|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
sobi ![]() Bruger ![]() Oprettet: 21-November-2007 Status: Offline Point: 83 |
![]() Sendt: 17-Oktober-2011 kl. 19:17 |
Hej!
Det er efterhånden 3 års tid siden at jeg byggede mit mediecenter, og syntes det trænger til en opdatering, dels pga. støj og dels pga den har lidt svært ved at følge med f.eks. ved afvikling af Full-hd 3D film. Skal lige siges at jeg ikke bruger mit mediecenter til at se live-TV på, men udelukkende musik, film og billeder og en gang imellem lidt gaming. Mit nuværende setup består af: Kabinet: origenae S21T Motherboard: GA-MA78GM-S2H PSU: Chill 520W Silent ATX, +80%, Modular CPU: AMD Athlon 64 X2 AM2 6000+ Box 125W Ram: Corsair DDR2 PC2-800 4GB CL5 kit XMS2 DHX Grafik kort: Er et integreret ATI Radeon HD3200 Harddisk: 4 * 1 TB lidt ældre samsung spinpoints Ønsker: Har ikke nogen helt specifikke ønske, men vil gerne have nogle flere kræfter i den, og så har jeg overvejet at smide en SSD i den, bare som system disk. Derudover kunne jeg godt tænke mig at den var væsentlig mere lyd lydløs, for det gør den sig ikke meget i pt. Budgettet er ikke helt fastlagt endnu, men havde håbet på et sted mellem 2000 og 5000 kr alt efter hvilke løsninger jeg vælger. Kom gerne med forslag eller ideer. På forhånd tak for hjælpen! Jakob Redigeret af sobi - 18-Oktober-2011 kl. 15:14 |
|
![]() |
|
![]() |
Har fundet frem til følgende nye komponenter, i stedet for det gamle:
MB: ASRock P67 Extreme4 Gen3 Socket 1155 http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=ASRock+P67+EXTREME4+GEN3&sp=all&pid=5213277 CPU: Intel Core i5-2500 3.3GHz 6MB S-1155 http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=Intel+Core+i5-2500&pid=4606780 HDD: Crucial m4 - solid state drive - 64 GB - SATA-600 http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=crucial+m4&sp=all&pid=4955340 RAM: Corsair XMS3 2x2048 MB DDR3 1600 MHz http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=4GB+Corsair+XMS3+DDR3&sp=all&pid=639917 Grafikkort: HIS Radeon HD 6570 1GB PCIe http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=HIS+H657H1G&sp=all&pid=4959302 Nogen der har nogle tanker ideer, så ville jeg sætte pris på det :) |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
Hvorfor vil du helt op i en i5 ? i3 er rigeligt, dog afhængig af hvad der menes med "lidt gaming".
Og medmindre der er en speciel årsag til ATi gfx kortet, så ville jeg klart anbefale GT520 (eller 430).
GT520 bruger mindre strøm, silent/passiv køler og billigere.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4961361 Igen tror jeg du skal specificere dit behov for gaming, da det på mange måder er afgørende for dit valg af hardware.
|
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
Glemte lige.. Dit bundkort, det var godt nok noget af en "satan" at smide i en HTPC/måske-lidt-gaming maskine..
Igen skal du kigge på dit behov for gaming, for det extreme MB, det er da langt overkill til HTPC brug.
|
|
![]() |
|
![]() |
da jeg selv har nogle planer om at lave min HTPC, så har jeg lige lyn hurtigt sammensat min "opgradering". Jeg spiller ikke på min HTPC. Hvis der er spil på den, så er det ungerne som bruger den til facebook spil oa. webbaseret spil
Jeg har allerede et gfx kort (GT430) i min HTPC som jeg er yderst tilfreds med. Dette vil jeg genbruge. Her er min opstilling (print-screen fra min lokale pusher med priser).
|
|
![]() |
|
![]() |
Hej Kim.
Først tak for dine inputs! Generelt vil jeg hellere lave lidt overkill, end det modsatte, gør det nu nemmere i fremtiden :) Mht. Grafik kort, var det bare et jeg fik anbefalet, af en der med succes havde kørt full-hd 3D med det, kender ikke det GT520 du linker til, ved du om det kan trække 3D ordentlig? Mht. SSD er der nogen forskel på den du har valgt og min? Ram er jeg lidt på herrens mark med, gør det stor forskel om det er 1600 eller 1333 MHz? Igen tak for hjælpen :) |
|
![]() |
|
![]() |
1. Kan godt forstå du vil tænke fremtid, men dine valg synes jeg tænker dig MEGET langt ud i fremtiden, for noget så simpelt som en maskine (HTPC) der skal kunne afspille fillm, billeder og musik.
2. Ja GT520 kan snildt køre 3D, (siger Nvidia, jeg har desværre ikke selv et 3D tv så jeg kan teste mit GT430). Jeg stoler mere på Nvidia end ATi, må jeg erkende.
3. Hmm er det ikke den samme SSD du selv havde kigget på? Som grundregel gik jeg bare efter den billigeste med nok GB så der ihvertfald kan ligge en windows7 ultimate på, og så nogle ganske få program-udvidelser. Thats it, intet mere i min HTPC, da det KUN er en HTPC, og ikke en top-tunet maskine der skal præstere alverdens 1fps spil i ekstremt flydende 1080p opløsning.
4. Ram, du mærker næppe forskel på de 1600 og 1333 i en HTPC. Igen, jeg har valgt de billigeste. Det er en HTPC vi snakker om. Risikoen for fejl kontra hvad nye klodser koster, den er minimal. Ergo bare i med de billigeste Value ram. De funger, skal under ingen omstændigheder top-tunes, overclockes eller andet form for sjov man nu kunne finde på.
Mit primære formål med hele det her er, at jeg tager udgangspunkt i hvad maskinen skal bruges til, og specielt dets primære brug. Det er en HTPC. Det er yderst simpelt for selv en langsom maskine, at opnå tilfredsstillende resultater når det drejer sig om medie afspilning. Ja, der er helt specifikke krav til BD og 3D BD. Men det er stadigvæk ikke en rumraket der skal bruges. Og fremtiden lader ikke til, at vi skal udvide så voldsomt, så vi ligefrem får brug for extreme bundkort og i5,6,7, 8 eller 9 processorer. En simpel i3 kan gøre det, og så sammen med et decideret gfx kort, så er man flyvende. Nogle ville vælge en i3, (ja selv min core2duo E6850 3GHz funger fint idag) og bruge onboard gfx (Intel HD grafix). Fint nok, men der stoler jeg lidt mere på et decideret gfx kort. Og prisen er til at holde ud, synes jeg.
|
|
![]() |
|
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
![]() |
Angående grafikkort så er der en fin artikel om forskellige nyere modeller her:
Det ser ud til at der er flere gode modeller at vælge imellem, både fra AMD og nvidia. GT 430 og HD 6570 bliver fremhævet positivt i forhold til HTPC. GT 520 og HD 6450 bliver ikke anbefalet. MVH
|
|
![]() |
|
![]() |
Takker for begge jeres indputs, der var bestemt noget der kunne bruges inden jeg bestiller :)
|
|
![]() |
|
![]() |
Ok, jeg har som sagt ikke selv et GT520 men derimod et GT430. Det koster ganske få kroner mere, så gå efter GT430 istedet så.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |