recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Når støvet har lagt sig -DR1 dårlig billedkvalitet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Når støvet har lagt sig -DR1 dårlig billedkvalitet

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Når støvet har lagt sig -DR1 dårlig billedkvalitet
    Sendt: 03-Februar-2020 kl. 09:51
 Normalt har jeg en fremragende billedkvalitet på mit Panasonic 65EZ1000 Oled TV. Men på DR1’s nye dramaserie oplevede jeg at billedet er meget dårligt, især i de mørkere indendørs scener. Jeg får TV signal fra Stofa, og det er 100% i både styrke og kvalitet, og bit-fejlrate er 0.00E+00.

Det er ikke en generel tendens, jeg synes TV’et normalt viser flot billedkvalitet i alle mulige udsendelser, bare ikke denne drama serie. Fejlene optræder med lysende bånd lodret på skærmen, og med lysende elementer i skyggerne. Jeg er ikke ekspert, men tænker det har noget at gøre med bitrate eller compression.

Sakset fra klage til DR. Er der nogle af jer der bemærkede dårlig billedkvalitet på nævnte udsendelse iaftes på DR1 kl 20?


Redigeret af Munch - 03-Februar-2020 kl. 09:52
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2020 kl. 10:02
 Nej. den var helt i orden, intet af det der beskrives.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2020 kl. 10:13
Jeg lagde også mærke til den dårlige billedkvalitet især i de mørke scener hvor billedet var noget grumset/kornet - jeg så dog via DR TV (streaming - ikke live), men tror ikke (kun) det skyldes at jeg streamede udsendelsen.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2020 kl. 10:24
 Mørke scener ja, men derudover var der ikke noget specielt at bemærke, så udsendelsen direkte på egen antenne.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Shumway Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Shumway Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2020 kl. 10:24
Det var ganske forfærdeligt at se på. Så det direkte på flow-tv.
Sort var stort set ikke eksisterende. Det var mange nuancer af grå istedet for. Specielt i de mørke scener, men alt så fesent og udvasket ud.

Derudover lagde jeg mærke til lysende linjer i selve billedet i top og bund, langs de sort bjælker.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2020 kl. 10:38
Så ganske fin ud på mit Panasonic 65DX900   oplevede ikke det der beskrives

Signal kommer fra yousee kabel
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2020 kl. 11:58
Det jeg så på Yousee flow TV var også en ringe kvalitet.

men det var mere måden det var optaget på
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2020 kl. 13:01
Tak for tilbagemeldingerne! 3 enige og 2 uenige, det må betyde der var noget galt. Jeg hælder også mest til at optagelserne er for ringe, men afventer selvfølgelig hvad DR har at sige til deres forsvar.
Til top
Bladerunner Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2012
Sted: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 306
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bladerunner Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2020 kl. 16:22
Jeg så genudsendelsen på DR2 i går aftes.

Synes også helt klart at billedet fremstår grumset i stort set alle scener men man ser det mest i de mørke.
Jeg tror så det er et helt bevidst valg at der er lagt et 'filter' på.
Det er som om håbløsheden får en ekstra tand på den konto.

I øvrigt en fremragende serie - glæder mig til de næste afsnit.


Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1742
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RuneH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2020 kl. 09:50
Helt enig. Rigtig skidt billedekvalitet, men tænker det afspejler serien. Jeg gik i seng.. 
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
Shumway Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Shumway Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2020 kl. 10:47
Da jeg så det tænkte jeg der var noget galt, men I har ret i at det nok er et bevidst valg.

Jeg synes det var uudholdeligt at kigge på, og når det ydermere, i min optik, var et drønkedeligt afsnit, så vender jeg nok ikke tilbage.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2020 kl. 11:34
Filtre ovenpå indholdet kan gøre underværker for stemningen. Det ser ofte herligt ud i redigeringsstudiet, hvor man arbejder med de ukomprimerede billeder. Det samme med f.eks. 'grain' - korn - i billedet. Det er ofte et helt bevidst valg fra indholdsskaberne.

Desværre har man sjældent råd til disse kunstneriske frihedsgrader, hvis man ikke tager den efterfølgende videokomprimering med i sine overvejelser. Komprimeringen kan ødelægge udtrykket i billedet - ikke kun se uheldigt ud hvad angår detaljer og fnidder.

Desværre giver tjenester som HBO Nordic, DRTV og TV2 Play ikke indholdsskaberne særlig stor kunstnerisk frihed til at udfolde sig på billedsiden. Hverken hvad angår lys/farvepaletten (HDR) eller komprimeringen (bitrate). En skam, at man ikke har øje for dette internt efter min mening. Strømmen af dårlige undskyldninger for at spare på bitraten vil desværre heller ingen ende tage.

Hvis I ikke allerede kender den, så måler vi i fællesskab på billed/lydkvalitet på tværs af danske og udenlandske tjenester i denne forumtråd/oversigt. Jo flere vi kan komme med på vognen, desto mere pres kan vi lægge på udbyderne til at levere acceptabel streamingkvalitet: https://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?p=277294#p277294


Redigeret af Rasmus Larsen - 05-Februar-2020 kl. 11:41
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu