recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nikobio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNikobio

Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Status: Offline
Point: 1836
Direkte link til dette indlæg Emne: Nikobio
    Sendt: 03-September-2008 kl. 21:15

____________________________________________________________ _________________________________________

(herover vil jeg fremover altid vise de seneste billeder af den samlede opsætning, således man ikke skal blade gennem tråden for at se hvordan den ser ud) - seneste billede er blot for at vise, at min Onkyo nu får lov at modtage lyden fra PS3 via bitstream

____________________________________________________________ _________________________________________

Det er vor udestue, der kommer til at lægge rum til - heldigvis er den muret, det er ikke så tosset som det lyder. Faktisk er der en meget stor fordel ved at det er en udestue, nemlig at lyden ikke transporterer sig så meget ind i huset. Jeg behøver ikke tage hensyn til de sovende børn på førstesalen, for der hører man højst lidt fjern brummen en gang i mellem.

Rummet er 3,2 x 5,2 og mellem 2,3 og 2,2 til loftet (det er skråt). Jeg har plads til 4 voksne i gode stole, samt et par unger, i børnestole. At være flere i det forholdsvis lille rum bliver for meget synes jeg.

Det oprindelige loft blev hevet ned, og erstattet med Akustisk loft. I loftet er monteret 3 x 3 spot, som rækkevis kan dæmpes til den ønskede lysstyrke med trådløs lysdæmper.

Mørkelægningen er foreløbig rullegardiner fra Ikea - på sigt vil jeg gerne finde noget lækkert mørkelægningsstof i stedet, da det formentlig også vil gøre noget godt for lyden. Synes blot ikke det er så let at finde noget i en tung kvalitet, der kan mørkelægge samtidig med at det er pænt.

Udstyr:

Projektor: Benq W5000 ISF kalibreret (CSN-Teknik)

Lærred:90" fastramme Lissau

Onkyo TX-SR875

PS3 Slim

Toshiba HD EP10 

Højttalere (5.1 opsætning):

• Front - Dali Suite 3,5
  • Center - Dali Suite
  • Bag - Dali 202 (søger et sæt mere, så jeg kan få 7.1) 
  • Sub - Paradigm PS 1000

Lidt billeder fra opbygningen:

Kom endelig med inputs, kommentarer og gode råd

Nikolaj

Redigeret af Nikodk - 01-Marts-2010 kl. 16:50
Til top
Voodoodolphins Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Januar-2007
Sted: Denmark
Point: 932
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2008 kl. 21:49
Vil meget gerne se et billede af dine Dali suite 3.5 og høre om du er glad for dem, hvis det er muligt.

Det bliver spændende at følge med i når du engang får nogen flere billeder.

Til top
betho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Juli-2008
Point: 318
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2008 kl. 22:45

Det er noget af et projekt du der har kastet dig ud i.

Hvor stort er rummet?

Nu du alligevel har revet loftet vil jeg anbefale dig at få sat basen til din projektor-holder fast inden du sætter akkustikplader op. Bare så du ikke skal slås med at finde ud af hvor den kan sidde ordenlig fast.

Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 11:03

Ang mine Suite 3,5

- I virkeligheden har jeg ikke hørt dem ordentligt hjemme endnu, for jeg har købt dem brugt af en kammerat - men hos ham lød de super godt. Jeg har læst et eller andet sted, at de specielt er rigtig gode til surround, så perfekt for mig  (sender gerne lidt billeder af dem) - måske allerede i aften

Rummet er som skrevet "rummet er 3,2 x 5,2 og mellem 2,3 og 2,2 til loftet (det er skråt)"

Ja der er lidt arbejde der skal gøres inden jeg kan sætte mig i en af de 6 biostole, der er købt til projektet...

Jeg har tænkt mig at sætte ekstra forskalling deromkring hvor basen til projektorophæng skal være, så det ikke burde være noget problem at finde noget at skrue den fast i - hellere det, frem for at montere den inden loftsmonteringen, da det jo så er meget svært at lave en eventuel udskiftning i fremtiden.

Nikolaj

Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 11:04

Heldigvis bliver det sandsynligvis dårligt vejr i weekenden, så skulle det være muligt at få lavet lidt..

er der ingen, der har lidt input omkring hvor meget dæmpning jeg skal lave i loftet (areal af akustikgips)?

Nikolaj

Til top
betho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 19:12

Jeg tænkte mere med henblik på et Chief universal projektorbeslag. Det er delt op i flere stykker, hvor basen sidder i noget der kan holde. Midt i basen er der plads til at skrue et rør på, hvor så man sætter selve projektorholderen fast i enden. Så er det ikke nødvendigt at pille den ned igen.

Hovsa. Jeg havde lige overset det med rummets størrelse. Anyway. Jeg har en ven, som er ved at bygge hus. I hans 45 m2 store køkkenalrum med 3,5 m. til loftet har de 3 x 2 m2 akkustikplader fordelt.
Jeg kunne forestille mig at 4 plader af fx. 50 x 50 cm. ville være fint, fordelt i loftet. Man kan jo også hænge dem på væggen. Lad os antage at du maler rummet mørkegråt og så pladerne sorte.  Det er en fin kontrast. Der er mange muligheder.

Hvor er du fra i landet?

Redigeret af betho - 05-September-2008 kl. 19:14
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 19:56

4 plader af 50x50 lyder godt nok ikke af meget - det er jo kun 1 m2 i forhold til et 15m2 rum - jeg havde umiddelbart forventet at 6-8 m2 skulle være hulplader...

jeg bor ikke langt fra Roskilde...

Nikolaj

Til top
mureren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Oktober-2005
Sted: Silkeborg
Point: 710
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 20:43
Brug Troldtekt på hele loftet i stedet for gips.
Mvh. Mureren

"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"
Til top
betho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 20:57

Det var selvfølgelig også en mulighed. Hvad jeg lige har undersøgt, så vil det koste godt 2.500 for 16 m2. loft. Troldtekt er et meget rost materiale.

Selv har jeg et 13 m2. rum. Istedet for at opsætte en masse akustikplader osv. har jeg får lavet nogle meget tykke gardiner, der hænger bag lærred og på den modsatte væg. Dertil kommer et tykt gulvtæppe over hele rummet. Jeg har godt 2,6 m. til loftet. Jeg har absolut ingen problemer med dårlig akustik længere.  Og det har kostet 1.300 i materialer. Iøvrigt ser det rigtig fedt ud. Hehe...

Redigeret af betho - 05-September-2008 kl. 20:58
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 22:05

har faktisk først overvejet Troldtekt, men hørte så at det kunne være svært at udnytte Troldtekt optimalt til dæmpning af et så lille rum - desuden synes jeg det bliver flottere med gipsakustik

hvad for stof har du brugt til de tykke gardiner? - regner med at skulle ha noget tykt stof til vinduesgardinerne...(har du billeder af din bio herinde?)

Nikolaj

Til top
betho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 22:16

Der er lidt billeder i denne tråd. Jeg er skam ikke færdig endnu. :)

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=43670& PN=1

Stoffet er Jaquard. Meget tykt og med diskret mønster. Der er lavet 4 gardiner. 2 til hver ende. Mål pr. gardin er 3 X 2,7 m. Jeg vil skyde på at de vejer omkring 10 kg. stykket.

Dit argument med akustikplader og små rum hænger godt sammen. Det skal helst hænge sammen når man taler om det optimale udbytte kontra prisen. Sådan er det med mange ting, fx. THX og små rum.

Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 22:42

Er det stof du har brugt totalt lystæt?

hvor har du købt det henne?

Til top