recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - når en bass lugter brandt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketnår en bass lugter brandt

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jrued Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Juni-2008
Sted: Kbh K, Denmark
Status: Offline
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Emne: når en bass lugter brandt
    Sendt: 28-Juli-2008 kl. 09:53

her den anden dag skulle jeg lige prøve at spille godt op for midt anlæg for at høre hvad det kunne levere.

jeg kunne ikke høre nogen forvrængning af lyden på noget tidspunkt, så det må vel betyde højtalerne spillede fint. men på et tidspunkt begyndte bassen at lugte brandt og blev noget lun. dette tog jeg som et tegn på at jeg skulle skrue ned igen. efterfølgene har der ikke været noget og bassen spiller stadig fint.

skal bare lige høre om jeg har nået mit max punkt for hvad basse kan holde til? der er forhåbentlig ikke noget der er brandt af inden i, så ville jeg vel ha kunne høre det efterfølgene?

Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2008 kl. 15:24

hvis det lugter brændt har du smeltet lakken på svingspolen, og enheden er nu defekt og svingspolen skraberimod magnet gabet.

alternativt (men det kræver en del tæv) har du tilført enheden så meget effekt at der er gået ild i delefilter eller dæmpemateriale.

uanset hvad skal du have adskilt tingene og have kigget på indersiden.

Crown - there is no substitute.
Til top
jrued Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2008 kl. 18:09
jeg tvivler stærkt på jeg har givet den for meget tæv.

en er en onkyo 605 reciever og et kef 2005.2 sæt med den tilhørende bass.

hvis jeg havde brændt lakken på svingpolen som du skriver havde jeg så ikke kunne høre væsentlig forskel efterfølgende.

har før læst at på nyt elektronik sidder noget olie inden i som kan lugte lidt brændt. jeg har købt den brugt og er 10 måneder gammel, og tror ikke der har været spillet højt på den før. men ihvertfald hvis der var brændt noget inden i ville jeg så ikke kunne høre forskel?

Redigeret af jrued - 28-Juli-2008 kl. 18:11
Til top
ghost-the-man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Oktober-2007
Sted: DK (nordøstfyn)
Point: 1647
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2008 kl. 18:59
Hej,det lyder ikke godt hvis man kan lugte brændt,nu når du har købt brugt,kan du jo ikke vide om de har fået tæsk,men du kan jo prøve at gi den gas igen,og om lugten kommer igen,hvis det kommer igen så ville jeg få det tjekket,så er det måske spørgsmål om tid før det futter af,10 måneder gammel så lugter elektronikken nok ikke så meget mere af nyt,jo jeg ville da tro at,hvis der var brændt noget af,ville du nok kunne høre det.
Til top
jrued Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2008 kl. 19:12
jeg har lige prøvet at spille lidt til og den lugter ikke brændt.

jeg kan heller ikke høre nogen forskel selvom jeg prøver at indbilde mig selv der er!

hvis der var noget galt så ville jeg da gå ud fra at jeg kunne høre det.

er der ikke andre ting der kan gøre den lugtede brændt? hvis elektroniken inden i bassen bliver varm f.eks?

nu har jeg aldrig prøvet at brænde højtalere af men ville man ikke normalt kunne høre ret så tydlig forskel i sekundet hvor det skete

EDIT: vil også gerne tilføje den ikke lugtede stærkt brændt, men den lugtede men man skulle have snotten i nærheden af den for at lugte det

Redigeret af jrued - 28-Juli-2008 kl. 19:38
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2008 kl. 20:12

se det ændre nogle ting

hvis det ikke er stærkt brændt, så har du måske ikke afbrændt spolelakken med efterfølgende udvidelse og påskraben i magnet gabet

med lidt held er det blot lidt støv der er gået ild i, eller det interne dæmpemateriale der ikke kan tåle varmen,

Til top
jrued Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2008 kl. 22:00
tak for svarene! jeg håber på det bedste, men når den ikke på nogen måde har ændred lyd, på trods af jeg har spillet meget på den idag. håber jeg det er, som kim olsen siger, blot støv der er futtet af.

yderste konsekvens må jeg jo ud og have en større bass
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2008 kl. 23:18

ha ha, ja, det er desværre eneste løsning, der er ingen substitut for membran areal

men det er aldrig godt at presse systemet til maks, hvis man kan det er det på tide at få noget større

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu