|
Netværk i boligforening |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||||||
runeks ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 17-Januar-2011 Status: Offline Point: 19 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 02-Juli-2013 kl. 20:11 |
|||||
Hej alle
Jeg står i spiden for at få den boligforening jeg bor i tilsluttet fiber. Jeg er pt. i kontakt med et firma som kan levere det her på Østerbro (København). Jeg er nået rimelig langt, men jeg er i tvivl om det tilbud vi har fået er godt nok i betragtning af hvad vi får. Den nuværende pris, så vidt jeg kan regne ud, er på 3650 kr. pr. lejlighed. Dette inkluderer: kabling (PDS/Ethernet til Internet og coax til TV); udstyr: switches, rackskabe, patchpaneler; TV-hovedstation (vi bliver vores egen antenneforening), gravning og tilslutning til deres fibernetværk; og sidst, men bestemt ikke mindst, gratis 20/20 mbit Internet i de to år vi betaler 99 kroner af om måneden på løsningen. Så vi har en up-front omkostning pr. lejlighed på 1.274 kroner, som betales med det samme, og vi betaler så 99 kroner om måneden pr. lejlighed i 24 måneder, hvilket bringer det op på totalt de 3650 kroner pr. lejlighed. Der er ingen andre der har kunnet matche dette tilbud, slet ikke tilnærmelsesvis. Primært pga. det gratis Internet i 2 år (som vi ville skulle købe oveni hos alle de andre vi har fået tilbud fra). Vi sætter også meget stor pris på at de kan finansiere løsningen, så vi ikke skal ud og låne penge, hvilket vi formentlig ikke kan. Det jeg er mest i tvivl om er fremtidssikring af netværket. Der bliver trukket Cat5E kabler, så de vil ikke kunne trække mere end 1 Gbit. Jeg ved godt det lyder af meget nu, men det kunne være rart hvis disse 3650 kroner pr. lejlighed blev en omkostning som holder i mange årtier fremover (jeg har lavet en lille udregning som jeg inkluderer til sidst i denne post, hvor jeg prøver at forudse hvor lang tid der går før vi kommer over de 1 Gbit som Cat5E kan trække). Den optimale løsning, så vidt jeg kan se, er at anlægge elektrikerrør fra hver port på patchpanelet til den respektive lejlighed, og så trække Ethernet/PDS kabel og coaxkabel gennem dette. Det vil gøre at kabler heri senere kan erstattes med, fx, Cat6A eller fiber, når/hvis dette bliver nødvendigt. Men det er ikke en del af tilbuddet. De har tænkt sig at trække alle kabler samlet i en kabelbakke. Er dette normalt? Jeg kunne godt tænkte mig at få noget input omkring dette. Jeg har ikke styr på om det er normal procedure ikke at trække elektrikerrør til hver lejlighed men bruge kabelbakker. Hvad siger i? Er jeg helt ude og svømme eller hvordan ser det ud? ![]() Appendix A For 10 år siden havde jeg en 256/256 kbit ADSL-forbindelse hos Cybercity. Her er et snapshot af deres hjemmeside fra Juni 2003: http://web.archive.org/web/20030610204141/http://www.cybercity.dk/ Som i kan se kostede en 512/128 kbit forbindelse 395 kroner om måneden. I dag kan jeg få en 50/5 mbit forbindelse hos Fullrate for 299 kroner om måneden. Hvis vi fokuserer på download hastighed, så giver det 790 kroner pr. megabit i 2003, og 6 kroner pr. megabit i dag, 10 år senere. Så prisen pr. megabit er faldet mere end hundrede gange på 10 år. Hvis dette fortsætter de næste 10 år, så vil jeg kunne få en 1,6 Gbit forbindelse om 10 år, der koster det samme som min 12/1 forbindelse koster i dag (199 kr. pr. md.). Så jeg synes der er grund til at sørge for at netværket man får etableret er fremtidssikret, hvis det kan være forældet om mindre end 10 år. Cybercitys priser fra 2003: http://web.archive.org/web/20030801073900/http://www.cybercity.dk/privat/produkter/adsl/priser_og_produkter/
|
||||||
![]() |
||||||
Guests ![]() Gæst ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Trækkes kablerne i kabelbakker som er tilgængelige (f.eks. i kælder og på for/bag-trappe) er det forholdvis nemt senere at udskifte til fiber.
Har du haft parknet inde i overvejelserne? https://parknet.dk/ Egen hovedstation? Betyder det at i også selv nedtager tv-signalerne? Det kan blive en dyr løsning fremover pga den teknologiske udvikling går så hurtigt - senere skal i udskiftet til nye standarder osv. Flere private bolignet vælger at modtage tv-signaler fra f.eks. Yousee som så "hænger" på udgifter til fremtidige opgraderinger. www.bryggenet.dk havde f.eks. i starten egen nedtagerstation til tv-signaler men valgte at lave aftale med Yousee da drift af hovedstatione blev for dyr. |
||||||
![]() |
||||||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
|||||
Det kan godt være at jeg har overset hvor mange lejemål i er, men ofte får man ikke noget ud af at lave egen antenneforening, medmindre man er mange og kan presse prisen. Efter min mening er den bedste løsning at trække kablerne og så få YouSee ind over. Det giver et tv signal som er det foretrukne for de fleste mennesker som ønsker mellem eller fuldpakken. Hvis flertallet ønsker den lille eller ingen pakke, så er YouSee ikke en fordel.
Jeg ville vælge at trække CAT6 kabler i samme kabelbakke til alle lejligheder. Det er en god idé at folk betaler for stik+arbejde+kabel. Men så selv kan vælge at være tilsluttet. Det giver folk muligheden for at vælge YouSee internet over kabel i stedet, hvis de ikke ønsker at benytte foreningens net. Der skal være én til at styre firewallen i jeres forening, da nogle ønsker fast IP osv. Det er også vigtigt at have eget VLAN til hver lejlighed, da folk ikke ønsker ubudne gæster på deres computere. Et VLAN til hver vil også forhindre at folk ødelægger hinandens netværk hvis vedkommende sætter routere forkert op og ender med en ekstra DHCP server på jeres netværk. Hvis det sker, så kan i bruge dage på at søge efter den som laver fejlen. Så vidt jeg ved kræver logningsbekendtgørelsen også at en forening logger internet trafik, så det skal i også have udstyr til i jeres teknikrum.
Redigeret af Cyberguyen - 02-Juli-2013 kl. 22:35 |
||||||
![]() |
||||||
runeks ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 17-Januar-2011 Status: Offline Point: 19 |
|||||
Det er rart at vide. Så vidt jeg ved bliver de ikke skjulte. Vi har ikke rigtig nogen steder at skjule dem. Men nu har jeg sendt en mail afsted og spurgt dem om hvad de tror prisen vil være for på et senere tidspunkt at udskifte Cat5E-kablerne i kabelbakkerne med fiber.
Ja det har vi. Jeg har fravalgt dem af flere årsager. For det første ville de koste 200.000 kroner at grave fiber frem til vores forening. Det er en omkostning som vi aldrig får igen, så at sige. Så hvis det skulle vise sig at vi ikke bliver tilfredse med den løsning er det 200.000 kroner ud af vinduet. Dem vi snakker med nu her tilbyder selv at æde den udgift, til gravning af fiber, ikke mindst fordi at de så i samme omgang får mulighed for at grave igennem andre bygningers kældre, og dermed tilbyde dem fiber også. Desuden kunne Parknet ikke garantere mere end 50/50 mbit til vores forening. Det synes jeg ikke er nok til en forening med 200 beboere. Oveni det er jeg ikke glad for non-profit-modellen, når det kommer til levering af en service som de fleste anser for at være ret vigtig. Jeg kan personligt godt lide at der er nogen der lider et økonomisk tab hvis ikke vi som forening er tilfredse med den service vi får. Hvis Parknet ikke tjener nogen penge på os kan de sådan set være ligeglade med om vi er tilfredese - det gør ikke nogen forskel for dem rent økonomisk i hvert fald.
Vi får leveret TV-signalet over fiber via Teracom. Så vidt jeg har forstået er vores TV-node kun ansvarlig for at konvertere dette TV-signal fra fiber til at det kan løbe over coax (et antennesignal), og at sørge for at hver bolig kun får de kanaler de betaler for. Prisen for TV-stationen er 50.000 kroner (250 kroner pr. lejlighed), så det er ikke det der vælter budgettet så vidt jeg kan se.
Vi er 200 boliger i vores forening. Vi ønsker ikke at tvinge folk til at have en mellempakke eller større. Desuden har vi allerede kabel-TV fra YouSee. Så hvis folk ønsker at bibeholde deres YouSee kabel-TV kan de gøre dette.
Den nuværende pris pr. lejlighed udgøres primært af stik+arbejde+kabel. Det aktive udstyr som switches er kun en lille del af omkostningen. Og TV-stationen koster 50.000, så det er heller ikke meget. Men det er en fair pointe at dem der ikke ønsker TV gennem vores nye leverandør ikke skal betale for TV-stationen. Folk kommer selv til at bestemme om de vil være tilsluttet, men vi trækker kabler til alle lejligheder, og folk skal betale for dette, da deres lejlighed bliver opgraderet, så at sige. Vi bibeholder kabel-TV nettet i foreningen fra YouSee, og telefonkablerne, så hvis folk ikke ønsker TV eller Internet over den nye løsning kan de vælge enten TV og Internet fra YouSee eller Internet over telefonkablerne.
Alt dette bliver styret af det firma vi køber Internet fra. Hvert bolig køber et abonnement fra dem (et 20/20 mbit Internet abonnement er inkluderet i afbetalingen på 99 kroner pr. md. i 2 år), og det inkluderer ovenstående, og teknisk service. Dog vil jeg høre dem om hvert bolig får deres egen VLAN, for det holder ikke at der er nogle der kan ødelægge det for andre. Med 200 beboere er der for stor risiko for at det kan ske. |
||||||
![]() |
||||||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
|||||
Hvis jeg skal læse det korrekt, så smider i 1.274 kr pr. lejemål og 99 kr om måneden for at få 20/20 Mbit i 2 år til hver lejlighed.
Det er godt nok billigt og ikke noget jeg ville tænke over to gange før jeg sagde ja. Er i helt sikre på at der ikke ligger nogle skjulte udgifter til trafik eller service som kommer oveni. Jeg har aldrig hørt om nogle som kan få det så billigt inklusiv etablering og service.
|
||||||
![]() |
||||||
|||||
Jeg er koblet på bryggenet som er non-profit (ejer selv netværket på Islands Brygge og tjener ikke penge på driften). Bryggenet får leveret internet fra Comx (ikke non-profit) . 200/200mbit (garanteret) til 135,- pr måned. Aftalen betyder at vi hvert år får 50mbit ekstra. Det er en model der holder 100%. Det er vel lidt det samme i er ude i, vi har bare et meget større netværk med ca. 3500 tilkoblet netværket så vi kan forhandle gode aftaler med vores leverandører. F.eks. er vores Yousee også under listepriserne. |
||||||
![]() |
||||||
|||||
Det er aftalen som jeg forstår den. Og jeg ser ingen ekstra udgifter i tilbuddet til trafik. Vi ejer installationen, så skal selv sørge for at opgradere eller erstatte switches og lignende når det bliver nødvendigt. Men teknisk support står de for.
Jeg har kigget på Bryggenet's model, og har selv overvejet at vi som forening køber en linje som bliver delt af alle beboere. Problemet med dette er at jeg ikke selv gider at have ansvaret for driften. Dette gør denne model noget mere besværlig. Og i Parknet's tilfælde ville denne linje være max 250/250 mbit, og kun 50/50 mbit garanteret. Vi har også snakket med ComX, men de var alt for dyre sammenlignet med det tilbud vi er gået videre med. Jeg bør nok præcisere at jeg som sådan ikke mener der er noget "galt" med non-profit modellen. Men jeg mener at når et selskab kommer op på den størrelse som Parknet har, så kan det blive et problem at der ikke er nogen der har et økonomisk encitament til at levere et godt produkt. Hvis vi som forening selv driver et netværk er der et encitament til at få det til at fungere, fordi beboerne ellers bliver utilfredse og ikke vil være med på det. Men jeg ville personligt, hvis jeg drev et netværk af Parknet's størrelse, have svært ved at bekymre mig særlig meget om, om min kunde nummer 12.743 nu også får en service som han er tilfreds med. Det gør det hele meget lettere for mig at der er en tredje part som klarer support og håndtering af regninger og abonnementer, og sørger for det hele kører som det skal. For hvis det ikke gør det, så ved de godt at vi vil overveje at skifte indholdsudbyder når vi har betalt installationen af om 2 år.
|
||||||
![]() |
||||||
|||||
Ok. Jeg ved ikke hvad der er det korrekte at gøre, smider bare et par stråtanker.
Hvor mange lejligheder er i? Kører i med tilslutningspligt? Hvem har leveret det tilbud du finder fordelagtigt? Og så kunne det jo være at parknet har organiseret sig således at de ikke kommer ud for den problematik som du omtaler (hvis du havde ansvaret) - men du vil godt tage ansvaret for dette projekt? ![]() ![]() Redigeret af Droid - 03-Juli-2013 kl. 19:29 |
||||||
![]() |
||||||
|||||
Det er fint. Jeg sætter pris på stråtanker :).
Vi er cirka 200 lejligheder i foreningen. Når vi etablerer netværk i foreningen bliver det så alle lejligheder er tilsluttet. Det betyder at alle skal betale. Om de vil gøre brug af den gratis Internetforbindelse der hører med hertil er op til dem.
Andels.net har givet os det gode tilbud.
Det er muligt, ja. Jeg skal ikke kunne sige hvordan de har organiseret sig. Men som jeg skrev er der også mange andre grunde til at vi har valgt ikke at gå videre med deres løsning. Mht. til mit ansvar for dette projekt føler jeg det er minimalt. Jeg præsenterer projektet som jeg ser det, og der stemmes om det på generalforsamlingen. Hvis folk er utilfredse af en eller anden grund så må de stemme nej, og gerne informere mig om hvad de synes er galt med det. Pointen er at jeg ikke kommer til at stå for driften. Det er Andels.net der står for dette.
|
||||||
![]() |
||||||
|||||
Ok.
Under alle omstændigheder synes jeg at det er en god ide at i installerer eget netværk så det er jeres, så kan i senere få en anden leverandør ind over hvis i ønsker. Jeres eksisterende Yousee-løsning - er det et sløjfeanlæg hvor alle har de samme kanaler, eller kan i vælge mellem 3 pakker og måske endda vælger at i slet ikke vil have Tv? Hvilke tv-pakker (kanaler) leverer Andels.net? Hvis det skal blive populært skal de vel ligne Yousee's? Trustpilot melder om forskellige oplevelser: http://www.trustpilot.dk/review/www.andels.net Redigeret af Droid - 03-Juli-2013 kl. 20:04 |
||||||
![]() |
||||||
|||||
Vi kan alle vælge frit fra YouSee (til standardpriser). Jeg har ikke TV fra YouSee. Andre har både TV og Internet. Andels.net leverer ingen TV-pakker. De samarbejder med en antenneforening på Østerbro der hedder Østerbro Antenneforening, men Østerbro Antenneforening må ikke videresælge Viasats kanaler til foreninger. Det er derfor at vi bliver nødt til at oprette vores egen antenneforening, hvor vi selv kommer til at sammensætte TV-pakkerne. Vi får kanalerne fra Teracom, som også leverer til Boxer, bl.a., og skal så selv sammensætte nogle pakker. Jeg fik at vide at vi kunne sammensætte 5 pakker, hvis vi ville, så måske vi kan lave nogle pakker der er bedre end det YouSee kan tilbyde. Jeg har som sagt ikke TV, så det er ikke noget jeg går særligt meget op i, men vi spørger formentlig beboerne hvilke kanaler de gerne vil have, og prøver så at sammensætte nogle pakker der giver mening ud fra det.
|
||||||
![]() |
||||||
thomnico ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Albertslund Status: Offline Point: 494 |
|||||
Jeg har i min nuværende lejlighed parknet og jeg må sige fungerer sgu fint. Det kan godt være at de "kun" garanterer 50/50 pr lejlighed men jeg har endnu ikke målt under 70 nogle af vejene på mit trådløse net.
Som input, og det har ikke noget med mit eget net at gøre, så tror jeg du skal være opmærksom på at det nok ikke er alle, måske endda langt fra, i din forening som har brug for eller overhovedet har forbrug der nødvendiggør de hastigheder du er oppe i. Min påstand er at 80% af beboerne i foreningen måske bruger nettet til surfing, mail, facebook og måske endda hvis det er vildt streaming af musik. Så er der os andre heavy users som ikke kan få det vildt nok, men husk at det også handler om at dem i den anden ende kan levere, hvilket jeg i laaaangt det fleste tilfælde oplever som flaskehalsen. Det lyder som om at du her gjort mange overvejelser og sikkert bliver godt tilfreds med valget, held og lykke ![]() |
||||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |