recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - ØNSKES FORSLAG TIL SURROUND KØB
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketØNSKES FORSLAG TIL SURROUND KØB

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
ANGUSYOUNG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Direkte link til dette indlæg Emne: ØNSKES FORSLAG TIL SURROUND KØB
    Sendt: 30-September-2006 kl. 13:11

Hejsa

jeg står og ENDELIG "må" købe et surround sæt.

Har en en 7x7m stue med tæppe. Tv'et står næsten i det ene hjørne.

Tv: Beovision mx 6000 som vi ikke har planer om at skifte, virker stadig fint :-)

DVD optager: phillips 5330h

og et beocenter 9300, med B&O væghøjtalere som vel er 10-12 år gamle.

Surround settet skal helst kunne kombineres med musik anlægget, dvs jeg regner med at B&O højtalerne ryger ned. Og skal kunne spille mp3 musik igennem dvd optageren osv.

Konen vil venligst anmode om surround set med HÆNGENDE højtalere eller kun en højtaler. Sidstnævnte ved jeg ikke om giver ok lyd.

Jeg er ikke fanatisk mht lydkvaliteten, men med en 7x7m stue har jeg hørt jeg skal op på 100wats højtalere eller er det nødvendigt?

Budget 5-7000kr helst...

Håber på et herligt svar fra et endnu mere herligt forum

Til top
Weiglin Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 127
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2006 kl. 13:40

Hvad med en Yamaha YSP-800 Sound Projektor

Find den på www.yamaha.dk

 Gengiver ÆGTE 5.1-kanals surroundlyd
 Behøver ingen ekstern forstærker eller ekstra højttalere
 Ingen højttalerkabler behøves
 Kompakt og slim-line design for at matche din fladskærm
 Placeringen er enkel og meget fleksibel
 Kan monteres på væg under eller over din fladskærm
 Afkoder alle former for surroundlyd
 Dolby Digital, DTS, Dolby Pro-Logic II (Film, Musik og Spil), DTS Neo:6 (Film og Musik)
 3 forskellige Cinema DSP program (film, musik, sport)

Koster omkring 5000,-

 

 

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2006 kl. 13:51

 

 For lige at være på det rene. Du vil anskaffe et surroundanlæg.?

 Det vil sige en Reciver, dertil skal der så bruges højttalere, så skal der være 6. 2 Front 1 Center 2 Rear + 1 SW. Er det sådan det skal forstås, dit gamle anlæg kan ikke bruges i den forbindelse, da det jo kun er stereo, og ikke 5.1.  Små væghøjttalere er intet problem, sådanne sæt kan sagtens købes.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
ANGUSYOUNG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2006 kl. 14:29

se det var jo en ordentlig smøre som en amatør som mig ikke forstod det meste af.

Har længe ville købe et sæt med HD optager til, men ville ikke vente længere på HD'en. Så ja, har NADA til Surround det skal jo være det hele som kan spille ordentligt.

 

Yamaha har jeg kigget lidt på, men ville gerne hør andre forslag og især om b&o stereon kan tilsluttes til højtalerne eller ej. Vil jo gerne undgå at have 4-5(surround til) plus de to til anlægget!!!

Til top
Ribosom Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 01-September-2006
Status: Offline
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2006 kl. 15:12

Jeg er selv klassisk musiker og mener selv, at jeg "har forstand på lyd". Forstand på teknik har jeg dog ikke - så det må du spørge andre om.

Jeg har igennem årene set og hørt rigtig mange opsætninger af lyd. Lige fra de billige til de aller dyreste. Min erfaring er, at lige så vigtigt som det tekniske er at have afklaret sit behov og have set sig om i sin egen stue (eller det lokale hvor grejet skal stå). Højtalerne skal placeres i ørehøjde for at give optimal lyd (dog ikke subwooferen, der kan stå næsten vilkårligt, da den ikke giver "lyd", men "effekt").

Gør op med dig selv hvad du har mest brug for. Er det at høre musik og radio eller at se TV. - Virkelig musik er retningsbestemt - dvs. Når du hører et orkester eller et band eller en stemme i virkeligheden, så kommer den fra en retning. Derfor er al snak om surroundsound det pure opspind, når vi skal lytte til mono-direktional lyd. Hvis det er dit primære brug, så brug penge på gode fronthøjtalere.

Hvis dit primære behov er at se film eller at høre eksperimentel lyd, der ikke er mono-direktional, f.eks. Lyd optaget i 3D, så find et surround-soundsystem, der passer til dit behov. Det er vigtigt, at du ikke ser på "antal watt", da dette er et stort reklamenummer. Der findes højtalere på 25 watt som ville være mere egnede til din stue end mange 100 eller 400 watts højtalere.

Du skriver, at du ikke er fanatisk mht. lyden. Det er der mange, der ikke er. Men når du først har hørt virkelig gode højtalere i brug, så ønsker du ikke andet. En god ting ved rigtig gode højtalere i praksis er, at du ikke behøves at skrue særlig meget op for at få den samme behovs-tilfreds-stillelse som hvis du har dårlige højtalere. Hvem har ikke stået til en rigtig super koncert med lækker bas, men hvor man ikke hørte hvad musikeren sagde, når han præcenterede sig imellem nummerene. Volumen er uendelig ligegyldig mht. lydkvaliteten (dog ikke sagt, at det er lækkert at høre høj musik eller film med effekter).

Efter at have hørt højtalere med en teknologi, der hedder "bånddiskant" for år tilbage blev jeg overbevist om, at det var den diskant, der kunne levere langt den bedste lyd. Det synes jeg stadig. Derfor kan jeg kun anbefale sådanne højtalere. Hvis jeg skulle anbefale en forhandler i DK i dag til lyd, så mener jeg HiFi-Klubben er rigtig god (selvom det er en skod-forretning til mange andre ting, f.eks. billede efter min mening).

De fører en serie, der hedder DALI IKON 2, som jeg må indrømme er en af de bedste højtalere jeg nogensinde har hørt. Den er ikke særlig køn at se på (Føres vistnok efterhånden i sort, så det pynter lidt på det), men tag ikke fejl. Hvis jeg var dig, såville jeg tage konen under armen, tage nogle skiver med og så gå ned i til en forhandler af IKON 2. Sørg for at høre det før du køber det!! - Der findes ellers andre nyere og dyrere modeller, men jeg synes stadig at ingen højtaler jeg har hørt idag på markedet kommer op til sokkerne på den højtaler, når det gælder pris og kvalitet. Du kan se den her:

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Kompaktho ejttaler/DALI_IKON_2_hoejttaler_Lys_valnoed.htm

Du kan få to stk's til 5000 kr total. Så har du noget af det bedste mono-direktionale lyd du kan forestille dig. Prøv dem. Disse kan du koble sammen med andre højtaler som du har lyst til. De findes vistnok også som surrondsound-system på deres hjemmeside.

Jeg har også hørt et af hifiklubbens surround-soundsystemer hos noget familie. De har dette system http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Hoejttale rsystem/DALI_Concept_6_hoejttalersystem.htm

og jeg må sige, at hvis jeg skulle købe "et færdigt system" i den prisklasse du snakker om, så vil det være et rigtig godt bud.

Da I har en rigtig stor stue mener jeg, at det er af aller vigtigste betydning for netop jer, at kvaliteten af det I køber er god. Sådanne stuer har det med at "aggere metal-skraldespand" hvad dertil hører af mærkelig lydoplevelse henne ved døren i den anden ende af lokalet. - Prøv at tænke hele indretningen igennem en ekstra gang og forestil jer hvor I ønsker at placere højtalerne. Placer evt. noget, der kan opsuge lyd på en af væggene (Maleri, tæppe-kunst eller noget helt andet). Herved kan I forbedrelyden en hel del i sådan et stort lokale.

Sørg bare for, før I køber, at I virkelig HAR brug for surroundsound og at det ikke er et kunstigt behov fordi alle de andre har det. Jeg kan godt lide surroundsound til visse film. Men til oplevelser fra den musikalske side foretrækker jeg 100 gange mono-direktional lyd-gengivelse. Jeg er i hvertfald ikke stødt på nogen vellykket 3D-lydoptagelse af 2D-lyd endnu. Måske skyldes det, at 2D-lyd nydes bedst i 2D......

Hvordan du kobler sagerne sammen og specielt det der med at få 5.1 lyd på dit 9300 er vist en teknisk diskussion og den vil jeg ikke involvere mig i, da jeg ikke har forstand på det. Blot kan jeg sige, at du på tråden http://www.recorders.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4389&P N=0&TPN=3 kan se noget om det tekninske m.h.t at linke B&O af ældre dato sammen med andet og dermed opnå f.eks. 5.1 lyd. Hvis jeg var dig, så ville jeg ringe til div. radio/TV-forhandlere/reperatører eller andre, der har ekspertisen og er i stand til at give klare svar. Der er do alt for mange, der bare svarer i øst uden at vide hvad de siger. Vær kritisk og lav et godt research-arbejde før du bruger pengene. Det er mit råd.

Til top
ANGUSYOUNG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2006 kl. 16:17

Hej Ribosom

hold da op et grundigt svar, tak! Sidstnævnte tråd er jeg ikke erfaren nok til kunne lære mig noget... men vil blot gerne beholde B&O remoten til radio og evt cd'en(plus tv'et).

Har besøgt DALI(som levr. i anden sammenhæng) og de har mangle fede produkter, tror dog at konen vil være imod deres produkter, men HI FI klubbe skal besøges. DALI virker også temmelig dyrt, men tror også det er KVALI at købe DALI :-)

Mht lyd. Naturligvis er lyd vigtigt, men jeg bilder ikk nogle ind at jeg har forstand på det. Det er jeg priotere mest er mulighed for at høre en god film i surround eller højt... både DVD og TV. Sker sjældent vi får lejlighed til det pga barn... men alligevel. Det samme er gældene med musiken, ikke så tit vi fyrer anlaægget af. Så skal ikke bruge det HVER dag på den store måde, men derfor vil jeg gerne hvae et GODT surround anlæg, da jeg nu har ventet i 4 år på at få råd og lov til det....

stadig på herren mark...

Til top
Ribosom Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 01-September-2006
Status: Offline
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2006 kl. 18:00

Ja. Jeg tror at rigtig mange går rundt med samme behov som I har

Små børn i huset. Vil gerne have noget "rigtigt" til en god pris. Men konen står på sidelinjen med tommelfingeren "op" eller "ned".

I skal først og fremmest være glade for størrelsen på jeres stue. Med en fornuftig akustik i det store rum har I alle mulighederne for at få suveræn lyd!

Problemet med mange "reklamehøjtalere" (som ikke engang behøves at være specielt billige) er som følger: Man har, i en højtaler af tvivlsom kvalitet, indstillet højtaleren til at "lyde af mere". Dvs. at højtaleren f.eks. lyder som om den har større bas end den i virkeligheden har. Det gør så, at du oplevet højtaleren som "rigtig fed", når de i forretningen spiller f.eks. en "rytmisk standardtitel" med masser af lokomotivrytme derudad. Højtaleren lyder ganske enkelt som om den står i et stort rum og har en effekt, der siger, at nu står vi i en stor stue og hører på den og vi oplever bassen som "fyldig".

Men hvis du placerer en sådan i din stue (som på forhånd IKKE behøver ekstra rum, da den HAR en stor størrelse), så bliver lyden "ulden". Rumklangen fra din egen stue vil spille med og pludselig opleves lyden som om man står inde i en kornsilo og lytter til P4 på et køkkenradio. Sådan en hul lyd der faktisk er FOR stor og egentlig kunstig. Og når du henne i døren skal høre TV-avisen, så går det helt galt, da stemmer har det med at afsløre kvaliteten p en højtaler.

Vælger du derimod en kvalitetshøjtaler, der gengiver lyden korrekt (og ikke er korrigeret til at lyde af mere), så vil du opleve, at du i din dejlige store stue (som jo ER stor), helt naturligt får rumklang PGA DEN STORE STUE. En fantastisk mulighed, som ikke alle har.

En lille praktisk detalje: Jeg har oplevet at få trykket magneten ind på to store 400 watts højtalere engang vi havde besøg af en lille bulderbasse på 2 år. Han syntes at det var sjovt at have hånden på højtaleren og mærke den bevæge sig, imens vi sad i køkkenet og spiste. Derfor kan i overveje at have "beskyttelse" foran membranen, hvis højtaleren kommer til at stå et sted barnet kan nå op til..

Ikke for at reklamere igen,....men har du set på de der Argon højtalere?? http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Hoejttale rsystem/Argon_hoejttalersystem_Soelv.htm

Måske noget konen kan æde mht. til design. I aluminium lidt a la B&O.

Forstår jer ellers rigtig godt. Har selv haft et B&O fjernsyn til bage i 1990'erne. Og jeg har aldrig haft en lækrere fjernbetjening end den. Underligt at andre ikke kan komme efter det..Designet ER bare lækkert. Sådan er det.

Til top
ANGUSYOUNG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2006 kl. 22:10

Hej Ribosom

ja de ser dejlige ud, men er jo ikke væg højtalere... so it will be  thumbs down I am sure....

Tror da også med vores kvadratiske 7x7m stue må give basis for god lyd, men hvad pokker vælger man, når man ikke har styr på en dyt

Tak for feedback, was nice!

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2006 kl. 23:40

 

 Prøv at gå ned i en forretning og se på sagerne. Undgå de store kæder, find en butik som ikke er "i klørerne" på nogen. De har ikke råd til dårlig behandling af kunderne.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Avatar
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2006 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af Ribosom Ribosom skrev:

Ja. Jeg tror at rigtig mange går rundt med samme behov som I har

Små børn i huset. Vil gerne have noget "rigtigt" til en god pris. Men konen står på sidelinjen med tommelfingeren "op" eller "ned".

I skal først og fremmest være glade for størrelsen på jeres stue. Med en fornuftig akustik i det store rum har I alle mulighederne for at få suveræn lyd!

Problemet med mange "reklamehøjtalere" (som ikke engang behøves at være specielt billige) er som følger: Man har, i en højtaler af tvivlsom kvalitet, indstillet højtaleren til at "lyde af mere". Dvs. at højtaleren f.eks. lyder som om den har større bas end den i virkeligheden har. Det gør så, at du oplevet højtaleren som "rigtig fed", når de i forretningen spiller f.eks. en "rytmisk standardtitel" med masser af lokomotivrytme derudad. Højtaleren lyder ganske enkelt som om den står i et stort rum og har en effekt, der siger, at nu står vi i en stor stue og hører på den og vi oplever bassen som "fyldig".

Men hvis du placerer en sådan i din stue (som på forhånd IKKE behøver ekstra rum, da den HAR en stor størrelse), så bliver lyden "ulden". Rumklangen fra din egen stue vil spille med og pludselig opleves lyden som om man står inde i en kornsilo og lytter til P4 på et køkkenradio. Sådan en hul lyd der faktisk er FOR stor og egentlig kunstig. Og når du henne i døren skal høre TV-avisen, så går det helt galt, da stemmer har det med at afsløre kvaliteten p en højtaler.

Vælger du derimod en kvalitetshøjtaler, der gengiver lyden korrekt (og ikke er korrigeret til at lyde af mere), så vil du opleve, at du i din dejlige store stue (som jo ER stor), helt naturligt får rumklang PGA DEN STORE STUE. En fantastisk mulighed, som ikke alle har.

En lille praktisk detalje: Jeg har oplevet at få trykket magneten ind på to store 400 watts højtalere engang vi havde besøg af en lille bulderbasse på 2 år. Han syntes at det var sjovt at have hånden på højtaleren og mærke den bevæge sig, imens vi sad i køkkenet og spiste. Derfor kan i overveje at have "beskyttelse" foran membranen, hvis højtaleren kommer til at stå et sted barnet kan nå op til..

Ikke for at reklamere igen,....men har du set på de der Argon højtalere?? http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Hoejttale rsystem/Argon_hoejttalersystem_Soelv.htm

Måske noget konen kan æde mht. til design. I aluminium lidt a la B&O.

Forstår jer ellers rigtig godt. Har selv haft et B&O fjernsyn til bage i 1990'erne. Og jeg har aldrig haft en lækrere fjernbetjening end den. Underligt at andre ikke kan komme efter det..Designet ER bare lækkert. Sådan er det.

Og velkommen til en repraesentant fra Hifiklubben, det ville dog pynte hvis du viste i dit navn hvor du er fra, den skjulte optraeden er ikke lige saa fair.
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
ANGUSYOUNG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2006 kl. 10:17
Til top
Damme Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-August-2006
Sted: Rønde
Status: Offline
Point: 253
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2006 kl. 16:53
Jeg synes der er en del overvejelser du skal gøre, inden du træffer den endelige beslutning vedr. surround. Bl.a. er du nødt til at se bort fra dit stereoanlæg, idet det er ganske uanvendeligt i f.t. surround!. Dernæst skal du overveje hvilken surround forstærker du gerne vil have og som begge parter ville kunne acceptere. Sidst, men ikke mindst, så er der hele spørgsmålet vedr. højttalere og her er der altid divergerende opfattelse mand/hustru, idet kvinder (generaliserer og ved det godt) har den opfattelse, at god lyd kan frembringes via ganske små ettommer højttalere og mænd har den opfattelse ar der mindst skal nogle kæmpekasser til for at få stor lyd. Begge dele, er efter min beskedne mening, lige ukorrekte, idet der er mange andre parametre at tage hensyn til. Lyd er jo meget individuelt betonet, så du og jeg vil sikkert have forskellige præferencer i f.t. hvad vi vil vurdere som "kvalitetslyd".
Med fare for at hælde til en enkelt eller 2 forhandlere, så vil jeg anbefale dig at bruge Tapeconnection og HiFi klubben til at rådgive dig, med det forbehold, at HiFI klubben ikke altid har de mest kyndige vejledere, men brug øjne og specielt ører godt, så kan det ikke gå helt galt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu