doit skrev:
Hej.
Jeg er interesseret i at høre, om der er nogen herinde der har nogen jobs inden for Hifi verdenen? Gerne noget med billede og lyd.
Er også interesseret i at høre hvilken vej du er gået, eller om nogen har kendskab til nogen uddannelser bortset fra butikssælger med henblik på ovenstående.
|
Såvidt jeg er orienteret, er der tre (eller rettere fire) overordnede indgangsvinkler til jobs i denne branche: Den ene, som du selv er inde på, er butikssælger. Det kan man så supplere med almindelige salgs- og marketings-relaterede uddannelser hvis man vil videre med det, men nogen egentlig uddannelse på retail-niveau findes ikke rigtigt. Der findes enkelte korte kurser og lignende, men ellers er det i meget høj grad "learning by doing". Dette har været min indgangsvinkel til branchen, og rigtigt mange andres.
Den anden, er som Radiomanden er inde på, radio/tv tekniker. Efter min mening (nogle vil muligvis protestere kraftigt her) er man tættere på at være elektriker end på at være radio/tv entusiast, med dét job (med al respekt for radio/tv teknikere, det er bare lidt en anden verden end min). Det er lidt et spørgsmål om hvor éns interesse ligger. Det er lidt som med biler - hvis du synes det er spændende at følge med i det nye og hotte, så skal du ikke være mekaniker, for så bruger du det meste af tiden på at reparere på gamle smadrekasser. Jeg synes personligt det er mere interessant at arbejde med ting der virker, end ting der ikke virker, men hver sin lyst.
Den tredje og klart mest langhårede, er at studere akustik, og få en ingeniør-uddannelse inden for dét område. Jeg har ikke meget kendskab til hvordan arbejdsmulighederne er, men min opfattelse er at meget få med dén uddannelse arbejder med egentlig hifi, men med akustik på alle mulige andre områder, og jeg forestiller mig at uddannelsen i sig selv har med meget andet end hifi at gøre. Sjovt nok, så er der mig bekendt ikke rigtigt nogen uddannelser der på tilsvarende måde for alvor beskæftiger sig med billedgengivelse, på samme niveau som man kan uddanne sig inden for lyd-gengivelse. At læse til optiker vil næppe blive betragtet som nogen særligt relevant indgangsvinkel.
Den fjerde mulighed er egentlig ikke en særligt relevant mulighed dér hvor du står nu (som jeg læser dit spørgsmål), nemlig at en meget stor del af menneskerne i denne branche slet ikke har nogen som helst form for uddannelse inden for branchen, men bare er trådt ind i den af ren interesse. Derfor møder man mennesker med alle mulige og umulige baggrunde i denne branche. Det vigtigste er med andre ord interessen. Og det gælder både interessen for lyd og/eller billede, men i høj grad også interessen for at kommunikere med andre mennesker. Det er meget svært at finde en levevej i denne branche der ikke indebærer at have med kunder at gøre på ét eller andet niveau, så har man ikke i én eller anden udstrækning en interesse i dét, så skal man overveje seriøst om man nu også ønsker at gøre det til en levevej, eller bør holde det på hobby-niveau.
Uanset hvilken indgangsvinkel du vælger, så findes der ikke en motorvej til hifi-branchen. Det suverænt vigtigste er din egen personlige drivkraft. Jeg kender INGEN i denne branche (eller ret mange andre for den sags skyld) der har haft tilnærmelsesvis succes uden dén.