recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "No time to die"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

"No time to die"

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
stjernholm Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stjernholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2022 kl. 06:29
De to titler du nævner ville jeg mene faktisk er ret gode eksempler på gode Atmos mix?


Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2022 kl. 10:45
Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Det ser ud til, at filmen faktisk anvender Atmos godt (I modsætning til Mad Max: Fury Road, Blade Runner 2049 og mange andre film, hvor man har smækket et Atmos-logo på kassen, men ikke brugt tid på at lave et mix der gør brug af Atmos' muligheder)

Fury Road står på samtlige lister over Atmos reference film?!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2022 kl. 11:09
Højttalerne i loftet anvendes i under 12 minutter i Mad Max: Fury Road. De anvendes bl.a. til scenen, hvor hun råber "we can't breathe down here" (som nogen så har tænkt skulle op i højdehøjttalerne?!), men anvendes f.eks. ikke hvor der kommer masser af vand ud af kloakkerne over en.
Tilsyneladende havde dem der lavede Atmos-mixet ikke adgang til lydeffekterne. De fik kun vokal og soundtracket.

Se denne video: https://youtu.be/Nx4vve3UGUg?t=545 (han gennemgår flere film - men taler om Mad Max fra 9:05 og frem).


Og i forhold til Blade Runner 2049, så er her en flink tysker (man kan slå automatisk oversatte undertekster til og få pointen) som gennemgår lyden på Atmos biograf-mix, Atmos blu-ray-mix og så blu-ray-med-Auro3D-upmixer: Blade Runner 2049 DOLBY ATMOS Kinoton vs Heimkinoabmischung vs Auromatik | GROBI.TV - YouTube


Det er som om, at bare fordi en film har en høj lydniveau eller markante lavfrekvente lyde, så tænker folk "vild Atmos!". Men, øh.... hvis der ikke kommer noget ud af højttalerne i loftet, så er det ikke Atmos i mine ører.


Redigeret af avemestr - 09-Januar-2022 kl. 11:10
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 408
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2022 kl. 10:28
Sikke noget bras! - underminering af karakteren, en hån mod 007-genren - jeg har smidt mit eksemplar af filmen i brændeovnen.......

Bond Cool

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2022 kl. 16:28
Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Højttalerne i loftet anvendes i under 12 minutter i Mad Max: Fury Road. De anvendes bl.a. til scenen, hvor hun råber "we can't breathe down here" (som nogen så har tænkt skulle op i højdehøjttalerne?!), men anvendes f.eks. ikke hvor der kommer masser af vand ud af kloakkerne over en.
Tilsyneladende havde dem der lavede Atmos-mixet ikke adgang til lydeffekterne. De fik kun vokal og soundtracket.

Se denne video: https://youtu.be/Nx4vve3UGUg?t=545 (han gennemgår flere film - men taler om Mad Max fra 9:05 og frem).


Og i forhold til Blade Runner 2049, så er her en flink tysker (man kan slå automatisk oversatte undertekster til og få pointen) som gennemgår lyden på Atmos biograf-mix, Atmos blu-ray-mix og så blu-ray-med-Auro3D-upmixer: Blade Runner 2049 DOLBY ATMOS Kinoton vs Heimkinoabmischung vs Auromatik | GROBI.TV - YouTube


Det er som om, at bare fordi en film har en høj lydniveau eller markante lavfrekvente lyde, så tænker folk "vild Atmos!". Men, øh.... hvis der ikke kommer noget ud af højttalerne i loftet, så er det ikke Atmos i mine ører.
Nu er atmos jo andet end end højtaler i loftet.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2022 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:


, så egentlig en okay pris for en helsftensfilm på 2:43 timer. Koster også mere end standardpris i biografen hvisden var åben.

Nej
Hvorfor skal en helaftens film koste mere?

Det er klart at i biografen koster det mere, da de kan vise færre film i samme tidsrum og der,ed har de færre gæster..
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2022 kl. 17:37
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:


, så egentlig en okay pris for en helsftensfilm på 2:43 timer. Koster også mere end standardpris i biografen hvisden var åben.

Nej
Hvorfor skal en helaftens film koste mere?

Det er klart at i biografen koster det mere, da de kan vise færre film i samme tidsrum og der,ed har de færre gæster..
Nu hvor jeg har set filmen, synes jeg den er alle pengene værd.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2022 kl. 19:59
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Nu er atmos jo andet end end højtaler i loftet.

Ja, du har også få en virkeligt immersive lydoplevelse med en soundbar under fjernsynet eller fra sin Samsung Galaxy mobiltefon. Der står jo "Atmos" på pakken... Wink

Ifølge Wikipedia:

Citér
Dolby Atmos is a surround sound technology developed by Dolby Laboratories. It expands on existing surround sound systems by adding height channels, allowing sounds to be interpreted as three-dimensional objects.[1] Following the release of Atmos for the cinema market, a variety of consumer technologies have been released under the Atmos brand, using in-ceiling and up-firing speakers.

Jeg har svært ved at se hvordan man skal kunne placere objekter i et tredimensionelt rum, hvis lyden kun kommer fra højttalere placeret i en 2D formation (dvs. 5.1 eller 7.1 hvor alle højttalerne er i ørehøjde).

Men du har ret. Dolby licenserer jo "Atmos"-klistermærker til alle mulige mærkelige dimser og film, som slet ikke anvender mulighederne i formatet. Det er godt for deres aktionærer at de på den måde sælger ud, men det er øv for forbrugerne, når de tror at de skal have en fed oplevelse inde i en lydbobbel skabt af højttalere hele vejen omkring en.

Heldigvis findes der også film som No Time To Die, der faktisk udnytter mulighederne. Herligt!
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2022 kl. 20:04
Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Heldigvis findes der også film som No Time To Die, der faktisk udnytter mulighederne.
Ja, altså bare ikke hvis man køber den nordiske Blu-ray kopi.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2022 kl. 21:03
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Heldigvis findes der også film som No Time To Die, der faktisk udnytter mulighederne.
Ja, altså bare ikke hvis man køber den nordiske Blu-ray kopi.

Sandt, men så vidt jeg ved så reklameres der netop heller ikke med "Atmos" på den udgivelse, jf. dine tidligere indlæg i denne tråd?
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2022 kl. 21:17
Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Nu er atmos jo andet end end højtaler i loftet.

Ja, du har også få en virkeligt immersive lydoplevelse med en soundbar under fjernsynet eller fra sin Samsung Galaxy mobiltefon. Der står jo "Atmos" på pakken... Wink

Ifølge Wikipedia:

Citér
Dolby Atmos is a surround sound technology developed by Dolby Laboratories. It expands on existing surround sound systems by adding height channels, allowing sounds to be interpreted as three-dimensional objects.[1] Following the release of Atmos for the cinema market, a variety of consumer technologies have been released under the Atmos brand, using in-ceiling and up-firing speakers.

Jeg har svært ved at se hvordan man skal kunne placere objekter i et tredimensionelt rum, hvis lyden kun kommer fra højttalere placeret i en 2D formation (dvs. 5.1 eller 7.1 hvor alle højttalerne er i ørehøjde).

Men du har ret. Dolby licenserer jo "Atmos"-klistermærker til alle mulige mærkelige dimser og film, som slet ikke anvender mulighederne i formatet. Det er godt for deres aktionærer at de på den måde sælger ud, men det er øv for forbrugerne, når de tror at de skal have en fed oplevelse inde i en lydbobbel skabt af højttalere hele vejen omkring en.

Heldigvis findes der også film som No Time To Die, der faktisk udnytter mulighederne. Herligt!

Du har stadig misforstået. 

Hvor 5.1 lyd er lydspor der er delt op i de 5 kanaler.

Hvorimod atmos er vektorbaseret lyd. Heri ligger forskellen. Derfor står der heller ikke på at atmos film om det er til 5.1.2 eller 7.1.4, for lyden bliver beregnet til de forskellige højtaler man nu har monteret.

Så selvom du ikke bruger loft højtalerne, så kan atmos give en bedre lydoplevelser end et 5.1 lydspor.
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2022 kl. 22:49
Jeg var noget skuffet over billedkvalitet på filmen på bluray.
 Især når man var udendørs.. 
Ning
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu