recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - ønskes en god forstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketønskes en god forstærker

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2011 kl. 22:53
Oprindeligt skrevet af pipper pipper skrev:

Undskyld jeg spørger - men hvad er en DAC OG SB Embarrassed.

Er det ikke underligt at en forstærker til ca 4000 kr kun er analog?

Min reciever fra Yamaha har da et digitalt stik, og denne model er mindst 5 år gammel.

Kan jeg høre forskel på analog og digitalt?


DAC = Digital-Analog Converter

SB = Squeezebox

Det er ikke underligt at forstærkeren kun har analog; så har man netop ikke spildt penge på f.eks. en DAC, men i stedet koncentreret sig om at få resten af apparatet til at lyde godt.

Jeg ved ikke helt hvad du mener med at høre forskel på analog og digital. For lige at starte fra bunden: Alt du sender ud til dine højttalere skal på et eller andet tidspunkt konverteres til analog. Dette skal selvfølgelig helst gøres bedst muligt, for at opnå bedst mulig lydkvalitet.

Squeezeboxen har en DAC, men den er ikke god (Duet-sættet koster under 2k, så man kan jo ikke forvente alt for meget), så hvis du slutter den direkte til din forstærker går du på kompromis med lyden. Det gør man selvfølgelig altid til en vis grad, men man bør nok ikke gå alt for meget på kompromis lige dér.


Redigeret af Naiera - 13-Juni-2011 kl. 22:54
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-December-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 2040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2011 kl. 22:58

[/QUOTE]


Squeezeboxen har en DAC, men den er ikke god (Duet-sættet koster under 2k, så man kan jo ikke forvente alt for meget), så hvis du slutter den direkte til din forstærker går du på kompromis med lyden. Det gør man selvfølgelig altid til en vis grad, men man bør nok ikke gå alt for meget på kompromis lige dér.
[/QUOTE].

Jeg kan da ikke andet end at slutte den direkte til forstærkeren.

Men er det penge ud af vinduet og have købt hd 980 ift. at jeg bare beholder min reciever?
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2011 kl. 23:04
Oprindeligt skrevet af pipper pipper skrev:


Jeg kan da ikke andet end at slutte den direkte til forstærkeren.

Men er det penge ud af vinduet og have købt hd 980 ift. at jeg bare beholder min reciever?

Du kan løbe den igennem en DAC først.
Uden at kende dit setup og lytterum, vil en jeg mene at du vil opleve et løft. Er forstærkeren købt over nettet, kan du prøve at teste der derhjemme, og syntes du ikke om det kan du sende den tilbage, i kraft af dine 14 dages fuld returret.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19216
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2011 kl. 23:07
Oprindeligt skrevet af pipper pipper skrev:

Jeg har bestilt en HK 980, og hvis du mener det er penge ud af vinduet er det da ret træls.


Det er ikke penge ud af vinduet HK'en er en rigtig rigtig fin forstærker, men ingen kæde er stærkere end det svageste led

Oprindeligt skrevet af pipper pipper skrev:


Vil du mene at min reciecer skulle være lige så god som HK 980 ?


Lige nu smider du 4000 kr efter en stor kraftig forstærker. Men hvordan hænger det sammen med resten af kæden?

Filerne, du vil spille gennem SB (Squuezeboksen) hvad er de?
FLAC eller Mp3 og i så fald i hvilken bitrate?

SB'ens interne DAC (Digital til Analog Converter) er ikke verdens bedste, men den er fin til prisen. Nu bliver du så anbefalet en ekstern DAC - jo, men hvor finder du lige den til under 1500 kr (oveni de 4000) og kan du i det hele taget høre forskel på de to DACs på dine lydfiler (se lige herover).

Dine højttalere (Dali 104) er ganske fine højttalere, men hvor stærkt/svagt et led er de i forhold til resten af setuppet?

HK'en er ganske givet en bedre forstærker end din nuværende, men du spiller med alt for mange variabler til at finde ud af hvad der er godt eller skidt og hvor dine penge er bedst investeret.

Hvis jeg må tale frit fra leveren, så vil jeg sige at du skal starte med at få liv i SB'en sammen med dit nuværende udstyr - både analogt og digitalt, hvis du har begge muligheder og så lytte en del til begge overførselsmuligheder.

Næste trin er så at sætte HK'en til og så høre om du kan høre forskel over til den gamle reciver.

Tredje trin er så at prøve med en ekstern DAC.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu