recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - newbie spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketnewbie spørgsmål

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Tarzan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 310
Direkte link til dette indlæg Emne: newbie spørgsmål
    Sendt: 27-Februar-2010 kl. 05:18
Hej.
Opgivet at finde et TV der er "DET" TV for mig, så nu vil jeg prøve projektermarkedet, men jeg har lige lidt spm i denne forbindelse.

Jeg har lånt en ACER PD100D, som er af DLP typen. http://www.projectorcentral.com/Acer-PD100D.htm Jeg bruger den sammen med en Denon DVD-afspiller og et S-VHS kabel, da der ikke er HDMI i denne projekter.
Jeg kan se lidt af det jeg tror I mener med "regnbue effekten", mens konen ikke kan. Jeg forventede noget bedre kontrast end denne DP100D kan give, da jeg tog Hifiklubbens ord for gode varer om, at en DLP projekter kan rotere spejlene helt, således at den kan vise sort, dette kan denne projekter bestemt ikke, selv de "sorte" bjælker fra 4:3 til 16:9 kan knap nok kaldes mørkegrå. Billedet er ellers rimelig skarpt (jeg ser det i ca 75" størrelse).
Måles og beregnes kontrast på samme måde som i et LCD/LED TV?

Er en LCD projekter mere eller mindre skarp end en DLP?

Er en LCD projekter mere eller mindre farve-naturtro end en DLP?

Umiddelbart kunne jeg tænke mig denne: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx? sku=328968&view=detailed#ProductTabs da den (på papiret) støjer mindre, men jeg har aldrig set en LCD IRL.

Ellers har jeg kig på denne: http://www.hifiklubben.dk/produkter/fladskarm/projektor/benq_w1000_video-projektor.htm den støjer lidt mere, men er til gengæld en fullHD.

Men inden jeg vælger, så venter jeg lige på jeres svar (håber jeg) på ovenstående spørgsmål om de forskellige typer.

På forhånd tak.
Venlig hilsen

Sven

Til top
Mr. Anderson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Esbjerg,Denmark
Point: 772
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2010 kl. 19:04
Måles og beregnes kontrast på samme måde som i et LCD/LED TV? Ja - Men husk at det der opgives fra fabrikanterne ikke måles på samme metode og derved ikke kan sammenlignes. Du kan heller ikke sammeligne projektor kontrast med LCD eller plasma, eller dem imod hinanden. (ved mindre de alle samme er testet og indstillet under samme forhold som ved nogle af de forskellige "nørder" Big smile der tester og kalibrere)

Er en LCD projekter mere eller mindre skarp end en DLP? Mindre for det meste, mangler dybten i billedet.

Er en LCD projekter mere eller mindre farve-naturtro end en DLP? Mindre som overall men igen de er blivet bedrere.

Det ligger sådan at DLP har domineret marked med korrekt billede gengivelse og skarphed samt mest lysstyrke. Dette er ved at skifte da LCD projektorer er blevet væsenlig bedre men stadigvæk efter min vudering mangler "poweret og dybten" i billedet som DLP har.

Er det overhovedet en video projektor den du roder med? for der er skam forskel imellem data og video, tag ikke fejl. Samt projektorer uden 5kg ligger et stykke fra det til 10kg eller mere.

Husk også at rummes farver har betydning for billede gengivelsen samt mørklægning er et krav, jo mere jo bedre.

Redigeret af Mr. Anderson - 27-Februar-2010 kl. 19:06
LG 65B7 - PS4 Pro - Denon X7200WA - B&W 706S2, HTM 72S2, DB4S & CCM663 - Nvidia Shield - Sonos
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 4114
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2010 kl. 20:48
Sort er vel problemet. Du starter med en hvid/grå flade og den vil du gerne have sort. Sort er jo ikke noget lys, så det kan ikke lige lade sig gøre. Lysindfaldet fra omgivelserne har jo også indflydelse på hvordan du opfatter billedet.

Jeg tror ikke man kan sammenligne det med en skærm. Den er sort til at starte med og så kommer man farver på, så her der ikke noget problem med at få sort.

Valg af lærred har også indflydelse på hvordan den sorte farve stå. Her kan det være en fordel at vælge et gråt lærred istedet for et hvidt.
Til top
Tarzan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2010 kl. 20:52
Dette er hvad jeg kender til den lånte projekter: (indsat herunder)
Har ledt efter et minimum 50" TV med mat skærmflade, men det er næsten umuligt at finde, da jeg åbenbart er den eneste der ikke kal lide de blanke spejlende TV der laves nu om dage.
Blev foreslået en projektor, og har så haft mulighed for at låne denne i en weekend. Jeg er dog skuffet over kontrast og farve mæthed i forhold til et TV, men billedet er overraskende skarpt.
Rummet er et rektangel på 5,7 x 9,9 meter, hvor vi sidder på tværs i ca den ene halvdel hvor der ingen vinduer er. Det er der til gengæld i den anden halvdel, på endevæggen samt på samme væg som tv'et står i, så vi har aldrig direkte lysindfald på billedet.
Jeg er ikke sikker på, at en projekter er noget for os, så jeg vil max bruge 10.000 kr på den i første omgang. Den larmer, og brugen om dagen er ikke så god. Men i mangel af bedre, er det måske alligevel det der skal til.
Har nu et 42" philips PFL7404h som er for småt og som ikke har FullHD.

MSRP (USD) :     **
Brightness (Lumens) :2000 ANSI
Contrast (Full On/Off) :2000:1
Variable Iris:No
Audible Noise:31.0 dB
Weight:2.2 kg
Size (cm) (HxWxD) :12 x 23 x 24
Std. Lens:Focus:
Manual
Zoom:Manual, 1.10:1
Throw Dist (m) : 2.6 - 7.9
Image Size (cm) :152 - 508
Optional Lenses:Yes
Digital Zoom:Yes
Digital Keystone:Vertical
Lens Shift:No
Warranty:2 Years
Performance: 
H-Sync Range:     **
V-Sync Range:     **
Compatibility:
HDTV:720p, 1080i
EDTV/480p:Yes
SDTV/480i:Yes
Component Video:Yes
Video:Yes
Digital Input:DVI
Computers:Yes
Display:Type:
1 cm DLP (1)
Color Wheel Segs:4
Color Wheel Speed:2x
Native:800x600 Pixels
Maximum:1280x1024 Pixels
Aspect Ratio:4:3 (SVGA)
Lamp:Type:
200W     **
Life:2000 hours
Eco-Mode Life:3000 hours
Quantity:1
Speakers:Mono
Max Power:253W
Voltage:100V - 240V
FCC Class:     **
Special:     **
Status:Out of Production
First Ship:Dec 2005
Last Ship:May 2007 
Venlig hilsen

Sven

Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2353
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2010 kl. 21:31
Det ligner en data projektor, og kan derfor ikke sammenlignes med en decideret film projektor.

Redigeret af kaizer - 27-Februar-2010 kl. 21:58
Til top
Tarzan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2010 kl. 00:30
Øhhh, hvordan ser man forskellen på en data og en film projektor? Jeg troede, at når den kunne køre 720p og 1080i så var den til HD film (selvom den ikke har HDMI-stik)?

Noget helt andet, kan min skuffelse over farverne være fordi jeg ser det gennem S-VHS kabel og ikke dvi -> HDMI? Eller spurgt på en anden måde, bliver billedet synligt bedre med DVI/HDMI end med S-VHS?
Venlig hilsen

Sven

Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2353
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2010 kl. 01:19
Oprindeligt skrevet af Tarzan Tarzan skrev:

Øhhh, hvordan ser man forskellen på en data og en film projektor? Jeg troede, at når den kunne køre 720p og 1080i så var den til HD film (selvom den ikke har HDMI-stik)?

Noget helt andet, kan min skuffelse over farverne være fordi jeg ser det gennem S-VHS kabel og ikke dvi -> HDMI? Eller spurgt på en anden måde, bliver billedet synligt bedre med DVI/HDMI end med S-VHS?

Måske pga. opløsningen på 800x600, at det er en 4:3 projektor og fordi projektorer beregnet til brug i hjemmebio'en sjældent har højttaler indbygget.

Billedet vil sikkert blive bedre hvis du bruger DVI/component/HDMI.

Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2009
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2010 kl. 03:37
Et par hints til at skelne en dataprojektor fra en filmprojekter, er bla. opløsningen som Kaizer nævner ovenfor. En dataprojektor vil normalt have en opløsning i et 4:3 format, dvs. oftest 800x600 på ældre projektorer, nyere projektorer er oftest 1024 x768. Filmprojektorer er i 16:9 format, i langt de fleste tilfælde 1280x720 eller 1920x1080.

Lysstyrke og kontrast er også et hint - en dataprojektor har oftest høj lysstyrke og lav kontrast, mens det er omvendt ved en filmprojektor. Den aktuelle projektor har en lysstyrke på 2000 ansi lumen og en kontrast på 2000:1 (det skal tages med et gran salt som det har været nævnt), mens en filmprojektor oftest vil have en lysstyrke på 1000-1500 ansi lumen og en kontrast på 5-10.000:1 eller bedre endnu.

Prisen for den høje lysstyrke i en dataprojektor er behovet for mere køling, derfor støjer dataprojektorer som regel noget mere end filmprojektorer - i nogen tilfælde på niveau med en emhætte eller lignende. Denne model er ikke den værste (31 dB), men det er stadig pænt over de 25-26 dB som er almindeligt for filmprojektorer.
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Tarzan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2010 kl. 19:14
Ud fra jeres beskrivelser, så burde denne vel også være en "data-projektor"
  • Kategori : Projektor
  • Opløsning : Op til 1920 x 1080
  • Lysstyrke : 1700 ANSI Lumens
  • DLP Chip bare for DLP) : Texas Instruments 0,65” DMD DLP
  • Composit : 1
  • Component: : 1
  • HDMI : 2 v1.3)
  • VGA : 1
  • Energiforbrug : 308 watt max / 1 watt stand-by
  • Lampegaranti : 2 år / 2000 timer
  • Størrelse : 32,4 x 9,7 x 23,4 cm BxHxD)
  • Vægt : 2,9 kg
  • 16:9 widescreen (kan omskiftes til 4:3)
  • Skandinavisk menusystem
  • ANSI kontrast: 500:1
  • Projektionsafstand: 1,5-10 meter
  • Billedstørrelse: 0,95-7,64 meter diagonalt
  • Videoformater: PAL, SECAM (576i/p), NTSC (480i/p), HD (1080p(60/50/24), 1080i, 720p
  • 12V trigger-indgang
  • Støjniveau: 32 dB (standard mode)
  • Fjernkontrol med bagbelysning medfølger
32db, 500:1 kontrast (ANSI, hvad det så betyder?)
Men det skulle være en filmprojektor fra hifiklubben (optoma HD20)

Hvad er det jeg overser her?
Venlig hilsen

Sven

Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2009
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2010 kl. 20:59
Først og fremmest opløsningen - den er 1920x1080 (16:9) native, ikke 4:3.

Nu har jeg ikke selv set (og hørt) HD20, men ud fra specs at dømme så støjer den så meget at jeg ville have svært ved at leve med det - ifølge projectorcentral suser den derudaf med 34 dB i standard mode og 32 dB i Eco mode (lavere lysstyrke). Det er pænt højt, nogenlunde på niveau med min første projektor, Panasonic AE100, som jeg købte for snart 10 år siden, der lød lidt som at have en håndstøvsuger hængende under loftet. Dengang var det svært at finde en projektor der støjede mindre, medmindre man kiggede på oliekølede CRT projektorer, men så var prisen også en anden. I dag bør en hjemmebioprojektor ikke støje mere end max. 25-26 dB, IMO.

Det mest positive jeg kan sige om HD20 (igen - alene ud fra specs) er nok at det er en rigtig fornuftig pris for en FullHD projektor (8275 kr), men jeg synes at ulemperne taler imod den - man har tilsyneladende prioriteret lysstyrke over kontrast, og det er det der resulterer i det høje støjniveau, fordi mere lys kræver mere køling.

Redigeret af RogueAgent - 28-Februar-2010 kl. 21:00
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Tarzan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2010 kl. 22:37
Mange tak for info. Det er vel ikke så heldigt, at du kan anbefale en anden projektor til under 10.000,- til film-kiggeri på lærred (billedet vil blive sat til ca 75-85 tommer, hvis den har samme linsespredning som den jeg har lånt)
Der er jo også denne, men den støjer også 32 db
  • Kategori : Projektor
  • Opløsning : Op til 1920 x 1080
  • Lysstyrke : 1800 ANSI Lumens
  • Composit : 1
  • S-video : 1
  • Component: : 1
  • HDMI : 2 v1.3)
  • VGA : 1
  • Energiforbrug : 230 watt max / 1 watt stand-by
  • Lampegaranti : 2 år / 2000 timer
  • Størrelse : 32,5 x 9,7 x 25,4 cm BxHxD)
  • Vægt : 3,4 kg
  • 16:9 widescreen (kan omskiftes til 4:3)
  • Danske menuer
  • Kontrast: 2700:1 (helt on/off)
  • Billedstørrelse: 0,66-7,62 meter diagonalt
  • Videoformater: PAL, SECAM (576i/p), NTSC (480i/p), HD (1080p(60/50/24), 1080i, 720p)
  • 12V trigger-indgang
  • Støjniveau: 32 dB (standard mode)
  • Fjernbetjening medfølger

Her hedder kontrasten så 2700:1 (helt on/off) Er det en anden måde at måde det på end den på 500:1 ANSI som er på OPTOMA'en? Hvis ikke, så er kontrasten jo noget bedre på denne BenQ. Men kan det fås bedre, og mindre støjende, så er det jo at foretrække. jeg er selv irriteret over støjen fra Acer'en jeg har lånt, så mindre støj er klart at foretrække Smile
Venlig hilsen

Sven

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4114
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2010 kl. 08:51
Jeg har en HD20 og jeg er godt tilfreds med resultatet.

Ja, indimellem kan man hører den, men det er ikke noget der generer mig.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu