recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nogle grammofon-entusiaster tilstede?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNogle grammofon-entusiaster tilstede?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2006 kl. 16:46

Nå jo:

Moving coil = spoler bevæger sig i et fast magnetfelt i pick-up'en. Spolerne er ganske lette, vanskelige (=dyre) at vikle og detaljer gengives fint. Men output er typisk ret svagt. Og så kan man købe sig fattig i trafoer med sølvtråd o.s.v.

Det andet mere alm. princip er moving magnet, hvor magneter bevæger sig i stedet og spolerne er faste og større. Det er billigere at fremstille, giver højere output og kan ofte især til prisen lyde lige så godt som MC.

Det vigtigste er (efter min mening og en del testfolks) ikke princippet, men udførelsen. Og ikke mindst selve nålen og dens slibning og ophæng.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
lunge Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-Marts-2005
Point: 427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2006 kl. 16:49
Fornemt. Tak for dine inputs  
Venlig hilsen
Jan
Til top
Kurt Poulsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Maj-2005
Point: 1505
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2006 kl. 19:40

Jeg er meget glad for min LP12. Og den kræver en god RIAA og pickup. Men når man har det (underforstået at det har jeg ) så er det som at høre englenende synge

Ligesom min LP 12 er legendarisk så er Rega Planer 2 & 3 det også. Jeg startede selv med en Rega Planer 3 som i al sin enkelhed var en fremragende pladespiller (dog ikke nær så god som LP 12 ). Så hvis det var mig ville jeg vente på Rega-efterligningen. Men selvfølgelig høre den først - det er jo ikke en rigtig Rega Planar

Mvh Kurt.

P.S: Iøvrigt finder jeg det opløftende at høre hvor mange der stadigvæk har en pladespiller stående.

Redigeret af Kurt Poulsen
Til top
Moef Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Januar-2005
Point: 909
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2006 kl. 23:05
Oprindeligt skrevet af lunge lunge skrev:

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

"Pro-Ject Debut III leveres med støvlåg" skriver HiFi-klubben på den side, du selv linker til. (2 linier over specifikationer)

Det står der sørme også. Jeg har åbenbart haft mere travlt med at kigge på  billederne 

Oprindeligt skrevet af Moef Moef skrev:

Mange vil kikke langt væk når jeg siger Technics SL-1200mk2. Men jeg bruger en, og den fungere super godt sammen med en Ortofon Concorde 30 pickup. Jeg købte to stk. SL1200 pladespillere tilbage i midt firserne (den ene solgt), og den jeg har nu fungere perfekt.
Moef

....Men det er vel alligevel ikke en man kan købe mere - eller hvad?

Du kan stadig købe Technics SL1200 masser af steder, da de typisk bruges i DJ sammenhæng. Men som sagt også en fortrinlig hifi afspiller. Hvis man har mod på det, så findes der en forhandler af specielle tuning ting til SL1200 pladespilleren: Kabusa USA

Så bliver Technics'en endnu bedre, og tonearmen kan dæmpes endnu mere, så den er på højde med nogen af de lette finere tonearme til højkompliante tonearme.

Det med en Moving Coil pickup tænkte jeg også på, eftersom MC pickupper er noget stivere i ophænget end MM pickupper. Men jeg blev rådet fra at købe de billige MC pickupper med højt output, da lyden kunne virke noget "kold" og forladt, samt at de sandsynligvis bedre ville egne sig til klassisk musik, som jeg ikke høre

Så der for blev det MM pickup fra Ortofon. Selvom tonearmen på technics'en ikke er af letteste slags, så ligger resonans frekvenser stadigvæk fint.

Moef
Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit

Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2006 kl. 23:59

Oprindeligt skrevet af Kurt Poulsen Kurt Poulsen skrev:

I øvrigt finder jeg det opløftende at høre hvor mange der stadigvæk har en pladespiller stående.

Sådan har jeg det også – og der er altså også noget ved et stort cover og evt. nogle tekster til et yndlingsalbum på vinyl. Mums!

Du kan stadig købe Technics SL1200 masser af steder, da de typisk bruges i DJ sammenhæng. Men som sagt også en fortrinlig hifi afspiller.....

Jep. Jeg kan godt forstå, du anbefaler den.

Og aage.dk har den for eksempel også - sammen med pænt mange andre pladespillere til DJ's m.fl.

En ny Technics SL1200 ligger i pris fra ca. 5 k og op.

(Udgangspunktet var vist, at Lunge - måske med lidt overtalelse fra os  - ville ofre et par tusinde kroner og endda høre, om noget billigere var okay). 

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Moef Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Januar-2005
Point: 909
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2006 kl. 15:04
Hehe... ja, jeg taler vidst lidt ud over den prismæssige grænse. Men selvfølgelig blot forbi jeg selv har en Technics, og ved at se supergram 

Men ja, seriøse hifi entusiaster ville nok gå langt uden om Technics SL12xx modellerne, eftersom de jo egner sig perfekt til DJ brug, samt at tonearmen er af en noget robust og halvtung type. Så dem som virkelig vil kæle for detaljerne, kikker måske nok efter en afspiller med en lettere tonearm.

Moef
Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit

Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard
Til top
lunge Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-Marts-2005
Point: 427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2006 kl. 15:14

Hehe... ja, jeg taler vidst lidt ud over den prismæssige grænse. Men selvfølgelig blot forbi jeg selv har en Technics, og ved at se supergram  Moef

Det tror jeg du har helt ret i. 5200,- er liiiige i overkanten når man bare en gang imellem i ny og næ vil lytte til nogle af sine gamle LP'er.

2000,- er helt sikkert max. Jeg tror lige jeg venter på HiFi-klubbens Rega Planar pladespiller. Det er vist ikke så tosset en idé hvis jeg forstår jer ret.
Venlig hilsen
Jan
Til top
Dulciana Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Januar-2006
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2006 kl. 16:55

VI er de lykkelige ejere af:

1. ProJect med Ortofon pickup (købt 2005 i HiFi)

2. ERA værk, SME arm, Ortofon pickup (Købt i 1971 !)  og virker endnu.

Så vi er to, der er med i klubben

Til top
timmerik Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 15-August-2006
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 10:03
Jeg har lige set sådan en på www.iwantoneofthose.com, det ser jo smart ud, men om kvaliteten på grammofonen er i top skal jeg ikke kunne sige
Oprindeligt skrevet af vila0902 vila0902 skrev:

Ikke fordi det måske lige hører til i denne tråd, men jeg har set en grammo med USB udgang.

Så det skulle være ekstrem nemt at kopiere sine LP'er over til MP3.

Kan selvfølgelig ikke huske hvor den er set og har været en tur forbi google men uden resultat.

Er der nogen der kender dyret ?

Til top
Wester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Februar-2005
Point: 542
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 10:17
Jeg har lige skiftet rem på min Mitchel Transcription spiller. Men jeg tror min nål er slidt eller mine plader som er brugt en del til discobrug (på kvalitetsgrej). Men det er ren nostalgi, for som Jørgen Ryg siger. Det er fandenedeme besværligt
NAD 32" B3 Lcd Tv. Sony 710 Recorder . Philips VR 520 Rec. Denon 1603 Receiver. Infinity Speakers
Til top
Wester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Februar-2005
Point: 542
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 10:18
PS. ERA værket er et af de mest stabile og kendter værker gennem mere end 2o år
NAD 32" B3 Lcd Tv. Sony 710 Recorder . Philips VR 520 Rec. Denon 1603 Receiver. Infinity Speakers
Til top
gah1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Februar-2006
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 13:37

Nu vi er i gang med diverse pladespillere.

Er der nogen som ved hvor at man kan købe en ny drivrem til ERA værket ?

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu