recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Noob spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNoob spørgsmål

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
***7*** Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 108
Direkte link til dette indlæg Emne: Noob spørgsmål
    Sendt: 15-Februar-2009 kl. 20:00

Overvejer at få noget ordentligt lyd derhjemme og har kigget efter forskellige løsninger (samlet) men fået af vide jeg får bedre lydkvalitet af at købe et stereosystem (2.1?) med ordentlige højtalere og til det skal jeg så bruge en forstærker og måske en ny DVD afspiller.

Systemet skal bruges til 40% TV 40% film og 20% musik. Har kigget på Denon og Nad grej evt onkyo 606 og så billigere udgaver af Dali eller B&W højtalere, samlet under 8K.

1 - Har en Philips 3570H DVD/HDD optager, kan jeg bare købe højtalere til det, elle skal jeg have en forstærker og kan det spille sammen?

2 - Er der nogen praktisk forskel på en receiver og en forstærker, eller er det kun om de kan modtage radio?

3 - Kan alle "normale" forstærkere kobles til alle "normale" DVD afspillere?

4 - Kan en sorroundreceiver afspille stereo sådan at man evt kunne købe sådan en med det samme og evt udvide på et tidspunkt.

Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2009 kl. 21:21

1: ja, du skal have en form for forstærker

2: det kommer an på om det er en surround reciever, en integreret forstærker, forforstærker eller effektfirstærker

3: det kommer an på om du vil køre analogt eller digitalt, og om det er en surround reciever eller en stereo forstærker

4: ja



Redigeret af kim olsen - 15-Februar-2009 kl. 21:24
Crown - there is no substitute.
Til top
***7*** Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 108
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2009 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

1: ja, du skal have en form for forstærker

2: det kommer an på om det er en surround reciever, en integreret forstærker, forforstærker eller effektfirstærker

3: det kommer an på om du vil køre analogt eller digitalt, og om det er en surround reciever eller en stereo forstærker

4: ja

Hehe ja jeg blev jo kun begrænset klogere, men nok også enormt upræcist formuleret af mig.

Spm 1 og 4 må jo så være besvaret, og jeg bør så nok kigge efter en sorroundreceiver istedet for en dedikeret stereoreceiver. De andre slags forstærker kender jeg ikke noget til da jeg kun ser dem delt op som enten receiver eller forstærker og som enten en stereo eller sorround. Ved ikke hvad de andre varianter betyder.

Ang spm 3, så for at præcisere, kan jeg sætte min 3590 til enten en Onkyo 606 eller Denon AVR-1709 eller kan de kun sættes til en DVD med HDMI (hvilket Philipsen ikke har). Hvis jeg f.eks køber en Denon DVD 1740 til DVD brug istedet for min Philips, passer den så til de receivers jeg har nævnt, og er den mærkbart bedre end min Philips?

Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2009 kl. 21:42

Det kommer an på hvad du vil forbinde med, og hvilket apperat du vil have skal dekode.

En nem måde at gøre tingene på er ved at læse manualerne til de produkter man har tænkt sig at købe, de kan næsten altid findes online, og forklarer fint hvordan tingene skal forbindes, og sættes op sammen 



Redigeret af kim olsen - 15-Februar-2009 kl. 21:46
Crown - there is no substitute.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2009 kl. 21:42

 

  Din DVD afspiller har jo Coax/Toslink til overførsel af DD lyd.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
***7*** Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 108
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2009 kl. 21:49

Altså mest vigtigt er at de Kan forbindes og ville derfor gerne kigge efter en receiver med så åbne muligheder som muligt. Jeg vil hellere opdatere DVD afspiller og flere/andre højtalere end at stå med en receiver der ikke kan forbindes digitalt eller på andre måder begrænser hele systemet. Skal i øvrigt også forbindes en ps3 hvis den skal sættes til receiver.

Hvis man køber nyere DVD eller TV  kan de vel næsten alle opskalere til HD, men jeg ved ikke med hensyn til HD lyd?

Hvordan med DTS lyd, er det kun et aktuelt lydformat i sorround eller også i stereo?



Redigeret af ***7*** - 15-Februar-2009 kl. 21:52
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2009 kl. 21:53

 

 Alle fladskærme vil Upscale til Native Resolution. Der er IKKE DD signaler i et Stereo signal.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
***7*** Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 108
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2009 kl. 22:00

Så dekoding er ikke et stort emne, når jeg vil købe i den billige ende, når TV normalt gør det.

Hvis mit system består af et TV, en PS3 og en DVD afspiller, og gerne vil håbe tabsfri overførsel, skal receiveren så forbindes til alle 3 dele med HDMI altså så den skal have 3 HDMI udgange/indgange?



Redigeret af ***7*** - 15-Februar-2009 kl. 22:01
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2009 kl. 22:07

 

 PS3 og DVD afspiller tilsluttes direkte til TV med HDMI, og lyd fra dem til Reciver med Coax/Toslink, lyd fra TV til Reciver med RCA kabel. Du kan selvfølgelig også tilslutte de 2 enheder med HDMI til Reciver, men det er IMHO ikke nødvendigt.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Puma Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 596
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2009 kl. 22:08

Jeg vil anbefale du ser en kommende receiver som et center i dit kommende udstyr, idet denne via HDMI indgange kan forbinde alt dit nuværende og fremtidige grej så som DVD, Blu-ray, CD afspiller, STB osv. fra receiveren er der så kun enkelt HDMI output kabel til dit fjernsyn. .....Det er nu på receiveren du foretager valg af input, opskalering af video signalet samt udsender lyden til dine højtalere....dit fjensyn bliver blot en skærm på samme måde som du kender fra en computer.....

Ja selvfølgelig kan en surround receiver afspille stereo lyd....hvilket er aktuelt ved det meste tv med undtagelse af HD kanaler som sender i dolby digital samt selvfølgelig ved afspilling af CD + radio 

Til top
***7*** Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 108
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2009 kl. 22:09
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 

 PS3 og DVD afspiller tilsluttes direkte til TV med HDMI, og lyd fra dem til Reciver med Coax/Toslink, lyd fra TV til Reciver med RCA kabel. Du kan selvfølgelig også tilslutte de 2 enheder med HDMI til Reciver, men det er IMHO ikke nødvendigt.

Ok mange tak. Jeg går så ud fra at de coax/toslink og RCA er noget der forefindes på alle enheder i nødvendigt antal, eller tager jeg fejl her. Er det så analogt eller er det noget helt andet.

Til top
***7*** Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 108
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2009 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af Puma Puma skrev:

Jeg vil anbefale du ser en kommende receiver som et center i dit kommende udstyr, idet denne via HDMI indgange kan forbinde alt dit nuværende og fremtidige grej så som DVD, Blu-ray, CD afspiller, STB osv. fra receiveren er der så kun enkelt HDMI output kabel til dit fjernsyn. .....Det er nu på receiveren du foretager valg af input, opskalering af video signalet samt udsender lyden til dine højtalere....dit fjensyn bliver blot en skærm på samme måde som du kender fra en computer.....

Det var lidt det jeg tænkte, men har intet forstand på tilslutninger, og hvis man kun behøver et HDMI stik ti lat forbinde receiver med TV, hvorfor er der så 2 til 3 stik selv på de billigere receivers ?

Citér

Ja selvfølgelig kan en surround receiver afspille stereo lyd....hvilket er aktuelt ved det meste tv med undtagelse af HD kanaler som sender i dolby digital samt selvfølgelig ved afspilling af CD + radio 

Undrer mig bare hvorfor stereo receivers så ikke er mærkbart billigere end sorrounds receivers i samme mærke og udgangseffekt/tilslutninger.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu