recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ønsker at overføre mine gl. LP`er til cd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketØnsker at overføre mine gl. LP`er til cd

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
texasranger Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 16-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Emne: Ønsker at overføre mine gl. LP`er til cd
    Sendt: 28-Februar-2006 kl. 23:10

Hej

Da jeg ikke nænner at smide mine gode gl.  og nostalgiske LP`er ud, men på den anden side, så er det for sjældent at de bliver lagt på skive-spilleren.

Derfor kune jeg godt tænke mig at kopiere dem til cd-rom, men hvordan?? og hvad med lovgivningen analog til digital!?? Hvad med komprimering osv osv...

Er der gratis prog. som kan klare denne slags copy!?? eller skal jeg ud og ofre lidt "Gejser" på et dertilindrettet software/Hardware prog...

Er der nogle der har erfaringer med dette vil jeg gerne vide mere, tak!

Venlig hilsen

TEX

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Point: 7973
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2006 kl. 07:38

Man kunne evt. købe en CD-optager, det ville nok være den nemmeste måde at få overført LP'erne i en så god kvalitet som muligt.

Hvis du har en MiniDisc (Hi-MD, 1 GB MiniDisc), så kunne du først overspille LP'erne til MiniDisc og derfra via computer til CD.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
henrikkrebs Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-September-2005
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2006 kl. 07:58

Din PC's lydkort har sikkert 3 'Minijack' stik - Det ene af disse er sikkert 'Line in'. Ellers har TV-kortet måske to phonostik (rød + hvid), eller ... Altså: Tag fat i brugsanvisningen til PC'en. På nogen kort skal disse tilslutninger først konfigureres med et lille medfølgende program. Denne 'line-in' forbindes til dit anlæg's 'Line out'. Windoze XP har et program 'Sound recorder' eller du kan lede efter et mere avanceret på nettet. Vælg hvis muligt at optage som Wav-fil. Herefter mangler der bare et brænder-program der kan brænde "CD-A" som formatet hedder (CD-ROM betegner normalt en fabriks-fremstillet data-CD).

Er der meget nostalgi tilknyttet, så optag 2 udgaver på to forskellige mærker i skiver og lav en test-afspilning af begge hver andet år.

Tilfreds ejer (siden 12.2005) af JVC DR-MH200
Irriteret bruger (OOS) af STUDIO 9 og tidligere gennem en årrække
Til top
Tank Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-November-2004
Point: 159
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2006 kl. 19:00

Du skal optage direkte fra grammofon til PC. Derefter skal du anvende et lydredigeringsprogram for at fjerne ridser og nålestøj. De redigerede lydfiler kan overføres til CD med Nero 6.

Du kan finde vejledning her: http://www.dak.com/reviews/Tutorial_LP.cfm

Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2006 kl. 19:17
Oprindeligt skrevet af Tank Tank skrev:

Du skal optage direkte fra grammofon til PC. Derefter skal du anvende et lydredigeringsprogram for at fjerne ridser og nålestøj. De redigerede lydfiler kan overføres til CD med Nero 6.

Du kan finde vejledning her: http://www.dak.com/reviews/Tutorial_LP.cfm

Jeg vil stærkt fraråde at optage direkte fra gramofon til PC uden at gå igennem en forstærker. Grammofonplader er optaget med en ændret frekvensgang, som skal kompenseres med en såkaldt RIAA forstærker. RIAA forstærkeren er en integreret del af indgangstrinnet for grammofon indgangen på normale forstærker.

Hvis man har en separat RIAA forstærker, så kan man optage fra grammofonen igennem RIAA forstærkeren og til PC'en.

I teorien kunne man også kompensere for den forkerte frekvensgang i det digitale domæne, men jeg har ikke kendskab til noget program der kan gøre det.

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
erimads Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Marts-2004
Point: 93
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2006 kl. 19:46

Hej Tex.

Man forbinder grammofonen til forstærkerens/modtagerens normale Phone indgang og så forbinder man en linie/record udgang til PC'ens linieindgang. Følgende er et freeware record/behandlings program til audio. Det kan også gemme i MP3 med en tilsats.

http://audacity.sourceforge.net/

Har selv gjort det med ca. 200 LP plader

/Erik

Redigeret af erimads
Til top
1mba Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2005
Point: 653
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2006 kl. 21:00

Hej Tex.

Jeg har brugt programmet "Cool Edit Pro" trial version til, at overspille mine LP plader. Fordelen ved dette program er, at der i trial version'en ikke er nogle begrænsninger, når man optager i .wav format.

Programmet opdeler selv numrene i rækkefølge, når man er færdig fjerner man så bare de numre, man ikke ønsker at beholde. (det er normalt ikke alle numre man kan lide???)

Programmet kan også ændre lyd niveau'et så det er ens på alle de numre man har optaget. 

Link her: http://www.softpedia.com/progDownload/Cool-Edit-Pro-Download -2076.html

Venligst Michael / 1mba

Kiss DP-558 Rev.01 200GB 10.10.2006 køre Alternativ FW 1.1.7_Stage2_RF   Meget Tilfreds.

Lær af andres fejl, for du lever ikke længe nok til, at lave dem allesammen selv.
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2006 kl. 21:21

Hejsa og 1000 tak for inspiration.

Jeg skal snart se at få støvet min gamle Dennon DP-59, samt forstærker af for støv og se at komme igang, troede ikke det var så simpelt.

Var inde og tjekke din hyperlink, Tank. Jeg må sige at der er god hjælp at hente på den side.

For sjovt, nu får vinylet en ny betydning

Det ender jo med at de gamle gutter skal på besøg til noget gensyns mik...

Tak

Til top
Tank Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-November-2004
Point: 159
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2006 kl. 16:11

DrageMester skrev:

"Jeg vil stærkt fraråde at optage direkte fra gramofon til PC uden at gå igennem en forstærker."

Jeg er helt enig og anvender selv en reciever til at forstærke lyden fra grammofonen. Beklager at jeg var for upræcis. CoolEdit er efter min erfaring langt det bedste redigeringsprogram. Det er effektivt til at fjerne ridser og nålestøj

Til top
johnlindgreen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 31-Oktober-2004
Point: 459
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2006 kl. 22:02

Det er ikke støj, men lyd.

Personligt plejer jeg altid også at optage når nålen sætter sig på og løfter sig fra vinylet. Så kan man også bedre holde styr på om man er på side 1 el. 2.

Jeg bryder mig ikke om den lyd man får efter at have fjernet "støj". Lyden bliver underlig mat, som om den er pakket ind i vat (eller bliver spillet på en Jamo højttaler fra 80'erne).

Hvis du virkelig holder af dine LP'er, så gør dig selv den tjeneste at optage dem som de lyder, når du afspiller dem på din pladespiller. Du risikerer at komme til at savne det.

/John

Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2006 kl. 23:45

Du har da ret, et eller andet sted er det jo det der er nostalagi at høre alt det knas og tit er det jo kun når der er pause imellem numrene det kan høres.

Jeg har lånt et K-Computer blad med en artikkel bl.a. om at konventere sine gl. lp`er til digi.

jeg har endnu ikke fået lavet en prøve, men skal snart ex-perimentere.

TEX

Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2006 kl. 00:01
Oprindeligt skrevet af johnlindgreen johnlindgreen skrev:

Jeg bryder mig ikke om den lyd man får efter at have fjernet "støj". Lyden bliver underlig mat, som om den er pakket ind i vat (eller bliver spillet på en Jamo højttaler fra 80'erne).

Dette vil jo typisk være meget subjektivt hos den enkelte, men jeg går selv meget op i at musikken skal have optimal lydkvalitet, hvilket også afspejler sig i prisen på mit hi-fi anlæg.

Da jeg overførte en snes LP'er til digitalt format, gjorde jeg brug af shareware programmerne GoldWave og Groove Mechanic til at fjerne støj. Ved brug af en forsigtig afbalanceret støjfiltrering, inklusive at lade et af programmerne (jeg husker ikke hvilket) finde LP'ens støjmønster imellem numrene, og så trække dette støjmønster fra, fik jeg et resultat som jeg selv synes på alle punkter var bedre end den oprindelige LP lyd.

Det skal lige siges at jeg ikke er en af de personer, som synes at LP lyd er specielt charmerende, men derimod ønskede CD mediet velkommen med kyshånd da jeg fik min første CD afspiller i 1984!

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu