|
Newbie - Surround eller soundbar?? |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
flemsehj ![]() Bruger ![]() Oprettet: 29-April-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 157 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 11-November-2017 kl. 09:30 |
Hej forum.
Jeg er helt ny hvad angår lyd, udover det, som er indbygget i tv'et, så jeg modtager gerne gode råd. Min stue er rektangulær. Sofaen står helt op ad væggen. Afstanden til tv er 4 meter. Kan jeg få udbytte af surround? Som jeg forstår det, skal baghøjttalerne helst sidde en stykke bag lytteren, og det er jo ikke muligt her. Kan man evt. kompensere for det, ved at vinkle dem ned mod lytteren? Eller skal jeg bare glemme alt om 5.1 og gå efter en god soundbar? Hvad siger I kloge mennesker
![]() På forhånd tak. Flemming |
|
![]() |
|
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4052 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Du får mest ud af surround! Hvis dine sidevægge er nogenlunde ens afstand fra siddepladsen, er det her surround højttalerne skal hænge. Så vender de korrekt ind mod dig.
Men mange stuer, bl.a. min egen, har asymnetrisk afstand til sidevægge. Så jeg har valgt at hænge dipole flade højttalere op på bagvæggen. Det fungerer lige så godt. |
|
![]() |
|
flemsehj ![]() Bruger ![]() Oprettet: 29-April-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 157 |
Tak for svar.
Min stue har også asymmetrisk afstand til sidevæggene. Men I mener jeg godt kan bruge surround. Opstillingen er som vist her. ![]() |
|
![]() |
|
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4052 |
|
|
![]() |
|
Bromberg5 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3792 |
Jeg har samme stue symmetri, dog lidt mindre afstand.
Jeg har haft begge type systemer også, men er idag på soundbar - med bagkanaler. Det er jeg grundet ønske om enkelthed og ikke fordi jeg ikke finde plads til bagkanaler, son jeg også har nu (Sonos 5.1). Min løsning blev sidevæggen hvor højtaleren (som nævnt), var placeret over lytteposition men spillende nææææsten direkte i øret. Den anden bagkanal havde jeg på et møbel jeg havde på samme væg som min sofa. Den var dog 30 cm længere væk fra lyttepositionen end min venstre bagkanal. Det var ikke et problem. Alternativt afhængig af hvilken højtaler du vælger kan du sikker på nogle gulvstandere også. Så kort fattet - så skal din stue ikke alene være forhindringen for at du går traditionel 5.1 vejen:). |
|
![]() |
|
Mefisto ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-August-2016 Status: Offline Point: 1684 |
Efter min mening er den oplagte løsning tre væghøjttalere foran og to loft højttalere over sofaen til surround.
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Det er meget let! Du hænger et par flade dipole højttalere op på bagvæg over sofa. Køber 12x7 mm Schneider selvklæbende kabelkanaler i Bauhaus. Så blir det pænt at se på også. |
|
![]() |
|
Jeg takker for alle kommentarer og gode råd
/Flemming
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |