recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Når router ikke har QoS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Når router ikke har QoS

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
svsommer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 1151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svsommer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Når router ikke har QoS
    Sendt: 03-August-2014 kl. 08:49
Hej
Min router har ikke QoS og jeg vil gerne kunne styre data mængden til forbrugerne på mit netværk.
hvordan gør jeg det?
mvh   
Mvh
Svsommer
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2014 kl. 09:50
Køber evt en router med qos.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svsommer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2014 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Køber evt en router med qos.

jo det kunne jeg gøre
hvis man bruger Qos kan de så indstilles så det kun er internettet der bliver begrænset og ikke hjemmenetværk?
hvad med software Qos var det en løsning fås det?
Mvh
Svsommer
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2014 kl. 12:14
QoS er ofte et debatteret emne, da det ikke altid er til det gode at have det slået til.

Problemet er at du skal "gætte" hvad båndbredden fra din udbyder reelt er (stol ikke på de tal udbyderen giver). Båndbredden kan også svinge ret meget over kort tid, hvilket også giver problemer for QoS.

Det man ofte gør er at sætte båndbredden til det absolutte minimum man mener den kan komme ned på, men det betyder at man faktisk kan ende op med en båndbredde som er mindre end det man betaler for!

Hvis du ellers har en god router, så er mit råd at lade være med at bruge QoS.
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Februar-2006
Point: 606
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2014 kl. 12:22
QOS giver ofte kun mening hvis vi taler telefoni eller videokonference.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svsommer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2014 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

QoS er ofte et debatteret emne, da det ikke altid er til det gode at have det slået til.

Problemet er at du skal "gætte" hvad båndbredden fra din udbyder reelt er (stol ikke på de tal udbyderen giver). Båndbredden kan også svinge ret meget over kort tid, hvilket også giver problemer for QoS.

Det man ofte gør er at sætte båndbredden til det absolutte minimum man mener den kan komme ned på, men det betyder at man faktisk kan ende op med en båndbredde som er mindre end det man betaler for!

det jeg vil bruge Qos til er at begræns bestemte brug og andre skal have fuld båndbredde.   
Mvh
Svsommer
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2014 kl. 13:34
Oprindeligt skrevet af svsommer svsommer skrev:

det jeg vil bruge Qos til er at begræns bestemte brug og andre skal have fuld båndbredde.   

QoS implementationer går typisk på prioriteringer og ikke på decideret båndbreddebegrænsning for den enkelte bruger.

Hvis du vil begrænse båndbredden for bestemte brugeres ip/mac-adresser, er du nok ude i noget som er ud over hvad et almindeligt hjemmenetværk kan gøre. Der findes dog routere hvor der er lavet custom firmware som kan gøre det (f.eks. Netgear).
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svsommer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2014 kl. 14:40

QoS implementationer går typisk på prioriteringer og ikke på decideret båndbreddebegrænsning for den enkelte bruger.

Hvis du vil begrænse båndbredden for bestemte brugeres ip/mac-adresser, er du nok ude i noget som er ud over hvad et almindeligt hjemmenetværk kan gøre. Der findes dog routere hvor der er lavet custom firmware som kan gøre det (f.eks. Netgear).

så vil jeg kigge nærmer på Netgear.
hvad skal jeg søge efter? hvad heder det på fagsprog?
men vil det kunne skelne mellem båndbredden på hjemme siden og internet siden og max forbrug samt hastighed?

Redigeret af svsommer - 03-August-2014 kl. 14:49
Mvh
Svsommer
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svsommer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2014 kl. 14:53
Sagt med andre ord når en i hjemmet har brugt sit forbrug evt 15GB så går den ned på en laver hastighed.
ligesom mobilbredbånd
Mvh
Svsommer
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2014 kl. 15:17

Sagt med andre ord når en i hjemmet har brugt sit forbrug evt 15GB så går den ned på en laver hastighed.
ligesom mobilbredbånd

Det har jeg aldrig hørt om kan laves på en router.

Denne software (den betalte version) kan begrænse båndbredde per bruger, og findes til mange forskellige fabrikater:

Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2014 kl. 18:12
Jeg ved det er en gammel router og ikke aktuel i dag men Linksys lavede allerede med bfsr81 (mener jeg den hed) en router der kunne både qos, per port priotering og per mac priotering. Hvor visse lan porte/mac adresser/services kunne op eller nedprioteres i forhold til "normal"

Jeg har set lignende i andre routere men kan ikke huske hvilke så ud og kig på specs. Det findes :-)

Mvh BS
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svsommer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2014 kl. 18:27
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Jeg ved det er en gammel router og ikke aktuel i dag men Linksys lavede allerede med bfsr81 (mener jeg den hed) en router der kunne både qos, per port priotering og per mac priotering. Hvor visse lan porte/mac adresser/services kunne op eller nedprioteres i forhold til "normal"

Jeg har set lignende i andre routere men kan ikke huske hvilke så ud og kig på specs. Det findes :-)

Mvh BS

mener jeg har læst for 2-3år siden man kunne styre det med noget software på en pcer
Mvh
Svsommer
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu