|
Netværk i boligforening |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |||||
longjohn2 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-November-2009 Status: Offline Point: 1044 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Bare af nysgerrighed: Vil det sige, at I har fået godkendelse til en tvangstilslutning af alle beboere (eller via et flertal) så de skal betale 3.650 kr. + de løbende driftsudgifter, selv om nogle måske ikke slet ikke har behov for det? Vi forsøgte noget lignende i den andelsforening på Amager, jeg boede i indtil for nylig (sandsynlig leverandør var Novamatrix). Men vi kunne ikke overbevise et flertal på en generalforsamling om at tvangstilslutning var en god ide. Det var nemlig forudsætningen for at økonomien hang sammen. Kun omkring 30 % viste sig at være reelt interesserede, men da der skulle trækkes den samme mængde kabler og indkøbes/forrentes den samme mængde udstyr som hvis alle var med (med undtagelse af en lille stikledning ind i hver lejlighed) så var det en dødssejler. Desuden var der en risiko for, at folk flyttede og den næste beboer ikke ville være med. Og så hænger resten jo på den driftsudgift. Redigeret af longjohn2 - 04-Juli-2013 kl. 15:10 |
|||||
![]() |
|||||
huntiedk ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2006 Sted: København Ø, DK Status: Offline Point: 725 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Jeg kan kun anbefale at genoverveje Parknet. Vi tilsluttede os Parknet for et par år siden, og bortset fra enkelte indkøringsvanskeligheder har det kørt perfekt. Prøv at spørge til andels.net's regnskaber. Jeg skal ikke kunne sige, hvordan det kører i dag, men for et par år siden så det ikke specielt godt ud, med anmærkninger fra revisor etc. Parknet har derimod en vedtagen regel, om at man ikke må køre med fortsatte underskud, og det overholdes.
Det er ikke nødvendigvis korrekt, at I aldrig får disse igen, men måske. Parknet laver årligt en fordelingsnøgle for investeringen i området. Hvis en anden forening i nærheden kommer til at bruge samme fiber, skal de købe sig ind i den, og dermed vil der ske en tilbagebetaling til jer. Men bor i afsides, ja, så hænger I selv på den. Vi var fire andelsboligforeninger fordelt i karréen med ialt 72 lejligheder, da vi slog til. Vores fiberfremgravning kostede dengang lidt under 200.000. Siden er yderligere to mindre foreninger kommet til. Det kan således anbefales at gøre fodarbejdet i andre boligforeninger i nærheden, for dermed at være flere til at deles om fiberfremførslen.
Nej, det er en misforståelse - det er 50/50 i HVER lejlighed! Uden øvre max, så med GBit-switch oplever man omend meget høje hastigheder off-peak, faldende til de ca. 50/50 i prime time. Vi har desværre kun 100Mbit-switch, så dér maxer min forbindelse ud - men det går vist fint alligevel...
I bliver medlemmer i Parknet. Dvs. får stemmeret på generalforsamlingen. Så I har selv indflydelse, og er der et generelt problem, bliver I nok ikke alene om at påpege det. Vi har ikke haft problemer med at "trænge igennem" til Parknet, hvis der har været problemer. Vores tekniske kontakt (det er mig) er blevet udstyret med direkte telefonnummer til secondline-support (Parknets teknikere). Desuden har Parknet en størrelse, så hvis Parknet af en eller anden grund ophører med at eksistere, skal der nok være et firma, som vil overtage den centrale infrastruktur og drive den videre. Under alle omstændigheder vil I eje den interne kabling i foreningen, og således selv kunne finde andre udbydere. En sidste ting: Tjek med Andels.net, hvad I skal betale pr. lejlighed, som ikke vil bruge tilbuddet. Da vi undersøgte andels.net i sin tid var der en udgift dér (hovedstationstillæg etc.)... Hos Parknet koster ikke-tilsluttede lejligheder ikke noget ud over initiel investering (dog har vi valgt at alle skal have internet, hvorved det bliver billigere - 50,-/md. i stedet for 65,-/md betalt direkte af foreningen). Ikke uinteressant, specielt nu hvor man snart ikke kan "tvinge" et mindretal til at tage imod et TV-signal mod deres vilje. Nå, det blev ret meget "pro Parknet" - men i min opfattelse er de en seriøs spiller på markedet. De har trods alt 20.000+ tilsluttede, og rundt omkring praler folk ofte med deres Parknet-forbindelse med speedtest.net-tal ![]() EDIT: Jeg kan selvfølgelig godt se, at det er et problem, hvis I ikke har mulighed for at låne over en passende periode til investeringen. Vi var heldige at ha' pengene til intern installation og fiberandel "på kistebunden". Over tid vil jeg tro, at Parknet ender med at være de billigste - primært pga. Internet-prisen. Priserne på TV-pakkerne ligner hinanden - men Parknets TV-pakker indeholder noget mere end Andelsnets. Mvh. Søren Redigeret af huntiedk - 04-Juli-2013 kl. 17:08 |
|||||
Øst, vest, ::1 bedst
|
|||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |