|
|
Besvar ![]() |
Side <123 |
Forfatter | ||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|
Hvis du får fat i et bundkort med E-sata stik på, så kan du jo passende have en ekstern disk stående ved siden af, med en rimelig hastighed. Alternativ er USB2.0. 24p på bluray, der må jeg melde pas. Jeg er ikke helt sikker på, om det overhovedet er muligt. Men ellers ville jeg under alle omstændigheder gå efter et ATI 4850 (eller 4870) GFX, da dette efter sigende skulle have lyd indbygget, så det kan dekode DTS-HD og Dolby HD lyden ud i PCM. Om det så også understøtter 24p, det kan jeg ikke lige huske. Bundkort - Pick a choice! Når bare det er godt nok
|
||
![]() |
||
SLETTET_20120103 ![]() -- ![]() Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
![]() |
|
Hvilket chipset er så optimalt at benytte, hvis der sidder et dedikeret gfx? - Det ville være perfekt hvis det ikke brugte for meget strøm.
En gut har ved en fejl købt en 4850E, gigabyte GM780 bundkort og en masse andre ting, som jeg vel fint kunne bruge? - men er bundkortet optimalt? For så kunne man jo hjælpe en bruger i nød ![]() |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|
Jamen i realiteten gælder det bare om at finde et bundkort der er tilpas køligt nok og så ellers have et hurtigt nok SATA interface. Alt hvad du skal bruge for at kunne afspille BD er lagt enten på CPU kraf eller GPU kraft. MEPG og almindeligt AC3 (DD) eller DTS, det kræver slet ikke tilnærmelsesvis samme kraft. Hvis du kan få det Gm780 billigt nok, så er det da bare med at ryge på. Men tjek lige op med ATI, at 4850E har understøttelse for HD (altså Dolby TrueHD og DTS-HD Master) lyd. Hvis du altså skal bruge det.
|
||
![]() |
||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
|
Selv om jeg giver Kandersen ret i at een hardisk er at foretrække for varmens skyld, så er der jo ikke spor i vejen med 2 alligevel. Man sætter blot harddiskene til at lukke ned når de ikke bruges, derved er der stort set kun een der kører.
Det er mere besværligt med en extern disk faktisk. En HTPC laves jo bla. ud fra ønsket om at have det hele i et kabinet. Og så er et HD 4350 eller et 4550 kort udstyret som fx et 4830/4850/4870 lort, men har ikke samme hastighed. De har alle 7.1 LPCM lyd via HDMI. Men der er en stor prisforskel, da man kan få et HD 4550 fx til godt 400kr. Og så kan det jo være en sport at overclocke eller lave andre ting hvis man lige syntes det. Jeg er ikke bleg for at clocke lidt hvis jeg syntes jeg har brug for det. Eller at anvende crossfire med et ekstra grafikkortm bare for at se det køre. (Har et HD 3450 kort, der passer til mit bundkort ved crossfire - ATIs sli system) |
||
![]() |
||
![]() |
|
Du får ikke understøttelse af de "nye" HD lydformater som Dolby Tru-HD og DTS-HD Master som ligger på Blu ray film med et ATI 4550. Der skal du have minimum 4850 kortet.
|
||
![]() |
||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
|
Ok, og hvad får du ud af fx dette fra x.bit angående et HD 4550 kort. Tillader mig lige at oversætte. "Den nye GPU har også en integreret audio-kerne, som kan udlæse otte-kanals lyd via HDMI, også i high-definition formater som Dolby TrueHD og DTS-HD. ATI er stadig førende her, fordi selv Nvidia's flagskib løsninger, ikke tilbyder sådanne avancerede lydfunktioner, men er begrænset til simpel S / PDIF lyd via HDMI." og "Der er både op-og nedture om Radeon HD 4550 grafikkort vi har testet i dag. Prissat til $ 50, giver det en masse funktioner såsom hardware video-dekoder ATI UVD2, der kan afkode H.264 og VC-1 formater (Nvidia's løsninger er mere begrænset dekoderfunktioner). UVD2 suppleres med en integreret otte-kanals HDMI audio kerne, der understøtter HD-formater Dolby TrueHD og DTS-HD. Sammen med sit meget lave effekt forbrug (mindre end 20W under fuld belastning), gør dette Radeon HD 4550 til et perfekt valg for et hjemme HD orienteret multimedie center tilsluttes en full-HD LCD-skærm via HDMI." link det kan erhverves for 363 kr laveste pris. Det rigtige kort at købe har HDMI stik og bruger ikke dongle. Redigeret af Ken_T - 25-Februar-2009 kl. 15:58 |
||
![]() |
||
finnogangela ![]() Bruger ![]() Oprettet: 06-September-2004 Status: Offline Point: 62 |
![]() |
|
Ok; forstået ![]() En anden mulighed, der kan drage fordel af Antecs kabinetter med seperat psu-afdeling (eller i et almindeligt kabinet, hvis man er indstillet på at ofre en cd-drev plads/frontplade og lave en "duct") er Antec Smart-power, der både har en "indvendig" og "udvendig" (der kun starter ved høj belastning - endnu ikke oplevet på min 500w) 80 mm blæser. Tak i øvrigt for god info omkring Radeon kortene. Redigeret af finnogangela - 25-Februar-2009 kl. 18:13 |
||
![]() |
||
finnogangela ![]() Bruger ![]() Oprettet: 06-September-2004 Status: Offline Point: 62 |
![]() |
|
Bundkort: nVidia 8200/8300 eller nVidia 9300/9400: Fra http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=105545 : "IGP Options The following is an up-to-date list of current IGP, or single motherboard solutions: Intel G35 - Obsolete, replaced by G45 This is mostly obsolete at this point, as it's been replaced by the G45 (see next). This is a competant motherboard solution, but Intel removed 24p support soon after release due to timing issues (it has recently been added back, but like the G45, it's one of the worst 24p solutions out there). The G35 also has limited hardware acceleration for HD video formats, so you need a significant CPU to play back much more than MPEG HD video. It requires a fair amount of tinkering to get it working right, but once you do, it's not bad. The audio is good, with full 7.1 LPCM support. There is no support for PAP/PAVP. Overall rating: 5 out of 10 Intel G35 Thread Intel G45 This is the newest IGP solution from Intel. It is an improvement over the G35, with hardware acceleration for all HD video formats, and a promise of PAP/PAVP. The initial setup is slightly better than the G35, but we're in the same boat of having to tinker with a bunch of different components to get it working properly, and 24p support is still not quite right (one of the worse of this bunch). The PAP/PAVP appears to be a non-starter that Intel is abandoning, so don't expect any bitstreaming from this motherboard. Right now it's only a minor improvement to the G35. Overall rating: 6 out of 10 Intel G45 Thread - Gigabyte mATX Intel G45 Thread - Intel mATX Intel G45 Thread - Intel mITX nVidia 8200/8300 This is the first AMD-based IGP solution, and it supports "Hybrid SLI", which lets you use a (limited) number of dedicated graphics cards to augment the IGP graphics capabilities. This is the only solution with silky-smooth 24p playback and no audio drift. No 5.1 support (only 7.1), which isn't a huge deal, and has the silent-stream bug, also not a huge deal. If you prefer AMD over Intel and want an IGP solution, this is your only choice. If you prefer Intel, go for the 9300/9400 (see below). Requires Phenom X3 or better to be safe, of the xx50 variety. No PAP/PAVP. Overall Rating: 8 out of 10 nVidia 8200/8300 Thread nVidia 9300/9400 The Intel equivalent of the 8200/8300. Supports silky-smooth 24p, and has the 5.1/7.1 big fixed. Still has the silent-stream issue (no big deal), but still no PAP/PAVP. All the same positives as the 8200/8300, but now with an Intel chip. (Some people have reported heat issues with the NB, but this might just be an anomoly.) Overall Rating: 8 out of 10 nVidia 9300/9400 Thread" Gfx: Ethvert HW-acc grafikkort burde kunne outputte 24P; Nvidia: Søg på geforce+24P ATI: (Fra samme tråd som oven for):): Radeon 45xx/46xx/48xx This is the first HD audio/HD video graphics card released, and it's fairly impressive. Just as a regular graphics card, it's very powerful and more than adequate for gaming, and it supports Crossfire (48xx series). It also fully supports hardware acceleration for all HD video formats, and fully supports 7.1 LPCM HD audio. The setup isn't too bad, but for some reason ATI doesn't put the audio drivers on their site, so you have to dig them up from the RealTek site (called HD audio codecs on the RealTek site - apparently also available now on the ATI site). 24p support is nearly perfect, with only a very slight stutter every few minutes (perhaps with ArcSoft TMT only), likely not noticable by most people on normal displays. The only real issue with the card is it doesn't have a PAP/PAVP, so the audio issues introduced by the software players are present when using this card. Overall Rating: 7 out of 10 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Jeg kan ikke fornægte det der står skrevet, men blot henvise til ATI selv, der skriver det skal være 4850 eller 4870 kortene for at kunne få Dolby True HD og DTS-HD Master. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Nu har jeg boret lidt mere i det ATI 4550 kort, og jeg må erkende, at et eller andet sted, så er der nogen der skriver noget forkert. I henhold til ATI selv (link) skriver de:
I henhold til Xbitlabs (link) skriver de: The new GPU also features an integrated audio core which can output eight-channel audio over HDMI, also in the high-definition formats Dolby TrueHD and DTS-HD. ATI is still superior here because even Nvidia’s flagship solutions do not offer such advanced audio capabilities, being limited to simple translation of S/PDIF audio into HDMI. Det er direkte modstridende oplysninger. Hvis der er nogen der har et 4550, så kunne det være interessant at se, hvad der er det rigtige. Normalt taber xbitlabs ikke sådan fejl.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |