recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværkskabel i nyt hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNetværkskabel i nyt hus

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2011 kl. 12:05
Du skal da bare bygge et hus til 1-2 mio, og så spare på afskærmning af kabler....Wink

/B


Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2011 kl. 12:42
Er STP (skærmede) ikke til professionelle installationer i miljøer med meget elektrisk støj?

Og er de ikke vanskeligere at montere korrekt så man følger normen?

Hvad skulle begrunde STP i et parcelhus med alm. Netværksbehov?
Til top
BRAS Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-April-2006
Status: Offline
Point: 165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2011 kl. 12:55
Hvis man også overvejer at køre TV via sine netværkskabler vil jeg nok vælge CAT7 .... men det er ikke sjovt at trække gennem små tomrør da det er et utroligt tykt og stift kabel.
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2011 kl. 15:30
Lige nu er mine behov rigeligt dækket af Cat6.
 
CSO foreslog at kable med skærmet for i fremtiden at kunne køre HDMI 1.4 over dem også.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2011 kl. 17:10
Oprindeligt skrevet af SosFarum SosFarum skrev:

Lige nu er mine behov rigeligt dækket af Cat6.
 

CSO foreslog at kable med skærmet for i fremtiden at kunne køre HDMI 1.4 over dem også.
Hvor er overkill'et efter din mening? Jeg vil da mene du har fået god vejledning af din rådgiver. Så må du spørge dig selv om du får behovet.

BS
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2011 kl. 17:16
Selv har jeg godtnok kun CAT6 UTP kabel trukket fra router på kontoret og ned i stuen men det er fordi jeg fik kabler, udtag osv gratis, og det ligger også kun i kabelkanaler en stor del af vejen.

Har ikke lige undersøgt prisforskellen, men som andre siger, så ville jeg nu også kraftigt overveje CAT6 STP eller CAT7 kabler hvis jeg enten fik bygget nyt hus eller skulle hovedrenovere et hus hvor jeg derfor fik mulighed for at få trukket samtlige kabler i vægge og loft. Det kan måske virke som overkill lige nu men hvad med om 5, 10 eller 15 år? ingen kender kravet/behovet til den tid, og det kan blive en dyr fornøjelse at få trukket det hele om og få skidtet trukket om og monteret nye udtag, især hvis du ikke selv kan gøre det.


Redigeret af db89 - 20-Juni-2011 kl. 17:18
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2011 kl. 22:41
Ok - så bliver det Cat6 skærmet.
Trækker og monterer selv kablerne - er vist for nærig til at give ~400,- timen for at få en elektriker til det ;)
 
Hvor finder man kabler osv billigst ?
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2011 kl. 23:15
Har ikke sammenlignet priser på dem, men både WWW.av-cables.dk og WWW.av-connection plejer at ligge i den billigere ende generelt.

Hvis du skal ud og købe en "søgefjeder" så køb en i en ordentlig kvalitet, har selv prøvet den billige fra Harald Nyborg og der skal du ellers i hvertfald ellers sørge for at få klemt det messingøje, hvor kablet gøres fast, ordentligt fast på selve plastikdelen for første gang jeg hev lidt til i min røg den af, den kunne dog klemmes på igen.
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2011 kl. 23:25
OBS: husk at det skal være "solid" og ikke "blød" kabel.
Til top
KennethØ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Maj-2010
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2011 kl. 00:28
Jeg valgte cat7a (stp) kabel først og fremmest fordi det kan klare frekvenser op til 1000Mhz. Tv signaler går op til ca 865Mhz (kan ikke huske den præcise frekvens). Det svarer til det kabel LK sælger som IHCnet kabel.
Det billigste sted jeg kunne finde kablet var ved elsag.dk (ca 6 kr. plus moms pr. meter)
 
Især denne er god pga. den super praktiske kasse
 
Ulempen med dette kabel er helt klart, at det er svært at trække 2 tykke og stive kabler igennem det samme tomrør - husk i øvrigt at der skal bruges minimum 22 mm rør, det kan ikke lade sige gøre at trække 2 kabler i et standard 16 mm rør, det er rigeligt svært med 22 mm rør som ikke går helt lige.
 
En god løsning på det problem er, at sørge for at have en hjælper til at trække/skubbe og husk at spraye de første par meter eller 3 af kablet med en silikone spray. Det findes i de fleste byggemarkeders vvs afdeling og koster ca 40 kr.
Husk at du skal klippe 1 meter kabel af i den ende af kablet hvor du trækker, for at være sikker på, at du ikke har trækskader i kablet. Ham der skubber kablet kan med fordel bruge gode arbejdshandsker fx ninja (tætsidende med nitrilgummi)
 
Blot mine erfaringer - og god fornøjelse.
 
Hilsen Kenneth


Redigeret af KennethØ - 24-Juni-2011 kl. 00:28
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2011 kl. 07:01
I skriver meget om hvad kablet kan klare, men i glemmer hvad i skal bruge det til. Der er mange ting i skal tage højde for. Hvis i har SAT tv er et gammeldags antennekabel eneste billige mulighed. Alle switch betalbart er gigabit, alt udstyr kører typisk internt langt under gigabit. Det er kun ved direkte video signal over netværk at netkablet er vigtigt i hjemmenetværk.
SVP03
Til top
brisen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2011 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af KennethØ KennethØ skrev:

Jeg valgte cat7a (stp) kabel først og fremmest fordi det kan klare frekvenser op til 1000Mhz. Tv signaler går op til ca 865Mhz (kan ikke huske den præcise frekvens). Det svarer til det kabel LK sælger som IHCnet kabel.
Det billigste sted jeg kunne finde kablet var ved elsag.dk (ca 6 kr. plus moms pr. meter)
 
Især denne er god pga. den super praktiske kasse
 
Ulempen med dette kabel er helt klart, at det er svært at trække 2 tykke og stive kabler igennem det samme tomrør - husk i øvrigt at der skal bruges minimum 22 mm rør, det kan ikke lade sige gøre at trække 2 kabler i et standard 16 mm rør, det er rigeligt svært med 22 mm rør som ikke går helt lige.
 
En god løsning på det problem er, at sørge for at have en hjælper til at trække/skubbe og husk at spraye de første par meter eller 3 af kablet med en silikone spray. Det findes i de fleste byggemarkeders vvs afdeling og koster ca 40 kr.
Husk at du skal klippe 1 meter kabel af i den ende af kablet hvor du trækker, for at være sikker på, at du ikke har trækskader i kablet. Ham der skubber kablet kan med fordel bruge gode arbejdshandsker fx ninja (tætsidende med nitrilgummi)
 
Blot mine erfaringer - og god fornøjelse.
 
Hilsen Kenneth
Nu er der vist noget med at skærmede installationer skal jordes - hvordan har du gjort det, og hvor (v. krydsfelt)?
 
Hvilken konnektorer har du brugt dertil - Lexcom 500?
 
Og har du testet hvilken hastighed du kan nå?


Redigeret af brisen - 17-August-2011 kl. 15:43
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu