsen Rasmus
|
Mvh
Rasmus
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 20-Januar-2009 kl. 11:26 |
anra skrev:
-det prøver jeg i aften, men ideelt ville være at kunne køre det via den bærbare. Hvis du har meget viden om LAN kunne jeg godt tænke mig at høre om du synes at min opsætning ser fornuftig ud? |
Hvad er IP adresserne på LAN siden af den første router? Det skulle gerne være et andet subnet end 192.168.1.x, ellers er der med sikkerhed problemer.
Jeg går ud fra at du har valgt denne opsætning fordi den første router har RJ11 porte og lidt QoS til VoIP, men ingen WLAN. Ulempen er at begge routere er NAT, og 2xNAT er ikke en god ting. Det kan løses ved at konfigurere WRT54GL som et access point i stedet for en router. Så varetages DHCP funktionen og routningen af den første router, og du har kun en LAN subnet. Hvis du skal forwarde porte, skal det kun gøres i en router.
Du kan formentlig opnå det samme ved at opsætte WRT54GL som DMZ for den første router. Men de skal have forskellige subnets, og AP metoden er stadig bedre IMHO.
Om du kører med fast IP eller DHCP på LAN siden af WRT54GL er fuldstændig lige meget. Det har ingen betydning for stabiliteten. På DD-WRT kan du i øvrigt lave en DHCP reservation til en given MAC adresse, så klienten altid får den samme LAN IP. Det er reelt det samme som fast IP (DD-WRT giver dig en DHCP lease på 20-30 år, så du kommer aldrig til at lave en DHCP renewal). Når du fastholder DHCP, kan du også bruge din laptop ude i byen.
Jeg bruger altid selv DHCP reservation i mit LAN (OpenWRT på en Asus router), også til min home server der absolut skal have et fast IP. Så slipper jeg for at omkonfigurere netkortet på klienterne, da alt virker i default opsætningen.
Næste gang du oplever en frysning på LAN siden af DD-WRT, så prøv at telnet'e til routeren og skriv "uptime". Hvis det første load average tal er væsentligt over en kan routeren være overbelastet. Du kan også checke ledig RAM i DD-WRT webinterfacet. Vær i øvrigt opmærksom på at webUI bruger temmelig mange CPU ressourcer, så lad være med at have det kørende i baggrunden. Brug det kun når du rent faktisk skal konfigurere noget..
EDIT: hmm, så vidt jeg kan læse ud af dit indlæg bruger du rent faktisk WRT54GL som AP og ikke som router. Så må problemet ligge et andet sted, men prøv at checke belastningen af WRT54GL.
MERE EDIT: hvis du har DNS 192.168.1.1 på klienterne, skal den første router være DNS forwarder ligesom WRT54GL er det når man smider DD-WRT på. Er du sikker på at routeren kan det? Mange netværksproblemer er er i virkeligheden DNS problemer...
Redigeret af JesperLund - 20-Januar-2009 kl. 11:42
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
Breddam
Guld medlem
Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
|
Sendt: 20-Januar-2009 kl. 12:05 |
Opsætning af DD-WRT ser fornuftigt ud. Min opsætning ligner meget, men jeg har et par forslag: - Kør med faste IP-adresser til dine nuværende enheder, og kombiner dette med DHCP-forwarder. (Så vidt jeg husker, er der vist også et andet sted, hvor DHCP bør slås fra...)
- Kør G-Only - Full Duplex
- Undlad Loal DNS
- Undlad WAN på WRT54GL
Fornuftigt med kanal 1. Noget tyder dog på, at det er din router, som kan have problemer og ikke WRT54GL. DD-WRT kan planlægge en reboot, hvis det måtte være din trådløse router, som er problemet. Jeg vil gerne kigge mine settings igennem, når jeg kommer hjem, hvis du ikke får løst problemet. Venligst Srøen
|
 |
Breddam
Guld medlem
|
Sendt: 20-Januar-2009 kl. 12:11 |
Jesper, jeg foreslår faste ip-adresser aht administration af enhederne, men jeg er enig med dig i, at det er bøvlet at give sin bærbare en fast ip  Mht Telnet, så har DD-WRT en god startside, hvor man kan få alt at vide uden at skulle telnette til routeren. Venligst Søren
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 20-Januar-2009 kl. 13:43 |
Breddam skrev:
Jesper, jeg foreslår faste ip-adresser aht administration af enhederne, men jeg er enig med dig i, at det er bøvlet at give sin bærbare en fast ip
|
Du kan ligeså godt lave administrationen i DHCP reservationstabellen, men det forudsætter selvfølgelig at firmware giver dig denne mulighed. DD-WRT gør dette, men nu er WRT54GL jo ikke DHCP server i OPs setup...
Redigeret af JesperLund - 20-Januar-2009 kl. 13:45
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
anra
Ny bruger
|
Sendt: 20-Januar-2009 kl. 17:29 |
Hej - og tak for jeres svar. Lækkert med så hurtige svar.
Måske fremgår det ikke helt tydeligt, men jeg bruger Linksys rtp300 som DHCP server - ip:192.168.1.1
Fra denne går der kabel til LinksysWRT54GL som er konf. med DD-WRT software. Denne er sat til AP og DHCP-forwarder. Jeg går ud fra at det svarer til et at sætte den op som accesspoint?
Fra WRT54GL trækker jeg et kabel videre til Squeexebox Receiver(192.168.1.111) og samtidig kører jeg min bærbare(192.168.1.101) trådløst via WRT54GL(192.168.1.2), lige som Squeezebox Controller(192.168.1.120) også går trådløst via WRT54GL.
Håber at det giver jer bedre indblik i opsætningen - jeg er lidt forvirret over nogle af jeres forslag, men det er vist fordi jeg ikke var præcis nok i min beskrivelse. Tester jeres forslag af i aften og vender tilbage når jeg mener at jeg kan sige noget om resultatet.
Håber at I er blevet inspireret til flere forslag efter min uddybning.
mange tak
Rasmus
|
Mvh
Rasmus
|
 |
Breddam
Guld medlem
|
Sendt: 21-Januar-2009 kl. 00:45 |
Jeg tror ikke, at det er din WRT54G, som er problemet, men her er mine settings:  Husk at sætte WRT54GL til Bridged o.s.v. jf dette billede:  Venligst Søren
|
 |
Breddam
Guld medlem
|
Sendt: 21-Januar-2009 kl. 00:59 |
Nåja, husk, at kablet fra din WRT54GL til din router skal gå fra en almindelig netværksport til en almindelig netværksport - ikke noget WAN/internet her  Venligst Søren
|
 |
anra
Ny bruger
|
Sendt: 21-Januar-2009 kl. 09:47 |
Breddam - Når WRT54GL er sat op som AP - så kører du vel også som DCHP forwarder - hvor du så forwarder ip fra Router? Korrekt?
Tak
Hilsen
Rasmus
|
Mvh
Rasmus
|
 |
Breddam
Guld medlem