|
NUC indkøb, bundle? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
ozimek ![]() Bruger ![]() Oprettet: 14-April-2013 Sted: Aalborg, DK Status: Offline Point: 113 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 26-August-2013 kl. 21:53 |
|
Jeg er efterhånden kommet frem til, at en Intel NUC virker som den bedste HTPC til mit behov.
Jeg er dog på semi-bar bund ift. hvad den bedste indkøbsstrategi er. Hvis man søger på edbpriser, kommer der barebone resultater. Det er ved at være mange år siden jeg sidst har sammensat en PC, så jeg håber på lidt råd her. Findes der forhandlere (og evt måder at søge på edbpriser på) som udbyder nogle fordelagtige bundles? Eller er erfaringen at det er lige så billigt selv at sammensætte stumper på div. forhandleres hjemmesider? Derudover virker det lidt uoverskueligt med priser på operativsystem. Jeg kan forstå at man stort set er stavnsbundet til Win8, hvis man vil have netflix med multikanalslyd pga. én eller anden tåbelig app, som er nødvendig. ![]() Lige lidt tillægsspørgsmål: Hvor meget RAM? Hvor meget HD? (den skal ikke lagre medier, kun windows og lidt programmer/XBMC/VLC etc.) Er en Celeron nok til at streame og decode i full HD /blu-ray kvalitet? Eller skal man op i i3? Som I kan se, er der stadig en del ting, som jeg er uafklaret med. Håber nogen kan give lidt råd. På forhånd tak.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 34 ![]() -- ![]() Oprettet: 05-November-2011 Sted: København Status: Offline Point: 320 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Inden for en måneds tid bliver haswell-nuc'erne sat på markedet, så vil anbefale at du venter og ser tiden lidt an. De nye nuc'er skulle fra starten være lavet til blæserløse kabinetter, og mon ikke der kommer færdigløsninger i udbud også. Edit: Den billigste måde pt at skaffe sig win8 på, er ved at opgradere fx en xp eller vista licens med denne: http://www.mm-vision.dk/produkter/vis.asp?varenr=78820 - såfremt du ligger inde med eller kan skaffe en billig gammel windåse selvfølgelig.. Redigeret af AndreasMo - 26-August-2013 kl. 22:50 |
||
![]() |
||
ozimek ![]() Bruger ![]() Oprettet: 14-April-2013 Sted: Aalborg, DK Status: Offline Point: 113 |
|
Tak for tippet med Windows. Jeg kan nok finde en gammel licens et sted. Bare opgraderingen ikke kræver, at man installerer den gamle først..
Jeg er lidt desperat da jeg pt. ingen afspiller har, så jeg ved ikke om jeg vil vente. Ingen bud på om Celeron-udgaven er kraftig nok?
|
||
![]() |
||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
|
til ren decodning er det rigeligt - det har intet med selve CPU at gøre men derimod den grafikdel som er integreret og den er den samme som i de fleste andre chips.
|
||
![]() |
||
Desperate ![]() Bruger ![]() Oprettet: 20-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 159 |
|
Selv købte jeg en NUC hos computersalg.dk og Windows 8 OEM licens. De 3-400 kr. forskel på OEM og Upgrade er efter min mening alle pengene værd, både når Windows skal installeres og geninstalleres.
Jeg har ikke selv brugt min til HTPC, men jeg har ikke oplevet problemer med videoafspilning og vil umiddelbart mene at det er et godt valg til HTPC. Jeg har smidt 16 GB ram i min, men den kører også fint med 8 GB ram. Hvis du vil forsøge med 8 GB ram, så skal du kun købe en blok á 8 GB. Det er ikke nødvendigt at smide to blokke i NUC'en. Skulle du så føle at du har behov for mere, kan du bare smide endnu en 8 GB blok i - helst fra samme producent. Mine indkøb: Intel Next Unit of Computing Kit DC3217IYE - Core i3 3217U 1.8 GHz http://www.computersalg.dk/produkt/741509/intel-next-unit-of-computing-kit-dc3217i Plextor - Solid state drive - 128 GB - intern harddisk - SATA-600 http://www.computersalg.dk/produkt/779248/779248 Crucial - Hukommelse - 8 GB - SO DIMM 204-pin - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 http://www.computersalg.dk/produkt/722930/722930 Intel Centrino - Netværksadapter - 802.11b, 802.11a, 802.11g, 802.11n, Bluetooth 3.0 HS, Bluetooth 3.0 http://www.computersalg.dk/produkt/774954/774954 Microsoft Windows 8 64 Bit DK - Licens og medie - 1 PC - OEM - DVD http://www.computersalg.dk/produkt/722100/microsoft-windows-8-64-bit-dk-licens-o OBS: Windows 8 er blot den normale version. Hvis man vil have Windows Media Center skal man have en anden version. Man kan dog vælge at benytte alternativer til Windows Media Center, som ofte kan en del mere og ofte er mindre låste. Mit eget media center er en Mac mini og har været det i mange år. På den benytter jeg Apple Magic Trackpad til at navigere og det er rigeligt til at undgå tastatur i de fleste tilfælde. Til Windows 8 vil jeg også anbefale dig en trackpad fremfor en mus, da mus og Windows 8 ikke helt går hånd-i-hånd (men det er selvfølgelig lade-sig-gørligt med en mus).
|
||
![]() |
||
|
Mange tak for den udførlige forklaring. Ift. installationen forstår jeg din kommentar således, at man SKAL installere "oveni" en eksisterende. Det virker ikke super attraktivt. Det bliver nok svært at undgå, at et system baseret på NUC ryger op i omkring 4000. Det er lidt meget, når man sammenligner med div. afspiller-boxe som fx The little Black Box og andre til omkring 1000. Reelt set er jeg efter en NUC bare for at have fleksibiliteren i en fuld PC. Primært for at streame DR's kanaler. Jeg mener at have set hints om, at nogle af boxene (XBMC?) rent faktisk kan afspille DR streams. Er det korrekt? I så fald bliver det måske svært at refærdiggøre den firedobbelte pris på NUC-løsningen.
|
||
![]() |
||
Desperate ![]() Bruger ![]() Oprettet: 20-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 159 |
|
Jeg skal indrømme at jeg ikke er Windows ekspert, men så vidt jeg ved skal du først installere den gamle version, hvorefter man installere Windows 8 oveni. Så det vil altså tage en ekstra times tid hver gang man ønsker at reinstallere Windows.
Hvis det primært er for DR, er det en meget dyr løsning. Så det vil være bedre at vente på eks. Google Chromecast, hvor du nemt kan smide indholdet fra en browser op på skærmen. Hvornår den kommer til Danmark er svært at gætte på. Den har solgt betydeligt mere end forventet i USA, hvilket højst tænkeligt går ud over lanceringsdatoen i andre lande. Hvis i har iPad, iPod touch eller iPhone i hjemmet, kan Apple TV også være en løsning. Det vil dog kræve at iPad/iPod/iPhone er i nærheden af Apple TV for at virke, så hvis man benytter en iPhone skal ejeren af den være hjemme for at kunne starte DR's programmer.
|
||
![]() |
||
|
Vi har en iPad, men apple er udelukket af princip, og fordi jeg ikke vil være afhængig af at en tablet er i nærheden.
Chromecast ligger vist lidt ude i fremtiden, og det virker lidt usikkert om den kan klare lokale filer. Jeg tror div XBMC/Linux boxe er kommet med i opløbet igen :) |
||
![]() |
||
kim.t ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3850 |
|
Jeg har lige købt en brugt bærbar med win7 hvor der var tilkøbt en Win8 upgrade licens for 2-300 kr. Man hente så bare Win8 setup online, og den stater så installationen. I stedet for at installere den ovenpå det OS som du kører så kan man faktisk gennem filen den har hentet som ISO og brænde den på en DVD (ca. 2Gb) . Hvis man så efterfølgende vil installere Win8 kan det gøres uden OS via boot fra DVD (jeg har installeret Win8 på den måde i Parallels som virtuel maskine på min Mac Mini, og har også prøvet det via Virtualbox på min Win7). |
||
![]() |
||
![]() |
||
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5362 |
|
Måske en Raspberry Pi var noget for dig, hvis du har modet til det: Pris omkring 300,- med levering Jeg gav 324,12Kr med sort indbygnings boks for nylig. Dertil kommer strømforsyning og SDHC kort m.m. Har ikke fået prøvet med XBMC endnu. Mvh. JørgenT
|
||
![]() |
||
|
Ja, tærten er godtnok billig, men jeg orker ikke at rode alt for meget med det. Jeg må have undersøgt markedet for boxe.
Mine umiddelbare indtryk: The Little Black Box virker oplagt, men der er vist stadig en del knas med softwaren. Boxee er vist på vej ud. WD tv siger mange er for langsom. Dyrerere løsninger giver ikke mening, da jeg så hellere vil have en NUC. EDIT: Typo
Redigeret af ozimek - 30-August-2013 kl. 12:53 |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 34 ![]() -- ![]() Oprettet: 05-November-2011 Sted: København Status: Offline Point: 320 |
|
Inden du stormer ud og køber en nuc, så overvej om det er de 4k værd Du kan få en haswell bærbar for 3700 - sikkert billigere hvis du holder øje med tilbudsaviserne Lidt dyrere, men meget mere fleksibelt og passivt kølet kan du samle en streacom fc8 baseret htpc for ca 5000 inkl windows - fordelen er at du kan sætte et gfx, tv eller lydkort i, hvis du finder det nødvendigt, Der er også problemet med 23.976 hz, som efter hvad jeg kan læse mig frem til rundt om på nettet først er løst med haswell-gpu'erne. De næste nuc'er skulle ifølge rygterne også få "iris pro"-gpu der er 3x så kraftig som ivy-bridge's hd 4000 og dobbelt så kraftig som haswell's hd 4600 - se her Du kan også overveje en android-box, fleksibiliteten er noget større end "almindelige" medie-players Redigeret af AndreasMo - 30-August-2013 kl. 12:41 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |