Grung skrev:
Jeg har mulighed for storage på mit arbejde, så jeg har en ide om at Nas skal kunne lave backup over internet ud på mit arbejde, og gemme data krypteret på arbejdet. (så andre nysgerrige ikke kan bladre i det). |
Jeg gør følgende:
Klienterne laver krypteret incremental backup til min home server (computer, ikke en NAS, men det er ikke afgørende, da klienterne skriver til et share). Jeg bruger programmet duplicity (kører under Linux, Mac, og Windows med Cygwin). Duplicity krypteret med GnuPG (så kan PET og andre nysgerrige bare komme an!).
Min home server har et cron job, som rsync'er backup filerne til en ekstern server (rsync.net).
Jeg gør det samme på min home server, hvor der er data som skal backes up (primært min mail server). Først backup til en lokal kopi, dernæst rsync med den eksterne server.
Jeg kunne også lave backup direkte til den eksterne server, men der er to fordele ved at bruge en lokal home server som mellemstation. For det første har jeg en lokal backup kopi, som jeg primært vil bruge medmindre hele hytten er brændt ned, rippet af indbrudstyve eller ristet af lynnedslag. For det andet er det langsommere at lave backup'en direkte til den eksterne server, fordi hastigheden begrænsen af din internet upload hastighed (jeg har kun 2 Mbit ADSL upload).
Duplicity er mit foretrykne backup program, men det er ikke jordens mest brugervenlige program, og det kræver helt sikkert IT kundskaber over gennemsnittet (og på Windows kan det kun køre under Cygwin, så lidt *nix kendskab er også godt).