|
|
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | ||||
SLETTET_20120103 ![]() -- ![]() Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
![]() Sendt: 15-Februar-2009 kl. 21:04 |
|||
Nu er der jo mange som sidder med en dejlig HTPC, som jo er nærmest perfekt til backup af den primære pc, lagringsenhed til billeder fra turen til Rhodos og vigtige dokumenter mm..
Men et problem er jo, at de også skal se godt ud, og de må heller ikke fylde for meget. Men et stort problem herved er, at det er svært at køle alle komponenter nok ned på så lille en plads. Der er tit ikke plads til at montere en ordentlig blæser! Man kan så sagtens få en lydløs HTPC, men man skal så sandelig betale for det. et HFX Micro eller Mini koster enten 1399 eller 2299 - og det er uden PSU, drev eller noget andet. Så for at få en lydløs pc skal man nemt punge ud med en 7-8 tusinde - til det skal så ligges den hardware som man har tænkt sig at benytte. Men hvorfor ikke lave sit eget case? - der er flere som har gjort det: http://www.tweak.dk/newtweak/casemod.php?caseid=141 http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=817663 Burde man ikke kunne lave sit eget case som kan være nærmest lydløst, uden det skal koste alverden? Jeg står selv med ønsket om en HTPC, og vil derfor gerne have anbefalinger omkring hardware, som ikke bruger en fandens masse strøm (hvilket gør det nemmere at køle passivt) - den skal: * Afspille blu ray (i starten fra HDD) * bruge et min. af strøm * Evt kunne bruges som optager (en senere opgradering) Jeg regner med at købe delene d. 1. maj. Så har jeg ressourcerne til projektet. Men er der noget på vej som, til mit forbrug, kan erstatte den velkendte AMD 4850E + Gigabyte 780G kombo, som bliver anbefalet? Jeg vil gerne høre jeres mening, om i tror det kan lade sig gøre at lave en stille pc? - Alternativet er et silverstone PC-C37 kabinet, som koster 1500 ca. Men jeg kunne godt finde på at bruge lidt mere hvis jeg laver det selv - udmiddelbart kan kobberet købes for rimelig små penge: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&Item=160 260038899&Category=98641&_trksid=p3907.m29&_trkp arms=algo%3DLVI%26its%3DI%26otn%3D2 Redigeret af Anima - 15-Februar-2009 kl. 21:04 |
||||
![]() |
||||
thomnico ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Albertslund Status: Offline Point: 494 |
![]() |
|||
kig evt på hfx kabinetterne, de er alle passivt kølede.... hvad er din prisklasse? |
||||
![]() |
||||
SLETTET_20120103 ![]() -- ![]() Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
![]() |
|||
Jeg synes HFX virker meget dyre, og så virker det kun med et fåtal af bundkort efter dem selv.
Jeg vil gerne holde det omkring de 1500 ![]() |
||||
![]() |
||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|||
Nu er det jo ikke så meget kabinettet som gør, at dit media center er lydløst, men derimod komponenterne du propper i og deres form for køling. Kabinettet er vigtigt i forbindelse med at kunne lave et godt flow (såfremt der bruges blæsere) igennem og henover de komponenter der skal køles. Hvis prisen på et lydløs kabinet/system med passiv køling er et problem, så kig på vandkøling. De fåes efterhånden meget billigt. Men en blæser skal du nok ikke forvente at slippe for, og slet ikke hvis du har i sinde at booke dit kabinet op med harddiske, fordi den skal bruges som backup. En sidste detalje: |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Hej Kandersen
Jeg ved godt at komponenterne har en del at sige - det vil i sagens natur være sværere at køle et GTX295 ned end et onboard GFX i et givent volumen. Jeg kan godt lide ideén med at køle tingene passivt, eller med meget lille lydudbredelse. jeg havde derfor forestillet mig et kabinet med harddiskene liggende oprejst mellem kabinetsiden og en "falsk side", altså, som en sandwhich mellem 2 plader. og pakke dvd-drevet ind i et lukket rum, præcis som HFX gør det (altså, princippet). Når du siger vandkøling, så husker jeg det som værende rimelig dyrt. Hvad har du i tankerne siden du kalder det for "meget billigt"? |
||||
![]() |
||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|||
Fra 2000,- og nedefter for samlet pakker, det er efter min mening ikke dyrt. Jeg mener sågar jeg har set færdige systemer helt ned til omkring 1000,- hvor du har radiator uden for computeren/media centeret. Jeg har selv kørt med Zalman´s Reserator vandkøling, og det funger bare så perfekt som man overhovedet kan forestille sig. Total lydløs og med en P4 3.2Ghz der aldrig kom over 52 grader, selv når den var presset 100% i meget lang tid, (mere end 12 timer). Bemærk, det er en cpu som normalt bliver voldsom varm. Kan klare op til 92 grader, såvidt jeg lige husker. Findes næsten ikke værre Min opfattelse siger mig netop, at folk er bange for det er hundedyrt, samt det med vand og computer, det ikke helt spiller så godt sammen. Sidstnævnt var jeg selv meget nervøs for inden jeg prøvede. Idag har jeg hele reserator sættet stående uden at bruge det, da jeg har skiftet min workstation ud med en core 2 cpu og gfx kort med et mere tidsvarende. Men i princippet kunne jeg nøjes med at købe nye kølehoveder til cpu og gpu, så ville den være flyvende igen. |
||||
![]() |
||||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
|||
Det her har jeg lyst til at kommentere.
![]() Når der laves noget der er stabilt og godt, er der ikke nogen grund til at gøre det bedre. Hvis produktet opfylder alle de krav man kunne have, i det her tilfælde til en HTPC, hvorfor så vælge noget andet. Til en HTPC ønsker man sig en CPU der bruger så lidt strøm som muligt, samtidigt med at den kan klare de opgaver man stiller til den i HTPC sammenhæng, ogsp MKV filer hvis man ønsker det. Fordi den har et lavt strømforbrug, kan man også bruge en støjsvag blæser der ikke kan høres uden for kabinettet. Og det opfylder en AMD 4850E. Fordi der ikke bruges meget strøm, førers den lave varme let bort uden store armbevælgelser eller støj. Så hvad vil man mere. Og bundkortet fra Gigabyte med 780G chippen opfylder de krav man kan stille til et flot billede og hardware understøttelse for Blu-Ray. Det er rigtig at der er andre valg, men det er stadig en stabil løsning der virker som den skal. Og den er billig, prisen er i bund. Du ved altså hvad du får, andre har det allerede og er tilfredse. Jamen så brug pengene du sparer på et kabinet eller noget andet. Så er der harddiske, hvor det er nemt at vælge lydløse ting. Eller DVD eller Blu-Ray, også let at købe noget der ikke siger noget. Kabinetter med vandkøling er ikke nødvendig til en AMD 4859E eller til Gigabytes grafik chip. Ej heller store massive køleplader for passiv køling. Men andre løsninger kan jo være spændende, men hvem siger lige at du slipper godt fra det, når vi snakker strømforbrug, stabilitet og stilhed, som løsningen med Gigabytes 780G kort og en 4650E Jeg har lige lavet min hjemmeside omkring en HTPC om, men valget er stadig det samme hvis noget skal anbefales. |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Du skal passe på når vi snakker blæserstøj. Nogen kan høre noget som andre ikke kan, og disse har det med at lade sig gå på af det. Hvis manden vil have et lydløst system, så nytter det ikke at anbefale en blæserløsning. Der findes mig bekendt ikke 100% tavse blæsere. Og hvis der gør, så funger de ikke specielt godt i og med det fysisk slet ikke kan lade sig gøre.
Igen skal du passe på med, hvad du mener med lydløs. Det er en mekanisk skive der suser rundt, plus et hoved som har det med at klikke når det læser og skriver. Det er ikke nemt at gøre lydløs. Man kan dæmpe støje, men lydløs er mere vanskeligt.
Disse er SLET ikke lydløse, og har aldrig været det. I og med det er nødtil at være forholdvis åbne medier, så kan man altid høre en ganske lille smule. Nogle drev støjer håbløs meget, jeg har f.eks et i mit media center.
Hvis du ønsker 100% lydløst, så er det mig bekendt de to eneste muligheder der findes. Dog kan passiv kølig godt give problemer på de rigtig varme sommerdage. |
||||
![]() |
||||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
|||
Alt er jo relativt. Det er ordet lydløst eller stille også.
Når fx en stue her et støj niveau der kan måles til at være 26 db og sådan er det, uden at det opleves støjende, så kan man godt sige at en blæser der kun støjer 18db er en stille og lydløs blæser man ikke kan høre. Baggrundsstøjen fra stuen er nemlig større. Når den støj der kan måles i en stue altså er 26db, selv om man ikke syntes at høre noget, så er alt under denne grænse heller ikke noget der høres og kan godt få betegnelsen lydløs. (relativ betragtning) Og den støj overdøves ikke af en blæser eller andet i en HTPC undtagen ganske kortvarigt og ubetydeligt. For det hjælper jo ikke noget med vandkøling og store køleplader, hvis den støj der er tilbage stammer fra strømforsyning eller drev og deres egenstøj er mere end 26db, hvilket jeg ikke tror den er eller behøver at være, når man køber rigtigt. Nogle gange, ja, men det er jo kun ganske kortvarigt, det er jo ikke konstant eller generende. Hvis du har en harddisk der klikker hele tiden, skulle du kraftig overveje at skifte ud. Det gælder bestemt også andre drev der støjer. Dem har du tidligere sagt du har (haft) "Lydløs" er vi forskellige om at definere. Nogle kan lukke masser af støj ude, andre hænger sig i bagateller, måske fordi nerverne er tyndslidte, men et normalt menneske hører ikke efter de allermindste lyde, eller regner det for støj. En HTPC behøver ikke at være 100% lydløs, fx under opstart. Derfor er det alligevel en stille HTPC. En CPU med blæser, der regnes for det mest støjende, kører jo ikke med fuld omdrejning, men tilpasser i stedet for hastigheden efter behovet der er. (cool&quiet) Og siden Blu-Ray kun bruger en ubetydelig del af processorens kraft, behøver kølingen heller ikke at stige, men holder sig blot på lave omdrejninger. Der er jo hardware acceleration på grafikkortet. At bringe varmen bort fra en blæserstyret HTPC er ikke noget problem idag, hvis ikke kabinettet er for lavt. Og da der ikke bruges meget strøm, støjer det heller ikke. Vi 2 er forskellige i vores syn på HTPC. Jeg er begejstret for en HTPC og dens muligheder. Dit syn kan man se af den artikel du skrev om HTPC her på recordere.dk. Alt er jo svært for dig kan man læse, nærmest umuligt. Men sådan ser jeg det ikke. Er der problemer der skal løses, er der en sport i det. Jeg tror det er din generelle indstilling der præger det du skrev ovenstående. Vi er forskellige, Kim Andersen. Det skal der også være plads til. Jeg lærer og har lært mange ting af dig i tides løb og læser alt det du skriver, men helt enig, er jeg ikke i alt. Det behøves heller ikke. Med venlig hilsen Ken_T Redigeret af Ken_T - 16-Februar-2009 kl. 23:36 |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Lad være med at generalisere ud fra egen erfaring. Det var lidt det som var pointen i det jeg skrev før. Hvis en person føler sig generet af en blæser som er så lav som den kan være, så nytter det ikke noget at foreslå endnu en blæser. Og ja, lydløst er forskelligt. Det er netop det som er hele pointen her.
Hvis det var umuligt har jeg (og andre) åbenbart gjort det umulige. Så den konklution er jo ikke helt korrekt. Jeg har derimod beskrevet omkring nogle problemstillinger, som mig bekendt er faktum og ikke individuelt præget. Samtididg er artiklen skrevet for mening mand, ikke for hardcore nørden, som sidder og pil-rode-rager ved sin maskine hver eneste dag, og samtidig kender hver en detalje på sit bundkort. Sådan en person er jeg, men har også været mening mand. Derfor er jeg istand til at kunne forholde mig til problemstillinger og kunne gengive dem, så andre, forhåbentligt, kan forstå dem. At jeg beskriver omkring problemer, er ikke ens betydende med, at jeg ikke selv kan løse dem. Hvis du har fået den forståelse af artiklen, så er mit budskab ikke kommet igennem.
Folk må hjertens gerne være uenig med mig, og hellere end gerne korrigere mig, hvis de mener jeg tager fejl, eller de har bedre viden om noget end det jeg giver udtryk for. Men jeg kan garantere dig for, at det som kan virke lydløs for dig, det kan der være andre der kan høre, om som føler sig generet af dette. Og det behøver skam ikke være dem det er galt med, men ganske enkelt bare fordi de høre bedre. Dernæst skal du passe på med at hænge dig for meget i db angivelser for div. blæser og enheder. Det er uhyre sjældent at de er korrekte. De er oftest angivet alt for svagt, og samtidig er de testet under forskellige omstændigheder. En 18db blæser kan faktisk høres, hvis den sættes under de rette omstændigheder. Og det kunne passende være i et kabinet, hvor det ikke er så meget blæsere du hører, men derimod suset fra vinden i luftkanalerne. Sættes en sådan blæser over i et helt andet kainet, så kan den lyde meget anderledes. Oftest vil du også erfare, at de performer slet ikke som specifikationerne angiver, og når de gør, så stiger de også samtidig over det db niveau, som ellers er angivet. Der er løbende lavet test af blæsere med netop fokus på dette problem. Men du kan være stensikker på, at den blæser du læser om, den er aldrig testet i de samme omgivelser som du agter at benytte den i. Ikke at det ikke dermed sagtens kan være godt nok, men blot at det er der du finder årsagen til, at en 18db blæser, som faktisk ikke burde være muligt at høre overhovedet for de fleste, den kan for nogen alligevel anes. Og måler man det, så får man rigtig nok som du selv siger, mange andre målinger med, hvis det f.eks er i en dagligstue. Sagt meget kort. En mekanisk/luftkøling er og bliver aldrig lydløs. Det lader sig ganske enkelt ikke gøre. Det er fysisk umuligt, specielt hvis den så også skal funger. Hvis skribenten ønsker et lydløst system, så er det (efter min mening) det som skribenten ønsker, og så er der kun passiv og vandkøling tilbage, mig bekendt. Ønsker han et system der er til at holde ud af "høre" på, så kan man anbefale div. blæsere og kabinetløsninger.
|
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Hej
Jeg er ikke sart som sådan mht. til at det skal være 100% passivt kølet, men det var bare en løsning som var meget nærværende. Jeg har en PS3 40 gb, og når denne startes op, så kører blæseren med få omdrejninger, og hvis bare jeg kan holde støjen på dét niveau, så er jeg tilfreds. Jeg elsker det simple design, og er rimelig skudt i Lian Li's kabinetter, fx. http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=2115634&l okation= Har i erfaring med dette case? - det er måske en anelse stort til mit brug, men jeg kender ikke lige et kabinet på stående fod som ligner det, og som er i mindre formfaktor (der er vel meget plads til overs med et m-atx bundkort (som vist er 17 x 17 cm) |
||||
![]() |
||||
finnogangela ![]() Bruger ![]() Oprettet: 06-September-2004 Status: Offline Point: 62 |
![]() |
|||
Skulle jeg lave en HTPC ville jeg bruge følgende: Kabinet: Antec New Solution NSK2480 -EC Test+omtale (kabinettet er konstrueret i samarbejde med SilentPCReview, der er et must for støjdæmpningsfantaster (som mig :-): http://www.silentpcreview.com/article591-page1.html - det er velkonstrueret, "pænt" og bruger 2 120mm. blæsere til køling af Mb, Gfx og HD´s (psu skal kun køle sig selv): Til en integreret løsning bør Antec blæserne kunne drosles tilstrækkeligt ned, men.. ved behov ville jeg udskifte blæserne med mine favoritblæsere, Yate loon 120mm. 1200Rpm til 40.- stk. (3 af dem, Speedfankontrolleret til 50% (= ikke hørbart for mig på over 1m. afstand)og en Scythe Ninja holder min E6600@3,4 Ghz på under 55C v. 70% load (FFDShow-brug)). Bundkort/chipsæt: Nvidia 9300/9400 - fordi det i modsætning til 780G understøtter 24P afspilning og 7.1 LPCM over HDMI. Eneste lille minus er en Nvidia-bug: forskel i farvekonvertering mellem SD-DVD og BLU-Ray afspilning, men det må kunne løses manuelt... Det er lidt dyrere end AMD-løsningen, men (Intel)kvalitet koster jo lidt :-) (og clocker bedre :-) F.eks: *Official* Gigabyte GA-E7AUM-DS2H Thread (NVIDIA 9400 mATX HDMI 8 channel LPCM) : http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1087407 eller: *Official* Asus P5N7A-VM uATX HTPC Motherboard Thread : http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1079923
Kølermuligheder: http://www.silentpcreview.com/article30-page1.html
Så, ja, jeg mener absolut det er muligt at lave en stille pc; mit overclockede system er ikke lydløst, men når det bruges til film eller musik er det ikke-hørbart - så det opfylder formålet.
Redigeret af finnogangela - 17-Februar-2009 kl. 18:11 |
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |