|
Når router ikke har QoS |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |||
svsommer ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Oktober-2006 Status: Offline Point: 1151 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 03-August-2014 kl. 08:49 |
||
Hej
Min router har ikke QoS og jeg vil gerne kunne styre data mængden til forbrugerne på mit netværk. hvordan gør jeg det? mvh |
|||
Mvh
Svsommer |
|||
![]() |
|||
0leDK ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1213 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Køber evt en router med qos.
|
|||
![]() |
|||
svsommer ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Oktober-2006 Status: Offline Point: 1151 |
||
jo det kunne jeg gøre hvis man bruger Qos kan de så indstilles så det kun er internettet der bliver begrænset og ikke hjemmenetværk? hvad med software Qos var det en løsning fås det? |
|||
Mvh
Svsommer |
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 31 ![]() -- ![]() Oprettet: 20-April-2006 Status: Offline Point: 2601 |
||
QoS er ofte et debatteret emne, da det ikke altid er til det gode at have det slået til.
Problemet er at du skal "gætte" hvad båndbredden fra din udbyder reelt er (stol ikke på de tal udbyderen giver). Båndbredden kan også svinge ret meget over kort tid, hvilket også giver problemer for QoS. Det man ofte gør er at sætte båndbredden til det absolutte minimum man mener den kan komme ned på, men det betyder at man faktisk kan ende op med en båndbredde som er mindre end det man betaler for! Hvis du ellers har en god router, så er mit råd at lade være med at bruge QoS.
|
|||
![]() |
|||
Clemen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-Februar-2006 Status: Offline Point: 606 |
||
QOS giver ofte kun mening hvis vi taler telefoni eller videokonference.
|
|||
![]() |
|||
||
det jeg vil bruge Qos til er at begræns bestemte brug og andre skal have fuld båndbredde. |
|||
Mvh
Svsommer |
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 31 ![]() -- ![]() Oprettet: 20-April-2006 Status: Offline Point: 2601 |
||
QoS implementationer går typisk på prioriteringer og ikke på decideret båndbreddebegrænsning for den enkelte bruger. Hvis du vil begrænse båndbredden for bestemte brugeres ip/mac-adresser, er du nok ude i noget som er ud over hvad et almindeligt hjemmenetværk kan gøre. Der findes dog routere hvor der er lavet custom firmware som kan gøre det (f.eks. Netgear).
|
|||
![]() |
|||
||
så vil jeg kigge nærmer på Netgear. hvad skal jeg søge efter? hvad heder det på fagsprog? men vil det kunne skelne mellem båndbredden på hjemme siden og internet siden og max forbrug samt hastighed? Redigeret af svsommer - 03-August-2014 kl. 14:49 |
|||
Mvh
Svsommer |
|||
![]() |
|||
||
Sagt med andre ord når en i hjemmet har brugt sit forbrug evt 15GB så går den ned på en laver hastighed.
ligesom mobilbredbånd |
|||
Mvh
Svsommer |
|||
![]() |
|||
||
Det har jeg aldrig hørt om kan laves på en router. Denne software (den betalte version) kan begrænse båndbredde per bruger, og findes til mange forskellige fabrikater: |
|||
![]() |
|||
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
||
Jeg ved det er en gammel router og ikke aktuel i dag men Linksys lavede allerede med bfsr81 (mener jeg den hed) en router der kunne både qos, per port priotering og per mac priotering. Hvor visse lan porte/mac adresser/services kunne op eller nedprioteres i forhold til "normal"
Jeg har set lignende i andre routere men kan ikke huske hvilke så ud og kig på specs. Det findes :-) Mvh BS
|
|||
![]() |
|||
||
mener jeg har læst for 2-3år siden man kunne styre det med noget software på en pcer
|
|||
Mvh
Svsommer |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |