Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Ole-T
Ny bruger
Oprettet: 17-Marts-2010
Status: Offline
Point: 15
|
Emne: Næsten lydløs nas samt backup (Qnap TS-119?) Sendt: 17-Marts-2010 kl. 18:53 |
Hej
Jeg skal til at købe en NAS primært til at spille sammen med en Sonossystem, men også til at gemme billeder på og andre fælles data.
Jeg har følgende ønsker: - Støjsvag - Strømbesparende - Mulighed for backup/recovery af data - Simpel konfigurering - Nemt samspil med Sonos, Linux, Windows, og Mac
Jeg har læst lidt rundt herinde samt bl.a. på www.smallnetbuilder.com
Såvidt jeg kan se, er der ikke den store forskel på Qnap og Synology og det er disse to der oftest bliver anbefalet. Jeg har haft mest kig på en Qnap TS-119 og Qnap TS-219.
Umiddelbart hælder jeg mest til TS-119, da den bruger mindre strøm og den larmer mindre (den har jo kun en harddisk og ingen blæser). Til gengæld vil den kræve at jeg laver manuelt backup, så der har jeg kig på en USB-harddisk fra Western Digital.
Fordelen ved TS-219 er at det er muligt at køre RAID1, så jeg konstant har en sikkerhed i at have mine data på de to diske. Her behøver jeg altså ikke nødvendigvis at lave backup til en USB-disk.
Mine spørgsmål går på, om det virker fornuftigt, at "nøjes" med en Qnap TS-119 og derfra lave backup til en USB-harddisk eller vil det fungere langt bedre med en TS-219? Hvor lang tid tager det egentlig at lave backup af fx 200 GB data via USB2? Er der andre løsninger som vil være bedre end disse idéer?
Og hvad med harddisk? Indtil nu er jeg blevet anbefalet at købe Western Digital Green line. Specielt deres 1TB diske skulle være så godt som lydløse, desværre har jeg læst at de kan give problemer mht. kvaliteten og også i samspil med Qnap. Er der bedre alternativer?
Ja, det var lidt blandede spørgsmål, håber I har nogle gode kommentarer :-)
Mvh. Ole
|
 |
Cyberguyen
Guld medlem
Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4948
|
Sendt: 18-Marts-2010 kl. 02:08 |
Uanset om du vælger RAID 1 eller uden RAID, så kan det ikke erstatte en backup. RAID 1 sikrer kun imod hardware fejl, hvis du eksempelvis oplever en virus som sletter over netværket, så mister du alle din data uden en backup.
Jeg synes der er lidt større funktionalitet og bedre interface i Synology end QNAP.
Dog synes jeg ofte at QNAP er en lidt bedre kvalitet og ofte lidt hurtigere.
Så er spørgsmålet hvad man vægter mest.
|
 |
Ole-T
Ny bruger
|
Sendt: 18-Marts-2010 kl. 11:19 |
Cyberguyen skrev:
Uanset om du vælger RAID 1 eller uden RAID, så kan det ikke erstatte en backup. RAID 1 sikrer kun imod hardware fejl, hvis du eksempelvis oplever en virus som sletter over netværket, så mister du alle din data uden en backup.
|
Ja, det er jeg klar over. Umiddelbart har jeg mest tænkt på hardwarefejl, men virusproblemet er helt sikkert også relevant. Tak for den pointe. Hvordan med valg af harddisk? Er Western Digitals Green line 1TB et godt valg, hvis hovedvægten skal ligge på lav støj og lavt strømforbrug? (Kvalitet og pålidelighed er naturligvis også en vigtig faktor). Mvh. Ole
|
 |
wiggumdk
Bruger
Oprettet: 31-Marts-2009
Point: 227
|
Sendt: 18-Marts-2010 kl. 13:06 |
Jeg har koblet en USB HD (Samsung S2 500GB) til min Netgear WNDR 3700 router og lagt alt mine data på den. Fra den kan jeg afspille film og tv serier trådløst til min WD TV Live samt musik til mit Sonos anlæg.
Jeg anvender Mozy Unlimited backup løsning til 25 kr. om måneden så jeg ikke behøver investere i en NAS-løsning og harddiske der både bruger strøm og larmer. og som ikke mindst koster en del at købe ind. Mine data er nu sikret rigtigt godt selv ved indbrud eller brand.
|
Apple & Sonos entusiast
|
 |
Ole-T
Ny bruger
|
Sendt: 18-Marts-2010 kl. 16:07 |
wiggumdk skrev:
Jeg har koblet en USB HD (Samsung S2 500GB) til min Netgear WNDR 3700 router og lagt alt mine data på den. Fra den kan jeg afspille film og tv serier trådløst til min WD TV Live samt musik til mit Sonos anlæg.
|
Ja, det var sådan set en rigtig god idé - den havde jeg slet ikke set. Jeg skal selvfølgelig lige overveje om jeg egentlig kun har brug for en lagerplads og ikke alt det andte jeg får med i en NAS. Umiddelbart dækker din løsning jo mine nuværende behov. Eneste detalje er blot at der ikke er usb-indgang i min router, der er dog ledige RJ45-stik. Er det muligt at tilslutte en ekstern harddisk til RJ45 og på den måde lave en lign. løsning som wiggumdk?
wiggumdk skrev:
Jeg anvender Mozy Unlimited backup løsning til 25 kr. om måneden så jeg ikke behøver investere i en NAS-løsning og harddiske der både bruger strøm og larmer. og som ikke mindst koster en del at købe ind. Mine data er nu sikret rigtigt godt selv ved indbrud eller brand.
|
Det er en billig løsning - og formentlig også meget mere sikker en hvad jeg ellers har haft overvejet. Det skal jeg have set nærmere på. Tak.
|
 |
wiggumdk
Bruger
Oprettet: 31-Marts-2009
Point: 227
|
Sendt: 18-Marts-2010 kl. 17:39 |
Ole-T skrev:
Ja, det var sådan set en rigtig god idé - den havde jeg slet ikke set. Jeg skal selvfølgelig lige overveje om jeg egentlig kun har brug for en lagerplads og ikke alt det andte jeg får med i en NAS. Umiddelbart dækker din løsning jo mine nuværende behov. |
Helt sikkert. Det er meget vigtigt at få afklaret dine behov 100% så du finder den helt rigtige løsning.
Ole-T skrev:
Eneste detalje er blot at der ikke er usb-indgang i min router, der er dog ledige RJ45-stik. Er det muligt at tilslutte en ekstern harddisk til RJ45 og på den måde lave en lign. løsning som wiggumdk? |
Det mener jeg godt kan lade sig gøre. Vil lige undersøge det nærmere og vende tilbage. Det er bare helt afgørende om din router understøtter "Windows SMB file sharing" for ellers kan Sonos ikke tilgå harddisken. Når du kommer så langt, så kontakt Sonos for at sikre dig at løsningsmodellen er i orden. Det gjorde jeg før jeg købte min Netgear router, og de undersøgte selv på nettet om routeren kunne bruges. Kanon service før jeg overhovedet havde købt noget Sonos.
Ole-T skrev:
Det er en billig løsning - og formentlig også meget mere sikker en hvad jeg ellers har haft overvejet. Det skal jeg have set nærmere på. Tak. |
Det var så lidt. Du kan bruge deres løsning gratis så længe du holder dig under 2GB og at det ikke er en extern eller USB harddisk. Her skal du op i deres betalingsløsning til 5$ om måneden.
Redigeret af wiggumdk - 18-Marts-2010 kl. 17:39
|
Apple & Sonos entusiast
|
 |
bclaus
Bruger
Oprettet: 08-August-2008
Point: 185
|
Sendt: 18-Marts-2010 kl. 18:25 |
Vil bare sige, at jeg er utrolig glad for min Qnap 219P, man finder hele tiden ud af, at den kan noget nyt og smart. Som man nu aldrig ville kunne leve uden :-)
Jeg bruger den til lidt film/musik/billeder.
Billederne (ca. 30 gb) bliver der desuden automatisk taget backup til amazon.com/s3, hver uge. (det koster lidt) men "better save than sorry".
Jeg synes ikke du skal nøjes med 119, da man altid har brug for plads. Jeg har fortrudt, at jeg ikke købte en 419/439, så man rigtig kunne brede sig.
Og da du også leder efter en strømbesvarende nas, er det jo smart, at man kan time den til at slukke om natten. Min kører nu kun fra 10 - 24.
Redigeret af bclaus - 18-Marts-2010 kl. 18:28
|
· Pioneer SC-LX72 · Pioneer BDP-LX52 · Miller & Kreisel K "White edition" (5.1) · Samsung PS50C7705
· Samsung SMT-H3126 · Logitech Harmony One · NAS - Qnap 219p · Clic møbel ·
|
 |
CrazyA
Bruger
Oprettet: 26-Januar-2009
Point: 114
|
Sendt: 19-Marts-2010 kl. 09:25 |
Hejsa
Jeg kører med netop det setup som du skriver om, og det virker bare.
Indtil videre bruger jeg det kun sammen med mit Sonos, men på sigt skal det også bruges til billeder og film. Har eksperimenteret lidt med billeder over DLNA (Twonky) men dette gjorde at min NAS ikke vil gå i dvale. Hvilket skyldes et problem med Twonky server´n, så det har jeg indtil videre slået fra igen. Om det er blevet rettet i ny firmware 3.2.4 som udkom igår d.18.03.10 ved jeg så ikke.
Jeg har sat mit system til at tage en backup af udvalgte mapper, ligeså snart jeg tilslutter en extern HD. Dette virker også upåklageligt :-)
Min HD i NAS´n er en Western digital WD10EARS, den er så midlertidigt kommet på listen over ikke anbefalede diske, hvilket den ikke var da jeg købte den hmm. Jeg har talt med Qnap, og de siger det bliver rettet i næste firmware. Det skal dog siges at jeg ikke oplever problemer med den, nu ved jeg selvfølgelig heller ikke, om min NAS ville køre anderledes med en anden HD, da det er den eneste jeg har haft i. Men til mit brug kører den super.
Jeg har for øvrigt sat mit system til at gå i dvale hvis det ikke er i brug i 10 min. Derud over har jeg sat det til at slukke om natten. Man skal jo spare på strømmen :-)
Så alt i alt kan jeg kun anbefale det setup, strømvenlig og støjsvag.
God weekend, håber du finder noget du bliver glad for.
|
LG OLED65B6V TV Samsung PS51D8005FU TV DENON AVR-X3300W Reciever Samsung H8900N Blu-Ray Xbox One X, PS4 1Tb Qnap TS-119, SONOS ZP90 Zoneplayer, SONOS BR100 Zonebridge, 2 x SONOS Play 1
|
 |
Ole-T
Ny bruger
|
Sendt: 13-April-2010 kl. 21:44 |
Lige for at runde dette indlæg af:
Jeg endte med at købe følgende: Qnap TS-119 (pga. dens lave strømforbrug og at den er støjsvag) En Seagate Barracuda harddisk på 0.5 TB (da jeg umiddelbart kun skal have musik, billeder og dokumenter på den, vil 0.5 TB være rigeligt. Desuden var denne disk anbefalet af andre og den står på Qnap's positivliste)
Jeg har endnu ikke målt strømfrobruget, men den er helt stille, så længe den har noget blødt at stå på. Indtil nu er mit setup altså en succes.
Jeg mangler stadig en backupløsning, som altså enten bliver en on-line service eller en ekstern 2.5" USB harddisk. Umiddelbart hælder jeg mest til løsningen med den eksterne harddisk, men nu må vi se.
Tak for jeres input.
|
 |