recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværks setup (Nas, Squeezebox, Kryptering osv)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNetværks setup (Nas, Squeezebox, Kryptering osv)

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Grung Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Maj-2006
Status: Offline
Point: 284
Direkte link til dette indlæg Emne: Netværks setup (Nas, Squeezebox, Kryptering osv)
    Sendt: 02-Februar-2010 kl. 12:07
Hejsa

Jeg har lige været ude for et datatab, hvor kun rent helt gjorde jeg næsten intet mistede. Derfor vil jeg nu have lavet det ordentligt en gang for alle.
Jeg har en ide om at en del andre må have haft lignende tanker, så håber jeg håber på lidt input omkring komponenter.

Først en lille beskrivelse af det nuværende setup.

Jeg bor i Villa, har trådløst net, samt mulighed for at trække netkabel til de fleste rum.

P.T har vi 1 stationær og 2 bærbare computere. Ungerne har ikke computer endnu, men har et minianlæg med cd afspiller. Desuden findes en WD afspiller til film, samt xbox (den gamle, bruges til tegnefilm konverteret til xvid) og en Wii som alt sammen er på nettet.

Problemet nu ligger i at data ligger spredt på alle 3 computere, og backup foregår ved at kopiere ting rundt, og ud på en usb disk. De betyder at man næsten aldrig har de aktuelle data lige der hvor man sidder.

Ungerne har hver deres stak af cd'er liggende og flyde, og låner hos hinanden (da de har samme musiksmag). Det betyder så igen at de aldrig lige kan finde den cd de skal bruge.

Fremtid:
Jeg skal helt sikkert bruge en Nas af en eller anden art, så data de 3 computere imellem er samlet 1 sted. Spørgmålet er bare hvilken type det skal være, og det afhænger lidt af hvordan setup bliver i forhol til andre ting.

Den løsning jeg havde overvejet var noget i stil med:

- Central nas hvor alle computerne kan map et share.(Jeg har ikke det vilde databehov endnu) har 2 stk 500 gb diske liggende.
- Squeezbox duet til stuen, med musik liggende på nas
- Evt squeezebox/boom eller whatever det hedder på ungernes værelse, så jeg slipper for de løse cd'ere.
- Jeg har en plan om senere at ungerne skal kunne afspille film på deres værelser fra nas, via en eller anden form for extender/boks.

Jeg har mulighed for storage på mit arbejde, så jeg har en ide om at Nas skal kunne lave backup over internet ud på mit arbejde, og gemme data krypteret på arbejdet. (så andre nysgerrige ikke kan bladre i det).

Det første jeg skal have købt er nas, så jeg mangler input omkring hvilken jeg skal vælge. Det skal være en der kan håndtere hele løsningen, og gerne både at streame musik, og video på samme tid, evt mens man også arbejder på et par filer. Desuden mangler jeg lidt info på hvordan jeg får lavet så den kan lave en krypteret backup på arbejde.

Og evt til sidst lidt erfaringer fra andre, som måske har et lignende setup med squeeze enheder, media extendere eller andet, omkring hvad der virker og hvad der ikke virker.

På forhånd tak.

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2010 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af Grung Grung skrev:

Jeg har mulighed for storage på mit arbejde, så jeg har en ide om at Nas skal kunne lave backup over internet ud på mit arbejde, og gemme data krypteret på arbejdet. (så andre nysgerrige ikke kan bladre i det).

Jeg gør følgende:

Klienterne laver krypteret incremental backup til min home server (computer, ikke en NAS, men det er ikke afgørende, da klienterne skriver til et share). Jeg bruger programmet duplicity (kører under Linux, Mac, og Windows med Cygwin). Duplicity krypteret med GnuPG (så kan PET og andre nysgerrige bare komme an!).

Min home server har et cron job, som rsync'er backup filerne til en ekstern server (rsync.net).

Jeg gør det samme på min home server, hvor der er data som skal backes up (primært min mail server). Først backup til en lokal kopi, dernæst rsync med den eksterne server.

Jeg kunne også lave backup direkte til den eksterne server, men der er to fordele ved at bruge en lokal home server som mellemstation. For det første har jeg en lokal backup kopi, som jeg primært vil bruge medmindre hele hytten er brændt ned, rippet af indbrudstyve eller ristet af lynnedslag. For det andet er det langsommere at lave backup'en direkte til den eksterne server, fordi hastigheden begrænsen af din internet upload hastighed (jeg har kun 2 Mbit ADSL upload).

Duplicity er mit foretrykne backup program, men det er ikke jordens mest brugervenlige program, og det kræver helt sikkert IT kundskaber over gennemsnittet (og på Windows kan det kun køre under Cygwin, så lidt *nix kendskab er også godt).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu