recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > IP TV og WebTV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nu ruller TDC Fiber ud.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNu ruller TDC Fiber ud.

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2011 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af rigo rigo skrev:


Det jeg dog savner er lidt mere fair konkurrence. At TDC har monopol på mange områder herunder deres fiber er ikke ønskværdigt. Da fiber blev rullet ud af DONG var der flere leverandører, og det var naturligvis bedst for os forbrugere.

Jeg er muligvis farvet, men siden TDC købte fiberen af Dong har jeg ventet på at de ville tilbyde et produkt, og det er her nu.

Jeg hvis nu waoo var tilgængeligt for dig blev du ikke spist af med 50/10 men fik 50/50

PS. jeg har intet imod at TDC og andre tjener penge, men jeg vil have lov til at påpege hykleri når jeg ser det.

Hvis deres skræmmekampagne dengang havde virket og elselskaberne havde rystet på hånden havde jeg ikke fiber i dag og mine eneste valgmuligheder havde været ADSL (TDC) og COAX (TDC) og så var der nok gået 20 år før vi havde fået fiber. Monopoler er noget skidt.
Til top
rigo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-December-2006
Sted: Slangerup, DK
Status: Offline
Point: 763
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2011 kl. 23:06
Eller også er TDC bare klogere end som så. Hvorfor betale fuld pris for at ligge fiber ud når de kunne købe det billigt af Dong.
Man burde heller være forarget over Dong brugte penge på noget de ikke ønskede. Det har været dyrt for (os) el kunder.

Så er der kritikken af asymetrisk internet. Den er skudt helt ved siden af. 98% af de kunder, der kunne tænke sig at få fiber har ikke bruge for stor upload. Og de 2% der ønsker stor upload bruger højst sansynligt denne til noget- skal vi sige lettere ulovligt.
Til top
ilu-dazed Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 208
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2011 kl. 23:10
Oprindeligt skrevet af rigo rigo skrev:

Så er der kritikken af asymetrisk internet. Den er skudt helt ved siden af. 98% af de kunder, der kunne tænke sig at få fiber har ikke bruge for stor upload. Og de 2% der ønsker stor upload bruger højst sansynligt denne til noget- skal vi sige lettere ulovligt.
 
Jeg tror nu der er mere end 2% som ønsker en høj upload fordi de har en NAS server stående som de feks. ønsker at kunne streame musik, film osv fra i en nogenlunde hastighed, uanset hvor de er i verden. Jo der er sikkert nogle der bruger det ulovligt, men det gør det ikke mere okay ikke at tilbyde høj upload hastighed.
Til top
frold Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 130
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2011 kl. 23:12
Jeg ville gerne kunne ligge ting i skyen hurtigere end jeg gør i dag - mine sidste 30 gb er sat til at tage 7 dage!!
mvh

Frederik


TV: Panasonic P50VT30Y | Konsol: PS3 Slim 250gb
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2011 kl. 23:19
Oprindeligt skrevet af rigo rigo skrev:

98% af de kunder, der kunne tænke sig at få fiber har ikke bruge for stor upload. 
 

og det er noget du kan dokumentere?

Oprindeligt skrevet af rigo rigo skrev:

Og de 2% der ønsker stor upload bruger højst sansynligt denne til noget- skal vi sige lettere ulovligt.

Det var da ellers noget af en påstand! Confused

Hvad med off-site backup?
Hvad med remote streaming?
Hvad med videochat i ordentlig kvalitet?

Og nej jeg benytter IKKE fildeling som du antyder Angry

Til top
Parabolen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 270
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2011 kl. 23:21
Enhver ved at TDC eller hvad de nu hedder jeg kender dem bedst som Jysk telefon Aktieselskab, købte Dong for at holde konkurrenter ude. Dette kan firmaet gøre når de har en stor kapitalfond i ryggen.
Godt at energiselskaberne er fremsynede og tager fiber  i brug så vi kan få lagt de forældede teknologier i graven.
 
/Erik
Til top
dieseldk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 334
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2011 kl. 00:14
Oprindeligt skrevet af rigo rigo skrev:


Kritikken af Boxers "monopol" er sjovt nok meget lille.

Boxers vandt et udbud på at drive sendenettet i x antal år, om nogle år kan andre igen byde ind.
Hvornår blev TDC valgt som bedste operator af kobber nettet, og hvornår for andre mulighed for at byde ind på opgaven igen??
Måske derfor kritikken ikke er helt det samme 
Til top
MortenMJ Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2011 kl. 01:07
hvad koster tdc's fiber alene - altså uden tv og andre produkter? synes ikke jeg kan finde det på deres hjemmeside?
Til top
binderup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2011 kl. 09:34
Hele den historie om at man ikke har brug for upload med mindre man er pirat er en skrøne.

Mine svigerforældre og mine forældre er ikke super brugere med computere (ok de bruger det nok mere en mange i deres aldersgruppen, men alligevel). De er meget bevidste om at deres data er sikret med backup, og det ikke bare med en eksterndisk.

Mine svigerforældre har fiber, og tager backup hjem til os. Deres backup belaster pga høj upload slet ikke deres TV eller surf mens deres NAS laver sync hjem til vores NAS.

Mine forældre har en alm. TDC ADSL forbindelse (som giver halvdelen af den lovede hastighed), og der kan det virkelig mærkes når der skal tages backup. Deres net forbindelse bliver ganske enkelt ubrugelig når der uploades større mængder data (glæder de sig til at det lokale elselskab kommer forbi? Ja det kan I tro de gør).

Men fiber er altså ikke kun surf eller up/download - inden for en kort årrække vil det mere eller mindre være et krav for vores strømforbrug at vi har høj hastighed i begge retninger. Syd Energi arbejder hen imod at de kan styre elforbruget mere intelligent end i dag, hvis de skal have en chance for at kunne levere nok energi til forbrugerne. Der er Fiber nettet en del af planen.

DR Harddisken havde en udsendelse om fiber i udkantsdanmark: http://www.dr.dk/harddisken/blog/2011/10/12/udkantsdanmark-pa-informationsmotorvejen/ og det interessante var ikke så meget hvor hurtigt man kunne downloade eller uploade data, men mere at man på spidsbelastningsperioderne kunne styre de enkelte hjems strømforbrug på en smart måde.

For at kunne leve op til de målsætninger, så er det nødvendigt at der bliver tænkt mere fremadrettet. Det er TDC ikke gode til, og det er heller ikke hvad man kan eller skal forvente af et firma der skal leve op til aktionære. El selskaberne er derimod rigtig gode til at se flere år ud i fremtiden, og ja fiber er måske i dag mere tant og fjas, men jeg er ret sikker på at el selskaberne ser lidt anderledes på det.

Til top
rigo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-December-2006
Sted: Slangerup, DK
Status: Offline
Point: 763
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2011 kl. 11:44
Ok. Mit postulat om hvad folk bruger sin upload til var nok lidt for general

Min pointe med at jeg er ganske godt tilfreds med at TDC endelig kommer med et produkt, er at jeg siden jeg fik fiber ind har ønsket mig af slippe for parabol og antenne på taget. Og nu sker der endelig noget.
Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 2089
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2011 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

@rigo
Hvordan vil du forsvare TDC's massive kritik af elselskaberne for at lægge fiber ud til forbrugerne?


Da elselskaberne i sin begyndte på deres fiber projekt, var det især 2 argumenter TDC brugte:

1. Langt de fleste mennesker havde slet ikke brug for den høje hastighed
2. Elselskaberne skulle gøre det de var bedst til, og det er at levere strøm til deres forbrugere.

Ang. hastigheden så havde og har de stadig for sin vis ret. Familien Danmark har for langt de flestes vedkommende ikke brug for så høje hastigheder.
Nu er streaming via nettet, cloud computing o.lign. heldigvis ved at blive mere og mere udbredt, så behovet for højere hastigheder er selvfølgelig stigende.

Mht til elselskaberne skal levere fibernet, så er jeg helt klart på TDC's hold. Det kan potentielt blive et kæmpe problem at elselskaberne har brugt ufattelig store summer på at udbygge fibernettet, at de reelt kan komme i pengenød, når ikke hvis elnettet skal renoveres.  (USA er et skræmme eksempel på hvor galt det kan gå)
Jeg er udemærket klar over at selskaberne, har garanteret der er vandtætte skodder mellem deres elforretning og så fiberbutikken, men nej jeg tror dem ikke over en dørtærskel.
Film samling(Opdateret den 26/11-09)
Til top
binderup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2011 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

 
Mht til elselskaberne skal levere fibernet, så er jeg helt klart på TDC's hold. Det kan potentielt blive et kæmpe problem at elselskaberne har brugt ufattelig store summer på at udbygge fibernettet, at de reelt kan komme i pengenød, når ikke hvis elnettet skal renoveres.  (USA er et skræmme eksempel på hvor galt det kan gå)
Jeg er udemærket klar over at selskaberne, har garanteret der er vandtætte skodder mellem deres elforretning og så fiberbutikken, men nej jeg tror dem ikke over en dørtærskel.

Der er jeg så ikke enig. Elselskaberne har en lang historie bag sig med at udbygge vores infrastruktur, og bredbånd er en vigtig del af vores infrastruktur. TDC har ikke ligefrem været forrest med at opgradere det danske internet, og igen det ville deres aktionærer sikkert heller ikke være med til.

Når man skal udbygge en infrastruktur, så er det frie marked ikke altid det bedste redskab, da det har en tendens til at se 1-2 kvartaler frem i tiden. Det er hele problemet med TDC og deres rolle som stor spiller på det danske IT område.
Elselskaberne har ikke den samme korte horisont at arbejde hen imod som TDC har det. Derfor "spilder" de en masse penge nu her, men som jeg skrev tidligere så har de et formål med det, bla at sikre at vi alle kan have den nødvendige strømkapacitet. Elselskaberne forventer ikke at fiber indsatsen er tjent ind på kort tid - jeg har læst tal mellem 15-20 år investeringstider TDC's ejerkreds næppe ville gå med til.

Men nu hvor TDC (under tvang) åbner op for deres fibernet, så kan det være at der kommer andre boller på suppen. Man kan måske endda håbe at TDC og Waoo en dag begynder at samarbejde omkring udbygningen af fibernettet.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu