Hej alle
Efter adskillige tilløb, springer jeg nu ud af skabet og præsenterer min nye hjemmebio. Jeg har i adskillige år fulgt med på sitet her og set Jeres flotte biografer, so here I come:
Jeg havde før en hjemmbio betående af Denon AVR-1804 reciever fra 2004 , JVC hardiskoptager iøvrigt indkøbt under et fælleskøb samme år, Dali SWA12 sub, 2 stk. Dali Blue C1000 som center og baghøjtaler, og 2 stk Dali Blue R1000 samt et par ældre Dali L400 i et 6-1 set-up.
I 2007 eller 2008, blev der for første gang indkøbt fladskærme også i forbindelse med fælleskøb her på siden:
! 1 stk. Panasonic 42 PX70 samt 1 stk. Panasonic 37PX70 til soveværelset. Så spillede det i biografen! Faktisk med en rimelig god lyd syntes jeg selv.
Det eneste jeg var ked af, var højtalernes massive dominans i stuen, hvilket jeg har måtte høre for i mange år, da jeg gennem alle årene (og adskillige tusinde kr.! fattigere) har haft store højtalere.
Derfor var målsætingen, at næste gang der skulle skiftes ud, skulle højtalerne udskiftes med noget i smart design. Der var afsat ca. 20-25.000 kr.
Prioteringen lød på lige dele design/lyd stereo/surround
Efter rigrig mange gennemlæsninger af test og adskillige lyttetest fra bl.a B&W, Dali Ikon, Monitor Audio og Dynaudio Excite serien, som egentlig var mine favoritter, men jeg blev egentlig lidt skuffet over en lidt "kedelig lyd " og designet, så det hele endte med 1 sæt Teufel LT6 THX Select, som jeg desværre ikke havde mulighed for at lytte til, men de mange test overbeviste mig om, at de var de rigtige, også lydmæssigt, men specielt m.h.t. designet. Pris kr. 25.000 i Tyskland som "direkte til dig" tilbud
Jeg var dog så heldig at finde dem som brugt 2 år gamle i Danmark til kr. 15.000, efter lidt forhandling.
Se iøvrigt test og flere billeder her, sættet her er magen til, dog med en fjernbetjent subwoofer og trådløse baghøjtalere:
http://www.areadvd.de/hardware/2006/teufel_theater_lt7_1.shtml
Men min gl. Denon kunne dog ikke trække højtalerne for godt, så den måtte også udskiftes (suk!), så atter engang ned i muldvarpen efter kr. 10.000 til en Denon AVR3311, som jeg havde læst meget godt om og som skulle kunne trække mine åbenbart meget strømkrævende højtalere.
I forbindelse med indkøbet af forstærkeren, blev det også til en bluray afspiller, en Panasonic BDT300 efter rosende omtale her i forummet og gode test.
Ellers består anlægget af en Panasonic DMR-EH67 harddiskoptager og en Samsung 3126 + en Harmony 1, som gjorde, at jeg kunne rydde op på sofabordet og fjerne 5 fjernbetjeninger!
Så ja, jeg har også købt uden at lytte og se og er slet ikke blevet skuffet.
Jeg har svært ved at finde ud af at uploade billeder, men jeg prøver:
Her skulle der være et overblik over stuen:
Hold da op, det lykkedes! Jeg prøver igen....
En subwoofer på 350W sinus og 38 kg.
Billede af anlægget:
Billede af baghøjtalerne:
Nu kører det for mig!
Center højtalere med samme bestykning som de øvrige højtalere:
Overblik set fra højre:
Nær billede højtaler:
Nærbillede af granit foden med kabler til væggen:
Det lykkedes vist det hele! Skriv gerne hvad I mener, med ros og kritik samt forslag til forbedringer. Jeg er nogenlunde klar over hvor det halter, men jeg har desværre en dyr hobby mere (aktiv gokart kører) som også sluger en pænt antal kr. om året og fruen skal jo også have en kjole i ny og næ!
Huset fik vi bygget i 1995, fuldmuret og med ekstra tykke mursten mellem stuen og soveværelset, da min kære hustru arbejder som sygeplejeske og har en del nattevagter og skal kunne sove i fred! Ligeledes kan stuen lukkes helt af med en dør, som I kan se. Så de kan spilles rigtigt højt på alle tider af døgnet, hvis jeg har lyst.
Mine gamle højtalere har jeg iøvrigt endnu, hvis der er nogen der er intereseret samt en ældre Pioneer tuner F701 og Pioneer kasettebåndoptager S820S med dolby S i sort! Nypris dengang i 1994 kr. 4000,-. Ak ja!
Redigeret af Niels - 06-Februar-2011 kl. 12:03